Waterstof door kortsluiting ?

2 Weken terug en nu nog ben ik water aan 't scheppen in de kelder. Maar die 1° dag kreeg ik schrik. Een ledje flikkerde in de verte.
Maar dat bestond vroeger toch niet dacht ik. Het was een alu buis tegen een ijzeren rek dat vonkte. De onderzijde zat in't water waar nog wat I-profiel lag. En daar was ook een lichte vlam aanwezig (?).
Fout of kortsluiting zat in een oude 220-110 V trafo die opdat rek stond.
Kort daarvoor is hier dichtbij de bliksem in een huis geweest, modem en etc stuk.En die flits en direct de knal erna heb ik toen gehoord. Het blijft dan nog wat spoken.
Al goed gaat 's avonds de electriciteit uit van dit werkhuis. Verbruik was ook nogal hoog. Wie heeft er komen lassen, een elektrische verwarmer,boren,draai-freesbank wie is zwarte piet ?
Maar die vlam is wel eigenaardig.

Shiptronic

Overleden

@fanto, heb je dit door google vertaal getrokken of zo?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

@fanto, zo te zien ben je zelf ook door de bliksem geraakt, zou maar even langs de doktor gaan.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ik had vroeger veel punten voor NL, waarom veranderen. Ik denk dat Google-vertaal zich maar aanpast, dat lijkt op niks. Ben van Antwaarpe, wellicht een apart dialect.
Dit werkhuis heeft nog geen verliesstroomschakelaars en wellicht stond er een trafo tussen . Al goed.
Het gaat mij vooral om die lichte vlam die ik zag. Na meermaals de stroom van werkhuis af te zetten om de fout te zoeken was de vlam er soms ook(naast nat karton,isomo,stukjes nat tapijt,grr).

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Waterstof ontstaat niet bij kortsluiting.
Van de rest van het verhaal kan ik weinig van maken.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Wel bij elektrolyse. In het geval van AC zou er een fijne mix ontstaan die we niet voor niets knalgas noemen. Daar ga je geen vlammetjes mee maken maar plopjes.

Arco

Special Member

wie is zwarte gekleurde piet

Zwarte pieten mogen niet meer van de EU... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Klopt, klopt.
Al is er geen verbod, en was het niet de EU. ;)

--
↓ linkje?
Oh wacht, 'k heb 'm al:
http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/200269-waterstof-door-k…

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op woensdag 13 juli 2016 17:17:44 (41%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Hm, een gelijkwaardig vreemd verhaal ben ik tegengekomen op wetenschapsforum.nl

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Nu schreef ik al dat ik de vraagsteller niet helemaal begrijp.
Mag ik konkluderen dat de TS bedoeld: Kan er bij (of door) kortsluiting waterstof (of waterstofgas) ontstaan?

Daar is maar 1 duidelijk antwoord op, Nee, dat kan niet.
Waterstof kan ontstaan bij electrolyse, dat is een proces dat bij een kortsluiting, ook al is het onderwater, niet voorkomt.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

waterstof zien branden kan in deze video.... https://www.youtube.com/watch?v=QoXaArRHfAw

Toeternietoe, als je "met wat fantasie" om het begrijpbaar te krijgen de openingspost gaat interpreteren, dan moet je "kortsluiting" ook met wat fantasie interpreteren.

Dus: Kan er knalgas ontstaan bij een ondergelopen kelder?

1) Ja, elektrolyse zou kunnen optreden als er draden-met-spanning in het water hangen.

2) ipv zuurstof is er de neiging om chloorgas te produceren. Of dat kan "branden" met het waterstofgas weet ik niet. Pas als al het opgeloste chloor is verdwenen komt de zuurstof. Zoiets...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Dus: Kan er knalgas ontstaan bij een ondergelopen kelder?

1) Ja, elektrolyse zou kunnen optreden als er draden-met-spanning in het water hangen.

Helaas ik ben geen scheikundige, maar wel benieuwd wat er gebeurt.
Zou er een gelijkstroom lopen dan kan er er door elektrolyse waterstof ontstaan. Maar het is wisselstroom.
Ik zou denken dat de waterstof die er bij de ene periodehelft ontstaat weer omgezet wordt in water als er bij de andere periodehelft zuurstof ontstaat. Maar ik weet het niet, wellicht iemand met meer kennis.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Shiptronic

Overleden

Tis maar weer hoe je het leest, als een Plus en Min pool worden kortgesloten door water, heb je elektrolyse.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

tiens, ik heb dat verhaald precies al ergens gelezen, al was het toen beter verwoord:

Maandag had ik kortsluiting in mijn kelder . 't Ligt er vol ijzer en een alu buis stond tegen een ijzeren rek.
Omdat ik er water aan't scheppen was zag ik wat vonkjes aan het rek. Maar de onderkant waar de buis het water raakte was een vlam aanwezig.
Hoe kan water nu branden ? Of is dat waterstof dat brandt gecreëerd door elektrolyse?
Ken er weinig van maar ik heb wel de kortsluiting verwijderd, een oude 110 V trafo die nog aangesloten was

ik heb toen nog geantwoord dat je waarschijnlijk het aluminium aan het verbranden was onder water

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
maartenbakker

Golden Member

Op 13 juli 2016 19:51:56 schreef Toeternietoe:
[...]

Helaas ik ben geen scheikundige, maar wel benieuwd wat er gebeurt.
Zou er een gelijkstroom lopen dan kan er er door elektrolyse waterstof ontstaan. Maar het is wisselstroom.
Ik zou denken dat de waterstof die er bij de ene periodehelft ontstaat weer omgezet wordt in water als er bij de andere periodehelft zuurstof ontstaat. Maar ik weet het niet, wellicht iemand met meer kennis.

