fluke lcd en gepolariseerd licht

Ik heb onlangs een nieuwe fluke 175 gekocht. Op een moment viel me een zwarte waas in het display op. Soms wel en soms niet. Het blijkt dat als ik de meter in de buurt van mijn computer monitor of vlak achter mijn woonkamerraam houdt deze waas te zien is.
Verder viel me op dat als de meter 15Vdc aangeeft, 60V bereik, dat de analoge bargraph niet het 25% streepje laat zien. Ik moet ruim 16V aan laten geven voordat deze aangaat. Bij 30Vdc gaat wel het 50% streepje aan.
Heb dit aan fluke voorgelegd, waas in display komt door productieproces, en de bargraph is niet gekalibreerd slechts indicatief.

Arco

Special Member

Die polariservlekken zie je wel vaker bij goedkoop spul uit China, bij Fluke zou ik 't niet verwachten...
'Bargraph niet gecalibreerd' is natuurlijk onzin. Is alleen een kwestie van goed uitrekenen, en daar gaat schijnbaar wat mis...

[edit] Lijkt inderdaad of display midden-onder mechanisch onder druk staat. Bij problemen in het display zelf is de verkleuring meestal gelijkmatig over het hele display.

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 15 juni 2016 13:29:53 (28%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
evdweele

Overleden

Het lijkt mij dat er middenonder op het display een mechanische druk wordt uitgeoefend.
Elk lcd-display vertoont verkleuringen als je er op drukt.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Die vlek vanuit midden onder heb ik ook op het display van mijn Sparta E-bike.
En inderdaad lijkt het te maken te hebben met mechanische spanning, soms is het hinderlijker aanwezig dan op andere momenten.
Was toch ook echt geen goedkope fiets.
Zonde, zo´n jaren 80 el-cheapo technologie op een high end fiets.
Typisch voorbeeld van Hollandse zuinigheid.

fred101

Golden Member

Terug sturen voor garantie. Er is een Vblog van Dave Jones (EEVblog) over een Fluke die last had van mobiele telefoons. Ik weet niet meer wat/hoe maar die moet je kunnen vinden.
Het zou ook nog kunnen dat je monitor te veel RF sproeit maar gezien je foto denk ik eerder aan een (electronische) fout in de meter. Als het mechanisch was zou je monitor geen verschil mogen maken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Toen ik dit zag heb ik contact gehad met leverancier en fluke, die onderling ook weer contact hebben gehad. Ik kon mijn meter terug brengen en kreeg een nieuwe mee maar deze heeft exact dezelfde "problemen".
Dit wederom bij fluke gemeld, mensen van helpdesk hebben ook op andere modellen gekeken en het blijkt dat de meeste modellen dit hebben.
Als de meter uit staat en je laat licht van de monitor op het lcd vallen zie je het ook. Als je door een gepolariseerde zonnebril kijkt zie je het ook.
Wat betreft de bargraph zou dit in de volgende firmware update opgelost worden.

Ik heb mijn beide Flukes even bekeken, een oude 73-III en 110, beiden laten onder gepolariseerd licht ook zo een verschijnsel zien. Ik heb het wel vaker gezien en zou er geen seconde wakker van liggen.

De 1/3, 2/3 en 3/3 streepjes lijken bi de 73-III te schakelen op 10,00 20,00 en 30,00 V op het display. Als dat een V had gescheeld is dat slordig, maar ik denk niet dat ik dat ooit gemerkt had. De bargraph gebruik je alleen om iets op een min/max af te regelen.

mel

Golden Member

Ik vind Fluke tegenwoordig niet meer zo goed als vroeger. Het enige wat Fluke nog duur maakt is de naam.
Voor mij is Fluke echt afgedaan, zeker met die trage meters van tegenwoordig(lees digitaal).
En een bargraph is net zo traag als een digitaal cijfer.
Er gaat niks boven een gewone analoge wijzer als het op max/min instellingen aankomt.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik vind Fluke tegenwoordig niet meer zo goed als vroeger. Het enige wat Fluke nog duur maakt is de naam.
Voor mij is Fluke echt afgedaan, zeker met die trage meters van tegenwoordig(lees digitaal).
En een bargraph is net zo traag als een digitaal cijfer.
Er gaat niks boven een gewone analoge wijzer als het op max/min instellingen aankomt.

