Philips 42 PFL 8404 doet niets meer na "plof"

Hallo forummers,

na ca. 2 uur TV kijken zou onze Philips TV 42 PFL 8404 uit 2009/2010 ineens plof en deed niets meer. Geen standby lampje, helemaal niets. Ook niet na onderbreken stroom e.d.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Na googlen lees ik veel over kapotte voedingen en elco's, maar hoe kan ik dat zien. Is er misschien iemand in de regio Achterhoek die mij kan helpen?

Iemand in de buurt met een multimetertje en wat soldeerkennis is al voldoende. Het is een grote diode die stuk is.

Ik heb het zelfde probleem als de TS. Alleen een 47".

waar moet ik naar kijken als ik hem open schroef?
waar kan ik welke onderdelen vinden?

alvast bedankt voor de reacties.

maartenbakker

Golden Member

Onduidelijk of het hetzelfde probleem is, maar kennelijk wel vergelijkbare symptomen.

Nou is het zo dat 42" en 47" toestellen niet dezelfde voeding hoeven te hebben, maar als dat toevallig wel zo zou zijn of als hij er erg op lijkt qua problemen... De voeding is de grote print waar de netaansluiting op zit, en de diodes vind je in het secundaire gedeelte terug. Doormeten op de diodestand van je multimeter.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hallo Maartenbakker,

ik ga hem eens openen. weet je ook welke meetwaarde hij moet hebben?
en hoe dan te bepalen wat er defect is?
en nu ik je toch aan de lijn heb, waar kan ik eventueel onderdelen uithalen? ;-)

alvast bedankt,

maurice

maartenbakker

Golden Member

Diodes op de diodestand van de meter laten in 1 richting tussen 300mV en 800mV door. De andere kant op open.

Nou is dat bij metingen 'in circuit' wel eens lastiger, maar een kortsluiting haal je er zo uit. Dan wijst hij in beide richtingen minder dan 50mV aan.

Welke diodes in aanmerking komen voor de meting? Meet desnoods alle secundaire diodes door, zoveel zijn dat er niet. Verduidelijking aan de hand van een scherpe foto van de voeding is het makkelijkst. Geef voor de zekerheid ook even het volledige typenummer en chassis door. Eigenlijk had je beter een nieuw topic kunnen starten omdat het een ander type is, maargoed dit topic is toch verlaten door de TS en als de moderatoren het nodig vinden kan het altijd nog afgesplitst worden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
TinusTech

Golden Member

Even zijdelings. Ik zie vaker dit soort vragen/discussies. Als de OP niet weet hoe hij/zij een diode moet doormeten, heeft het dan zin om hem verder te helpen? Met zo weinig electronicakennis is het toch beter om het apparaat naar een reparatiebedrijf te brengen?

maartenbakker

Golden Member

Als hij zelf tot die conclusie komt. Ik probeer eerst de goede kant op te sturen, en te kijken hoe ver we komen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Is het niet bij die 42 en 47" modellen uit de 7000/8000 serie dat je de achterwand met speakers niet onderbroken mag hebben bij het inschakelen? Dus speakers even verbinden met een tijdelijke McGyver oplossing is wel aan te bevelen :)

Op 17 januari 2017 14:08:51 schreef maartenbakker:
Onduidelijk of het hetzelfde probleem is, maar kennelijk wel vergelijkbare symptomen.

Nou is het zo dat 42" en 47" toestellen niet dezelfde voeding hoeven te hebben, maar als dat toevallig wel zo zou zijn of als hij er erg op lijkt qua problemen... De voeding is de grote print waar de netaansluiting op zit, en de diodes vind je in het secundaire gedeelte terug. Doormeten op de diodestand van je multimeter.

Bij dit model zijn de voedingen nagenoeg gelijk van uiterlijk en opbouw met de uitzondering dat enkele onderdelen wat andere waardes hebben.

Op 17 januari 2017 18:46:47 schreef v1ncent:
Is het niet bij die 42 en 47" modellen uit de 7000/8000 serie dat je de achterwand met speakers niet onderbroken mag hebben bij het inschakelen? Dus speakers even verbinden met een tijdelijke McGyver oplossing is wel aan te bevelen :)

Dat geld niet voor dit model want de speakers zitten vast op het panel.