Homecockpit Flightsimulator

Weet niet of dit onderwerp hier geplaatst mag worden maar ik probeer het maar. Ik ben thuis bezig met een eenvoudige homecockpit ook wel MIP genoemd te bouwen. Dit is wat onderdelen betreft een vrij dure aangelegenheid. Mede hierdoor heb ik de gedachte om zelf de panels te maken van plexiglas. Op zich lukt dat wel maar er komt de nodige electronica in voor.
Ben nu bezig met het AFDS panel zie daarvoor bijgaande plaatjes.
Mijn vraag gaat over de print.
Kan je die aan de hand van het plaatje zelf bouwen / en solderen. Heb hier niet zoveel verstand van maar heb wel wat handige handjes.

http://i65.tinypic.com/2nuinuf.jpg
http://i66.tinypic.com/3581my8.jpg

Op de onderste foto zitten in het midden drie druktoetsen. Onder deze toetsen zitten z.g.tactile switsches. (Weet niet of dit de juiste benaming is.)

Zijn hier standaard prints van in omloop en zo ja waar te verkrijgen.

Kan iemand mij een goed advies geven?
Zou het zeer op prijs stellen als iemand van van dienst kan zijn.

Functioneel zie ik hier niet meer dan 4 lampjes, 3 drukschakelaars (tactile, ja prima engels woord) en een 3 standenschakelaar.

De print lijkt eigenlijk niks te doen, misschien dat de 'LED' aansluiting 12 volt accepteert terwijl een kale LED altijd een voorschakelweerstand nodig heeft en de print deze mooi dimbaar maakt en iets van anti-dender toepast op de schakelaars.

Waar wordt deze module dan weer op aangesloten?

Klopt dat er weerstanden nodig zijn.
Er komen 4 high efficiency red leds van 3 mm flat top op.
De aansluiting moet ik nog wat uitzoeken maar gaat waarschijnlijk naar Arduino.
Dat is meen ik programmeerbaar en kan je veel kanten mee op.
Meer weet ik er op dit moment niet van.

Die witte blokjes zijn optocouplers, vergelijk het met een soort relais, waarschijnlijk gedaan om de 12 volt met de 5 volt (arduino) uitgang te sturen. 4 leds per knop? zit er ook wit licht bij? Ik kan me voorstellen dat ze wat extra elektronica hebben gebruikt om compatible te zijn met diverse homecockpit controllers. Afgezien van de weerstanden zou dit direct op een arduino kunnen zonder elektronica. Als je echter meerdere van dit soort modules hebt dan wordt de belasting voor 1 arduino ook wat pittig met bijvoorbeeld 20 ledjes, vandaar ook de optocouplers denk ik.

Dit zijn de componenten die op de print geplaatst moeten worden.
Afkomstig van een Spaanse site.

4 pulsadores tactiles OMRON-4050 o similar
4 leds rojos de alto brillo (3 mm, cilindricos)
10 leds ambar de alto brillo (3 mm, cilindricos)
7 resistencias de 200 ohmios
1 interruptor (ON)-OFF-(ON)

Ik snap je vraag eigenlijk niet goed.
Wil je het printje (wat je al hebt) van de onderdelen (die je ook al hebt) voorzien, dus de vraag zou kunnen zijn: "Is dit door een leek te solderen?"
Of: je hebt nog helemaal niks, geen print, geen onderdelen, geen schema, geen print layout, en je wilt weten of naar aanleiding van de geplaatste 2 foto's dit zelf te maken is?
En wat daarna? Heb je de rest van de elektronica om een cockpit te bouwen? Heb je schema's .. software/firmware, layouts? En vooral... basiskennis om dat te realiseren?

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Ik heb nog helemaal niets voor datgene wat ik zou willen.
Inderdaad wilde ik weten naar aanleiding van de geplaatste foto's of dit zelf te maken is.
Basiskennis is beperkt maar wil wel een poging wagen.
Ik heb al wel de nodige hardware (kant en klaar) maar wil eerst eens zien of ik dit kan realiseren.

Mooie paneeltjes maken is best lastig, knoppen met tekst, mooie verlichting, tekst, aluminiumfrontje, maar het is te doen.

De elektronica die je hier nodig hebt is voor zover ik kan zien bijna 0. De aansluitingen op de foto geven aan dat elk onderdeel aangesloten moet worden, er zit waarschijnlijk dus heel weinig logica of functie op het printje op de foto. Datgene wat er zit is waarschijnlijk om de leds te voeden met 12V en te schakelen met 5V.

In dat spaanse lijstje zie ik dus ook de condensatoren en optocouplers niet terug, omdat ze waarschijnlijk niet echt nodig zijn, ze hebben het wel over 4 knoppen die ik niet zie.

Heren, dank voor jullie advies en tips.
Ik ga het anders aanpakken en kom er later op terug.

Shiptronic

Overleden

Vraag me ook af waar de 10 amber LED's zouden moeten zitten op de print ?

BOM + Print lijkt niet consistent , per ongeluk gewisseld met een andere print?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Ik vermoed dat die 10 amber leds als verlichting voor de toetsen dienen en in SMD onder de kapjes zitten. Alleen een foto met gedemonteerde kapjes kan hier uitsluitsel geven.

