fohn/haardroger blaast te hard

Dit topic is gesloten

Ik heb een hele goede Babyliss fohn met zware wisselstroom-motor. Goed ding, krachtig. Maar volgens mijn vrouw net iets té krachtig. Hij heeft twee blaasstanden, halve kracht en volle kracht. MIJN VRAAG: Hoe kan ik de halve kracht verminderen tot (pak 'm beet) een kwart kracht?

Zie foto's. De schakeling bevat 2 tweestandenschakelaars voor blower en warmtespiraal, twee condensatoren 0,15uf en een halfgeleider (type dikke diode) en een weerstand 150k (die ik door een zwaardere heb vervangen om maar wat te proberen, je ziet die dikke aan de zijkant zitten; de kleinere van 150k zat onder de schakelaar).
De tweestandeschakelaar voor de hitte zit aan de top bij de rode en groene draad, de snelheidsschakelaar zit aan de 230 voedingzijde.

het is niet zeker dat dat wel kan, de hitte moet wel weg kunnen uit de fohn. dus als je probeert, let op de hitte dan. anders is reductie van het element nodig..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

neem van mij aan: ook op halve kracht blaast dat ding zo hard dat je haren uit je hoofd geblazen worden. Ook op 25% zal de warmtespiraal nog voldoende gekoeld worden. Hoe dan ook, het is het proberen waard, want zo is het ding onbruikbaar.

fatbeard

Honourable Member

Die weerstand is er alleen om de condensatoren leeg te laten lopen als de stekker uit het stopcontact wordt gehaald (kan anders een vervelend schokje geven op de stekkerpennen) en heeft niets met de motorsnelheid van doen.
Het lijkt er op dat de motor in de stand halve kracht via die diode gevoed wordt.

Die motor laat zich niet verder in toeren terugregelen zonder verdere elektronica (een dimmer van voldoende vermogen) die ook nog een plekje in de behuizing zal moeten vinden.
Een externe dimmer zou wel kunnen werken, maar dan wordt de warmte-opbrengst ook teruggeregeld.

Misschien kun je een deel van de luchtstroom via een andere opening naar buiten leiden, of iets aan de schoepen doen.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 25% zal de luchttemperatuur stijgen, met schade aan je haar tot gevolg.
Verlaag de warmte dus ook. Je kan bijvoorbeeld een simpele dikke weerstand in serie steken, in de vorm van een halogeenstraler/broodrooster/waterkoker of iets dergelijks.
Ik weet niet wat het doel van die condensatoren is, maar misschien is een dimmer ook een mogelijkheid.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op woensdag 27 juli 2016 22:03:30 (17%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

ik probeer het mechanisme achter die diode te begrijpen. Is daar een zwaardere diode tussen te zetten, of twee in serie of parallel? Die condensatoren lijken mij bedoeld voor ontstoring.

Teken het schema eens uit. Daar word je een stuk wijzer van. Mijn gok is dat die diode gewoon in serie met het geheel staat. Of de motor is een DC motortje, en is het de gelijkrichter voor de motor.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op woensdag 27 juli 2016 22:17:41 (23%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

De truuk met de diode is dat ie precies de helft van de wisselspanning tegen houdt. Zet je die er tussen... krijg je de helft, haal je hem er tussenuit, krijg je de volle laag.

Een tweede diode in serie, betekent dat je niet meer de helft van 230 -0.7 maar de helft van 230 - 2*0.7 krijgt. Dat scheelt ruwweg 0.3%.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

In stand 'half' loopt de stroom naar de wisselstroommotor via de diode, in stand 'vol' wordt de stroom rechtsreeks naar de motor.

de gewaardeerde reacties zo lezend doe ik er misschien verstandig aan maar eens te beginnen met telkens twee sets van tegenovergestelde vinnen op de propeller af te plakken met tape, om zodoende de capaciteit van de prop te knijpen. Zal wel werken, maar is een minder sjieke oplossing.

maartenbakker

Golden Member

Kijk uit voor brand.

