Veiligheid clamp dmm vs gewone dmm

Op 5 juli 2016 07:39:52 schreef Brainbox:
Enkelpolig is bijvoorbeeld een spanningzoeker in de vorm van een schroevendraaier met neonlampje en weerstand.
Die zijn per definitie niet toegestaan.
.

het ging me vooral om de betekenis,definitie van dubbelpolig.
, als bovenstaande testlampje als enkelpolig doorgaat dan is iedere DMM toch "dubbelpolig"? (maar daarom nog niet 61243-3, uiteraard)

groeten

Kris

High met Henk

Special Member

Op 5 juli 2016 11:15:25 schreef Sine:
[...]

Nein, Een universeelmeter voldoet niet aan IEC61243-3 en mag je niet gebruiken.

NEN is een richtlijn.. Wettelijk heeft het geen waarde. Als jij voldoende bekwaam geacht mag worden om zoiets te gebruiken heeft niemand commentaar..

Enige maar is als jouw klant EIST dat jij volgens die richtlijn werkt. Je kan daar voorbehouds op maken onderling.

Persoonlijk vindt ik die spanningszoekers ondingen.. Vertelt je niets... En het tweede punt... Is zo'n ding veiliger dan een dmm?? Ik zie dat niet direct.. Maar licht me in...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 5 juli 2016 13:32:26 schreef High met Henk:
[...]

Persoonlijk vindt ik die spanningszoekers ondingen.. Vertelt je niets... En het tweede punt... Is zo'n ding veiliger dan een dmm?? Ik zie dat niet direct.. Maar licht me in...

Misschien wel.
het zijn"dikke" probes en je kan met twee handen meten. tevens is het wat laagohmiger, waardoor je geen fantoomspanningen meet. Nauwkeurigheid is van ondergeschikt belang aan de zekerheid waarmee de meting gebeurt, dus eenvoud siert in dit geval :-)

Maar zijn dat de redenen waarom het zo een ding moet zijn?

groeten

Kris

Belangrijke reden om een spanningsloos tester te gebruiken is dat het GEEN multimeter is.
Een multimeter kun je in een andere mode zetten dan spanningsmeting, of in een verkeerd bereik.
Natuurlijk ben ik zelf niet zo dom om dat te doen ;) , maar in de praktijk schijnt dit nog al eens voor te komen.
Verder moet je een meter met twee losse meetsnoeren ergens kwijt omdat je maar twee handen hebt.
Die plaats je dan meestal noodgedwongen op een plek waar je niet aan het meten bent of te hoog of te laag.
Om af te lezen kijk je du niet naar je handen maar naar je meter.
Als je onder spanning aan het meten bent kan dit dat gevaarlijk zijn.

High met Henk

Special Member

hmmmm, ik ben toch heel wat blijer in de praktijk met een dmm dan zo? waardeloos apraat: als ik er 1 krijg, gaat hij meteen bij een ander in de koffer.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 5 juli 2016 14:53:52 schreef Brainbox:
Belangrijke reden om een spanningsloos tester te gebruiken is dat het geen multimeter is

Dat zal het vooral zijn, :spanningsloos = geen batterij nodig en geen bijna lege batterij die je kan "foppen"
geen mulitmeter = geen knop om over na te denken.

begrijpelijk , je hersens staan al onder hoogspanning (letterlijk en figuurlijk)met andere zorgen.

groeten

Kris

De Fluke T110 kreeg ik cadeau bij een bestelling.
Pas toen ik hem ging gebruiken merkte ik dat dat het voor veel toepassingen een erg nuttig apparaat kan zijn.
Tussen een plafond meten met een multimeter is niet echt handig als je alleen maar hoeft te weten of er al dan niet spanning aanwezig is.
Idem met het meten onder een motorkap van een auto met draaiende motor.

Overigens zitten er wel batterijen in de T110, wel met zelfcontrole functie.
En een LED om bij te lichten op donkere werkplekken.
Zijn grotere broertje T150 heeft ook een voltmeter en weerstandsmeter aan boord.
Dat lijkt dus al aardig op een multimeter.

