Samsung UE32D5720 schakelt constant aan en uit

Beste mensen,

Gisteren is er een probleem opgetreden met onze tv. Ik zal proberen te omschrijven wat er is gebeurd.

Het voorval:
1- Vrouwlief was tv aan het kijken gaat iets anders doen en zet het Telfort kastje uit en vergeet daarbij de tv zelf uit te zetten.
2- Nadat ze na een paar weer wil gaan kijken merkt ze dat de tv nog aanstond. De tv geeft dan de melding 'zet decoder aan'.
3- Vrouwlief zet de decoder aan en tv schakelt sindsdien aan en uit in cycles van een 8-10 seconden.

Een cycle ziet er als volgt uit:
1- Stekker van de tv er in.
2- Samsung start scherm met smart tv logo.
3- Logo gaat weg, standby lampje knippert 3 keer.
4- Er wordt een melding weergeven (zie bijlage) met gedimd backlight.
5- Na 2 tellen gaat het backlight een stuk feller branden.
6- Na weer 2 tellen schakelt hij uit en begint weer overnieuw.
7- Dit blijft doorgaan totdat je de stekker eruit trekt.
8- In die paar tellen dat de melding wordt weergeven kun je de tv wel bedienen met de ab (ander ingangskanaal bijvoorbeeld, maar schakelt alweer uit eer hij overgeschakeld is.)

Reeds nagekeken:
1- Powerboard bekeken, elco's zijn niet bol.
2- Spanning gemeten naar het logic board, de 5V en 13V zijn goed, totdat hij uitschakelt, dan zakken beide in tot ongeveer 0V.
3- Stekker losgehaald van de spanning naar het logic board. Spanning blijft dan strak 5V en 13V.

Mijn vermoeden:
1- Logic board gaat in sluiting, daardoor zakt de voeding in en start hij opnieuw op.
2- Maar wat ook kan, de voeding is niet best meer, dus zodra de tv een beetje vermogen gaat trekken zakt hij door zijn knieën, en start opnieuw op.

Ik vind mijn eerste vermoeden het meest voor de hand liggend. Maar ik weet even niet hoe ik verder moet, ik hoop dat een van jullie een richting kan geven.

Alvast bedankt.

Groeten,
Giovanni

Je zou de TV kunnen resetten door 12 tot 15 seconde de EXIT knop ingedrukt te houden, pijltje naar links en enter. Misschien dat het helpt. TV detecteert fouten tijdens het opstarten (booten)

Hallo smd,

Dank voor je reactie. Helaas duurt de cycle te kort en schakelt de tv weer uit alvorens het reset menu wordt bereikt.

Het gekke is dat in die korte tijd dat de melding wordt weergeven, je wel de tv kan bedienen.

Hier de link van een filmpje: Youtube

Vanaf het moment dat de melding verschijnt tot het moment dat hij weer weg gaat (en dus opnieuw opstart) kun je de tv gewoon bedienen. Verder gaat hij gewoon uit, spanning zakt in.

Is het zo dat het mainboard een signaal geeft dat de voeding aan of uit moet? Is er een standby voeding aanwezig oid? Nog niet kunnen vinden namelijk.

--EDIT--
Net een documentje gevonden die de power connector op het mainboard beschrijft. Daarin ook de STBY pin gevonden. Die blijft gewoon altijd 5.3V en zakt niet in. De overige spanningen wel zoals in de openingspost beschreven. Pin 2 van deze connector (link, op pagina 2) zegt iets over hoog-laag transities, maar niet over de niveaus. Bij mij varieert deze tussen 100mV en 1.1V en reageert op de verschillende gebeurtenissen die te zien zijn in het filmpje.

Mijn vermoeden dat het powerboard goed is, wordt steeds sterker. Maar graag bijval hierin.
--EDIT--

Groeten,
Giovanni

[Bericht gewijzigd door Giovannii op zaterdag 9 juli 2016 19:36:36 (35%)

maartenbakker

Golden Member

Wat gebeurt er als je CN201 losneemt zoals ook in dat document staat?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hallo Maarten,

Dan gebeurt hetgeen er moet gebeuren: Backlight gaat meteen aan en de spanningen blijven stabiel.

