Liebherr ICN 3056-20 (2007) combi no frost koelt niet vriest wel

Helaas zijn ze wel geel. Het merk is Mex / Tenta

Ook gelezen dat ik merk ook wel voldoet. Als ik er voorlopig mee vooruit kan...
Heb gelezen dat er betere merken zijn, maar waar bestel ik die?

maartenbakker

Golden Member

Het gaat niet onmiddelijk om merk, maar om diëlectricum, interne constructie en materiaalkwaliteit. Bij een merk als Tenta hebben ze bij mijn weten gewoon een standaarduitvoering (misschien qua diëlectricum nog keus tussen MKT en MKP - laatstgenoemde kan beter tegen piekspanningen dus slijt minder snel) en als die goed genoeg is heb je geluk. Bij merken als BC en Epcos staat er nadrukkelijk in de databladen welke types wel of niet geschikt worden geacht voor seriebedrijf. Met Panasonic zit je vast ook wel in de goede richting. Hebben ze die niet bij Conrad?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 21 juli 2016 22:24:24 (32%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ik kwam via ontstoringscondensatoren bij de MKP X2 condensatoren, er waren ook Wima condensatoren maar niet per stuk.
Bij de foliecondensatoren staan wel de andere merken, maar daar staat geen X2 bij.

maartenbakker

Golden Member

Een X2 op die plek heeft meer met kostenbesparing (het is de allerlichtste condensator die nog aan de eisen voldoet, een gewone 1000V MKP is groter en duurder) en verzekering/aansprakelijkheid (hij is getest op veiligheidseigenschappen die de meeste andere moderne condensatoren ook hebben maar waar ze niet op getest zijn) te maken dan dat het daar de ideale condensator voor is (tegenstrijdige eisen). Vandaar dat niet elke X2 door de fabrikant expliciet wordt vrijgegeven voor seriebedrijf, maar dat het beter is dat je je er toch mee behelpt.

Overigens denk ik dat je heel blij moet zijn dat die andere condensatoren alleen in bulk leverbaar blijken te zijn. MP3 is nou net de enige serie van WIMA die je voor om het even welke toepassing absoluut moet mijden als de pest (gedraagt zich als een verdwaalde RIFA - de enkele eenzame Kemet die er ook tussen staat). Waarschijnlijk zijn papiercondensatoren de eerste 5 jaar zelfs prima geschikt voor seriebedrijf maar dienen elke 5 jaar preventief vervangen te worden omdat het zwaar verouderde techniek betreft (geïmpregneerd papier) waar het alle kanten mee op kan als ze falen (maar vooral die kanten waar een dikke stinkende rook en bruine verkoolde drab aan te pas komt). Inplaats van 5 jaar kunnen ze ook wel 30 jaar meegaan, maar dat is relatief moeilijk voorspelbaar met ook factoren zoals materiaalzuiverheid van het papier en mechanische eigenschappen van de giethars die buiten je eigen invloedssfeer liggen.

Maargoed, ik dwaal flink af...

Conrad is er berucht om dat ze onderdelen slecht vindbaar maken. Als je bij de gewone foliecondensatoren kijkt, zitten daar ook talloze X2-types tussen. Filter bijvoorbeeld op de spanningsvermeldingen 275V, 275V/AC, 280V/AC, 300V/AC, 305V/AC en 310V/AC. Ik heb nog niet in de databladen gekeken of er types tussenzitten die speciaal voor seriebedrijf zijn vrijgegeven maar de meest andere zijn alvast beter dan de goedkope types van Dain/Carli/Tenta enz.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Maare Maarten, je moet ook geluk hebben met die dingen want Epcos ( best wel gerennomeerd merk sneuvelde ook snel. Philips deed het altijd wel goed ,maar is er niet meer

ik heb bij de C van wima een aantal x2 besteld voor reparatie's. heb de afgelopen jaren alles nog gemaakt gekregen met gebruikte x2 die eerst getest waren..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Die van Epcos waren waarschijnlijk ook niet officieel bestemd voor seriegebruik. Andere types van Epcos misschien weer wel. Bij Wima zijn ze officieel ook niet of niet allemaal vrijgegeven maar ze blijven meestal wel leven.

Bij Conrad hebben ze teveel merken en types om alles na te lopen, maar als je in het datablad kijkt van de familie waar deze condensator bijhoort dan is die onder voorbehoud geschikt, getuige de opmerking

(Suitable for series to the mains usage - for more details, please contact your Panasonic contact person.)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@Florence: Als de kast weer verder goed draait lekker ales laten zitten, ik vermoed echt het ijs probleem wat er geweest is.

@SMD, helaas kwam er maar een glas water uit, 48 uur met open deuren laten staan. De print uitgebouwd, en de contacten iets aangeknepen zodat er wat steviger contact was. Over de kleine zwart elco staat 4,8 VDC met iets van 0,2 mVAC rimpel. De kast draait, met prio voor de vriezer, die gaat keurig naar -18C, daarna gaat de koeling ook. Maar na enkele uren valt de vriezer weer uit en gaat het alarm bij -13C. Het is dus geen harde fout. Iets wat past bij de verhalen van de foute X2.

Ik ben nog niet overtuigs om meteen een nieuwe print te bestellen. Bijkbaar is 4,8VDC niet voldoende. Kan je dit bevestigen?

maartenbakker

Golden Member

Op 4,8V loopt de besturingslogica vast nog wel, alleen als er stroom getrokken wordt zal de boel wel inelkaardonderen. Als vuistregel gaan er in besturingslogcia dingen fout als de spanning 5 à 10% onder nominaal zakt. Bij 5Vnom gaat het dus fout tussen 4,75 en 4,5V. 4,8V ligt maar een heel klein beetje boven 4,75V dus er is niet veel nodig...