Als @High met Henk er ook nog eens een cadeau krijgt zet ik mijn koffer wel bij hem neer _o_

High met Henk

Special Member

Ik kom meestal bij vage storingen.
Soms panelen, soms elektronica.
Nooit in een plafond oid.

Soms zijn het stuurdraden, maar ik heb opvallend vaak busverbindingen en/of pulserende signalen van sensoren die rotatie waarnemen.

Wat moet ik met zo'n onding?

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 5 juli 2016 14:53:52 schreef Brainbox:
[...]
Om af te lezen kijk je du niet naar je handen maar naar je meter.

Je hebt een aantal steekhoudende argumenten genoemd. Ik snap nu waarom zo'n ding soms beter is. Ik ga niet meteeen naar de winkel voor zo'n ding voor de enkele keer dat het uit zou maken, maar als ik het vaker zou doen, dan wel.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Overleden

Hoogohmigheid van een DMM kan nog wel een een instinker zijn.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
High met Henk

Special Member

Of een zegen, zoals bij mij vaak.
Zoals al eerder gemeld doe ik storingen. Met low z zie je die niet.. Binnenkort de glitch detect eens proberen.

Ja ik zie het nut voor een niveau 2 monteur, niveau3 1e monteur of iemand die alleen huisinstallaties of utiliteit doet.

Voor besturingen zie ik waarde nul

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
GJ_

Moderator

Op 5 juli 2016 19:21:36 schreef High met Henk:
Voor besturingen zie ik waarde nul

Ik doe alleen besturingen en een dergelijke meter van Niaf is de door mij meest gebruikte. Even snel checken of er ergens spanning op staat, en ongeveer hoeveel, alle fasen aanwezig zijn en of het ongeveer klopt enz enz.
Het komt niet vaak voor dat ik m'n Fluke multimeter of Scopemeter er bij moet halen. Scheelt natuurlijk als je besturingen een beetje op orde zijn >:-)

--edit--
oeps, ik doelde op de Fluke T5-1000. Zo'n prul met ledjes vind ik ook niks.

Een beetje kort door de bocht om om een Fluke T110 een onding te noemen omdat je er zelf het nut niet van in ziet.
Voor mij is het juist de uitdaging om met zo basic mogelijke apparatuur toch mijn problemen te kunnen oplossen.
Pas wanneer het echt serieus wordt en ik kom er met redenatie niet meer uit dan haal ik de geavanceerdere apparatuur er bij.

[Bericht gewijzigd door Brainbox op dinsdag 5 juli 2016 19:52:07 (22%)

High met Henk

Special Member

@GJ_

vaak zijn mijn storingen dus geen voedingscheck (die heb ik in 5 minuten klaar, en uitgesloten, dan meot toch de DMM of scope erbij) en ja: ik krijg altijd zo? prul met ledjes......
Nogmaals: IK heb er dus weinig aan! Mijn storingen zijn vaak diesel motoren of andere voertuigen...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 5 juli 2016 21:06:15 schreef High met Henk:
@GJ_

vaak zijn mijn storingen dus geen voedingscheck (die heb ik in 5 minuten klaar, en uitgesloten, dan meot toch de DMM of scope erbij) en ja: ik krijg altijd zo? prul met ledjes......
Nogmaals: IK heb er dus weinig aan! Mijn storingen zijn vaak diesel motoren of andere voertuigen...

Henk, jouw werkterrein is wat anders dan dat wat hierboven besproken werd. Als je in een cabine moet werken kan de kleinste fout dodelijk zijn (gezien de grote kortsluitstromen), ook het verkeerd instellen van een DMM hoort daarbij. Vandaar dat die mannen moeten meten met een "eenvoudige" voltmeter waarbij vergissen uitgesloten is, althans dat is mijn interpretatie van het gegeven.
Dat jij aan die simpele meter niks hebt is heel begrijpelijk, maar je zit dan ook in een andere situatie.
Een smid zal er nog andere gedachten op nahouden, want die heeft meer aan een hamer dan aan de duurste fluke DMM. we kunnen nog even doorgaan......

groeten

Kris