Periodehelft is polariteitswissel. De ene periodehelft ontstaat aan electrode 1 waterstof en aan electrode 2 zuurstof, de andere periodehelft ontstaat aan electrode 1 zuurstof en aan electrode 2 waterstof. Het eindresultaat is dus alsnog knalgas oftewel HHO (zoals alternatieven dat noemen).

Hoe dan ook denk ik dat fantomas een vonk of plasma gezien heeft en geen knalgasbrand. Ook kan het lonen om te controleren op aanwezigheid van een lekke gasleiding of gasfles al denk ik dat je dat wel gemerkt zou hebben.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hoi Andyv, ge hebt hier uwe oude roepnaam nog. Daar stond op die trafo nog een oude beschimmelde radio op aangesloten.Die ronkte alleen nog maar, 2 j geleden.
Beneden was hier vroeger een werkhuis voor radio distributie kaskes in 't stad, de jaren 70 of ervoor.
Hier zijn stopkontakten bij met 2 prises aan een stukje draad erbij, elk 110 V .
Vader zaliger stak vroeger zelfs 2 vingers in de zekeringen om te testen dat ze goed waren,'n straf manneke.
Met al dat water soms wil je't veilig houden. Er ligt zelfs 380 V maar daar zit een verliesstroomschakelaar op.
Blij dat 't kot niet afgebrand is geweest .

Op 13 juli 2016 19:51:56 schreef Toeternietoe:
Maar het is wisselstroom.
Ik zou denken dat de waterstof die er bij de ene periodehelft ontstaat weer omgezet wordt in water als er bij de andere periodehelft zuurstof ontstaat.

Ik weet ook niet precies hoe de tijds-constanten liggen. Maar als het waterstofgas eenmaal GAS geworden is, dan krijg je het niet zomaar weer terug om te reageren met het zuurstof. De vraag is dus: Is 10ms genoeg om het ontstane waterstof als gasbelletje zich te laten onttrekken aan verdere (terug) reacties met de zuurstof van 10ms later....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het antwoord is te vinden in deze video: https://www.youtube.com/watch?v=0STBQhg_YHg

Het gaat daar om een levensgevaarlijk type dompelaar die geen verwarmingselement heeft, maar gewoon het water zelf als weerstand gebruikt. Op 230v.

Spoiler: nee, het gas dat ontstaat is niet brandbaar.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Tidak Ada

Golden Member

Op 13 juli 2016 19:05:01 schreef rew:
[....]
2) ipv zuurstof is er de neiging om chloorgas te produceren. Of dat kan "branden" met het waterstofgas weet ik niet. Pas als al het opgeloste chloor is verdwenen komt de zuurstof. Zoiets...

:? Is dit kernfusie of alchemie?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Frederick E. Terman

Honourable Member

Waterstof 'brandt' zeker wel in chloor (of andersom, net hoe je het bekijkt).
Natuurlijk, als je branden definieert als verbinden met zuurstof, dan klopt het niet; maar ook bij waterstof en chloor krijg je hitte en een levensechte vlam.
https://www.youtube.com/watch?v=MtygiCwnEzw

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Tidak Ada

Golden Member

Van middag een in internet onderbreking hier (kabel werken :( )

Daarom nu pas een reactie.
Dat chloor met hitte reageer tijdens het oxidatieproces met een metaal is logisch Gloor ligt in het PS vlak bij zuurstof en is bekend als sterk oxiderend.

Ik reageerde op:

[....] 2) ipv zuurstof is er de neiging om chloorgas te produceren. [...]

Hoe kan je uit water in 's-hemels naam chloor maken....

@FET:
Leuke filmpjes! Sommige chemici moeten toch echt fan zijn van de Myth busters :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

een klein beetje keukenzout (nacl) in zuiverwater en je produceerd chloor ipv zuurstof. De bindings energie van chloor is net wat kleiner dan zuurstof, verder is chloor chemisch tamelijk identiek aan zuurstof, een zeer sterke oxidator. Waterstof en chloor branden explosief tot zoutzuur gas, hcl.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Anoniem

Dat Fantomaz niet steeds helemaal spoort is oud nieuws, maar hier lijkt het wel besmettelijk te zijn.
Ik heb nog nooit zoveel onzin samen in 1 topic gelezen.
Er zou chloorgas gevormd worden?? Aan leidingwater wordt een héél kleine hoeveelheid chloor toegevoegd ter ontsmetting. Deze hoeveelheid is te klein om van enige betekenis te zijn bij eventuele elektrolyse. De aanbevolen hoeveelheid chloor in drinkwater is 2-3 mg/l Ontzettend weinig dus. Bovendien, waar zou het chloor in een ondergelopen kelder vandaan komen?
Als je twee elektroden in het water stopt en daar wisselstroom door laat lopen ontstaat er evengoed elektrolyse als met gelijkstroom.
Het verschil is dat je geen gescheiden gassen krijgt, maar aan elke pool een mengsel van beiden omdat de polariteit voortdurend omkeert.
Het is onzin dat dit knalgas zou vormen, aangezien waterstof veel lichter is dan lucht zal deze onmiddellijk opstijgen en verspreiden.
In een omgekeerd reageerbuisje in de scheikundeles klopt het wel natuurlijk.

Als ik Fantomaz was, zou ik maar oppassen. Kramikkelige elektriciteitsvoorziening in een ondergelopen kelder en geen aardlekschakelaar. En dan vonken zien overspringen.
Alle ingredienten voor een dodelijk ongeval zijn aanwezig.

maartenbakker

Golden Member

Mee eens, maar kijk uit dat je Fantomaz en Fantomas niet doorelkaar haalt!

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."