Netwerkkabel aansluiten en controleren.

Evarist

Golden Member

Ik heb netwerkverbindingen gelegd in mijn huis en neem nu de eerste in gebruik. werkt niet.
Hoe controleer ik waar de fout zit?
Op de router rechtstreeks werkt de puter wel.
Kleuren nagekeken.
Klopt het dat de kabel in de stekkers niet moet gestript worden?
Draadjes van 1 to 8 is toch bekeken langs de bovenzijde van de stekker, dus waar de clips is?

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Die hoeven niet gestript te worden.
Op de foto lijkt het net of de draadjes niet ver genoeg aan gedrukt zitten, kunnen die nog verder?

duck-tape does miracles...so do I
Sine

Moderator

Als je de stekker aan de contact kant bekijkt met het snoer naar beneden dan heb je van links naar rechts contact 1 tot 8

Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Het klopt dat de kabels niet gestript hoeven worden. Heb je een willekeurige volgorde aangehouden of de 568 A of B norm, in Europa wordt vrijwel overal de B norm gehanteerd, als op je outlets de A norm staat afgebeeld heb je nu allemaal cross-over cables en kang niet alle switches en routers zijn auto-sensing.

Daarnaast zou ik aan de outlet kant de kabel minder ver "ont-twisten" voor gigabit ethernet is dit zo te zien teveel.

Evarist

Golden Member

Op 24 juli 2016 13:51:18 schreef Sine:
Als je de stekker aan de contact kant bekijkt met het snoer naar beneden dan heb je van links naar rechts contact 1 tot 8

[bijlage]

Kijk je langs de kant met de clips of de andere zijde?

EDIT// Op tekening 4 zie ik dat de stekker verkeerd is aangesloten. Aan het werk. Ik houd jullie op de hoogte.

[Bericht gewijzigd door Evarist op zondag 24 juli 2016 13:58:40 (16%)

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Sine

Moderator

Je kijkt naar de kant met de contacten, de clip zit aan de andere kant.

-edit-

Als ik zo naar je foto kijk heb je ze precies verkeerd om.

Let ook op wat Ruben zegt, zorg dat je de muur aansluitingen volgens de B standaard bedraad.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 24 juli 2016 13:59:40 (54%)

GJ_

Moderator

Op 24 juli 2016 13:58:06 schreef Sine:
Als ik zo naar je foto kijk heb je ze precies verkeerd om.

Als dat aan beide zijden is maakt het niks uit natuurlijk.

Evarist

Golden Member

Verbonden met FransHals!!!

Ik had dus de stekkers andersom aangesloten.

Totaal offtopic// Frans Hals werd in mijn straat geboren. Aangezien zijn ouders protestant waren vluchtte hij naar Antwerpen. Na de Val van Antwerpen vluchtte de familie verder naar NL, waar hij schilder werd en zijn beroemde Malle Babbe schilderde.// Offtopic

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Ik heb nogal eens gehad dat een stekkertje niet goed contact met de kabel maakte. Een testertje helpt dan snel: https://www.conrad.nl/nl/basetech-bt-100-kabel-testapparaat-kabelteste…

Evarist

Golden Member

Marcke, dat kan niet dienen voor mijn muuraansluiting, wel voor een snoer. Het is trouwens gefikst.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Zoals GJ_ al opmerkte, het is niet erg als je het andersom doet, als je maar aan beide zijden van de kabel dezelfde "fout" maakt.
Wel zorgen dat je de paren bij elkaar houdt, dus 1 paar in het midden, 1 paar daaromheen, 1 paar links en 1 paar rechts.

Evarist

Golden Member

Ik houd het liever bij de norm Klaas. Ik heb de stekker afgeknipt en een nieuwe aangezet. Nu kan ik niet meer verder, op is op.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Kabel waar zo'n stekker aan gaat moet wel "stranded" zijn, en niet "solid".

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Hangt er natuurlijk vanaf of je rj45 stekkers voor soepel of massief gebruikt.

http://cdn-eu-ec.yottaa.net/545a363186305e508e0008c4/www.cableorganizer.com/v~13.fe.0.0/images/articles/solid-stranded-rj45-connectors/identify-solid-stranded-rj45.png?yocs=p_&yoloc=eu

Bron: http://www.cableorganizer.com/rj45-plugs-boots/

Als het werkt, prima. Voor een nette montage stop je echter de kabel door het centergat, leg je de draden in de juiste uitsparingen, klikt het ding dicht en daarna uitstekende delen (als nodig) afknippen met de zijkniptang. Of, zo deed ik het toch...

Idd, opletten voor A en B norm! Best is steeds de B norm aanhouden, zeker als je langs 1 zijde een stekker hebt en de andere zijde een stopcontact!

Jinny

Golden Member

Inderdaad, daar heb ik me een jaar of tien terug nog eens het apezuur naar gezocht....
De ene kant A, de andere kant B......

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

normaal is beide kanten B gebruiken standaard. dan heb je de 100Mbps "twist" in de kabel zitten. met A heb je een 1 op 1 kabel gemaakt die gaat vervelen bij netwerk apparaten die automatisch de snelheid van een verbinding bepalen. 10Mbps is max haalbaar dan. bij 100Mbps heb je die twist op pen 3 en 6 al nodig..

of A was een crosslink kabel, tijd geleden dat ik dat voor t laatst fout deed..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@testman: Als je beide kanten volgens A óf beide kanten volgens B doet, heb je een patch kabel gemaakt. Doe je één kant volgens A, en één kant volgens B, dan heb je een cross kabel gemaakt. Beiden zullen prima werken met 99% van de gigabit apparatuur, en ik schat 75% van de 100Mbit apparatuur (oude bende is meestal geen auto MDI/MDI-X, en kan gaan bokken). 10Mbit bende werkt zo ongeveer met twee paperclipkettingen tussen de middelste pinnen, hoewel dat altijd half-duplex zal zijn.
Edit: Tegenwoordig kom je er eigenlijk altijd wel met alleen maar patch kabels. Alleen is sommige netwerkmeuk in TFTP modus wat kieskeurig kwa kabeltype.

[Bericht gewijzigd door Tommyboy op maandag 25 juli 2016 20:36:49 (14%)

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

ik heb even een testje gemaakt met een stukje cat5E en een 2 tal rj45 connectoren. als ik de A naar B versie maak heb ik een crosslink volgens de netwerktester. maar de normale verbinding is van B naar B op de rj45 stekkers. dan heb je een 1 op 1 kabel met de twist in het groene aderpaartje.

voor telefonie maakt het niet uit, want die gebruiken pen 4 en 5 welke niet draaien als je A of B neemt..

10Mbps werkt op 4 aderige platte modulaire telefoonkabel nog prima. dat werkte in 1995 op de apple macintosh al prima..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 24 juli 2016 14:32:46 schreef Evarist:
Marcke, dat kan niet dienen voor mijn muuraansluiting, wel voor een snoer. Het is trouwens gefikst.

Natuurlijk kan je daarmee een muuraansluiting testen. Je prikt een goede kabel in de muur en de andere kant aan je tester. De andere kant van de muurkabel prik je in de andere aansluiting van de tester en testen maar.

voor simpel een aansluiting testen werkt een tester van 10 euro met leds al prima. voor de testen waar je 400x cat6A lijnen achtereen test, max datasnelheid per aansluiting, lengte van de kabel, certificaat erbij, heb je zo'n fluke netwerkding van 15K nodig.

waar rook was, werkt nu iets niet meer