Input aansturen

Dag iedereen,

Voor een klein project moet ik een "blackbox"-input (12VDC) aansturen waarvan ik volgende eigenschappen heb:

* Umin waarvoor ingang == 1: 11V
* Umax waarvoor ingang == 0: 10,5V
* Umax: 20V30V
Dit spreekt voor zich natuurlijk, maar er worden ook vermogenswaarden gegeven:

* Pmin waarvoor de ingang == 1: 0,05W
* Pnominaal waarvoor de ingang == 1: 0,1W

Het aansturen werkt zonder problemen, gewoon een 12V voeding aansluiten op de ingang, maar ik zou deze willen "beveiligen" door rekening te houden met het vermogen.

De eerste vraag: hoe moet je dit vermogen "interpreteren"? Als je 12V aansluit moet je de stroom beperken tot 8,3mA (0.1W/12V) en bij 20V moet je deze beperken tot 0,5mA (0,1W/20V)?

De tweede vraag: kan je dit gewoon met een serie weerstandje doen (bv. Rserie = 12V/8,3mA)? Of hoe bereken je deze dan het best? aangezien je eigenlijk niet echt weet wat de "impedantie" van de ingang is? of kan je gewoon stellen da de Zingang = U^2 / Pnominaal (waarbij U de aangesloten spanning is)?

Hopelijk ben ik duidelijk genoeg geweest :)

Edit: foutjes aangepast in het vet
alvast bedankt
Tim

RAAF12

Golden Member

Ik begrijp er niet veel van. Impedantie verondersteld een wisselspanning en je schrijft 12V DC.
Black box? Gewoon even melden wat voor ding het is.

P min, Pnom, geen Pmax?
suggereert dat je er gewoon 12V op kunt zetten, en dat dat ding een interne weerstand heeft waardoor het als 0.1W "last" op je aangeboden signaal gedraagt. zoals de meeste ingangen hoog ohmig zijn.

maar inderdaad, die gegevens heb je vast uit een of andere datasheet, dus wat is het voor ding?

Minimaal 11V voor een 12V input klinkt ook vrij vreemd? meeste 24V ingangen hebben ook het schakelgedrag ergens in die regio zitten.
maar dat zou dan weer niet overeenkomen met die 20V max

Lambiek

Special Member

Ten eerste welkom op het forum.

Iets meer info zou geen kwaad kunnen, zo is het moeilijk om te bepalen waar het om gaat.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Er gaat een klein stroompje lopen dat je uitgang die je aansluit moet kunnen leveren. Ik denk niet dat je moet uitgaan van een ohmse weerstand.

Volgens mij mist hier een dubbele punt:

* Pnominaal waarvoor de ingang == 0,1W

Laten we uitgaan van 0,05W bij 10 tot 20V = 3 tot 5 mA

Als je minder dan 10 volt aanbiedt ('0') dan is er ook vermogen aangegeven, we missen de dubbbele punt in die zin maar laten we uitgaan van 0,1W. Tja 5 Volt 20mA, maarja als je 0,001 volt erop zet gaat er echt geen magische 100A lopen.

Als je in beide standen onder de 10mA kan meten dan ben je toch klaar? Je kan een 1kΩ weerstand in serie zetten, ik denk dat alle precies hetzelfde blijft werken en er kan dan echt nooit meer dan 12mA lopen bij 12 V.

Op 4 juli 2016 20:15:41 schreef DK:
Minimaal 11V voor een 12V input klinkt ook vrij vreemd? meeste 24V ingangen hebben ook het schakelgedrag ergens in die regio zitten.
maar dat zou dan weer niet overeenkomen met die 20V max

Hier gaat het om een typefoutje, Umax is 30V. (aangepast in originele post)

Op 5 juli 2016 12:11:25 schreef K7Jz:
...
Volgens mij mist hier een dubbele punt:
[...]

Aangepast in originele post, moest zijn == 1:

Op 4 juli 2016 19:30:47 schreef RAAF12:
Ik begrijp er niet veel van. Impedantie verondersteld een wisselspanning en je schrijft 12V DC.
Black box? Gewoon even melden wat voor ding het is.

