"Deurbel" op geluidinstallatie

Goedendag,

Weet niet zeker of ik in de juiste categorie zit, anders mag deze verplaatst worden.

Ik heb in mijn bedrijfshal een 100v geluidsinstallatie waarvan de versterker kapot was, welke ik vandaag heb vervangen met een monacor pa-940.
Nu kom ik er echter achter dat mijn deurbel (boutronic multicom) niet met een line signaal aan de versterker hing, maar dat de vorige eigenaar van het pand de oude versterker heeft laten ombouwen door er een ding dong in te laten bouwen.
Nu wil ik hetzelfde doen alleen zie ik het niet zitten om mijn nieuwe €500 versterker open te schroeven en hier draadjes in te gaan solderen, dus ik wil iets externs maken.

Nu is het signaal naar de muziek installatie een +12v en een geschakelde ground.
Deze zou ik op de een of andere manier om moeten zetten naar een ding dong geluid op line niveau, zodat ik deze vervolgens in de XLR input (mono) kan pluggen van de versterker.
Weet iemand hoe zo een circuit die ik nodig heb heet, of heeft iemand voor mij zo een schema van zo een circuit?
Als het even kan het liefste een circuit die dan via de 12v en geschakelde ground gevoed wordt zodat ik geen externe voeding nodig heb, maar als dit niet te vermijden is dan moet het maar.
Dit zelfde circuit zit heel erg houtje-touwtje en verouderd (lees bruin en zwart aangekoekt) in de oude versterker, dus het zou mogelijk moeten zijn.

Alvast onwijs bedankt voor jullie hulp.
MVG Anton

maartenbakker

Golden Member

Gewoon het oude circuit reverse engineeren als het zich niet meer echt leent om in een kastje te bouwen en langer te gebruiken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@maartenbakker Bedankt voor de reactie.
Het oude circuit is deels ook volt regulatie omdat deze vermoedelijk 24v pakt van de versterker.
Ik ben er inmiddels achter dat dit circuit is opgebouwd aan de hand van een sab0600 three tone chime ic.
Nu alleen nog even opzoek naar een passend circuit waar ik dit ic eventueel kan hergebruiken.
Ik weet alleen niet of de 12v en switched ground voldoende zijn om het circuit te runnen of dat ik toch nog een extra voeding moet aansluiten om het circuit "rond" te krijgen?

Ben nog lerende in electronica dus nog niet zo heel bekend met alles.

MVG Anton

ik denk dat je de versterker ook nog moet zien "om te schakelen" naar een andere input als de bel gaat. alleen een andere ingang nemen en ook deels open zetten heeft niet zeker zin als het belgeluid de radio zender niet overstemt..

de oude versterker weer aan de praat krijgen was miss simpeler geweest.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@Testman
De oude versterker was dik 20 jaar oud en vond het wel tijd voor een nieuwe :D
De nieuwe versterker heeft op de eerste input wat de maker noemt "auto talk" en is een mic ingang.
Zodra daar een signaal op komt worden de line inputs 40db gedempt.
Tevens heeft elke lijn input zijn eigen volume regeling en de optie voor mic of line in, de radio staat nu op input 2 en op minder dan half volume op de input met de master op rond de helft.
Als alles meezit (fingers crossed) zou ik voldoende ruimte hebben op input 1 om de radio te overstemmen en anders kan ik altijd de auto talk nog activeren.
De nieuwe versterker is een PA versterker overigens, dus die zou wel geschikt moeten zijn voor dit doeleinde.

Thevel

Golden Member

De SAB0600 mag max. 11 Volt hebben en zal waarschijnlijk op 9 Volt gewerkt hebben.
De 9V kun je met een 7809 stabilisator van de 12 Volt halen, de SAB0600 trekt in standby slechts enkele µA, een batterij is dus ook een optie en zal jaren mee kunnen gaan.
De SAB0600 is niet ground maar plus geschakeld.

