Medion MD 30421 TV duurt lang om op te starten, elco's lijken OK

Hallo iedereen,

Mijn ouders hun Medion MD 30421 TV duurt lang om op te starten, is al een tijdje bezig maar duurt altijd maar langer en langer...

Ik dacht een easy fix door de elco's te vervangen maar deze lijken uiterlijk OK (geen bultjes op de toppen).

Ook bij het verwarmen van de elco's start de TV niet sneller op...

Zijn er andere mogelijke oorzaken?
Ik wil wel alle elco's vervangen om zeker te zijn maar het zijn er wel een boel dus voor ik eraan begin wil ik wel andere oorzaken uitsluiten.

ter info power board is een 17PW07-2 v2

Thanks
Wim

In 90% van de gevallen is een defekte elco niet te herkennen. Alleen met meten kan dit worden vast gesteld. Bolle elco's vormen een groep waarbij dit wel is te herkennen, maar dat is niet altijd het geval. Als een elco totaal geen capaciteit meer heeft, helpt warm stoken ook niet. Dus de remedie hier is meten!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Op 15 juli 2016 14:41:04 schreef Zoef de Haas.:
In 90% van de gevallen is een defekte elco niet te herkennen. Alleen met meten kan dit worden vast gesteld. Bolle elco's vormen een groep waarbij dit wel is te herkennen, maar dat is niet altijd het geval. Als een elco totaal geen capaciteit meer heeft, helpt warm stoken ook niet. Dus de remedie hier is meten!

Groetjes Hans.

aha dat geeft hoop... dacht net dat het andersom was.

Aangezien er nogal veel elco's op dit board zitten vroeg ik mij af of er een manier is om die op het board te meten?

Ik dacht dat dit mogelijk was met een ESR meter maar die zijn nogal prijzig... er bestaan blijkbaar DHZ kitjes maar geen idee of die enigzins on-board werken... moet natuurlijk niet exact zijn maar al gewoon een indicatie geven

andere mogelijkheden? tips?

thx!

maartenbakker

Golden Member

Welk type mainboard (17MBxx-x) zit erin? Soms zijn daar ook elco's rot.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hallo,

mainbord is 17MB70-5P V1 (050511)

Mvg
Wim

Hallo,

Had mij ESR meter aangeschaft en alle elco's eens uitgemeten, alles lijkt ok (ook op mainboard)... de elco's die in parallel staan heb ik uitgesoldeerd en apart gemeten... één twijfelgeval vervangen maar situatie blijft hetzelfde: TV start niet op (led's knipperen wel) en na een uur of 2 komt het beeld dan toch tevoorschijn.

Iemand nog een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn? voor dit type PSU verkopen ze reparatiekits - waar raar genoeg geen condensatoren inzitten.
Zou het de moeite lonen deze componenten te vervangen?
http://www.ohmsupplies.co.uk/KIT366-17PW07-2-REPAIR-KIT

Thx

maartenbakker

Golden Member

Dat zijn geen typische componenten die het na 2 uur of langer opeens weer gaan doen.

Ik kan niet direct tips over het mainboard vinden waarvan ik denk: dat moet het zijn. Toch zou je eens kunnen meten wat er voor spanning op de uitgang (middelste pen en tab) van spanningsregelaar U22 op het mainboard, type LD1117AL staat. Ook zou je eens kunnen proberen het mainboard warm te stoken en te kijken of hij daarop reageert. Ik weet zo niet of er behalve de LD1117 ook nog schakelende spanningsregelaars op het mainboard zitten, maar die komen inclusief omringende elco's ook absoluut in aanmerking. Ook al meten de elco's op het eerste gezicht goed (ESR meten vraagt nogal wat interpretatie, en soms komt een slechte elco niet naar voren als je alleen ESR meet).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Met de Fohn de voeding opwarmen, en anders mainboard opwarmen. Wat verschil maakt dat??

sorry voor het late antwoord, heb het redelijk druk en kan hier maar af en toe aan werken...

ik heb het mainboard (vestel 17mb70-5p) eens warm gestookt en de TV startte direct!

Is dit een indicatie van defecte elco's of zijn er nog andere componenten warmtegevoelig?

Bedankt!

jerome

Golden Member

Als je een warme lucht bout of een elektrische verfstripper hebt die regelbaar is, kan je heel gericht gaan verwarmen en de exacte locatie van de eventuele losse soldering bepalen.

maartenbakker

Golden Member

Na verwarming direct starten is een typisch elcosymptoom. Even met de soldeerbout (gewoon of hetelucht, bij hetelucht uitkijken dat hij niet te heet is) in de buurt van een verdachte elco komen om te testen is makkelijker gericht te doen dan met een verfstripper.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."