Had ik even moeten melden eigenlijk, excuus.

Groet,
Giovanni

Indien dit werkt kan u opzoek gaan naar het mainboard het bord zelf herstellen is van korte duur.

Hallo maxtv,

Dank voor je bericht.

Wat zijn de reguliere adresjes om dit soort parts te kopen? Heb nu een vraag uit staan bij www.samsungonderdelen.com. Maar geen idee of er alternatieven zijn? Dit gebied is grijs voor mij.

Groet,
Giovanni

fred101

Golden Member

Op 10 juli 2016 21:27:09 schreef maxtv:
.... het bord zelf herstellen is van korte duur.

Waarom is dat van korte duur ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

BGA chip krijgt u nooit 100% vastgezet,enkel personen met het juiste
matriaal kan het nog wel eens lukken

Ik denk dat maxtv de D serie waar het hier om gaat verward met de C serie die vaak last hadden van een los geraakt BGA ic.

maartenbakker

Golden Member

Hoe dan ook, voor mainboard bestellen zijn het BN-nummer en eigenlijk ook het volledige typenummer van de TV nodig. Soms is er met een zoekmachine wat te vinden, anders kan ik even bij de groothandel kijken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Op 11 juli 2016 20:32:00 schreef maxtv:
BGA chip krijgt u nooit 100% vastgezet,

Wat maakt deze bga dan zo speciaal dat ik deze niet vast zou krijgen maar die uit een Fluke scope wel ? ;-)

Of bedoel je eigenlijk:

BGA chip krijgt ik nooit 100% vastgezet

.

Even voor de zekerheid, ik repareer geen TV's en ook niet bij uitzondering ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 11 juli 2016 21:21:20 schreef maartenbakker:
Hoe dan ook, voor mainboard bestellen zijn het BN94-nummer en eigenlijk ook het volledige typenummer van de TV nodig.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

TV: UE32D5720RSXXN
Mainboard: BN94-05069E

Ik krijg niet veel hits op dit board. Wel eentje waarvan je de prijs moet opvragen (gedaan) en eentje die 350 euro kost, maar dan kan je net zo goed een nieuwe kopen. En ik geloof niet dat een board in massa productie zo duur hoeft te zijn.

Vandaar mijn vraag.

Voor wie kan helpen, alvast erg bedankt!

Groeten,
Giovanni

maartenbakker

Golden Member

Ik vrees na opzoeken dat die prijs wel ongeveer klopt :( Inderdaad erg duur voor een 32" toestel. Een vervanger zie ik zo snel ook niet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dank voor het opzoeken Maarten. Echt heel vervelend dat juist deze tv zo'n duur bord moet hebben. Samsung services werken ook niet echt mee, die willen niet leveren aan consumenten om teleurstellingen te voorkomen en zeggen dat ik beter de tv naar een Samsung Service punt kan brengen. Goed, dat had ik van te voren ook wel kunnen raden misschien. Anderzijds heb ik er wel weer begrip voor.

Ga ik toch proberen te kijken wat de mogelijkheden zijn tot reparatie van het kapotte mainboard. Ik lees zaken als een losgeraakte BGA maar ook dat dit wordt tegengesproken. Wat zou een oorzaak kunnen zijn van deze fout? Of wat zijn de vaak voorkomende fouten bij deze types?

Eventueel reballen van de chip moet tot de mogelijkheden behoren.

Groeten,
Giovanni

Shiptronic

Overleden

Tja stuk is het toch al, dus hele bord en opnieuw bakken in de oven?

* voor de ervaringsdeskundigen, ik lees er nooit iets over, maar zouden jullie adviseren om voor het bakken een flinke hoeveelheid Flux onder/om de BGA aan te brengen ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Fluxen is wel aan te bevelen. Maar warm het bord dan langzaam op. anders gaat de flux spetteren. eerst 5 min 100graden en dan steeds een beetje hoger.

maartenbakker

Golden Member

Kijk wel uit dat alle onderdelen tegen bakken kunnen. Eevblog toonde een Samsung mainboard met gesmolten through hole connnectors.