Klopt inderdaad dat het geen impedantie is, maar wel degelijk weerstand (hoogst waarschijnlijk niet-lineair)

Probleem is dat dit gewoon een blackbox is en dat er geen verdere informatie beschikbaar is, hoe gek het ook klinkt.

Maar zoals DK aanhaalt, werkt het zonder problemen door er gewoon 12V op te plaatsen. Vroeg me gewoon af of het nuttig is om eventueel de ingangsstroom te beperken om de ingang extra te beveiligen.

Lambiek

Special Member

Op 12 juli 2016 17:57:44 schreef Meuh:
Vroeg me gewoon af of het nuttig is om eventueel de ingangsstroom te beperken om de ingang extra te beveiligen.

Dat kun je toch gewoon proberen, zet er een weerstand tussen van een bepaalde waarde en kijk of je black box het signaal ziet.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Als je 12V aansluit moet je de stroom beperken tot 8,3mA (0.1W/12V) en bij 20V moet je deze beperken tot 0,5mA (0,1W/20V)?

Als je een bepaalde spanning aansluit op een bepaalde ingang, dan kun je niet apart nog eens het vermogen en dus de stroom gaan regelen. Als je dat toch probeert (met een weerstand bijvoorbeeld), zul je zien dat de spanning op de ingang dan niet gelijk blijft.
Spanning en stroom zitten (voor die ingang) vast aan elkaar verbonden: bij dezelfde stroom hoort dezelfde spanning, en andersom.

Overigens is een weerstand ook een impedantie. Maar waarschijnlijk heeft de weerstand van de ingang hier niet zoveel betekenis; vaak hangt die af van de spanning.
Anders gezegd: het verband tussen stroom en spanning is waarschijnlijk niet lineair, al scheelt het soms weinig.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 12 juli 2016 17:57:44 schreef Meuh:
Aangepast in originele post, moest zijn == 1:

Ah! Ja, ik las nu de originele post nog een keer, en nu snap ik het wel. Ik kon me herinneren dat ik er vorige week geen wijs uit kon worden.

KENNELIJK is de boel bedoeld om op ongeveer 24V te werken, maar werkt het met 12V ook nog net. De spec van het vermogen zegt dat er "typical" voor een "1" een stroom van ongeveer 10mA gaat lopen. Het maximum is niet gespecificeerd (of heb je niet overgetikt), en die heb je nodig om een "begrenzing" te ontwerpen.

Ga je uit van die 10mA:

Met 12.000V aan de ingang, kan je dan een 100 Ohm weerstand nemen. Met de volle 10mA krijgt je apparaat nog 11V, en ziet ie een "Hoog".

Maakt je apparaat kortsluiting, komt 12V over je 100 Ohm te staan, moet je voeding ineens 15W gaan leveren.

Maar dit is ook niet fijn voor de toleranties: Als je 12V voeding een slechte dag heeft en 10% minder spanning geeft is het niet meer gegarandeerd dat ie een 1 kan verzorgen op je input. Sterker nog bij 10mA is het vrijwel gegarandeerd dat ie een als een nul gezien zal worden. (die 10.5 en 11.0V liggen ERG dicht bij mekaar. Dat is ongebruikelijk!).

Werk je met een 24V voeding, dan moet je ongeveer 10mA bij 12V kunnen leveren, koop je een 1200 ohm weerstand, en moet je 20mA leveren als ie kortgesloten wordt. Dat is veel prettiger.

Voor Een alternatief is om voor "aan" een stroombron te maken. maar om binnen de beschikbare 1V dat voor mekaar te krijgen lijkt me tricky. Om het eenvoudig te doen, moet je dus een wat hogere spanning beschikbaar hebben...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Frederick E. Terman

Honourable Member

Maakt je apparaat kortsluiting, komt 12V over je 100 Ohm te staan, moet je voeding ineens 15W gaan leveren.

Minder. :)

Ik denk nu ook dat de ingang normaal gesproken 0 of 24 volt verwacht, waarbij alles boven de 11V gezien wordt als '24', en alles onder de 10.5V als '0'.

Overigens is 'Black Box' ook een merknaam voor allerhande 'schakelkastjes'. De documentatie daarvan is doorgaans wel te vinden.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org