Gasverbruik meten op een Actaris G4RF1

Hi,

Ik probeer het gasverbuik van een Actaris G4RF1 in kaart te brengen met een NO reed schakelaar en een S0PCM05. Echter werkt dit niet zo mooi als dat ik zou willen. Want ik kwam erachter dat ik niet het verbruik meet maar simpelweg het ontsteken van de gashaard en/of CV ketel. Want wanneer ik de vonk in de gashaard laat overspringen meet ik een pulse op de reed schakelaar. Het maakt niet uit waar ik de sensor op de G4RF1 of gasleiding leg. Overal meet ik een puls tijdens het onsteken.

Als alternatief kwam ik deze tegen: Flukso probe en volgens dit blog zou het wel moeten werken.

Maar omdat de Flukso waarschijnlijk niet meer is dan een NO reed schakelaar ben ik bang dat ik dezelfde problemen ga krijgen.

Als andere oplossing zou ik een optische sensor kunnen gebruiken omdat op het laatste getal een spiegel op het getal 6 zit. Echter blokkeer ik dan het telwerk wat ook weer niet ideaal is.

Hebben jullie nog een idee?

"The greatest good you can do for another, is not to share your own riches, but to reveal to him, his own." - Benjamin Disraeli -

Het lijkt me sterk dat de ontsteekpuls werkelijk het reedcontact aantrekt. Dat is het eerste dat je moet controleren, met een andere meter, of bijvoorbeeld een voeding en een scope.

Als je daar zekerheid over hebt, dan kun je gaan kijken waar het probleem wél optreedt.

  1. Waar staat de ketel t.o.v. je meter?
  2. Waar staat de computer t.o.v. je meter?
  3. Vang je de stoorpulsen ook op met een losse S0PCM05 zonder aangekoppeld reedcontact?
  4. Zo nee: vang je de stoorpulsen wel op als je alleen een loze kabel aan de S0PCM05 aansluit ipv de sensor?
  5. Hoe lang is de kabel tussen het reedcontact en de S0PCM05? Idealiter zou je die kort willen houden. Een getwiste kabel kan ook helpen.
  6. Meet ook eens 'mee' met die S0PCM05, dus je scoop over de terminals terwijl het reedcontact is aangesloten. Een filtertje aan de kant van de S0PCM05 zou wellicht soelaas kunnen bieden (hoewel ik zou zeggen dat dat ding zelf fatsoenlijk moet filteren, maar als ik de website zo zie heeft het allemaal wel een beetje hobby-bob-insteek)
If you want to succeed, double your failure rate.

Bedankt voor je reactie.

Andwoorden:

1. De ketel staat ongeveer 25M van de gasmeter en de gaskachel staat 20M van de gasmeter.
2. Deze staat 1.2M vanaf de gasmeter (Is een HP thin client)
3. Nee. Sterker nog er loopt een Sensus HRI signaal kabel naar de S0PCM05 exact langs de kabel van de reed schakelaar. En deze vangt de pulsen niet op en is niet geshield.
4. Nee. Ook al geprobeerd. En wanneer ik de reed schakelaar +/-15CM vanaf de gasmeter of leiding houd dan meet ik ook geen pulse.
5. 0.5M het gaat om een PIC MS-328-3
6. Dit moet ik binnenkort eens proberen. Maar omdat de Sensus HRI pulse module wel werkt vraag ik mij af als het echt niet aan de reed schakelaar ligt.

"The greatest good you can do for another, is not to share your own riches, but to reveal to him, his own." - Benjamin Disraeli -
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Het lijkt me stug dat een onsteekpuls op 25m nog een magnetisch veld creëert dat het reedcontact aantrekt. Dus denk ik gewoon aan inductieve invloeden (bij open reedcontact).

Wat voor een kabel gebruikte je bij de test van punt 4? Hield je deze ook in de buurt van de gasleiding?

Heb je al getest of het misschien genoeg is om de kabel (nabij de S0PCM05) een paar keer door een ferrietkraal te lussen?

If you want to succeed, double your failure rate.

@Lambiek. Deze had ik inderdaad gevonden. Echter gaat het hier om het niet meten van een puls. Dit is een ander probleem. En voordat ik dat kan adresseren moet ik eerst het false-positive pulsen opgelost hebben.

@Jochem. Het zou inderdaad ook inductieve storing kunnen zijn.

De kabel die ik getest had was eigenlijk dezelfde die aan de reed schakelaar zat. Ik heb er namelijk 2 gehad waar 1 defect was. Iets te hard op de deurmat gevallen. Hier heb ik de kabels vanaf geknipt zodat dit een reël scenario zou zijn.

