Waterstof door kortsluiting ?

de truuk om je water geleidend te krijgen om electrolyse op gang te krijgen is wat nacl toevoegen. Als je troep-water in de kelder hebt, neem ik aan dat het minder schoon is dan leidingwater of gedestilleerd water. En dan zal er, denk ik, wel wat chloor in te vinden zijn die liever reageert dan de zuurstof. Ondanks dat de potentialen zouden voorspellen dat het zuurstof eerst moet gaan...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

Oei je hebt gelijk. Het is niet Fantomaz maar Fantomas.
Ik had het verkeerd op omdat Fantomaz vaak ook nogal verward post.

Rew, wat heb je met chloor? Een kelder die na een onweer ondergelopen is bevat geen chloor. Tenzij er een fles bleekwater uitgelopen is.
Dat water zou dan evengoed ijzer, bismuth, jodium of zelfs plutonium kunnen bevatten want Antwerpen is maar 15 km van de verrotte kerncentrale van Doel. :-)

[Bericht gewijzigd door Anoniem op donderdag 14 juli 2016 20:26:16 (55%)

Tidak Ada

Golden Member

't Is zelfs geen Fantomas, maar fantomas ;)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op donderdag 14 juli 2016 21:17:06 (25%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

https://www.youtube.com/watch?v=QoXaArRHfAw (rew) hier lijkt de kleur van de vlam op, en onblusbaar met water erop te gooien. Brandt meteen weer terug alsof het water erdoor heen valt.
Hieronder zie je de schuin staande alu buis. Er stond toen meer water, onderaan dat hardnekkig vlammetje en tegen het rek vonkjes.
Voorts de radio en de trafo die nog aangesloten was. En de draad bekleed met stof dat tegen het rek hing.

Tidak Ada

Golden Member

Kan ook komen doordat metaalzouten in de vlam terecht komen. Ik laat de kleur over aan de chemici, hier aanwezig. Ik weet dat koper groen in een vlam kan brengen, maar verder is die kennis te diep weggezakt.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Shiptronic

Overleden

Volgende keer een filmpje maken?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lambiek

Special Member

Op 14 juli 2016 18:21:39 schreef Tidak Ada:
Hoe kan je uit water in 's-hemels naam chloor maken....

Nou dat kan wel degelijk als dat water zouten bevat.

Dus wat ik me nog voor kan stellen is: Het is een kelder, in de muur van de kelder kunnen zich zouten bevinden die vrij gekomen zijn door dat de kelder onderwater staat. Denk daar een spanning bij (door wat dan ook) en je bent chloorgas aan het maken. Dus het klinkt mij niet vreemd in de oren. En aan de andere kant wordt er misschien ook nog waterstof gemaakt en dat goedje samen is ook brandbaar. Daar krijg je zo'n groen achtig vlammetje van.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Anoniem

Denk toch eens na . Denk je dat je keldermuren van zout gemaakt zijn? Je laat je fantasie de vrije loop.
Maar misschien is dat wel de bedoeling van fantomas.

Ik vind het maar een vreemd verhaal.
Zomertijd + slecht weer = verveeltijd. Het gebeurt wel vaker dat men dan uit verveling wat fora gaat jennen. Een gek verhaaltje verzinnen en je dan amuseren met de reacties te lezen.

Lambiek

Special Member

Op 15 juli 2016 12:59:30 schreef grotedikken:
Denk toch eens na . Denk je dat je keldermuren van zout gemaakt zijn? Je laat je fantasie de vrije loop.

Ik denk ook na. :) In steen en cement zitten zouten, en die kunnen vrij komen als die extreem nat worden, dus één en één is twee. Maar het kan zijn dat het in België anders is natuurlijk. :+ Het ligt er maar net aan waar de klei vandaan komt (uit welk gebied dus). Het ene gebied bevat meer zouten dan het andere gebied, dus het is zeker niet ondenkbaar. Maar goed als jij het onzin vindt, mijn zegen heb je. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Tidak Ada

Golden Member

Maar dat percentage, dat uit dat metselwerk in het water oplost is maar gering (ik heb nog nooit 'zoute soep' uit een waterput gedronken >:) ).
Ik dacht meer aan corrosie en hydroxylering van de metalen die daar in het water staan, o.a. onder invloed van organische stoffen in het water.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lambiek

Special Member

Op 15 juli 2016 16:15:17 schreef Tidak Ada:
Maar dat percentage, dat uit dat metselwerk in het water oplost is maar gering (ik heb nog nooit 'zoute soep' uit een waterput gedronken >:) ).

Nee, ik ook niet. Wij hebben hier gewoon een kraan. :) Wij hebben bijv. een tuinmuur staan, en daar komt al acht jaar rommel uit. Dus zeg niet dat het niet kan.