@ts: ga een keer naar het elektor forum in de profiler sectie staan veel bijdragen van boeingbrown(Hessel Oosten). Hij heeft heel veel zelf gemaakt onder andere met zijn frees machine.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

ik zie die smd leds precies toch wel zitten op de print. net tussen die 2 schakelaars in.
of zijn dat de soldeerpads voor het knopje???

[Bericht gewijzigd door fcapri op vrijdag 12 augustus 2016 11:35:33 (21%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Bovenstaand probleem heb ik opgelost door een setje te kopen. Aansluiten en alles werkt.

Dank voor alle suggesties en tips.

Voor mijn MIP heb ik zogenaamde rotary swiches gekocht. Deze zijn uitgevoerd in 12 Pins.
Aangezien ik niet alle 12 switches nodig heb, kan je deze instellen door bijpassende ring op de juiste plaats aan te brengen.
Ik ga deze proberen aan te sturen met een Arduino. Mijn vraag is hoe ga ik dit aansluiten.
Op de achterzijde in het midden zit een Pin A en daaromheen de 12 andere Pins.
Op welke Pins moet ik nu de bedrading aanbrengen om dat goed te laten functioneren.

Kan iemand mij hier iets over zeggen a.u.b.

Op pin 1 t/m 10 (bijvoorbeeld... Er staan waarschijnlijk nummers bij)

Maar als je toch met een arduino werkt, ben je waarschijnlijk beter af met eenzelfde schakelaar die BCD-kode uitspuugt.

Dan heb je maar 5 draden nodig in plaats van x.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Er staan inderdaad nummers bij van 1 t/m 12.
De schakelaars heb ik inmiddels en ik weet niet wat en of deze de BCD kode eruit gooit.

Vraag is dan ook nog steeds op welk pin nummers soldeer ik mijn bedrading.
Of ik er nu 5 gebruik of anders, dat hoor ik graag.
Inmiddels de juiste schakelaars en alles werkt.

Nog een andere vraag.
Ik heb wat drukschakelaars met een led voor 1.7 volt. Word gevoed door Arduino.
Nu wil ik deze gebruiken voor mijn cockpit als waarschuwingslampje.
Zodra het lampje oplicht zou ik het uit moeten kunnen drukken.

Nu zitten er vier aansluitpunten, een + en een - en nog twee andere.
Hoe sluit ik dit aan?
Graag een tip a.u.b.

Arco

Special Member

+/- zal led zijn, de overige twee de schakelaar...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

een led voor 1.7 volt

Verkeerde vraagstelling - terug naar af - eerst de basics van LEDs leren.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

@big_fat_mama, verkeerde vraag? Er zijn wel degelijk LED's van 1,7 volt te vinden zoals de Ledtech LURR3000G3. Tenzij je natuurlijk wil zeggen dat je bij een LED vooral naar de stroom kijkt

Depeet

In de catalogus staat:
SPDT: 3A/125V led verlichting: 1.7V

En om dan afgezeken te worden ga eerst maar een cursus volgen, ach ik pleeg een normale vraag te stellen.

fred101

Golden Member

elstoplo, Een LED heeft een zogenaamde Vf. Dat is de spanningsval erover als de led brandt. Een led is een soort diode. De verschillende kleuren hebben verschillende Vf's.

Een led heeft zelf geen stroom begrenzing. Dat moet je dus voor hem doen. Als je er 10V opzet dan zul je nog steeds iets 1,7V erover meten, als je tenminste snel genoeg bent want hij is in een paar seconde kapot. Zo'n ding precies op 1,7V voeden kan maar is een "slechte" manier.

Wat je moet doen is niet moeilijk, gewoon de stroom begrenzen. Dat kan met een speciale stroombron, bv een LM317 en een weerstand, of met 2 torren, of met een opamp, het kan zelfs met 1 jfet.
Nog makkelijker is een weerstand gebruiken.

Als je 10V hebt, en je led heeft een Vf=2V en je wilt hem op 10mA laten werken dan moet er 8V over de weerstand vallen en 10mA doorlopen. Dat is 8V / 0,01A = 800 ohm. En dan pak je een waarde die daar in de buurt zit, in dit geval 820 ohm.

Test wel met verschillende stromen wat jij een mooie lichtopbrengst vindt, sommige leds geven bij minder dan 1mA al veel licht. Dat kan je bv doen met een potmeter in serie met een weerstand (om te voorkomen dat je de potmeter te ver terug draait en zo je led frituurt)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

In bijgevoegde PDF vind je de datasheet van de OMRON B3W-9 reeks tactile switches. Er bevinden zich 1 of 2 LEDs onder de keycap en de datasheet geeft aan hoe je de pinnen moet aansluiten.

Volgens de site flyegravity.com zouden de knoppen of rood of amber moeten oplichten. In jouw geval zou je dus een OMRON drukknop met partnummer B3W-9000-RG2C moeten zoeken. Wanneer de rode en groene LED tegelijk oplichten zou dat moeten resulteren in oranje.

De schakelaar die wat apart staat dient waarschijnlijk om de ingebouwde LEDs te testen, naar boven om de rode te testen, naar onderen om de groene te testen. Wanneer je de schakelaar loslaat schakelt deze automatisch naar middelste positie. Deze werden in ons atelier dikwijls toegepast. Je vindt ze op deze link

[Bericht gewijzigd door depeet op dinsdag 22 november 2016 15:16:59 (35%)

Depeet

Ook dit is een zeer waardevolle aanvullende tip.
Ik dank u hiervoor.