Capaciteit afstemcondensator veranderen

Dag allemaal,

Ik heb een volledig uitgewoond Philips U toestelletje. De buitenkant is nog heel goed, de binnenkant is niet veel meer zaaks. Daar komt bij dat U toestellen gevaarlijk zijn, de helft van hun vermogen wegstoken in een weerstand en dit type heeft alleen maar een AM band.

Ik leg de binnenkant daarom liefdevol weg en bouw er de radio van een oude wekkerradio in. Ik zit alleen met de afstemcondensator. Het origineel is een stevig, uit messingplaat gesoldeerd exemplaar. Om daar nu zo'n plastic blokje in te zetten met een lange as wordt vast gammel. Ik wil dus eigenlijk de originele afstemcondensator behouden, maar die heeft natuurlijk een veel te hoge capaciteit. Kan ik dat oplossen door de helft van de platen er af te solderen of een kleine condensator in serie te zetten? Wat zijn jullie ideeen?

Mvg, Paul

maartenbakker

Golden Member

Om welk type U'tje gaat het? Wat is de gewenste condensatorcapaciteit?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 28 juni 2016 12:25:33 (43%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

maar die heeft natuurlijk een veel te hoge capaciteit

Dat is helemaal niet zeker hoor. In de kleine afstem-C zitten de platen veel dichter bij elkaar en het kunnen er ook nog eens meer zijn. Meten is weten..

Hallo Maarten (en anderen),

Het gaat om een B1X65U

Mvg, Paul

evdweele

Overleden

Ik(!) zou het toestel weer helemaal in ere herstellen.
Het is uiteindelijk een radio met een eerbiedwaardige leeftijd van 60 jaar ;-)

De serieweerstand in het gloeistroomcircuit kan je makkelijk vervangen door een condensator. Dat scheelt onnodig stroomverbruik en héél veel warmte.
Op de website Gerard's Radio Corner staat een Excel spreadsheet CapCalc (zie de link bijna onderaan de pagina) waarmee eenvoudig de waarde van de condensator kan worden berekend.
De condensator moet een werkspanning van 1000V hebben, of een type X, Y1 of Y2 (230 à 275V) zijn.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Ed, er worden sowieso geen onomkeerbare stappen gezet.

Maar vooral heb ik een bruikbare keukenradio nodig en geen museumstuk. En op die AM band is hedentendage niet zoveel tofs te beluisteren. Op dit moment kies ik dus voor een radio die intensief gebruikt gaat worden boven een radio die het vooral goed doet als decorstuk op het toneel of een braderie. Ik chargeer even, maar dat is vooral om de afweging helder te maken.

Groeten, Paul

De afstemcondensator ombouwen werkt meestal niet omdat de gelijkloop tussen de afstemming en oscillator niet juist meer is tov de originele of je moet al heel veel geluk hebben.

LDmicro user.

Dan wordt het dus vervangen voor een stevig metalen exemplaar met een lage capaciteit. Radio Service Twente had ze helaas niet meer. Er wordt stevig jacht op gemaakt volgens hem. Daar kan ik geen zinnig woord over zeggen, maar hij heeft vast gelijk.

Mvg, Paul

Ook vervangen is geen optie, het probleem blijft.
Je moet een exemplaar hebben waar beide delen van de C gelijk zijn aan het originele, wat zeer moeilijk is.
Als je heel ervaren bent in radio's bouwen zou dat eventueel nog te doen zijn met de geschikte meettoestellen.

LDmicro user.

Dank, dan ga ik een andere oplossing organiseren; het origineel ophangen in een beugel en mechanisch ondersteunen. Bedankt voor het meedenken en groet, Paul

pola

Golden Member

Het origineel laten heeft toch de voorkeur. Probeer, of de capaciteit echt te groot is, weet je pas na testen.
Met seriecondensator of trimmer valt veel op te lossen. Ook daarbij: proberen.

Al mijn voedingen worden geschakeld. Dubbelpolig
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 28 juni 2016 12:44:01 schreef bibendum:
En op die AM band is hedentendage niet zoveel tofs te beluisteren.

Bedoel je dus dat je met de klokradio de FM-band gaat ontvangen?
Voor FM (rond 100 MHz) is de afstemcondensator inderdaad normaal van een veel kleinere waarde dan voor AM (rond 1 MHz).

Bovendien zou je met vrij lange aansluitdraden zitten. Niet zo erg voor de AM-band, maar wel op de FM-band.

Kun je niet een soort bowdenkabel gebruiken om de condensator van de klokradio, op zijn eigen print, mee te bedienen?
Of een flexibele dunne kunststof staaf of zoiets.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Shiptronic

Overleden

Gewoon zoals ze het vroeger ook deden voor de overbrenging, touwtje om de as ;) even een beetje rommelen met de verhoudingen (houten schijfje)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik denk dat ik het inderdaad maar origineel ga houden (de condensator op de print dan), iets met een asje er op schroeven en de print haaks in de kast monteren of zo :-)

Anoniem

Een slecht idee.
Als je een intensief gebruikte radio wilt in je keuken, dan zijn er op rommelmarkten kleine stereoketentjes of draagbare radios van uitstekende kwaliteit te koop voor heel weinig. Daar ga je meer plezier aan beleven dan aan een gemodde wekkerradio. Eerst en vooral is de geluidskwaliteit doorgaans erbarmelijk. Bij de analoge ondingen is de afstemming verzorgd door een klassieke afstemcondensator met wieltje en kabeltje. Maar dat condensatortje is zo klein , dat afstemmen op een zender een ergernis is. En waarom zou je het inbouwen in een oude radio? Je vermeende bewonderaars zullen je met zo'n knoeiwerkje vierkant uitlachen. De meeste mensen hebben geen boodschap aan oude radio's. De enkelen die dat wel hebben, willen dan ook een degelijk gerestaureerd toestel zien. Hoongelach zal je deel worden.
Een vriend van mij had een oud 19e eeuws geweer aan de muur hangen in zijn salon. Toen hij het op zolder vond was de loop half weggeroest.
Hij had die dan maar vervangen door een stuk ijzeren elektrapijp.
Je hoefde echt niet dichtbij te staan om te zien dat het nep was.
Zo'n antiek geweer kan erg chique taan in een interieur, maar zo'n prutswerkje ?? ça fait pauvre. Bovendien straalt het onkunde en amateurisme in de slechte betekenis van het woord uit.
Niet doen dus.