@Thevel
Op de huidige print in de versterker zit een 7806 ipv een 7809.
Ik dacht zelf alleen dat deze op de voeding zat die vanuit de versterker wordt getrokken, maar zal dit morgen even nakijken en in kaart zetten.
In principe zou ik dus als ik uw reactie lees waarschijnlijk de huidige print uit de oude versterker kunnen halen, en deze dan ipv op voeding vanuit de versterker aan kunnen sluiten op een 9v batterij?

Ik zit dan alleen nog met ingangsschakeling...
De Multicom geeft aan dat de claxon aansluiting ground switched is, de kabel die naar de versterker ging was aangesloten op +12v en de claxon aansluiting. Wel gaat een van de twee aansluitingen uit de multicom rechtstreeks op de ground in de versterker wat ik wel vreemd vind.

Ik ga morgen even de huidige gong-print in kaart brengen om te zien of ik deze los in een behuizing kan zetten evt voorzien van 9v spanning.

Thevel

Golden Member

Op de huidige print in de versterker zit een 7806 ipv een 7809.

De datasheet geeft een werkspanning op van 7 tot 11 Volt.
De SAB0600 zal mogelijk ook wel op 6 Volt werken maar het kan ook dat de 7806 met een paar diodes is "opgetild" naar een hogere spanning.

De Multicom geeft aan dat de claxon aansluiting ground switched is

Geen probleem, met een FET kun je de SAB0600 naar ground laten schakelen, maar misschien zit zoiets al op het bestaande printje.

Ik ga morgen even de huidige gong-print in kaart brengen

Scherpe foto's kunnen ook handig zijn.

Er zit volgens mij geen fet op maar wel een bc559b, wellicht dat deze die functie voldoet?

Ik heb volgens mij geen diodes gezien alleen een handje condensatoren, 3weerstanden, een pot, de ua7806c, sab0600 en de bc559b.
Ik ben momenteel thuis dus niet in de gelegenheid de print beter te bekijken (die ligt in me bedrijf).
Wel had ik net foto's gemaakt voor de componentnummers zodat ik deze op kon zoeken.
De duidelijkste foto voeg ik even toe, misschien dat u er zo al wijs uit kan.
De print zijde heb ik geen foto van, het is een banenprint welke op enkele plekken doorbroken is, ook zitten er wat brugjes op.
De banen liggen volgens mij van links naar rechts op de foto.

De rood zwarte draden zijn de spanning die uit de versterker is getapt.
De witte en zwarte draad bovenaan zijn aangesloten op de input van de versterker.
De witte draad aan de linker onderkant komt vanaf de multicom maar ik weet niet of dit de + of - is.
Een andere witte draad van de multicom gaat regelrecht naar de print van de versterker.
En dat vind ik vreemd want als de gnd geschakelt is kan deze niet op de gnd van de versterker gezet worden, maar ik neem aan dat ze ook niet de +12v zomaar ergens op de print van de versterker gaan zetten?

Mvg Anton

[Bericht gewijzigd door Antonve op donderdag 28 juli 2016 00:01:02 (28%)

ik heb een tijdje terug nog een 100V omroepversterker gerepareerd voor een collega, het was iets simpels, 'kweet niet meer wat

voor me zelf heb ik ook een idee om signalen (deurbel en telefoon) in geluiden om te zetten voor de versterker en de draadloze koptelefoon die op/aan m'n stofmasker gebouwd is

voor de geluiden wil ik een bob de bouwer speelgoedtelefoon gaan gebruiken
relaistjes over de toetsen maken en het audio met een simpel mengpaneeltje toevoegen

Thevel

Golden Member

Op 27 juli 2016 23:53:26 schreef Antonve:
Er zit volgens mij geen fet op maar wel een bc559b, wellicht dat deze die functie voldoet?

Ik noemde een FET omdat een FET heel zuinig is bij batterij gebruik.
Met een PNP transistor zoals de BC559 werkt het ook.

De rood zwarte draden zijn de spanning die uit de versterker is getapt.

Deze kun je op de +12V en de ground van de Multicom aansluiten.

