sparta ion display

Zoals ik al schreef.
De spanning word door de atmega beken en vergeleken met een refspanning.
E0003 is bijvoorbeeld
Accu 1 tm 10. Midden aftakking grijze draad accu 11 tm 20
De at vergelijkt de spanning tussen groepje 1 en 2
Is er tussen de 2 groepen een verschil dan zijn er cellen defect en krijg je error e0003. Dit is niet te repareren.

Jij moet uitzoeken en leren. Hoe de spanningen bij de atmega komen.
Via een opamp of een weerstandsdeler. Een relays of een slechte printbaan of pcbvia.
Er zitten 2 stroom meet weerstanden op wat zit daar aan vast?
Veel PCB,s in die accus zijn aangedaan door vocht.
En ook dat is maar tijdelijk te repareren. Roest rust niet :)

Op 8 juli 2016 00:01:29 schreef tuxie:
Is er tussen de 2 groepen een verschil dan zijn er cellen defect en krijg je error e0003. Dit is niet te repareren.

Een te groot spanningsverschil tussen de twee cel-ketens geeft toch een E0018 ?
De oorzaak/oplossing van de E0003 heb ik hier nog niet kunnen vinden :-/

@minimax klopt. E0018 is spanningverschil. En die kun je wel repareren. Komt veel in de koude maanden voor.

Zoals al schreef heb ik geen spanning verschil tussen de cellen
1-10 11-20 die zijn goed E0003 heb ik ook niet alleen E0001
en dat blijft ook als de accu vol is deze storing komt meer voor dat heb ik wel gevonden via google en nu is alleen de vraag welke ic dat regel want zie dat al de ic,s naar de microchip lopen dus beide hebben wel een functie naar de chip.

Daar ben ik nog niet achter gekomen anders zou ik de spanning deler een beetje voor de gek kunnen houden en kijken wat deze dan aan geeft door bv een potmeter er tussen te zetten .

En ligt ook aan welke printje je hebt zie nog al verschil de 1 zijn de door verbindingen niet groen gemaakt en bij de andere hebben ze er meer aandacht aan besteed en deze zijn een stuk beter bestand tegen vocht daar zie je niet de gaatjes door de print heen .

Iemand een idee welke ic dat zou kunnen zijn ?

er zit een lm393 op de print deze wordt op pin 2 voorzien van een spanningsdeler plus 5.1 volt diode , nu meet ik op dat punt maar 0.02 volt weet niet of dit nu wel klopt

Dok

Golden Member

Met het risico dat ik een topic kaap, excuses.

@vraag1 hier schreef je dat je een controller hebt gehaald.
We zijn nu zo'n beetje twee jaar verder en nu staat hier ook een sparta ion (het ding is me toegegooid).
Hoe heeft de controller zich gehouden?
Als in is het ding de moeite van aanschaf waard?
Sorry voor de overlast maar je e-mail staat niet in je profiel.

Wie niet horen wil moet TV kijken.

Hallo Dok ,

De fiets werkt nog steeds , heb wel gezien dat er nieuwe controllers zijn en meer mogelijke heden om de ondersteuning nog beter in te stellen , als je een digitaal display model neem raad je dat wel aan.

Zijn de accu,s nog wel goed ? of is het ook een print probleem?

[Bericht gewijzigd door vraag1 op maandag 11 juli 2016 16:02:03 (13%)

Dok

Golden Member

Nee, geen accu bij, en geen lader. Hoop het eerst op te lossen met twee 12V 12Ah SLA accu's deze that is..
Hoelang (niet de chinees) zou je daar mee toe kunnen met de controller waar ik naar vroeg? vergeleken met NiMH?

Wie niet horen wil moet TV kijken.

je bedoel hoe ver je er mee zou kunnen komen ? met de accu,s lijkt me niet zo handig om me te kunnen fietsen , ik rij zelf op stand 2 55-60 km mee met een 9000 ha dus zou je zegen dat dan wel meer zou moeten zijn

Dok

Golden Member

Het project is van de baan, magneten in de naaf zaten los :-(

Heb het ding maar teruggebracht..

Wie niet horen wil moet TV kijken.

ohw oke maar dat was geen probleem geweest had ik ook alles schoon gemaakt en met seconde lijm zit muur vast heb geen probleem mee gekregen

Precies. Maar als je nog een soort van "garantie" hebt waarbij "terugbrengen" een optie is dan kan dat natuurlijk ook.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Dok

Golden Member

@All,
De garantie van terugbrengen was er inderdaad, het ding was mij door de lokale fietsenboer toegegooid om te kijken of er nog wat mee te doen was.
Mijn idee was om er een andere controller op te zetten.
Maar als de magneten los zitten is het voor mij teveel werk om dit even tussendoor te doen.

Wie niet horen wil moet TV kijken.

Op 12 juli 2016 19:12:35 schreef Dok:

Mijn idee was om er een andere controller op te zetten.
Maar als de magneten los zitten is het voor mij teveel werk om dit even tussendoor te doen.