Ik heb de fariet kern nog niet geprobeerd. Moet vanavond even kijken of ik deze nog ergens heb liggen. Maar wat ik mij wel afvraag als ik de reed schakelaar dan op een afstand houd van de gasleiding of gasmeter maar de kabel nog wel langs de leiding loopt, dat ik dan geen pulse meet. Als de kabel storing zou vangen dan had ik het dan toch ook moeten zien? En vooral omdat de Sensus HRI pulse kabel exact naast de relais kabel loopt had ik daar ook storing verwacht.

"The greatest good you can do for another, is not to share your own riches, but to reveal to him, his own." - Benjamin Disraeli -

Dat het bij de Sensus HRI niet optreedt wil ik geen vergelijking mee maken, ik weet niet hoe dat ding intern werkt en hoe de bekabeling is uitgevoerd.

Ik kan me wel vinden in je stelling dat je hetzelfde probleem met een open kabel zou moeten hebben. Maar het kan natuurlijk zijn dat de kabel mooi getwist of afgeschermd is, en dat het reedcontact zelf de antenne vormt. Meet nou maar eens na of dat contact werkelijk schakelt bij die stoorpuls; ik geloof er niks van.

Hoe is de ground van die reedschakelaar aangesloten? Op de S0PCM zelf?

Als een paar lussen door een ferriet niet werken, kun je ook een passief filtertje in serie zetten. Meten van je stoorpuls zou wel helpen bij het bepalen van de waardes voor je R en C.

If you want to succeed, double your failure rate.
Lambiek

Special Member

Op 28 juni 2016 10:21:42 schreef Nighthunter:
@Lambiek. Deze had ik inderdaad gevonden. Echter gaat het hier om het niet meten van een puls. Dit is een ander probleem. En voordat ik dat kan adresseren moet ik eerst het false-positive pulsen opgelost hebben.

Oké ik denk ik gooi het in de groep, je weet maar nooit of je er iets mee kan. :)

@Jochem. Het zou inderdaad ook inductieve storing kunnen zijn.

Ik ken die meter verder niet, maar waar moet die inductieve storing dan vanaf komen?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Van de vonk van de ontsteking, dat kunnen lelijke zenders zijn.

If you want to succeed, double your failure rate.

@Lambiek.

Ja daar heb je inderdaad gelijk in. Bedankt :)

En betreft de inductieve storing. De spark die de gashaard genereerd is een heel hoog voltage. En aangezien de S0PCM05 pulsen meet aan de hand van een stroom tussen het kanaal en GND en hieruit dan een pulse detecteerd. Ik kan me voorstellen dat wanneer er inductie is dat de S0PCM05 dan onterecht iets meet. Alhoewel ik verwacht had dat wanneer er simpelweg vanuit het kanaal een connectie naar GND is dat er dan een pulse geteld word. Dus hierin tast ik wederom in het duister.

Ik kwam ook de Youless tegen welke via optische detectie 0.001m3/imp kan meten. Omdat de spiegel om het laatste digit zit. Terwijl via de reedschakelaar ik een precisie van 0.1m3/imp kan krijgen. Dus misschien is een optische detectie helemaal zo gek nog niet

"The greatest good you can do for another, is not to share your own riches, but to reveal to him, his own." - Benjamin Disraeli -

Het stomme is alleen dat die S0PCM daar prima tegen had moeten kunnen als ze de software wat slimmer hadden gemaakt. Immers zijn S0-pulsen (waar deze module eigenlijk voor is) een tiental milliseconden lang, en ook een reedcontactje op een telwerk zal dit soort tijden geven. Negeer dus in software pulsen van onder de 2ms ofzo, en je bent verlost van de ellende.

Maar ook met een extern filtertje moet het op te lossen zijn hoor.

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik heb eerder contact gehad met de maker van deze S0 counter. En hij gaf aan bereid te zijn om een aanpassing in de Firmware te maken hiervoor. Want hij gaf al aan dat het waarschijn niet zal werken. Echter had ik dat blog over de flukso probe ook aan hem laten zien en daarom toen vooralsnog besloten een firmware update niet te doen.

Maar stel het telwerk blijft stil staan en de reed schakelaar blijft aangetrokken. Dan kan het wel een heel lange pulse worden? Valt dat wel binnen het S0 spec?

"The greatest good you can do for another, is not to share your own riches, but to reveal to him, his own." - Benjamin Disraeli -
Lambiek

Special Member

Op 28 juni 2016 11:31:38 schreef Nighthunter:
Maar stel het telwerk blijft stil staan en de reed schakelaar blijft aangetrokken. Dan kan het wel een heel lange pulse worden? Valt dat wel binnen het S0 spec?

Dat is iets dat ook makkelijk in de software opgelost zou kunnen worden, en misschien is dat wel al gebeurd. Ik ken die gevers niet, dus ook de software niet.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.