Of als de foehn goed ontworpen is: kijk uit voor de thermische beveiliging die op tijd uitslaat.

En als je die dan overbrugt kom je weer terug bij 1 maar dan met wat extra uitroeptekens: kijk uit voor brand!!!!

Als je advies over je specifieke toepassing wil dan zijn de meeste mensen hier ook wel bereid om mee te denken over een betere of veiliger oplossing. Voor jouw toepassing is een andere foehn waarschijnlijk de beste oplossing, maar als het element aftakkingen heeft is er misschien nog wat te verzinnen.

P.S. Ik zou inderdaad beginnen met reverse engineeren/schema uittekenen, want de schakeling is net een heel klein beetje ingewikkelder dan simpel.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 28 juli 2016 11:35:51 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Je loopt het risico dat het geheel oververhit raakt doordat er te kort koellucht langs de gloeispiraal loopt. Is al eerder genoemd door @Ledlover. Volg zijn oplossing, dus lichtdimmer of weerstand er tussen. Door afplakken van vinnen raken je vinnen in onbalans. Dat gaat een klein tijdje goed.

de luchtintake deels afdichten kan ook al helpen, motor draait even hard maar de doorvoer wordt minder. ook hier opletten met de temperatuur van de fohn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb op die manier mijn haarfohn/heatshrink-activator van 90 naar 125 graden opgevoerd. Dat leek mij een acceptabele oplossing. Waarschijnlijk is die 125 nog "in range" en is de 90 graden gekozen voor "compatibiliteit" met haren.

Maar, markdr, je kan natuurlijk "snel" even testen of je "minder lucht" fijn vind door zoals testman suggereert en ik gedaan heb, de inlaat even wat af te plakken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

Ik sluit me aan bij het advies van de anderen.
Bovendien wordt een haardroger meestal gebruikt in een vochtige omgeving. Natte haren, natte handen blote voeten.
De badkamer is de plaats waar elektriciteit het gemeenst kan bijten. Remember Claude François. :-)

Moest het zo simpel zijn als het vervangen van de diode, zou ik zeggen ja.
Maar helaas is de behuizing van dergelijke apparaten zo krap gemaakt en geprofileerd rondom de componenten dat je er nauwelijks of niet iets als een dimmertje kunt bijbouwen.
Je wilt vast de behuizing naderhand niet met ducttape bijeenhouden.
Je posts tonen bovendien aan dat je onvoldoende kennis hebt om zoiets tot een goed (veilig) einde te brengen.
Tenzij je op een originele manier van iemand afwil, zou ik ten stelligste afraden aan dit apparaat te gaan knoeien. Ikzelf zie geen enkel technische ingreep die jouw apparaat veilig kan modificeren.

De enige oplossing zie ik in een stopcontact dimmer, al is het de vraag of die op zich 100% aanraakveilig zijn in een badkamer. Het zou alvast beter zijn dan zelf te gaan rommelen.
Wel eerst even nagaan of de verhouding lager toerental en warmte van de lucht aanvaardbaar blijft.
Je wil vast je blijkbaar tere haartjes niet drogen met een verfafbrander. :-)

@Rew, we doen allemaal al eens iets dat niet helemaal koosjer is, hetzij uit besparingsdrang, of vanwege speciale behoeftes, al wil niet iedereen een extreem kapsel. Sommigen zijn heel zuinig op het weinige haar dat ze hebben en willen dat niet kapot maken met al te hoge temperaturen.
Afdekken van de luchtinlaat van een apparaat van 750-1000W lijkt me een slecht en gevaarlijk advies.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op donderdag 28 juli 2016 11:04:21 (14%)

koelvinnen gaan afplakken lijkt mij een pak gevaarlijker.
de vinnen komen in onbalance, lagers gaan kapot, vinnen klappen heen en weer in het huis...
plankband laat los, vliegt door de luchtstroming mee tot in de gloeiweerstanden, vliegt daar in brand.
vuur + ventilator die lucht forceert = veeeeeeeeeeeel vuur...