Ik dacht meer aan corrosie en hydroxylering van de metalen die daar in het water staan, o.a. onder invloed van organische stoffen in het water.

Zou misschien ook kunnen, maar dat lost volgens mij al helemaal niet snel op. Tenzij het desbetreffende metaal onder spanning staat. En waar zouden die organische stoffen dan uit moeten komen?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Het gegeven dat iemand een onder gelopen kelder met emmers leeg gaat scheppen is vanaf het begin ten ene male onwaarschijnlijk tenzij dat een peloton militairen ter beschikking staat die de emmers aan elkaar door geven.
Ik werk dagelijks met water, zowel afvalwater als regenwater, en de bijbehorende pompen en pompinstallaties c.q. ik heb daar dus volstrekt geen verstand van.
De TS moet ongeveer superman zijn wanneer hij het in zijn eentje voor elkaar krijgt om een onder gelopen kelder leeg te scheppen.
Wellicht kreeg hij door de grote uitputting in dit zware werk visioenen?

Tidak Ada

Golden Member

@lambiek:
Wat dacht je van ongedierte en hun resten, schimmels, mossen, gisten en zwammen? Héél normaal in kelders en zelfs in woonhuizen tot de zolder aan toe.
Jij leeft toch niet in een steriele kamer, die ieder uur met per-azijnzuur wordt gedesinfecteerd?
Weet je wel wat er achter je rond dwarrelt als je een scheet laat, of wanneer je niest of hoest .... (dan dwarrelt het natuurlijk wel vóór je uit).

Afijn het ging er om dat je geen chloorwolk uit water kan toveren. Het merendeel wat er bij elektrolyse ontstaat is O2 en H2 (en een ietsie-pietsie H2O3, als ik het me goed herinner).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Shiptronic

Overleden

Op 15 juli 2016 17:45:39 schreef Lambiek: Tenzij het desbetreffende metaal onder spanning staat.?

Dat was hier toch het geval ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lambiek

Special Member

Op 15 juli 2016 20:15:27 schreef Tidak Ada:
@lambiek:
Wat dacht je van ongedierte en hun resten, schimmels, mossen, gisten en zwammen? Héél normaal in kelders en zelfs in woonhuizen tot de zolder aan toe.

Oké, bedoel je het zo. Maar ik vraag me af of daar veel zouten van af komen.

Afijn het ging er om dat je geen chloorwolk uit water kan toveren. Het merendeel wat er bij elektrolyse ontstaat is O2 H2.........

En toch krijg je wel degelijk chloor als je zoutwater onder spanning zet. Een jaar of 12 geleden heb ik een elektrische vis generator ontwikkeld voor een bedrijf, en daar heb ik veel mee getest. En dat deed ik door zout aan het water toe te voegen voor een betere geleiding. Leiding water geleid namelijk voor geen meter. En bij dat testen kwam wel degelijk chloor vrij, en ook waterstof. Ik moest ook buiten testen, want binnen verging je van de stank.

Op 15 juli 2016 20:25:12 schreef Shiptronic:
Dat was hier toch het geval ?

Dat weet ik niet, dat heb ik niet mee gekregen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 15 juli 2016 18:32:49 schreef LeovanWallenburg:
...
De TS moet ongeveer superman zijn wanneer hij het in zijn eentje voor elkaar krijgt om een onder gelopen kelder leeg te scheppen.
..

Op 13 juli 2016 14:47:50 schreef fantomas:
2 Weken terug en nu nog ben ik water aan 't scheppen in de kelder. Maar die 1° dag kreeg ik schrik. .....

Dat zal wel loslopen denk ik. TS is al twee weken bezig. Elke dag een paar emmertjes moet toch wel doenlijk zijn lijkt mij. Gewoon rustig aan en neem er de tijd voor. Dan kan ik het ook wel. Het is geen aangenomen werk.

evdweele

Overleden

Op 15 juli 2016 20:15:27 schreef Tidak Ada:
@lambiek:
Wat dacht je van [...], schimmels, mossen, gisten en zwammen? Héél normaal in kelders

In mijn ouderlijk huis waren de muren van de kelder altijd begroeid met een dikke laag witte schimmel. Regelmatig werd het verwijderd, maar het kwam altijd weer terug. Ook 100 jaar nadat het huis was gebouwd.

Op 15 juli 2016 22:24:02 schreef ohm pi:
Elke dag een paar emmertjes moet toch wel doenlijk zijn lijkt mij. Gewoon rustig aan en neem er de tijd voor.

Een kennis van mij bouwde op die manier een grote kelder onder zijn huis. Hij schepte een emmer zand en gaf die door aan zijn vrouw die in de tuin voor het gat in de muur stond. Na enkele maanden zwoegen was er een kelder onder het hele huis ontstaan.
Of hij rekening had gehouden met bouwkundige berekeningen heb ik hem nooit gevraagd...

