SU-V460

Hallo,

Ik ben in het bezit gekomen van een Technics versterker SU-V460. Deze versterker speelt zeer goed behalve 1 ding. Bij het inschakelen van de luidsprekerrelais speelt het rechtse kanaal niet direct mee. Bij het verhogen van de volume komt het kanaal tot leven.

Dit is echter enkel het geval als de volumeknop stil staat bij het opstarten. Zoals op de foto hieronder.

Ik heb zelf de volumeknop met contactspray gereinigd en eens met een schroevendraaier voorzichtig op het luidsprekerrelais geklopt. Dit hielp niet.

Ik moet ook zeggen dat dit probleem niet elke keer voorkomt bij het opstarten.

Hierbij een foto van de versterker

Kan iemand mij verder helpen aub?
https://dl.dropboxusercontent.com/u/6100861/DSC_0234-800.jpg

doorgaans het speakerrelais wat gewoon vuil is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb al eens geprobeerd om de versterker te laten inschakelen als de volumeknop halverwege staat. Ik merk dat het dan een klein beetje beter is maar nog niet optimaal

Door inschakelen met een hoger volume "bakt" het relais aan elkaar, maar das natuurlijk geen definitieve oplossing. Simpel eens de muziek meten voor en na het relais. (of op de eindtrap zelf) Als daar altijd muziek opstaat, dan weet je bijna zeker dat het relais een te grote overgangsweerstand heeft, of de banen naar de luidspreker klemmen (losse solderingen)

Zie ik daaronder een Technics CD speler met swinging-arm laser? Die dingen blijven spelen :-)

groeten

Kris

dat is zo'n bekende cdm4 swingarm laser van philips. die zaten begin 90's bijna overal in, die kun je zelfs verticaal laten spelen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

En als de versterker het weer doet: potmeter goed schoonmaken en met een geschikte spray nabehandelen, anders doe je er niet lang meer mee.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bestaat er een mogelijkheid om het relais te vervangen door een nieuw exemplaar?

Uiteraard. wat staat er op het huidig relais?

Als het relais open kan, kun je het tijdelijk oplossen door de contacten schoon te maken.

groeten

Kris

Mijn potmeter reinig ik eerst met kontact 60 daarna kontact wl en dan smeren met contact 61. Is dit de goede manier hiervoor?

wat doet het weggevallen kanaal als je met de speaker knoppen op het toestel speelt? soms laat dat ook het geluid weer terugkomen. zo ja luister of deze knoppen een relais schakelen of dat ze direct de speakers schakelen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De knoppen A en B schakelen direct de luidsprekers, niet relais. Ik heb deze avond het kapje van het relais kunnen halen als deze nog vast zat op de versterker-printplaat.

Ik heb deze proberen reinigen met contactspray, dit heeft niet veel geholpen. In tegendeel, beide kanalen spelen nu slechter.

Als ik tijdens dat de versterker aanstaat eens tegen een contact van het relais duw dan kraken de luidsprekers.

Hieronder een foto van het kapje van de luidspreker:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/6100861/DSC_0245-800.jpg

grts Louis

reinigen dien je met contactspray en een stukje papier te doen. papier na inspuiten door de contacten trekken om de contacten daadwerkelijk schoon te vegen. er komt nogal wat oxidatie en rommel af die anders blijven hangen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ja dit is gelukt, net gedaan. De 2 luidsprekers spelen goed bij het opstarten. Denk wel dat het relais einde levensduur is.

grts Louis

Als je de contacten goed zuiver maakt kan het nog een tijdje mee. In ieder geval de resten contact60 goed wegspoelen en contacten droog achterlaten alvorens het kapje te monteren.

Vervangen van het relais is bij de 460 niet zo eenvoudig, de print moet eruit en de front moet er waarschijnlijk af. nogal wat schroefwerk en vooral zorgen dat de versterker al een tijdje spanningsloos is.

Bij die operatie gaat de print zeker doorbuigen en kan je een hele hoop andere slechte contacten veroorzaken , dus nalopen van de soldeerverbindingen dringt zich dan wel op. Zou het even zo laten en afwachten mocht ik jou zijn. (tenzij je vingers jeuken ...)

edit : bij sommige Technics versterkers kan je de bodem eruit knippen en dan met een schroef terug monteren. Weet niet meer of deze dat systeem gebruikt. even onderaan kijken.

groeten

kris

Hallo, het probleem met het relais is voorlopig ok. Deze staat nu elke avond te spelen en doet het perfect.

De ploffen die ik hoorde uit de versterker komen uit de Tuner. Dit is ook een technics (ST-G460L). Dit is zeer vervelend.
Ik heb al geprobeerd een goede antenne eraan te hangen, een gewoon draadje,... Het stereo lampje knippert steeds. Het ontvangst is echter zeer goed.

als het stereo lampje knippert heb je een slechte antenne, of de tuner heeft last van het bekende probleem met de afstemming. dat is een verlopen C in een spoeltje van de stereo discriminator. is af te stellen, maar soms kun je het nog uitstellen door de zender ipv bijvoorbeeld 102.3 naar 102.35 of 102.25 in te stellen, net naast de zender, dan werkt het stereo ontvangst ook..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dit heb ik al geprobeerd. Zonder resultaat. Ik hoor om de 5 minuten enkele kloppen in het geluid.
Welke condensator is dit op de printplaat?

Ik las ook in de manual dat het signaal niet boven de 50dB mag komen. Dit is met mijn zelf gemaakte antenne rond de 54 dB, met een gewoon draadje rond de 48dB. Dit is wel afhankelijk van de gekozen zender.

[Bericht gewijzigd door Louis123 op zaterdag 25 juni 2016 09:49:27 (43%)

dat is een condensator in het discriminatorspoelhuis (dus niet op de print) Maar Technics tuners hebben dit euvel over het algemeen niet.

groeten

Kris

als de stereo indicator knippert samen met dat geluid zit het hem daar wel in. je kunt de tuner op mono zetten, als het geluid dan ook wegblijft zit het zeker in de stereo discriminator.

betreft dit een zender in de lage fm range of hoog? soms wil bij een beginnend probleem van die condensator de frequentie nog bepalend zijn. ik denk echter dat de antenne ook de reden kan zijn, als je zelf door het ontvangst loopt bijv. hoewel 54DBuv goed is. ik haal hier 48DBuv op de cai zonder cai versterker. met versterker kan hij over de 68DBUv, dan wil de sterkte indicator niet meer verder en merk je bij sommige zenders dat deze problemen gaan geven..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het probleem zit momenteel op frequentie 102.10 MHz, studio Brussel in België. Op lagere frequenties zit het probleem ook. Zoals 94.5Mhz. Dit is Studio Brussel uitgezonden in Gent. Het symbooltje van Quartz lock knippert samen met het stereosymbooltje.

Als ik hem op mono zet knippert het lampje van Quartz lock ook.

hier wordt de stereo lock slechter als de zender onder de 45DBUv komt. echter dit klinkt meer als een gammele condensator in de afstemming, of de afc lock evt. kan gezien de leeftijd ook een elco in de voeding zijn die gaar is. dat komt bij een trafovoeding niet vaak voor, maar wel als het heet is rondom, ook de trafo op 240V zetten kan hier helpen, die is wrs nog 220V terwijl de netspanning al hoger is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik merk dat de lampjes beginnen te knipperen op het moment dat er bassen in de muziek komen. Bij gewone spraak heb ik dat minder.
grts Louis