dan lijkt de achterkant ff afplakken toch veiliger. het kan resulteren in een gloeiend hete behuizing met uiteindelijk doorbranden van de gloeidraad.

verder ga ik mee met grotedikken: afblijven.
er is niks aanpasbaar in een haardroger.
in volle stand krijgt die de 230V wisselspanning (+230 -230V +230V ... afwisselend)
in halve stand blokkeerd de diode 1deel van de wisselspanning en krijgt de motor +230V 0V +230V 0V ....

je kan er nog een andere diode bijsteken in serie, dan krijgt de motor 0V 0V 0V.
en dan ga je ambras krijgen met het vrouwtje :-)

[Bericht gewijzigd door fcapri op donderdag 28 juli 2016 12:10:33 (31%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
fatbeard

Honourable Member

Je kúnt natuurlijk(?) ook nog een verhuistransformator 230 → 180V-achtig nemen en die buiten de badkamer opstellen.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Shiptronic

Overleden

Variac er voor. Maar voor dat geld kan je ook een fatsoenlijke droger kopen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 28 juli 2016 10:48:13 schreef grotedikken:
@Rew, we doen allemaal al eens iets dat niet helemaal koosjer is, hetzij uit besparingsdrang, of vanwege speciale behoeftes, al wil niet iedereen een extreem kapsel. Sommigen zijn heel zuinig op het weinige haar dat ze hebben en willen dat niet kapot maken met al te hoge temperaturen.

Precies! Dus ik heb bewijs gelevert (nagemeten) dat het beperken van de luchtstroom een hogere lucht-temperatuur tot gevolg heeft. En ik heb aangegeven dat die origineel ontworpen 90 graden waarschijnlijk bedoeld is om haren heel te houden. Mijn voorstel was dus: plak het een keer af, en beoordeel of je het resultaat geschikt vind. Dit alles omdat het orignele idee was om het motortje minder hard te laten draaien. Om aan den lijve te ondervinden wat de nadelen daarvan zijn, kan je als tijdelijk experiment (liefst zonder nattigheid in de buurt) even kijken wat er gebeurt.

Omdat IK het ding nooit op haren gebruik en wel op heatshrink en hotglue, is die "max 90 graden voor haren" niet bij de mijne van toepassing. Dus ik laat hem zo.

Fatbeard: Ik zou dan liever direct voor een gebruikelijkere 230->115V trafo gaan. Dat de LAAGSTE stand nu al "te hard" is, is duidelijk. waarschijnlijk is de hoge stand op 110V wel aardig mar zo nodig kan dan alsnog voor de lagere stand gekozen worden....

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 28 juli 2016 14:09:29 (10%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Geen elektronische oplossing, maar met een extra opzetstukje zou je de luchtstroom kunnen verstrooien en daardoor minder krachtig kunnen maken.

Vervangen DOOR.
joopv

Golden Member

Op 27 juli 2016 21:47:21 schreef markdr:
neem van mij aan: ook op halve kracht blaast dat ding zo hard dat je haren uit je hoofd geblazen worden. Ook op 25% zal de warmtespiraal nog voldoende gekoeld worden. Hoe dan ook, het is het proberen waard, want zo is het ding onbruikbaar.

Ik krijg uit jouw omschrijving de indruk dat in de halvekrachtstand de diode alleen in de warmtespiraal geschakeld wordt.

Blijft het ding even hard blazen maar wordt alleen de lucht minder warm? Volgens mij is dat de normale situatie bij haarföhns.

Misschien zou de motor wat minder fanatiek gemaakt kunnen worden met een condensator in serie, maar ik betwijfel of je de condensator die daarvoor nodig is in de behuizing kan krijgen.