Op 14 juli 2016 23:00:36 schreef fantomas:
Hieronder zie je de schuin staande alu buis. Er stond toen meer water, onderaan dat hardnekkig vlammetje en tegen het rek vonkjes.

Alleen erg jammer dat er geen vonkje of vlammetje op die foto's is te zien.
Nogal zwak om dit als bewijsmateriaal aan te voeren.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Anoniem

Op 15 juli 2016 20:15:27 schreef Tidak Ada:
@lambiek:
Wat dacht je van ongedierte en hun resten, schimmels, mossen, gisten en zwammen? Héél normaal in kelders en zelfs in woonhuizen tot de zolder aan toe.

Ik ga mijn beeld over de Nederlanders moeten bijstellen geloof ik.
Ik dacht altijd aan kleine kraaknette huisjes, met gestreken gordijntjes voor het raam én de meterkast. Met al die oplossende funderingen, kelders en regenputten moet dat daar bovendien een vreselijke puinhoop zijn. Vandaar die voorliefde voor caravans natuurlijk. :-)]
Volgens mij wordt het tijd om de gostbusters naar Antwerpen te zenden.

Tidak Ada

Golden Member

Op 16 juli 2016 08:12:24 schreef grotedikken:
[...] Vandaar die voorliefde voor caravans natuurlijk. :-)]
Volgens mij wordt het tijd om de gostbusters naar Antwerpen te zenden.

Dat komt omdat de toiletten op veel Belgische campings dermate smerig zijn, dat je beter met een caravan met eigen toilet kunt komen..... >:)
Ik zou die Ghostbusters maar sturen, want al die microorganismen in dei Antwerpse kelders trekken spoken aan :P
Al eens in de Leien geweest?

@Lambiek"
Dat Chloorgas komt dan niet uit het water, maar uit de troep, die jij er in gooide.
Heb je overigens nog nooit over organische zouten gehoord? Dan ken je je zelf ook niet.....
Ander voorbeeld: Kaars in een messing kandelaar. Gehaaid dat daar ergens koperstearaat op zit (groen organisch zout van stearine (=kaarsvet) en koper).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 15 juli 2016 22:24:02 schreef ohm pi:
[...][...]Dat zal wel loslopen denk ik. TS is al twee weken bezig. Elke dag een paar emmertjes moet toch wel doenlijk zijn lijkt mij. Gewoon rustig aan en neem er de tijd voor. Dan kan ik het ook wel. Het is geen aangenomen werk.

Wanneer er geen water meer bij komt op een gegeven moment wel maar in de praktijk is dat vaak anders.
Ook in de praktijk van vele jaren in waterwerk van mij en mijn collega's heeft niemand nog effecten waargenomen zoals de TS ze beschrijft. Er bestaat ook geen anekdote als zodanig zover bekend binnen de beroepsgroep.

Tidak Ada

Golden Member

Zouden het dwaallichtjes geweest zijn? Dat schijnt wel meer voor te komen in combinatie met trollen.....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 16 juli 2016 11:08:55 schreef Tidak Ada:
Zouden het dwaallichtjes geweest zijn? Dat schijnt wel meer voor te komen in combinatie met trollen.....

Wat wel degelijk kan is dat je vlekken voor de ogen gaat zien wanneer in zo'n kelder gas aanwezig is. De volgende fase is dat je je voeten en daarna je benen niet meer voelt, onmiddelijk naar boven gaan dan. Tegenwoordig wordt standaard een gas- en zuurstofmeting gedaan bij risico van gassen. Vroeger hadden wij dat niet en moesten we op eigen waarneming af gaan.

Tidak Ada

Golden Member

Ja, maar die groene zweem lijkt meer op iets dat middels PhotoShop is aangebracht. Ik kan hem er ook uit halen met 'kleur vervangen'

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 16 juli 2016 11:51:07 schreef Tidak Ada:
Ja, maar die groene zweem lijkt meer op iets dat middels PhotoShop is aangebracht. Ik kan hem er ook uit halen met 'kleur vervangen'

Is misschien een idee.

Anoniem

Op 16 juli 2016 10:15:04 schreef Tidak Ada:
[...] Dat komt omdat de toiletten op veel Belgische campings dermate smerig zijn, dat je beter met een caravan met eigen toilet kunt komen..... >:)

Maar wie maakt die toiletten zo smerig???

Als ik op de foto zie welk een laag schimmel er op die oude radio staat, dan denk ik dat al het spul in die doosjes nog enkel goed is voor de vuilcontainer.
Eens goed de kelder uitmesten en het zou al heel wat minder spoken. Maar ik zou toch rubber laarzen en handschoenen aantrekken hoor.
Jammer voor dat antieke zwarte ding. Zou het een ontvanger uit ww2kunnen zijn of een analoge frequentiemeter?