Op www.philipsradios.nl/forum is er iemand die FM modules aanbiedt voor inbouw in buizenradio's, waarbij de bestaande schakeling vrijwel ongemoeid wordt gelaten. Er zit een microcontroller in die de capaciteit van de originele afstemcondensator meet, en aan de hand daarvan een FM ontvanger ic bedient.
Je kan daar eens een berichtje plaatsen.

Je zou voor de veiligheid 'm via een scheidingstrafo kunnen aansluiten. Het is in de keuken niet ondenkbaar dat iemand 'm met natte handen wil bedienen en er een druppel water in de knop terecht komt, waardoor de knop z'n isolatiefunctie niet meer goed vervult...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Kalm kalm! Het chassis met buizen en trafo gaat in zijn geheel in een doosje. Het kan er zo weer in worden geschoven. Radio restaurateurs of connaisseurs komen hier niet (of zijn te welopgevoed om er iets van te zeggen) en de geluidskwaliteit van de wekkerradio heeft veel te maken met het ielige speakertje en het ontbreken van een klankkast. Los dat op en diezelfde radioprint speelt al verbazingwekkend veel beter.

Die FM ontvangers ken ik, maar dan wordt het wel weer een heel ander project.

En ter afsluiting, ik heb voldoende buizenapparatuur die met respect worden behandeld. Bijvoorbeeld een origineel opgelapte Wega (restauratie vind ik een te groot woord), dus ik mag van mijzelf nu even schuins marcheren.

Met vriendelijke groet, Paul

Tidak Ada

Golden Member

Keukenradio's (om onder de bovenkastjes te monteren) worden jaarlijks bij Lidl en Aldi aangeboden voor een bedrag waar jij misschien geen kristalontvanger bouwt...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Schimanski

Golden Member

Nog een mogelijkheid.
- Houdt de radio origineel en breng hem terug in oude glorie.
- Bouw een klein AM-modulatortje (am-bug) en stem de radio hierop af.
- Moduleer het AM zendertje met door jou gewenste muziek (b.v. Ipod, internet, fm-radio, etc.)

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Kijk, dat is een handige tip! Als ik dat combineer met een 115/230 scheidingstrafo kan ik gelijk die enge weerstand overbruggen. We komen er wel!

Mvg, Paul

maartenbakker

Golden Member

Op 28 juni 2016 17:59:21 schreef bibendum:
Ik denk dat ik het inderdaad maar origineel ga houden (de condensator op de print dan), iets met een asje er op schroeven en de print haaks in de kast monteren of zo :-)

Dat is denk ik wel het handigste, je vermijdt in elk geval veel valkuilen e.d. Een nette inbouw ziet niemand van buiten.

De optie van een scheidingstrafo en modulatortje is natuurlijk ook zo gek nog niet. Houd er wel rekening mee dat het toestel op 127V wat minder hard speelt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 29 juni 2016 12:13:46 (23%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
evdweele

Overleden

Daarom kan je beter een seriecondensator toepassen dan een serieweerstand.
Dan kan het toestel gewoon op 230V maar produceert geen overbodige warmte.

Als het toestel helemaal is gesloten en de schroefgaatjes van de knoppen zijn met was afgedicht zoals het hoort, is het helemaal aanrakingsveilig.
Natuurlijk moet je er voor waken dat het in een keuken niet ergens staat waar water in de buurt kan komen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Hoi Ed,

Je hebt helemaal gelijk, maar het was toch al een verstandig idee om een scheidingstrafo toe te passen, dan kan ik net zo goed gelijk de spanning halveren. Dat het toestel dan iets zachter speelt is geen probleem. Ik heb in ieder geval de vrijheid genomen om de verdroogde AD1500 luidspreker te vervangen voor een AD3500M. Zelfde korfje, maar wat hoger rendement en veel betere lage tonen.

Groeten, Paul

Thevel

Golden Member

Op 29 juni 2016 13:01:57 schreef evdweele:
Daarom kan je beter een seriecondensator toepassen dan een serieweerstand.

Dat wordt dan een 3,3µF condensator (als ik goed reken :))

Frederick E. Terman

Honourable Member

NEEEE! Dat is veel te groot.
UCH81, UBF80, UCL82, UY42 = 19, 19, 50, 31V; samen 119 V gloeispanning.

Over een serieweerstand zou nu 230-119= 111 V vallen; bij 0,1 A zou die dus 1100 ohm moeten zijn. De bestaande 930 Ω is wat te klein (en was dat voor 220 V ook al).

Over een seriecondensator zou √(2302-1192)= 197 V vallen. Je reactantie moet dus 1970 Ω worden; bij 50 Hz is dat 1,6 µF.

Houd er rekening mee dat een seriecondensator de inschakelstroom niet begrenst, zoals de serieweerstand dat wel doet. Ook eventuele spikes op het net komen onverzwakt op de dunne gloeidraadjes terecht.
Zelf zou ik de weerstand blijven gebruiken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org