Olimex AVRISP MKII problemen

High met Henk

Special Member

Een klant van mij wilde bij zijn product ook de programmer hebben, dus wilde ik de Atmel AVRISP MKII meeleveren, maar die is bijna nergens meer leverbaar.

Dus bestelde ik een Olimex AVRISP MKII

Spijt als haren op mijn hoofd.

Ding heeft alleen de 10 polige ISP connector. ik gebruik de 6 pinnige.
Dus de ene 10 pinnige stukje opgeschoven op de bandkabel en met beetje twisten en doen de 6 pinnige erbij gezet.

Getest en dat werkte prima toen ik als test nog een keer de uC flashte.
Mee naar de klant en moest daar nog even een kleine wijziging doen.
Gelukkig had ik de eigen programmer ook mee want het ding weigerde!

Ik denk: zal wel kabeltje verkeerd zitten, maar na thuis alles nagemeten blijkt alles goed te zitten. Het ding weigert gewoon ALLE dienst!
En gilt ook steeds andere foutmeldingen:

  • read device from USB endpoint 130 failed: HC status: device not responding (0xc0000005)., Modulename TCF (TCF command: Tool:connect failed)
  • USB driver attached timed out., Modulename TCF (TCF command: Tool:connect failed)
  • Invalid context Tool_20., Modulename TCF (TCF command: Tool:connect failed)

ik gebruik AVR studio gewoon onder windows voor dit.
Verbinden met de programmers lukt prima, maar zodra ik ga flashen of erasen gaat het mis. Op de olimex staan de jumpers op: Target Off en 5V, want het board krijgt extern spanning

En ja, ik heb de kabel nu al 6x getest en komt geen storingen tegen op naastgelegen pinenn of andere slecht contacten....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
High met Henk

Special Member

EDIT gevonden:

een BRAKKE USB b connector op de programmer. Even met de kabel wiebelen lostte het probleem op. Waarsch. ligt de connector los op het board...

2e keer olimex en WEER ELLENDE

in het verleden printen laten maken bij olimex, dat was ook BAGGER.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Arco

Special Member

Zullen wel maandagmorgen gevallen geweest zijn... ;)
Ik heb een aardig aantal pic-web servers van ze gehad, nooit een probleem. (en die draaien 24/7 al jaren en jaren in een applicatie bij een klant)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Ding heeft alleen de 10 polige ISP connector. ik gebruik de 6 pinnige.

Oh ben JIJ diegene die de 6 polige gebruikt :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
High met Henk

Special Member

Ja

En niet de enige.. Arduino en de clones ook.
Het is toch ook bezopen om 4 gnd pinnen te hebben?? Het is een programmer connector. Unshielded, unbalanced. Dus totaal overbodig

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Shiptronic

Overleden

Op 6 juli 2016 22:26:00 schreef High met Henk:
Dus bestelde ik een Olimex AVRISP MKII

Spijt als haren op mijn hoofd.

Ding heeft alleen de 10 polige ISP connector. ik gebruik de 6 pinnige.
..

Toch vreemd, volgens de site moeten ze er alebij op zitten

Uses Atmel's 2x5 pin ICSP and 2x3 pin PDI and TPI connector layout

En dat zou er zo uit moeten zien:

Ben benieuwd wat jij dan gekregen hebt
*bron; https://www.olimex.com/Products/AVR/Programmers/AVR-ISP-MK2/open-sourc…

[edit] heb je geen J-tag ding gekregen ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
High met Henk

Special Member

Klopt, maar de 6 pins is geen ISCP, maar een PDI/TPI verbinding

ik heb ISCP nodig.

en op dit ding zit dus een USB B connector van 1 cent, terwijl een 2 cent ding wel een mooie verbinding oplevert...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Shiptronic

Overleden

A ik zie het nu, niet goed gelezen, is het echt de USB connector of de solderen op het bord? heb je als geprobeerd hem opnieuw te solderen?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
High met Henk

Special Member

het zijn de contacten die op de steker moeten komen die net wel, net geen contact maken. heb ze wat uitgebogen....

Maar erg fraai is het niet en je staat bij je klant wel voor AAP!

Dit was echt de LAATSTE keer Olimex!! ZOOI is het.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Kwamen wij te laatst ook achter dat die AVRISP niet meer te krijgen is. We hebben deze nu geadviseerd aan de klant, we hebben zelf de uitgebreidere versie. Werkt perfect.

http://nl.farnell.com/atmel/atatmel-ice-basic/debugger-atmel-arm-avr-b…

Mocht de link niet werken: Farnell 2407172

High met Henk

Special Member

Goede tip. ik wilde het voor mijn klant lean en mean houden, daar hij er verder ooit iets mee doet denk ik.

Echter dit was vooral voor mezelf erg mean!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Die Atmel ICE programmer is inderdaad een erg fijne programmer. Je kunt er ook meteen de ARM's van Atmel mee programmeren.

High met Henk

Special Member

even een oude koe: maar wel een leuke: ik ga deze week weer verder met mijn dashboard project en zoek dus een nieuwe AVR programmer, want ben de MKII niet tegengekomen met het uitmesten van mijn garage....

Wel de AT90CAN128 die ikhier ooit al voor aangeschaft had....
Maar wat is nu een oged eprogrammer op dit moment??

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
bprosman

Golden Member

Ben heel lang bezig geweest , allerlei gez**k met drivers , zowel op Windows als op Linux.

Heb toen een Arduino "opgeofferd" en dat ding draait als een tierelier.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/132006?query=avr+programmer&…

"Sjienese" kloontjes zijn er nog genoeg :
https://www.dennisdeal.com/products/at-avrisp-avr-isp-mkii-in-system-p…

[Bericht gewijzigd door bprosman op zondag 29 maart 2020 22:06:33 (24%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Heb vroeger veel geklooid met goedkope avr-dude paralelle-poort programmers en chinese AVRISP zooi.

Heb nu een Atmel ICE gekocht (150 aussie dollar, zal iets van 80 Euro zijn) en nooit meer gezeik gehad.

Vooral omdat die ICE gewoon alle microchip AVR devices (en de ARMs, maar ik gebruik niet veel Atmel ARM) snapt, en het gewoon werkt (nou ja, redelijk werkt, want Atmel Studio is nog steeds een ongelofelijk brakke debugger. Maargoed, het werkt nu beter dan een paar jaar terug toen er helemaal geen debugger voor AVR was).

Gebruik zelf graag de atmega4809 en attiny414 (en famillie).

Het geld dat ik kwijt was aan die ICE (en misschien iets duurdere AVR chippies) heb ik ruimschoots terugverdiend aan ontwikkelgenot (had ik al verteld dat er een debugger is voor AVR?).

EricP

mét CE

Ik denk steeds meer als blurp: gereedschap moet het gewoon doen. Is geen doel op zich.

Verder heb ik ooit, heel lang geleden een ding van tuxgraphics gekocht. Emuleert een STK500, met een FTDI USB chippie ervoor. Heeft het altijd braaf gedaan, maar ik geloof dat de shop ff dicht is. Geen idee hoeveel haast je hebt.

Verder zwerven er nog wel een paar STK500s hier rond. Geen debugging inderdaad, maar om er alleen een stukkie firmware en evt. wat EEPROM data in te frotten gaat dat ook uitstekend.

eens met blurp en Ep. Iedere keer als ik goed gereedschap kocht (momentsleutel, scoop, programmer) dacht ik: had ik eerder moeten doen.

bprosman

Golden Member

Overigens kan de TL866 met ICSP optie ook prima AVR'en programmeren.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.