LP0001 tijdbepalende component

Thevel

Golden Member

Aan pootje 3 van de LP0001 zit een weerstand, als je deze verhoogt dan zal de tijd langer worden.

Je kunt de tijd ook verlengen door de capaciteit van de condensator welke aan pootje 4 zit te verhogen.

In deze modules zit geen PIR sensor met venster, maar een print op poten wat waarschijnlijk als antenne/sensor werkt. Maakt dat op zich nog iets uit wanneer het aankomt op aanpassen van de tijd bepalende componenten? Misschien is het handig als ik eventjes een paar foto's van het ding online plaats.

A long answer is not short!

Dat zijn mooie heldere reacties. :)

A long answer is not short!
Thevel

Golden Member

Maakt dat op zich nog iets uit wanneer het aankomt op aanpassen van de tijd bepalende componenten?

Geen idee wat voor soort sensor het is maar deze zal waarschijnlijk gewoon op de (opamp)ingang (pen 14) aangesloten zijn.
Heeft dus geen invloed op de tijd bepalende condensator en weerstand.

Bijgaand twee foto' s van de sensor zonder behuizing. Recht van boven fotograveren wil niet, maar het is een LP0001. Het geheel werkt rechtstreeks op netspanning.

[Bericht gewijzigd door Sweet Winter Smile op zaterdag 23 juli 2016 23:24:37 (17%)

A long answer is not short!
Thevel

Golden Member

Zie duidelijk een LDR zitten, ding reageert op lichtverandering?

Ja hij reageert op lichtverandering en behoort alleen in c.q. uit te schakelen als het een bepaald licht niveau heeft. (Zie toegevoegde foto van hele module)

A long answer is not short!
Thevel

Golden Member

Hoe lang moet de tijd worden?

Nou, ik vraag met af of ik hier ook een instelpotmeter in zou kunnen zetten, hoewel de ruimte ontbreekt dus daar zie ik vanaf. Ik wil de tijd in kunnen stellen op respectievelijk 5 minuten en 10 minuten. (Ik heb 4 stuks in totaal)

A long answer is not short!

Ik neem aan dat er een berekening is om de tijdsduur vast te stellen.

A long answer is not short!
Thevel

Golden Member

Je hebt nu een tijd van 30 seconden en je wil b.v 10 minuten, je kunt dan de weerstand 20X zo hoog maken maar dat zal wel eens veel te hoog kunnen zijn.

Je zult dus de timing condensator (zit aan pootje 3) 20X zo groot moeten maken.

Dankjewel voor deze info tot zover. Zal eens kijken of ik ergens deze componenten vanaf kan slopen. Het zijn tijden bij benadering. Het is in ieder geval de bedoeling de tijd wat te aangenamer te maken want in bijvoorbeeld de keuken is het erg kort om maar 30 seconden te hebben. Net genoeg om de koelkast te vinden. :)

Zou je me kunnen vertellen welke berekening hiervoor gebruikt?

A long answer is not short!
Thevel

Golden Member

Je kunt eens experimenteren met een condensator van 100nF (of groter) .
Deze soldeer je aan pen 3 en pen 7

Arco

Special Member

Berekening lijkt me toch simpel. Bij 2x zo lange tijd weerstand of condensator 2x zo groot maken... (in waarde dus... :) )
Het vervelende met veel van die dingen is dat ze een vaste tijd hebben; ook als er iets blijft bewegen. (de time-out wordt niet opnieuw gestart als er beweging is)

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 24 juli 2016 00:09:07 (40%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt voor de tips. Ik zal hier opnieuw posten met het resultaat. Er staat bij de gegevens dat de cyclus herhaald word zolang er beweging is. Afijn, proberen is de enige manier om uit te vinden.

[Bericht gewijzigd door Sweet Winter Smile op zondag 24 juli 2016 00:13:41 (49%)

A long answer is not short!
Arco

Special Member

Er staat bij de gegevens dat de cyclus herhaald word zolang er beweging is.

Dat bedoel ik dus. Het licht gaat dan iedere 30 seconden uit en bij beweging weer aan, daar krijg je heel gauw genoeg van.
(ik had 3 PIR detectors van KAKU die dat ook hadden, meteen eruit geknikkerd want daar valt niet goed mee te werken)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat is inderdaad vervelend. Ligt er nog wel een beetje aan welke ruimte het is. :)

A long answer is not short!
Arco

Special Member

Was bij mij in de keuken. Is nogal storend als je iedere paar minuten tijdens het koffiezetten even op en neer moet springen om het licht aan te krijgen... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Kijk, dat herken ik. Maar hopelijk komt het met deze tips in orde. Uiteindelijk is het los van deze beperking wel handig dat het automatisch gaat.

A long answer is not short!

Stond in mijn link:

 the LED’s stay on for a  specified amount of time, that is called the Trigger time. The Trigger time is determined by 24576 xR10 x C6.

Dus 100kΩ x 1µF geeft 2457 seconden

Bedankt voor alle tips. Ik wil er eens mee aan de gang en zien wat er gebeurt.

Het is waar dat sommige dingen simpel zijn, voor de een is dit simpel en voor de ander is er weer iets anders wat simpel is.
Ik had dat stukje Engelse tekst ook gemist, wel gelezen maar niet goed in me opgenomen. Bedankt voor het aanvullen.

A long answer is not short!

Op 24 juli 2016 01:06:45 schreef Arco:
[...]
Het licht gaat dan iedere 30 seconden uit en bij beweging weer aan, daar krijg je heel gauw genoeg van.

Hang pin 1 van de chip aan de GND ipv de voedingsspanning, dan is het probleem opgelost.

Thevel

Golden Member

Lekker zo'n ouwe koe.
De TS is al jaren niet meer geweest.

Hmm...was wel geweest, maar omstandigheden stonden een reactie in de weg. Ondanks alles iedereen bedankt voor de tips.

A long answer is not short!