Miele G1470 vaatwasser doorgebrand stekkertje na lekkage

Hallo allemaal,

Ik heb hier een Miele G1470 vaatwasser van 10 jaar oud met kuren. Hij was na een sterke brandlucht met een plof uitgevallen.

Na een problematisch traject waarbij ik 2 draden heb moeten bedekken, de printplaat heb moeten solderen, enkele foutmeldingen (F13 en F14) heb gehad, een nieuwe kraan heb moeten installeren (vandaar F13, kraan was ineens kapot), uiteindelijk de oorzaak gevonden: lekkage (die steeds erger werd).

Mede met dank aan de informatie die ik hier heb gevonden is dit allemaal gelukt. De lekkage zit onderaan de buis van de middelste sproeiarm en heb ik nu provisorisch geplakt, om er zeker van te zijn dat er geen andere lekkages meer zijn. Daar lijkt het niet op, gelukkig.

Helaas is het zo dat de vaatwasser na het plakken van de buis wel netjes het lopende programma heeft afgemaakt, maar daarna deed hij het niet meer...Het apparaat gaat nog wel aan en ik kan een programma kiezen, maar het programma gaat niet lopen en ook de rode led gaat niet branden. Ik vermoed dat het ligt aan de stekker die op de circulatiepomp is aangesloten. Die was al licht aangefikt, maar er zit inmiddels zelfs een gat in.

Ik kan dergelijke connectoren online niet vinden en ik ben hier op het forum de suggestie tegengekomen om de draden te verbinden d.m.v. een kroonsteentje.
Moet ik dan de gekleurde draden die aan de tegenoverliggende connector zitten aansluiten op de witte draden? Liever zou ik een adres hebben waar ik een dergelijke connector zou kunnen bestellen.

Bij voorbaat dank.

je kunt beter de draden gewoon verbinden met een amp knijpverbinder of solderen als de andere zijde van die blikken strips zijn die door het plastic lopen.

deze stekkers los kopen is al niet makkelijk, tevens is draden eraan zetten niet simpel te doen.

ik hoop dat je de stijgbuis goed hebt gemaakt, want er staat best druk op. icm glansspoel middel is dat moeilijk betrouwbaar te maken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dank je voor je antwoord, Testman.

De draden aan de andere zijde zitten ook aan een zelfde soort stekker. Voor ik de boel ga los knippen wil ik graag zeker zijn van mijn zaak. Als ik je goed begrijp is dat hele geval op de circulatiepomp alleen om de 2 sets draden met elkaar te verbinden?

Ik ben me ervan bewust dat de stijgbuis waarschijnlijk niet veel druk kan verdragen, maar uiteraard ga ik pas een nieuwe kopen als ik zeker weet dat ik de vaatwasser weer aan de gang krijg. Testprogrammaatje van korte duur moet hij wel houden, denk ik.

als je aan weerszijde draden hebt, gewoon doorverbinden. evt alleen de 2 draden die verbrand zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

En met amp knijpverbinder bedoel je dit?

ja die dingen, goed knijpen dan werkt dat prima. in een machine van 10 jaar oud zet je doorgaans toch geen nieuwe pomp meer..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als je eens een foto maakt van frontaanzicht van de stekker kan ik er eentje uit een sloper met draden knippen en dan is het weer een stuk fraaier!!

Die had ik nog wel genoeg liggen.

smd, dank je voor het aanbod. Die foto kan ik pas vrijdag weer maken.

Het blijkt toch iets minder simpel te zijn dan draadje eruit, draadje aansluiten. Ik heb de vaatwasser dus maar weer op zijn plek gezet en het karwei uitgesteld. Een mens moet ook nog slapen...

Voor de volledigheid nog maar een fotootje:

Vanuit dat ronde ding (condensator?) gaan 2 nuldraden (blauw) en 1 fasedraad (bruin) de motor in. Dan gaat de andere fasedraad naar het stekkerdeel. Vanuit de motor komen dan 3 draden naar het stekkerdeel: 1 blauw, 1 wit, 1 zwart. Dat zijn korte draadjes, dus het stekkerdeel zou dan van de motor gesloopt moeten worden. Dus dat wordt dan motor uitbouwen, want ik kan er zo niet goed bij (en hopelijk die stijgbuis niet weer beschadigen). Op deze foto zijn de blauwe, witte en zwarte draden niet te zien. Van de andere kant wel.

Zoals je ziet, zou het dus een stuk gemakkelijker zijn om dit op te lossen met een nieuw stekkertje, dus ik kom daar zeker nog op terug.

In ieder geval alvast dank voor het meedenken.

als de stekker brandschade heeft gehad, dan is mogelijk ook het andere connectordeel meeverbrand, of beschadigd.
Indien mogelijk even checken indien de connector op de pomp ook verkleurd is, maar vooral kijken indien het koperen pennetje verkeurd is itt de andere pennen.
Bij twijfel de complete connector eruit slopen en de kabels 1 op een verbinden.
Je hebt uit de auto-industrie van de aanknijp AMP pluggen (lijken op die van de foto) in male en femaile uiitvoering.
Dan kun je ooit mocht dat nodig zijn alles weer snel loskoppelen.
Tip: markeer de draadjes middels een codering zodat je weet welk stekkertje waarop zat..