De witte draad op het printje gaat via een weerstandje naar de basis van de BC559, dit is dus de "trigger" en je kunt deze op de claxon aansluiting aansluiten.
Ik denk dat je verder niets hoeft aan te sluiten, de ground van het printje is via de voeding al verbonden met de ground van de Multicom.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Als je toch een Multicom van Boutronic hebt hangen, kijk dan ook 's naar de Music control box van dezelfde leverancier.
Oke het is een stuk duurder, maar misschien het overwegen waard.

De SAB600 wil minimaal +1,5V via een druktoets op pin 1, op de foto van jou rechtsonder.

De 559 is een PNP dus als je de basis naar nul schakelt met de Multicom dan zal deze wel als 'druktoets' werken op pin 1.

http://elo.maanders.de/data/sab0600.gif

Verbindt de massa naar INPUT 1, XLR pin 1 en 3, het audiosignaal van de SAB (pin3) naar pin2 van je XLR, wel zachtjes zetjes, via de pot neem ik aan. Je zou het eerst even kunnen testen op de line input van een goedkoop radiootje of geluidskaart.

Auto mute aan en gaan met de banaan!

Thevel

Golden Member

Verbindt de massa naar INPUT 1, XLR pin 1 en 3, het audiosignaal van de SAB (pin3)

Op de uitgang van de SAB0600 zal we eens DC kunnen staan, op het bestaande printje is een condensator in serie gezet.

Allen bedankt voor de reacties, ondanks dat ik niet meer had gereageerd heb ik wel meegelezen en jullie reacties opgenomen.

Inmiddels heb ik de gong weer werkende via de versterker en in een externe behuizing met eigen voeding gemaakt.
Na wat meten aan de draden van de multicom krijg ik hier toch geen +12v en geschakelde min op.
Althans de geschakelde min wel, maar geen +12v in plaats hiervan is het circa -1.4V dus wel nog massa geschakeld.
Ik vermoed dan ook dat er ergens in een van de vele lasdozen, elektradozen etc tussen de multicom en het kantoor waar de versterker staat dat er nog iets van electronica tussen zit om de 12v te reduceren.

Zoals Thevel aangaf heb ik de oude print op een 9v batterij gezet (in elk geval voor nu).
De massa van de multicom heb ik doorgelust met de massa van de batterij, de versterker heb ik via gnd en + op de schroefconnector van input 1 aangesloten.
De bel doet het weer en gaat netjes via de geluidinstallatie en komt voldoende boven de radio uit.
Helaas kan ik de auto talk (mute) functie niet gebruiken omdat deze altijd geactiveerd lijkt te zijn, weet niet of dat een manco van de versterker is of van de print.
Zodra ik input 1 de volume dicht draai gaat het volume van de radio wel weer naar normaal niveau.
Ook werkt de auto talk alleen als input 1 op mic staat ipv op line, en dan hoor je vol continu een soort ruis op de radio.
Hoe dan ook maakt het niet uit, de radio wordt niet gemute maar de bel is duidelijk hoorbaar.

@M-i-c-h-e-l
Ik heb de music control overwogen want dat leek mij inderdaad handig, echter een kennis die bij een elektra bedrijf werkt vertelde me dat de music control een paar honderd euro kost.
Uiteraard is het een mooi en handig apparaat zeker als je verschillende functies te benutten heb zoals meerdere deurbellen, doorloop alarm, tijdklok etc etc.
Voor mij alleen om ding don te horen als iemand aanbelt schiet dit het doel te buiten, zeker als een printje van een paar euro kan voldoen voor dit doel.

@K7Jz
Zover ik heb kunnen ontcijferen (de print is een beetje een bende) staat de BC559 inderdaad over pin 1 en voldoet de functie zoals jij dit aangeeft.
Ik heb het schema even opgeslagen want wellicht maak ik binnenkort even een nieuw printje, gezien de huidige wat beschadigd is en erg slordig gemaakt.
De sab0600 zit gelukkig wel in een socket dus deze kan ik over prikken, want ze zijn namelijk niet heel makkelijk te krijgen meer volgens mij.
Ik zag wel dat de sae0800 een goed alternatief/de opvolger is, deze zijn nog wel te krijgen.

