Wasmachinemotor hergebruiken voor andere doeleinden

Hallo,

Bijgaand enkele fotos van een werkende elektromotor die ik uit een versleten wasmachine (met centrifuge) gesloopt heb.

Ik wil deze motor hergebruiken voor andere doeleinden waarbij ik op een simpele manier zowel de draairichting als wel het toerental (in stappen) kan regelen.

Zoals te zien is in de foto hangen er veel losse draden aan : de meeste (5 stuks) zijn bruin/zwart terwijl 2 stuks bruin/paars zijn.

Ik heb het idee dat deze draden gebruikt zijn om zowel toerental alsook draairichting te regelen; immers dat doet een wasmachine ook.

Is het mogelijk om deze draden op 230V aan te sluiten met elke draad een eigen aan/uit schakelaar ?
Oftwel 1 schakelaar voor de draairichting, de andere schakelaars voor het stapsgewijs verhogen van het toerental.

Welke draden zal ik hiervoor moeten gebruiken ?

Ik hoor graag wat de mogelijkheden zijn.

Eric

maartenbakker

Golden Member

Zit er een commutator op? (koolborstels en collector)

Verder is het vaak handig om in het schema van de wasmachine te kijken hoe de motor aangesloten is (aan de hand van merk en type te vinden), of aan de hand van een foto'tje van de motorsturing.

Edit: Never mind, ik zie koolborstels. Dan kun je hem als seriemotor aansluiten. Pak een 24V voeding om te testen, dan blaas je niks op. Zou je per ongeluk 230V aansluiten als de onbelaste motor in centrifugeconfiguratie is aangesloten, dan vliegen de onderdelen je om de oren als de motor zich niet al van de bedrading losrukt bij het aanlopen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nou, niet zo eenvoudig want de motor moet op lage toeren starten, als je direct op 230V aansluit kan het mis gaan een een enorme vlammenbak worden!!! Trouwens, lijkt uit een AEG, kan nog wel eens een gelijkstroom motor wezen als het een 1600 of hoger in toeren was.

Maarten,

de wasmachine is reeds naar de schroot....geen idee welk merk het was dus helaas heb ik geen schema.

Alleen de motor heb ik overgehouden.

Ja er zitten twee koolborstels op (zwart, links en rechts op de foto)
Deze zijn aangesloten op een blauwe draad en een witte draad.
Deze blauwe en witte draad komen uit op de stekkerverbinding en gaan dan over in bruin/zwarte draden.

Helaas is mijn technische kennis wat betreft elektromotoren redelijk beperkt : ik weet niet hoe ik een collector en/of commutator herken.

Het lijkt mij een standaard wasmachine motor.
De rode draden uit het "kontje" is de tacho.
3 draden voor de veld winding met een midden aftakking (voor het hoge toerental)
De laatste twee voor de rotor.

Afhankelijk van de gewenste snelheid moet je rekening houden met de draai richting, velen hebben een "voorkeurs richting" en halen het maximum toerental alleen in de juiste richting.

P.s. ik kan morgen even kijken voor welk toerental we deze motor hebben gebruikt, hij komt me bekend voor.
Mischien kan ik je ook een richting geven waar ze in zitten.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

houd er ook rekening mee dat die motoren echt niet veel kracht hebben. meer dan 200-300W zal er niet in zitten

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
maartenbakker

Golden Member

Op 21 juni 2016 19:04:47 schreef MTwater:

Helaas is mijn technische kennis wat betreft elektromotoren redelijk beperkt : ik weet niet hoe ik een collector en/of commutator herken.

De collector is het ding waar de koolborstels tegenaan staan dat aan het draaiende deel (het anker) zit. Als er koolborstels op zitten, dan zit er dus ook een collector op. Dat gaat dus goed. Commutatie is een op Latijn gebaseerd woord voor het steeds omkeren van het magneetveld, dat doet de collector door langs de koolborstels te draaien en zo krijgt de motor steeds een klein zetje vooruit zolang je hem onder spanning hebt staan.