De een-na-betrouwbaarste (>80% zekerheid) methode om vast te stellen of het vervangen van de condensatoren gaat helpen, is ze er even uit te halen en de capaciteit te meten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Van de totaal 1,22uF nu nog maar 0,806 uF over. Dat is 34% te weinig. Kan dit de oorzaak zijn?

ja, spanning op de elco hoort hoger te zijn. er zit hier niet heel veel stabilisatie in zo te zien. ruim 5v zal er horen te staan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 24 juli 2016 10:07:13 schreef Florence:
Van de totaal 1,22uF nu nog maar 0,806 uF over. Dat is 34% te weinig. Kan dit de oorzaak zijn?

Zonder meer. Onder volle belasting kan die 5V voedingslijn dus ook met maximaal 34% inelkaardonderen en dat is meer dan de 5 à 10% die doorgaans toelaatbaar is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Oh, zeekers!! dat gaat de hele voeding om zeep brengen...

zoveel capaciteit verschil doet veel in de voeding. ik kom dit probleem vaker bij pirren tegen. die werken nog min of meer, maar gaat het relais dan schakelen als de netspanning lager is door veel last op die fase bijv, dan reset de processor en blijft dat soms dagen lang doen. koelt de pir af werkt deze vaak wel goed tot het ding weer warm is geworden.

de spanningsregelaar aan boord levert 5V en krijgt nog maar 7V soms ( heeft minimaal 8V nodig ), kan de boel behoorlijk door van slag raken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De twee elco's ontvangen. Beide exact 10% onder de waarde, binnen de marge. Geen 1,22 maar 1,1 uF. Ingebouwd en de combi een nacht laten draaien. De spanning over het kleine elcootje is nog steeds 4,8 V. Helaas na 1 dag toch weer temperatuuralarm. Eerst op vakantie. Hierna zal ik de X2's uitbouwen en nameten of ze die 24 uur test overleefd hebben. Toch wil ik hier alvast vragen waar ik de goede X2's kan bestellen? Of kan iemand die leveren?

Meet de beide temperatuur sensoren na, willen ook een defect van Liebherr zijn..

Meet waarden temperatuursensor Liebherr ICN 3056:
Bij 20C is de waarde 5,7kOhm bij beide sensors.
Bij -10C is er een verschil, de vriessensor laat 22kOhm zien, de koelsensor 23,2kOhm. Ik neem aan dat bij -18C de verschillen groter zijn, daarom wissel ik de sensors om, omdat de vriessensor bij lagere temp dezelfde waarde heeft als de koelsensor. Liebherr gebruikt dezelfde sensors voor beide doelen. Zo testen of de fout mee verhuist naar het koeldeel. Niet aannemelijk is dat beide sensors defect zijn. Het kan ook zijn dat de koelsensor het bij -18C nu in de vriezer prima doet, en de vriessensor het nu in het koeldeel ook goed doet.

Wordt vervolgd....

Dit zou het best eens kunnen zijn. Goede truuk om ze ff om te wisselen!!!

De combi draait goed, toch weer hetzelfde alarm met dezelfde verschijnselen: Alarm piept, en de temperatuur bij -13 graden.
Het vreemde is dat dit steeds precies na 24 uur gebeurt.
Het no frost gedeelte heeft zover ik weet ook een verwarming om de verdamper ijsvrij te maken. Bij het demonteren van de temperatuursensor zag ik op de verdamper een ander component waarop 95C stond, dit zal de verwarming zijn. Bij het 3 dagen ontdooien kwam er al heel weinig water uit, dus dat zal goed werken. Echter, volgens mij zag ik bij de doorvoer van de sensorkabel nog zo'n kabeltje: kan het zijn dat daar ook nog een temperatuursensor zit? Gevoelsmatig vind ik de temperatuur in de vriezer wel erg snel stijgen, en dat terwijl de compressor en de blower blijven draaien.
Hoe zit de no-frost regeling nou in elkaar?
Wat zou de volgende stap zijn?

Update: na een uur zie ik nu de temperatuur op de display dalen. Bij -16C is het knipperen gestopt.
Het ontdooien van de warmtewisselaar kan niet zonder warmteontwikkeling.
De cyclus die ik nu heb gezien kan ik op zich verklaren, maar niet het (valse) alarm. De losse thermometer in de vriezer is steeds -18C blijven aangeven.
Vraag blijft dus: is er nog een sensor?

Wat ook nog kan is dat de temperatuur voor de ontdooicyclus niet gehaald word ( +10 Gr) doordat de max temperatuur beveiliging defect is op de vedamper. Controleer de verwarmingsspiraal en de max tehermostaat ( meestal blokje die op de leidingen geklemd zit) zou het ook kunnen verklaren..

Voorlopig werkt het, de temperatuur wordt nu gehaald en vastgehouden. De vermeende 24 uur cyclus, dit is steeds 24 uur na het opnieuw inschakelen opgetreden. Na 48, en 72 uur na inschakelen heeft geen alarm en temperatuurstijging opgeleverd. Ik laat het nu even voor wat het is, maar een heel duidelijke oorzaak heb ik nog steeds niet boven water.
Conclusie is dat de vriezersensor een andere waarde heeft onder de -10C dan de koelsensor. Na uitwisseling doet de vriezer het nu wel, en de koeling ook. Hoofdverdachte is dus de vriessensor.
Bedankt allemaal en ik hou jullie op de hoogte.

Ik vermoed dan sensor. Let er trouwens eens op of in het bakje boven de compressor wel water komt.