TinusTech

Golden Member

Verhuistrafo, variac, stekkerdimmer. Realiseer je dat zo'n föhn een fors vermogen vraagt. Meer dan de meeste van deze oplossingen kunnen leveren. Mijn kleine handföhntje vraagt al 1000 watt dus minimaal 5 ampère. Een variac of verhuistrafo van dat vermogen kost veel meer dan zo'n föhn. Ik zie de vrouw van OP. ook nog niet met zo'n loodzwaar geval slepen. (nog even afgezien van de veiligheid).
Afplakken is risicovol vanwege doorbranden verwarmingsspiraal.
Koop een andere föhn lijkt me.

Anoniem

In een natte ruimte moet je niet experimenteren met elektriciteit.
Als een beginner zich daar aan houdt heeft hij veel kans oud genoeg te worden om de rest ook te leren.
Uiteraard zal ook een stekkerdimmer niet zo ééntje uit de Action mogen zijn. 1000W is al behoorlijk voor een dimmer. Ik weet zelfs niet zeker of ze in die uitvoering te krijgen zijn tegen een betaalbare prijs.
Ik probeerde enkel toch wat mee te denken voor een min of meer veilige oplossing omdat beginners hier bijna nooit van hun oorspronkelijke idee zijn af te brengen. Maar ik geef je 100% gelijk, de enige juiste beslissing is een nieuwe kopen en eerst een demo vragen.
Als je het goedkoper wil oplossen, speel je met je leven.

Op 28 juli 2016 14:19:16 schreef joopv:
Misschien zou de motor wat minder fanatiek gemaakt kunnen worden met een condensator in serie, maar ik betwijfel of je de condensator die daarvoor nodig is in de behuizing kan krijgen.

Joop, een veiligheidsmaatregel in haarfohns is dat de motor in serie staat met het warmte element. Brand de motor door, gaat het warmte element ook uit. Condensator in serie gaat werken, maar dan moet ie dus in serie met het hele ding. Dat wordt dan weer een forse condensator.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

Rew, je fantasie slaat op hol.
Eerst adviseer je de luchtinlaat af te dekken, en later geef je toe dat jouw oplossing niet dient om haar te drogen, maar dat je bewust de temperatuur omhoog wilt laten gaan voor lijmtoepassingen en krimpkous in een werkplaats, dus onder controle van een technicus. Dat is iets heel anders dan huishoudelijk spul dat door onbevoegden moet gebruikt worden voor lichaamsverzorging in een natte ruimte. Haardrogers hebben zo al de kwalijke reputatie dat de hoge temperatuur het haar uitdroogt of beschadigt.
Als de weerstand onverhoopt doorbrandt, is er niet veel aan de hand,als je hem op eenwerkstuk gericht houdt, maar als je hem op 15 cm naar je gezicht houdt, en een gloeiend stukje metaal vliegt in je gezicht of erger, je ogen....
Een condensator is al even belachelijk als een transfo, je hebt er een nodig in de grootorde van 50µF geschikt voor netspanning. die kost meer en is groter dan een nieuwe fohn. Net als die transfo zul je die dan uiteraard moeten in een waterdicht en veilig kastje stoppen met een snoer aan en een contrastekker of zo.
Dat wordt een dure zaak.
Bovendien, als je condensatoren in serie zet met motortjes moet je heel erg uitkijken. Beide reactanties trekken zich van elkaar af en in een aantal gevallen zal de motor niet trager, maar sneller draaien. Dus ofwel moet je veel materiaal ter beschikking hebben om te experimenteren ofwel moet je heel goed met impedanties kunnen rekenen. Markdr heeft vermoedelijk geen van beiden.
Afblazen dit project!
Tenzij het natuurlijk een professioneel model is, je een apart lokaal buiten de badkamer hebt met kaptafel, en de ruimte om een degelijke dimmer of transfo veilig in te bouwen, dan loont het misschien wel, maar modifieren in de fohn, no way.

Dit topic is gesloten