Dit is een hele simpele reparatie. Verbrandde stekkers en contacten komen redelijk vaak voor.

Die standpijp is een lastige ivm de druk en agressief vaatwaspoeder dat er mogelijk doorheenvreet.
Ik heb geen ervaring met het repareren van zoiets.
Ik zou zelf proberen om er een stuk plastic tegenaan te plakken met een zeer goede lijm, eventueel met epoxy waar je boten mee maakt.

Er ist wieder da...

Afdichten doe ik meestal met Sikaflex een perfect spulletje hiervoor. Daarna nooit meer lekkages gezien/ gehoord. Het is de motor stekker dus??

nadeel is dat de stijgleiding vaker op een lijmnaad gaat lekken. dat is niet goed te maken omdat het niet vlak is.

je kunt er wel van binnenuit een dunne lijm in laten lopen die afdicht, en buiten zorgen dat de scheur niet open gaat staan.

menig jaren gelden ging thuis ook die buis stuk bij de miele vaatwas, stijgbuis zat 2 weken levertijd op en ging toch steeds weer lekken na lijmen. dus hele ding op de oprit gezet en daar laten draaien snachts met een zeil erover. de machine waste nog prima schoon zo en lekken maakte niet uit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
KGE

Golden Member

Voor een Miele van 10 jaar oud zijn natuurlijk ook gewoon onderdelen te koop...

met bijbehorende miele prijzen helaas..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
KGE

Golden Member

Op 20 juli 2016 21:38:56 schreef testman:
met bijbehorende miele prijzen helaas..

Mja, stijgbuis kost 106,99 en dan gaat ie weer 10 jaar mee, kost je een tientje per jaar dus..

Er zijn mensen die dat in de week uitgeven aan minder nuttige zaken :-)

met 1x een stijgbuis een miele 20 jaar laten worden, dat gaat em niet worden helaas. er zat tzt wel het meer aankomen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb met interesse jullie discussie gevolgd.

Gelukkig is de stijgbuis voor deze Miele zowat de helft goedkoper. Ik ga er vanuit dat dit apparaat inderdaad de 20 jaar niet gaat halen. Dus moet de reparatie vooral ook niet te veel kosten ;)

De buis is kapot op de naad van het zachte gedeelte. Heb ik nu afgeplakt met teflontape en daar omheen weer een laag tape voor electra. Ook al gaat hij nog lekken, hij zal niet meer sprietsen zoals hij eerst deed (en dus spetteren over de motor en stekkertjes)

Zojuist heb ik met succes een kort afwasprogrammaatje gedraaid, zonder iets bijzonders te doen. Het lijkt erop dat het stekkertje gewoon nog nat was.

Ik vraag me af of het verstandig is om toch een andere oplossing voor deze stekkerverbinding te bedenken. Het andere connectordeel is ook verkleurd. Manlief (bekend met electra) denkt dat dit zo wel kan. Ik ben niet heel erg thuis met electra dus ben ik wat voorzichtiger.

Ik heb liever geen brand (bijvoorbeeld) omdat het te lastig was om een andere verbinding te maken. Vaatwasser staat toch ingebouwd in een dure keuken, liever iets meer moeite dan straks een nieuwe keuken te moeten laten plaatsen.

Ik zoek wel iets met stekker en contra stekker, 4 polig voor jullie.

Smd, als je zoiets kunt vinden, zou ik dat fantastisch vinden.

Stukje gewapende darm en twee wurgklemmentjes ?

Mvg Oswald

Ik wilde nog eens laten weten hoe het gegaan is met deze vaatwasser. Mocht dit tegen de regels zijn omdat dit een oud topic is, dan hoor ik dat graag.

De vaatwasser heeft tot afgelopen weekend zonder problemen gedraaid. Een nieuwe standpijp bestellen en plaatsen is er nooit van gekomen. Dit weekend kreeg de vaatwasser weer kuren, nieuwe lekkage, nu van hetzelfde deel (vlak boven de klem op de pomp) van de andere standpijp. Het provisorische plakwerk van vorig jaar heeft het prima gehouden en ziet er nog goed uit. :D

Ook nu duurde het even voor de vaatwasser weer een programma ging draaien, maar vanmorgen deed hij het toch weer. Vocht, denk ik.

Smd, ik zie nu dat ik nooit voor een foto heb gezorgd van de voorzijde van de connector. Geen wonder dat ik hier nooit meer iets over heb gehoord. Vergeten te doen, excuses hiervoor (en nu weer geen foto gemaakt). Gelukkig heeft de stekker het prima gehouden, toch bedankt voor het aanbod.

Is dit niet gewoon een Lumberg connector (Met dubbele afstand tussen de aansluitingen aangezien het netspanning betreft)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Klopt idd, de exacte foto nooit gezien, geeft niets. Succes verder!!

Ik kan morgen ochtend even kijken, mischien hebben wij ze nog wel liggen, ik moet even kijken of we ze op voorraad hebben.
De stekker weet ik wel haast zeker, het PCB deel moet ik even kijken.
Ik laat het morgen even weten.

Edit, ok Ik zie dat het een oud topic is.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Geen PCB deel ,maar een deel op motor, maar wachtte op foto. Inmiddels was het niet meer nodig stond er hier.