Wat gaat er kapot in modem

Totale beginner

Golden Member

Hallo,

Wij hadden bij ons thuis haperend internet (bv. VoIP haperde), het is hier Eurodocsis 3.0 via Telenet, België.

Telenet doet aan channel bounding en bij een modemtest gaf de modem op bepaalde van de downstream en upstream kanalen een SNR van 0. We hebben alle kabels doorgemeten en uiteindelijk lag het aan de modem zelf.

Nu vroeg ik mij af wat er nu kan kapot gaan. Mij lijkt het niet dat hier elko's in het HF gedeelte zitten die verouderen.

Ik ben benieuwd.
Mvg,
Daan

Misschien zijn het elco's in het voedingscircuit. Als de voeding steeds meer rommel in je schakeling gaat stoppen dan worden je HF signalen ook steeds slechter. Met het voedingscircuit bedoel ik de circuits in je modem die de spanning van de externe voeding (adapter) omzetten naar de benodigde voedingsspanningen.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Recent probleem? Er is nogal wat onweer geweest, de laatste weken...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Totale beginner

Golden Member

Dat lijkt mij inderdaad plausibel te zijn. Speciaal dat dit dan juist op bepaalde kanalen voor een SNR van 0 zorgt. De rest is allemaal Ok en zaten rond de 38.

@big_fat_mama: sinds dit weekend inderdaad, maar hier is geen onweer geweest.

Mvg,
Daan

[Bericht gewijzigd door Totale beginner op dinsdag 21 juni 2016 13:24:01 (19%)

een modem van enige jaren oud alweer, ouder als een half jaar hoeven de bedrijven zo'n ding niet eens meer terug na het aflopen van een abo. niet te druk over maken, ze leven maar een nieuw modem die goed werkt. het is allemaal softwarematig, dat wordt toch instabiel vroeg of laat. bepaalde netadapters zijn ook slecht van die modems..

heb een tijd terug gehad met een oude irfox-c die steeds slechter beeld kreeg op digitale zenders dat het leek of de coax rot was ergens. echter bleek de voeding een gare elco te hebben. op locatie een andere uit een pc voeding erin gesoldeerd die meer capaciteit had, maar het beeld was wel weer 100% en zappen ging ook vlotter nu. opvallend was dat de menu's op de achtergrond bleven staan met tv beeld toen de elco nog gaar was leek het.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

t is tegenwoordig allemaal digitaal, en als je schakelende adapter een rotte elco heeft, dan is de voedingsspanning niet zuiver meer. en dan kunnen er ook wel eens een hoop bitjes gaan omvallen in die IC'tjes (waardoor alles trager loopt door het heropvragen van de info of het herstlelen van de kapotte bitjes via bepaalde softwaretools (die dan weer rekenkracht vragen van die IC'tjes die mank lopen door de slechte voeding)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

De provider bellen dat ze je een nieuw modem leveren.

Totale beginner

Golden Member

Het nieuwe modem staat er al, dat zijn ze deze voormiddag komen installeren.

Wellicht dus toch gewoon de elko's in de voeding die alles wat in de war sturen.

bprosman

Golden Member

Hier was het de voiding (Ziggo Docsis modem), tijdelijk een Linksys router voeding gebruikt, van Ziggo een nieuw modem gekregen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.