Wat is vroeger? welke Flukes waren er toen beter?
En een vergelijking met de ouderwetse analoge meters is echt appels met peren vergelijken.
Ik ben toch echt blij dat ik niet meer met mijn oude AVO hoef rond te sjouwen.
De Flukes die ik gebruik zijn een stuk gebruiksvriendelijker en zeker nauwkeuriger.
De duurdere Flukes (en overige goede meters) hebben goede en snelle bargraph functies met daarnaast tevens nauwkeurige digitale weergave.
Een AVO was vroeger voor de amateur bijna niet te betalen en de aflezing was ook niet alles.
Om over veiligheidsklasse nog maar niet eens te spreken.

maartenbakker

Golden Member

Wat me dan weer doet denken aan een vroegere reclameslogan van Fluke en het antwoord van een van hun concurrenten.

Fluke: "If it works it's a Fluke"
concurrent: "Ours work by design"

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
evdweele

Overleden

Op 15 juni 2016 20:17:19 schreef Brainbox:
De duurdere Flukes (en overige goede meters) hebben goede en snelle bargraph functies

Een bargraph is onvergelijkbaar met een draaispoelmeter.
Een bargraph geeft altijd in stapjes (eigenlijk: STAPPEN) aan wat de wijziging is, terwijl een analoge draaispoelmeter heel nauwkeurig het verloop laat zien.

Als je iets aan het afregelen bent wil je niet zien dat het varieert van 10 - 20 - 30 - 40 mV, maar van 10, 10.5, 11, 11.2, 11.4, 11.5, 11.6, 11.7 enzovoort.
Met een analoge draaispoelmeter is dat geen probleem, met een digitale meter met bargraph is het onmogelijk.
Het gaat er bij afregelen niet om of de aanwijzing op 0.001% nauwkeurig is, wel is belangrijk te weten wat het maximum of het minimum van de aanwijzing is.
En dat lukt je nooit met een bargraph.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
fred101

Golden Member

Op 15 juni 2016 15:38:09 schreef MJN:
Als je door een gepolariseerde zonnebril kijkt zie je het ook.

http://electronics.howstuffworks.com/lcd2.htm
LCD displays hebben polarisatie filters. Je moet niet via een gepolariseerde bril naar zo'n ding kijken. Ik heb een gepolariseerde zonnebril. Als ik die op de motor gebruik kan ik de LCD display bijna niet meer lezen.

Als je twee filters 90 graden tov elkaar draait zie je bijna niks meer. Dat effect wordt ook in speciale filters in de fotografie gebruikt. https://en.wikipedia.org/wiki/Polarizing_filter_(photography) Daar staat halverwege een animatie van dat effect

Dat het bij je monitor erger is komt omdat een LCD monitor ook die filters heeft en gepolariseerd licht uitstraalt.

Misschien lijkt het bij de een erger dan bij de ander omdat het interne polarisatie een andere hoek heeft.

Ik weet het niet meer zeker maar er was een manier om een LCD display zwart met lichte letters te maken door iets met filters te doen. Er is ook een keer een topic geweest waar iemand een display verbeterde door iets met polarisatie filters te doen. Maar die kan ik niet meer vinden. LCD als zoekterm is niet zo'n goede keus op CO :-)

Bargraph, die heb ik nog nooit gebruikt. Trage digitale meters ? Mijn Keithley 2000 is stukken sneller dan de gemiddelde analoge meter. Maar ik vind iets pieken zelf ook prettiger met een analoge meter dan met een digitale. Zo'n analoge meter is wat trager en rustiger om naar te kijken. Maar een 6,5 digit meter is natuurlijk geen trage 3,5 digit hand multimeter.

Maar als ik iets echt goed moet nullen of pieken is een analoge multimeter meter een ramp. Nullen gaat nog goed maar dan wel met mijn Fluke 845AB. Een analoge nulmeter die tot 1uV volle schaal kan doen. Een gewone analoge multimeter heeft daarvoor te weinig resolutie. Om iets te pieken is mijn Keithley beter. Bij grote signalen is de resolutie in aflezing van een analoge meter meestal veel te klein.

