NAD 705 dc offset niet goed te krijgen

Semtexx

Golden Member

Ik heb een NAD 705 die af en toe in protection gaat/ging.

Op het linker kanaal staat een dc offset van 800 mv die na een kwartiertje aan richting de 1,2V kruipt.

Het rechter kanaal is goed. Ik heb het trimmertje van 500 ohm vervangen door een groter exemplaar. Ik realiseer me dat dit het probleem niet zal bestrijden, ik blijf nu op een offset van 80 mv hangen.

Zowel Q101 als Q103 meten goed. (Hfe ligt wel uit elkaar, met 453 en 236)
Waar kan dit aan liggen. Rechter kanaal is goed, en de versterker klinkt verder ook goed.

Zijn die tantaaltjes (in weerstandsvorm) te vertrouwen?

is de Hfe wel hetzelfde bij het goede kanaal? zo niet, torren vervangen. opwarmen lijkt de reden, probeer het component te vinden wat de drift veroorzaakt door deze op te warmen. de trimmer weer naar 500ohm brengen, zo klopt het niet natuurlijk, de bias loopt niet voor niks op.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
blackdog

Golden Member

Hi Semtexx,

Het is geen verschilversterker aan de ingang, dus de verschillende HFe zou geen groot probleem moeten zijn.

Ik denk in eerste instantie aan C109 en C111 dus de 1000uF en 0,1uF.
Als de elco echt lekt, kan deze het DC punt verschuiven.

Alles aan de basis van Q103 bepaald de DC instelling van de versterker.
Er zijn twee dioden die vrijwel zeker voor de temperatuur compensatie zijn toegepast.

Bij elkaar een vreemd opgebouwd schema en als spaghetti getekend maar dat doet er niet toe :-)

Controleer dus ook goed de componenten rond Q103.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Semtexx

Golden Member

Blackdog: dankjewel voor je uitleg. Je hebt ook gelijk. C111 heb ik uitgesoldeerd, en de tester is er nog steeds niet uit wat voor component het is, maar geen condensator ;)

Hij blijft aangeven dat het een triac is - of twee diodes. Ik heb er twee nieuwe in gezet (L+R), en de offset is goed, en blijft goed.

Bedankt voor jullie hulp! Deze hobbyklusser leert telkens bij.

Hallo allemaal wie o wie zou mij kunnen helpen ik heb niet zoveel verstand

van elektronica dus heb een beetje geduld met me ik heb een NAD 3220PE

waarvan ik de offset in het linker kanaal niet goed krijg rechts is goed

stabiel links zweeft de offset behoorlijk van -20mV/+12v continu variabel

groet cederik

Semtexx

Golden Member

Hoi Cederik,

Kijk svp even naar mijn topic over de NAD 3240PE. Die is technisch behoorlijk vergelijkbaar. Ik ben er nog mee bezig, en ik ga er de komende dagen/weken in de vrije uurtjes mee verder.

Deze lijdt namelijk aan hetzelfde probleem als dat jij omschrijft.