Als je de motor al zover open hebt, is het meeste werk al gedaan :-)
De magneten laten zich inderdaad prima lijmen met secondenlijm

Een losse controller die kan werken zonder hallsensoren werkt overigens het beste bij deze motoren

Ja klopt de controller trekt minder stroom dan met hall sensoren erop en minder draad uit de motor naar de controller beter :-)

Is hier iemand die nog een printje heeft liggen van een 9000 mha uit de banaan accu die geen storing geeft ?

nog even over die E0003 als je die krijgt heb je deze dan een reset gegeven via pootje 4

Ik had namelijk een sleutel storing in display bij een andere print en die is na reset weg maar ook deze print die ik nu heb heeft E0001 storing niet te geloven :-(

Tja, wat ik er van weet is dat ze soms "in de stress" schieten en dan lastig weer aan de praat te krijgen zijn. Wat de error codes zijn die daar bij horen weet ik niet. Heb nog nooit zo'n ding gehad.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hier een aantal verklaringen betreffende foutmeldingen:

Melding Diagnose Oplossing
E01 Batterijpakket leeg Laad het batterijpakket op.
E04 Fiets aan de lader aangesloten Ontkoppel de lader van de fiets.
E05 Slechte verbinding naar de motor Schakel de trapbekrachtiging opnieuw in en controleer of het batterijpakket goed in de docking station zit.
E06 Kortsluiting in de verlichting Neem contact op met uw dealer.
E07 Motor buiten temperatuurgrenzen Wacht tot de motor de juiste temperatuur heeft bereikt.
E08 Probleem met de motorsensor
E12
E13 Display reageert niet goed Deze melding kan ontstaan tijdens het plaatsen/afnemen van het display.
E14 Display wordt niet herkend Het display moet opnieuw worden ingesteld. Neem contact op met uw dealer.
E15 Afwijking in het laadmanagement Zet de fiets aan de lader en wacht tot deze volledig is opgeladen.
E16 Constante uitslag krachtsensor Voer een kalibratie uit door 5 seconden de lichtknop ingedrukt te houden.
E17 Maximale motorstroom bereikt door extreme belasting Deze melding gaat vanzelf over als de fiets niet meer belast wordt.
E19 Batterijpakket buiten de temperatuurgrenzen Wacht tot het batterijpakket binnen de temperatuurgrenzen is. Het opladen gaat dan automatisch verder.
E20 Servicebeurt vereist Neem contact op met uw dealer.
E21 Regelaar motorstroom De ondersteuning wordt teruggeregeld door de zware belasting
E22 Problemen tijdens het laden Schakel de verlichting in/uit en wacht 10 seconden. Sluit de lader opnieuw aan. Ga naar uw dealer als de melding terugkomt.
E23 Serienummer motor onjuist Het batterijpakket is niet aangemeld op deze fiets. Mocht dit wel het geval zijn, neem dan contact op met uw dealer.
E24
E28
E29
E30 Geen communicatie met koppelsensor Schakel de trapbekrachtiging opnieuw in en controleer of het batterijpakket goed in de docking station zit.
E32 Batterij elektronica te warm Laat het batterijpakket afkoelen en schakel de ondersteuning opnieuw in.
E34 Bedieningsunit ondersteunt geen accessoires Neem contact op met uw dealer.
E35 Geen communicatie met gashendel Controleer het stekkertje van de gashendel bij de bedieningsunit en plaats het display opnieuw.
E41
E44
E47 Koppelsensor defect Koppelsensor vervangen.
E48 Probleem oplaadsysteem
E99 Servicesoftware geladen vervang fietssoftware Neem contact op met uw dealer.
E0122 Problemen tijdens het opladen van de Range Extender Schakel de verlichting in/uit en wacht 10 seconden. Sluit de lader opnieuw aan. Neem contact op met uw dealer als de melding terugkomt.
E0123 Range Extender wordt niet herkend De Range Extender moet worden aangemeld. Neem contact op met uw dealer.

Ja maar toch is E0001 nog een storing die niet helemaal klopt . dus niet alleen laden

Heb de relay los van de microchip gedaan beetje spanning op de tor die de relay aan schakel wat gebeurd er er klapt een fet uit dus er is wel een storing op de print maar schakel blijkbaar in beveiliging en zegt E0001 , nu weet ik een beetje waar de storing dus zit.

Toch val me iets op het display geeft E0001 aan maar zie ook de verlichting symbool oplichten zou dit een verlichting storing kunnen zijn ? de lamp brand wel dat vreemde , iemand ervaring of ook zoiets gezien en op kunnen lossen ?

iemand een idee wat ic A5 doet ?

bij pootje 6 en 7 de spanning wat aanpas gaat de print weer werken tot je de lader erop zet dan is het feest weer over :-(

Iedereen die de print die jij hebt (in precies dezelfde revisie) voor z'n neus heeft liggen kan makkelijk kijken wat A5 voor chipje is, en antwoord op je vraag geven.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Iemand interesse in zo een ongebruikte vierkante display.
Had deze gekocht en bleek dan toch een volgend probleem te zijn met Batavus accu, en dan Batavus motor.
Display zal ik niet gebruiken, kost 65€ nieuw. Deze moet wel door een erkende dealer geïnstalleerd worden. Voor 30 euro mag je hem hebben

Op 18 juli 2016 14:34:44 schreef vraag1:
Toch val me iets op het display geeft E0001 aan maar zie ook de verlichting symbool oplichten zou dit een verlichting storing kunnen zijn ? de lamp brand wel dat vreemde , iemand ervaring of ook zoiets gezien en op kunnen lossen ?

Kan je me eens een mailtje sturen over dat E001 verhaal?

Alvast bedankt

Weet niet meer is al een tijd geleden
Heb er toen een andere print in gezet en deze bij de fietsenmaker
opnieuw laten instellen voor de motor en toen werkt alles weer