10 tot 12 volt is in resolutie ongeveer 10,00 tot 12,00 op een analoge meter. Op een 6,5 digit meter is dat 10,00000 tot 12,00000

[Bericht gewijzigd door fred101 op donderdag 16 juni 2016 08:21:20 (31%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Zoals ik al eerder schreef: een analoge meter met een digitale vergelijken is appels met peren vergelijken.
Maar @mel beweert dat oude Flukes beter waren dan de tegenwoordige.
Die ervaring heb ik zeker niet

Verder klaagt hij er niet over dat de nauwkeurigheid lager is dan van een analoge meter maar heeft het over de traagheid, wat ik tegenspreek.

Ook is een bargraph in combinatie met een digitale uitlezing toch echt wel een stuk nauwkeuriger.
Behalve enkele exclusieve (b.v. spotgalvanometers) heb ik nog nooit een analoge meter gezien met een nauwkeurigheid die beter was dan 0,1%

mel

Golden Member

Met en analoge meter kan je de veranderingen volgen.Met een digitale, ook bargraph,verandert het stapsgewijs.
Inderdaad is een Fluke wel goed in het installatiegebeuren, Maar geef mij maar een GOEDE analoge meter voor in de werkplaats.
Dit is gewoon een gevoel van mij,Ik val niemand aan .
Ik heb allebij, een Fluke en een analoge (Philips) meter.
De Philips is nauwkeuriger dan de Fluke.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 15 juni 2016 15:38:09 schreef MJN:
Als de meter uit staat en je laat licht van de monitor op het lcd vallen zie je het ook. Als je door een gepolariseerde zonnebril kijkt zie je het ook.

Dat is inherent aan het princiepe van LCD. Daar is niets aan te doen. Mijn fietscomputer is niet af te lezen met een polaroid op....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Met een polaroid bril zie je onder een bepaalde hoek, inderdaad een zwart scherm.
Er is nog een effect wat te maken heeft met mechanische stress in doorzichtig plastic.
Deze wordt zichtbaar onder gepolariseerd licht,de stress verdeling draait het gepolariseerde licht afhankelijk van deze stress. een apparaat wat daar gebruik van maakt is een polariscoop.
Het verschijnsel is ook afhankelijk van de golflengte van het licht, dat geeft vaak mooie kleuren:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e4/Plastic_Protractor…
Fluke had er dus wat aan kunnen doen, door wat minder haast te hebben bij het maken van het raampje ... :-)
Her verschijnsel heet fotoelasticiteit:
https://en.wikipedia.org/wiki/Photoelasticity

evdweele

Overleden

Op 16 juni 2016 08:49:01 schreef mel:
Met en analoge meter kan je de veranderingen volgen.Met een digitale, ook bargraph,verandert het stapsgewijs.

Mee eens. Het maakt ook verschil wat en met welk doel je iets afregelt.

Bij de afregeling van bijvoorbeeld een referentiespanning wil je die tot op tig cijfers achter de komma nauwkeurig hebben. Dan werkt een digitale meter beter, dan gebruik je niet de bargraph maar de cijfers op het display.

Als je echter een HF-bandfilter afregelt is alleen de verandering belangrijk, de waarde die de meter aangeeft komt op de laatste plaats. Dan is een draaispoelmeter veel handiger.

Edit:
Weer terug naar het onderwerp: even wat foto's gemaakt zonder en met polarisatiefilter op de camera.
De opnamen zijn gemaakt met daglicht.

[Bericht gewijzigd door evdweele op donderdag 16 juni 2016 12:50:39 (11%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Arco

Special Member

Een relatieve aanwijzing zou dan wel handig zijn met een bargraph. Zodat je verschillen t.o.v. een ingestelde waarde kunt zien.
(bijv. 12v instellen als middelpunt, en dat de bargraph +/- 1, 5, 10% toont)
Wat betreft het interpreteren van digitale aanwijzingen in digits is mens nu eenmaal niet best...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
joopv

Golden Member

/offtopic

Op 16 juni 2016 08:02:45 schreef fred101:
[...] Ik weet het niet meer zeker maar er was een manier om een LCD display zwart met lichte letters te maken door iets met filters te doen. Er is ook een keer een topic geweest waar iemand een display verbeterde door iets met polarisatie filters te doen. Maar die kan ik niet meer vinden. LCD als zoekterm is niet zo'n goede keus op CO :-)

Dan google je op "site: circuitsonline.net lcd polarisatie"

https://www.google.nl/search?q=site%3A%20circuitsonline.net%20lcd%20po…