Stereo potmeter

Ik heb nodig een stereo potmeter met verschillende waarden op een as,
Ik heb deze nodig voor reparatie van een PM3233 osciloscoop van Philips (een oud beestje maar werkt nog goed) de waarden zijn 470K +4K7 op een as, weet iemand hiervoor een oplossing?

Koop twee uit elkaar te halen stereo potmeters , een van 4k7 en een van 470k.
Verwissel dan een van de koolbanen.

Thevel

Golden Member

Koop een stereo 4K7 en een stereo 470K potmeter van hetzelfde merk en type.
Vaak kun je de potmeter openmaken en de koolbaan verwisselen.

e/
te laat...

Hoe demonteer je een stereo potmeter op een deskundige manier zonder hem te mollen zodat je weerstand van een kunt verwisselen?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een duo, geen stereo dus. Onduidelijk uit de foto's welke precies.

RAAF12

Golden Member

Een speciale pot met een aftakking op de koolbaan.
een helft

de andere

Schema staat op electrotanya

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 25 juli 2016 17:48:17 schreef Arco:
www.potentiometers.com heeft allerlei stackable potmeters...

OT: Als ik daarop klik, zie ik dit:

iemand die weet wat dat is? Ben ik dáár geblokt, of is andersom die site juist bij mij (of mijn provider) geblokt? Dat IP-adres (achter: 'IP-address:') is van mij.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

ik heb dat ook, men wil geen klanten uit NL blijkbaar..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

Via de Tor browser is de site wel zichtbaar. Maar het wordt lastig een vervanger te vinden als er een extra tap op de koolbaan zit.

Arco

Special Member

Ik ook, in het verleden nooit problemen gehad...
@raaf12: er is geen tap; het zijn 2 losse potmetersecties.

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 25 juli 2016 20:03:18 (38%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

In het schema lijkt het of de 470k-sectie R9' een tap heeft, die verbonden is met het knooppunt R810-R807.
Maar ik denk dat ze hier bedoelen dat de behuizing een aansluiting heeft; ik meen een streepjeslijntje te zien.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Arco

Special Member

Is echt een potmeter met twee gescheiden secties. Er staat op het schema een dubbele lijn tussen om aan te geven dat ze mechanisch gekoppeld zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik geloof niet dat er iemand aan de twee secties twijfelt.
Maar bij de ene sectie, die van 470k, zie je een vierde aansluiting getekend. Ik denk dat die aan het huis zit, gezien dat streepjeslijntje.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
RAAF12

Golden Member

Inderdaad, het potmeter huis zat aan die verbinding. ik dacht abusievelijk gezien het schema dat er een aftakking op de koolbaan zit. Bij CRT's komt het wel vaker voor de de focuspot geisoleerd op de frontplaat wordt gemonteerd ivm overslag in de pot zelf.
Dat maakt de vervanging een stuk makkelijker, wellicht is alleen het 470k gedeelte defect (lipjes openbuigen en inspecteren) en een vervangende koolbaan inzetten. De kans dat zo'n potmeter met dezelfde behuizing gevonden wordt is uiterst klein.
Maar @markce heeft zijn antwoord nou is het wachten op de @TS.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik heb wel eens gelezen hoe iemand met Meccano-onderdelen (tandwieltjes en kettinkjes) potmeters koppelde, of in één geval zelfs een potmeter met een afstemcondensator.

Maar daar moet je maar net de ruimte voor hebben! Dat zal hier wel niet gaan.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org