De informatie die Walkura misschien nog kan opdiepen is in elk geval erg waardevol, maar als daar niets uitkomt dan is het een kwestie van aansluitingen uitpluizen en hem als seriemotor aansluiten. Dat houdt in dat de veldwikkelingen in serie gezet worden met het anker (de draden naar de koolborstels). De draairichting keer je om door de draden naar de koolborstels te verwisselen. En nogmaals: geen 230V erop. Om te testen sowieso maar 12V of 24V, en om te gebruiken bijvoorbeeld een variac ervoor om het vermogen te regelen en hem langzaam op te starten. Als het een gelijkstroommotor is dan een variac + gelijkrichter.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

deze motor zou weleens uit een aeg wasmachine kunnen komen. om de motor aan te sluiten zet je steeds de koolborstels in serie met de veldwikkelingen. je hebt 6 draden voor de wikkelingen, dus een kwestie van doorlussen op de stekker en 2 draden voor de voeding gebruiken. echter zal de motor direct op 230V een flinke zwiep maken met opstarten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Regelaar bouwen met TDA1085c. Testen kan met een 12V accu ook prima, er zijn al zoveel topics over wasmachine motoren geweest.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Lambiek

Special Member

Op 21 juni 2016 19:34:10 schreef walkura:
Afhankelijk van de gewenste snelheid moet je rekening houden met de draai richting, velen hebben een "voorkeurs richting" en halen het maximum toerental alleen in de juiste richting.

Als je op de foto (boven jou post) kijkt, zie je duidelijk dat de koolborstels niet in één lijn staan met de collector. " * Als je op de achterkant van de motor kijkt moet hij dus rechtsom lopen voor het max toerental", linksom zal hij zijn max toeren niet halen.

" * Als je aan de voorkant van de motor kijkt is dat linksom".

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

als je even op het youtubekanaal the apocaliptic inventor kijkt zie je een aantal tutorials over het hergebruiken van een wasmachine motor

Ik heb vandaag even gekeken en wij hadden 10 ACC motoren in onze voorraad, maar niet dit specifieke nummer.
Op zich is het niet zo moeilijk om deze motor aan te sluiten,
ik zal morgen even kijken of ik een "cutout" vanuit een schema kan maken, dan is het vast wat duidelijker.
Voor zover ik mij kan herinneren, laag toerental (aanloop) over de hele veldwinding, hoog toerental vanaf de middenaftakking (tapped field) dit word geschakeld met een standaard wissel relais.
De collector kan omgepoold worden met 2 wissel relais, en het toerental word geregeld met fase aansnijding.
Maar dit is uit mijn geheugen, ik zal morgen even kijken of ik het desbetreffende deel van een schema kan kopieren.

P.s. deze motor is minstens 1000 RPM, lagere toerentallen hebben geen tapped field.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Ik heb een voorbeeldje voor je, het komt uit een wasmachine die geschikt is voor AC en DC motoren (Na de bruggen juist te plaatsen)
Maar dit is het soort machine waarin Uw motor zit.
Links/rechts,aanloop/hoge toeren per relais, de fase aansturing regelt het toerental.
Even een paar woordjes vooraf, hou je aanloop beschaafd, anders ga je merkbaar je verlichting aan het plafond dimmen.
Voor je van links naar rechts omschakeld zet de motor stil voor je omschakelt.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Zelf heb ik weinig met wasmachines gedaan, daar had ik iemand voor waar ik het uitbesteedde. Wat ik zelf weleens ben tegen gekomen, merk en type weet ik niet meer, was dat de motor DC gestuurd werd als shunt motor. Voor wassen stonden veld en anker parallel voor kracht op laag toeren en door het veld om te polen werd de draairichting bepaald. Centrifugeren gebeurde in serie op hoog toeren.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Iedereen bedankt voor de zeer uitgebreide informatie en reacties !

Ik ga er mee aan het werk.

bedankt.

Eric

Zoef, dat geloof ik ook, maar met name de 1600 en hoger in toeren hadden een DC motor op dat pricipe..

De machine waar dit schema van is, kan 3 soorten motor gebruiken, AC, DC & BLDC.
Een paar draad bruggen en een gelijkrichter module is het enigste verschil tussen de AC & DC machine.
Ik zal volgende week nog even bij de ontwikkelaar vragen of hij deze motor mischien kent, mischien dat hij kan zeggen of dit AC of DC is.
Maar ook zonder deze informatie kan je alvast meten hoe je motor zit met de aansluitingen en gaan denken hoe je het wil doen met de rest.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II