NAD 5000 cd speler: 1 focus transistor wordt heet

tijdens het spelen wordt 1 van de 2 transistoren die de focusspoel aanstuurt heet. Op een gegeven moment blijkbaar zo heet, dat hij instort. De cd speler begint dan over te slaan.

Van de spindelplateauhoogte kan ik geen service informatie vinden, maar ik heb m vergeleken met mijn eigen NAD 5000, en die is gelijk. Het plateau zit ook goed vast op de as.

Zou de focus spoel ook wikkelsluiting kunnen hebben? Heeft iemand dat ooit al eens meegemaakt?

als de focusspoel een 3 draads aansluiting heeft kan er wikkelsluiting aan 1 zijde bestaan. heb je maar 2 draden aan de focusspoel is de kans op een gare tor groter. heb je er al eens een andere in gezet?

focusspoel kan vrij bewegen? ik heb ook vaker gehad dat de spoel een onderbreking had in het bewegende deel. dat zou ik hier niet verwachter omdat het ding veder wel werkt. maar een sluiting tussen de spoel met de massa van het laserchassis kan wel zorgen voor teveel stroom in dat circuitje. evt een condensator over de spoel die niet goed is?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De focusspoel is 2-draads.
De beide torren heb ik al vervangen.

Dan blijven twee verdachten over: de pickup zelf (vastzittende spoel) of C120.

Heeft iemand ervaringen met Powercomponents in Zeist? Daar is een KSS210 bijna net zo goedkoop als op AliExpress, alleen hoef ik er geen 3 weken op te wachten.

veel van die lasers zijn rommel, niet zeldzaam dat je er 3 kunt bestellen voor er 1 werkt bij bedrijven als aliexpress. ik zou beter een gebruikt model of in de buurt iets zoeken..

wat doet die ip101 eigenlijk? als er een slecht onderdeel in de voeding zit van die 2 torren, kan de spanning inkakken op die tor, de focus blijft dan bezig om te corrigeren. meet ohms ook beide focusspoelen eens door..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ip101 is een protectie. (een soort zekering in halfgeleiderbehuizing)