radio bug Banggood

hallo mensen
ik heb op internet een simpele fm bug gekocht om via een microfoon radio uit te zenden. (zie bijlage)
hij werkt tussen 3-9v en de mhz = 88mhz-108mhz.
nu is hij klaar en wil ik hem gaan uitproberen.
Alleen als ik hem test met een simpele pocketradio pakt ie niet het signaal op
weet iemand hoe je het signaal kan oppikken of versterken?
ik gebruik hem nu op 5v.

alvast bedankt,

Sven

Vervang C8 door een trimmer (60pF)op die manier is de zender af te stemmen op de gewenste frequentie.

Stem je radio af op een stille frequentie, dus niet waar al een radio zender op te horen is.
Buig vervolgens met een satehprikker of iets anders wat niet van metaal gemaakt is het spoeltje wat uit elkaar. Als het goed is kun je de zender zo afstemmen op de radio (en niet andersom).

Het is wel een gedoe om het op die manier te doen omdat zelfs de aanwezigheid van je hand de zender van frequentie doet veranderen.
Ook dalende voedingsspanning en omgevingstemperatuur zal er voor zorgen dat de zender van zijn frequentie afloopt.

fred101

Golden Member

Zit die transistor wel goed ? De silkscreen plaatst hem andersom ?

2SC9018 heeft als aansluitschema EBC als je tegen het platte vlak aankijkt van links naar rechts. Dan zit hij nu volgens mij verkeerd om..

[Bericht gewijzigd door fred101 op vrijdag 8 juli 2016 20:30:12 (52%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Alex P

Golden Member

Op 8 juli 2016 19:51:13 schreef SvenTech:
... 88mhz-108mhz. nu is hij klaar en wil ik hem gaan uitproberen.

Dat is bij mijn weten illegaal.

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.
Thevel

Golden Member

Op 8 juli 2016 20:23:10 schreef fred101:
Zit die transistor wel goed ? De silkscreen plaatst hem andersom ?

Zit inderdaad verkeerd om, op het onderste plaatje zit hij wel goed.

Bedankt voor jullie snelle reacties!!
Ik heb het probleem gevonden.
Ik dacht dat de volgorde van de transistor CBE was.
Maar nu zie ik ook aan het silkscreen dat het niet klopt.

Ga het gelijk veranderen.

Nogmaals bedankt,

Sven

Op 8 juli 2016 20:41:01 schreef Alex P:
Dat is bij mijn weten illegaal.

D'r is een grens waaronder het mag. Ik weet niet meer of het nu 1mW, 1µW of 1nW was. Het idee is dat het niet buiten je auto te ontvangen zal zijn. (de CD speler kan je zo via de radio in je oude auto gebruiken).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Er is iets van een (gedoog) beleid op dat punt maar hoe het precies zit weet ik zo niet. Wat ik wel weet is dat het geen zelfbouw mag zijn.

Maar echt risico loop je niet, tenminste zolang je er geen antenne aan hangt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Zou je ook een andere transistor kunnen gebruiken in plaats van deze transistor?
Een soortgelijke transistor?
Want hij doet het nog niet en bij het solderen werd de transistor erg heet

Thevel

Golden Member

Een BC547 zal ook wel wat doen.
Aansluitingen zijn hetzelfde als de 2SC9018.

Edit/
BC547 moet zoals de foto in je startpost geplaatst worden.

rob040

Golden Member

Een HF tor heeft wel de voorkeur.

Arco

Special Member

Een BC547 zal op zo'n relatief lage frequentie weinig problemen hebben. Een 2N2222 kan bijv. ook wel...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De BC547 heeft toch een Ft van 300Mhz? Dus bij 100MHz versterkt ie maar 3x. Ik weet niet of dat genoeg is in dat circuit.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Thevel

Golden Member

Op 9 juli 2016 10:06:44 schreef fred101:Maar echt risico loop je niet, tenminste zolang je er geen antenne aan hangt.

Zonder antenne kun je nog een heeeel eind komen, de bekende Jostykit HF65 claimde zelfs een bereik van meer dan 10 kilometer :) :) :) :)

Arco

Special Member

En dat haalde 'ie met een goede antenne ook ruimschoots... :) (soms wel 60km)

http://ham-radio.com/k6sti/92c.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik gebruik wel een 2n2222 transistor.
Moet ik de 2n2222 dan weer precies hetzelfde aansluiten als het silksreen?

RAAF12

Golden Member

silkscreen niks van aantrekken, het printspoor naar de spoel zit aan de collector.

rood collector
groen basis
blauw emitter

Bij een echte 2N2222 linker plaatje gebruiken

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zaterdag 9 juli 2016 18:10:56 (13%)

Arco

Special Member

Da's de P2N2222 in TO-92. De 'normale' 2N2222 zit in een TO18... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Op 9 juli 2016 17:00:50 schreef Arco:
En dat haalde 'ie met een goede antenne ook ruimschoots... :) (soms wel 60km)

Ze claimden een bereik van meer dan 10 kilometer ZONDER antenne!

pa3gws

Golden Member

Met het tosty ijzer en een antenne toch met Leiden kunnen werken vanuit Delft.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Officieel mag je alleen boven de 97 MHz tot 108 MHz een draadloze microfoon gebruiken met een ERP van 50 nW in 200 kHz bandbreedte.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Overigens nog gewoon te koop bij Dick Best: https://www.eoo-bv.nl/featured/17687-fm-zender.html?search_query=zende…
Heel erg seventies, met een echt stencil en daarom al leuk. Moet hem nog in elkaar zetten.