De curve is niet "5 minuten 100 graden en dan steeds een beetje hoger" hoewel hij het op 100 graden wel 5 minuten overleeft, zit de ellende hem in de lange duur van steeds een beetje hoger. Ik zou denken aan hooguit een paar minuten op 150 graden, dan zo snel mogelijk naar 240 graden, halve minuut vasthouden en zo snel mogelijk afkoelen. Tenminste dat is mijn conclusie uit een paar curves, je kunt het beste kijken naar de gebruikte tinsoort en onderdelen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Moet meer zo'n soort profiel zijn:

Dit is een generiek profiel. Door ervaring pas je dat langzaam aan.

Groet,
Giovanni

fred101

Golden Member

Inderdaad, meestal zo rond de 300 seconden.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Beste,

Ik ben er nog niet aan te gekomen om te reflowen, daar wordt aan gewerkt. In de tussentijd vroeg ik me af in welke mate borden van andere tv's uit dezelfde serie uitwisselbaar zijn.

De UE32D5720 is volgens mij een topmodel uit de 5000 serie (althans, wat ik er van begrijp). Deze heeft smart functionaliteit en extra ingangen etc. Maar zou een board van een UE32D5000 ook mogelijk zijn? Met natuurlijk minder ingangen en minder functionaliteit. Als we maar 1 keer HDMI hebben ben ik tevreden.

Deze borden zijn namelijk wat beter te verkrijgen tegen schappelijkere prijzen. Op zich kan ik er gewoon 75euro tegenaan gooien en proberen, maar wellicht zegt de expert bij voorbaat al dat dit niet 'kan' werken.

Groet,
Giovanni

Nope, past niet. Ook de aansturing van het panel is anders.
Maar je kunt wel kijken naar andere borden uit de D57xx serie; het derde cijfer in het modelnummer (de cijfers van de schermmaat niet meegeteld) geeft alleen maar de uitvoering van de behuizing (en voet) aan.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Ik heb net een service manual gevonden die zegt dat in de D50xx, D55xx en de D57xx serie hetzelfde panel zit. Maar jij geeft aan dat de aansturing anders is. Kan heel goed, maar lijkt me dan toch niet erg voor de hand liggend.

https://www.scribd.com/document/243290877/Samsung-UE32D57xxRS-pdf - op pagina 14 en 15.

Verderop wordt bij troubleshooting de D55xx en de D57xx als gelijk beschouwd. Enkel heeft de D55xx iets minder functionaliteit dan de D57xx.

Het bord dat in de D57xx zit is een BN94-05069E
Het bord dat in de D55xx zit is een BN94-05069A

De A-versie is goed beter verkrijgbaar dan de E-versie.

Ik wil niet twijfelen aan de expertise hier, maar ik wil wel de onderste steen boven hebben. Ik kan er namelijk vreselijk slecht tegen als iets met 5 jaar kapot gaat waar toch een flink bedrag voor is neergelegd en dat men dan bij het service center niet mee wil werken. En ik weet dat wanneer je vroeger echt kwaliteit wilde je vele malen meer moest betalen en het dan ook 30 jaar meeging. Maar ik mag nu toch op zijn minst 10 jaar verwachten?

Groet,
Giovanni

maartenbakker

Golden Member

Vaak ging het 30 jaar mee met tussendoor een paar reparaties (in de topjaren misschien zelfs 1 of geen als je het apparaat niet de hele dag aan had staan).

Nu gaat het 10 jaar mee met tussendoor een paar reparaties, of nominaal 3 tot 6 jaar zonder reparaties volgens de tabel van UNETO/VNI. Als je een flink bedrag hebt neergelegd (1000 euro) mag je 6 jaar verwachten. Heb je 500 tot 1000 neergelegd dan zit je nu 'keurig' aan de verwachte 5 jaar.

P.S. Als de panelen en de aansluitingen van het bord exact hetzelfde zijn, is proberen denk ik de betrouwbaarste methode.

En het kan natuurlijk geen kwaad om te kijken of het inderdaad een losse BGA is. Soms kan dat betekenen dat je TV weer werkt als je de print een beetje tordeert of onder mechanische spanning vastzet. Anders kom je erachter door te reflowen of te reballen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 14 juli 2016 14:06:30 (18%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."