Voor de gene die dit nu leest of later te lezen krijgt en ook een deurbel over de geluidsinstallatie wil zetten...
Velleman heeft een kitje onder nummer k6600 voor een euro of €14 die deze functie beslaat en gebruikt hiervoor de sae0800.
Ik zag dit te laat, want ik had de print al om gesoldeerd en ingebouwd toen ik de kit zag staan.

Nogmaals wil ik iedereen bedanken voor de suggesties en de hulp.
Zonder dit had ik op zoek gegaan naar een alternatieve oplossing ipv de huidige print te recyclen.
Ik ben wel zover dat ik dingen kan solderen, opbouwen en schema's kan lezen maar het reversed engineren, berekenen etc heb ik geen verstand van (nog).
Jullie hebben mij enorm geholpen bij het inzien dat ik de huidige print gewoon kan gebruiken en dat heeft me toch weer een hoop gedoe gescheeld.
Normaliter sta ik wel open voor gedoe, maar als je zonder bel zit wil ik gewoon snel een oplossing hebben hehe.

MVG Anton

Ik wil toch nog eens jullie hulp vragen gezien het toch niet helemaal goed gaat.

Een aantal dagen werkte de bel perfect en had ik geen problemen.
Echter vandaag werd er aangebeld en sindsdien bleef de bel volcontinu gaan tot ik alle kabels los trok.
Na enige inspectie van de print kan ik niet echt een defect vinden.
Zodra ik de draad die aan de deurbel(multicom) aangesloten moet worden (witte draad onderaan op de foto) aan een gnd leg dan gaat de bel continu.
Deze ground hoeft niet eens in de schakeling te zijn, de kabelgoot, een stelling maar ook diverse andere items zelfs ikzelf heb als schakeling gefungeert om de bel te laten gaan.

Nu vermoed ik zelf dat de bc549 mol is en "doorlekt" zonder er een daadwerkelijk signaal gestuurd wordt.
Kan een van jullie mij in de juiste richting wijzen hoe ik dit moet nameten?
Of hebben jullie misschien nog suggesties waarom dit nu in eens gebeurd en het de afgelopen dagen gewoon werkte?

Onwijs bedankt
Mvg Anton

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Oke, dus als je het printje los hebt van de multicom en dan de ingang aan ground hangt, loopt je bel continu, dus je probleem bevindt zich op je zelfbouw print.

Ik zou eerst je transistor even doormeten.
Hoe staat deze nu geschakeld?

Het probleem ontstaat niet zomaar, dus moet er een reden voor aan te wijzen zijn. Welke aansluiting op de multicom gebruik je? De relais-uitgang?

Om het even zichtbaar te maken, dit is de multicom-print:

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/multicom1.jpg

Draad los: geen bel. Draad aan ground: bel.
Het lijkt me toch dat de zelfbouwprint iets doet, maar het wordt me met de onduidelijke info niet helder hoe het een en ander is aangesloten.

Ik zou ook verwachten dat er minimaal 2 draden tussen de print en iets externs (multicom?) zijn aangesloten; je moet minimaal dezelfde ground-referentie hebben.

If you want to succeed, double your failure rate.

Na lang ploeteren, zoeken en zelfs een beetje vloeken lijkt de bel het nu weer te doen.
Ik vraag me af voor hoelang dus heb alvast wat componenten besteld om een reserve in elkaar te "bakken".
Ik heb de print zelf aangesloten zoals op de multicom maar in de testopstelling gebruik gemaakt van een momentary button ipv de multicom.
Dan werkt alles gewoon zoals het moet en hierbij heb ik de knop aangesloten op de ground van de batterij en de witte draad waar de multicom op hoort.
Dit heb ik ook als zo zijnde aan de versterker etc gehangen en dat werkt ook gewoon, het ging fout zodra ik de draden van de multicom weer ging aansluiten.

Dan kom ik gelijk op M-i-c-h-e-l terug, gezien ik zover ik kon nu de bedrading heb nagelopen naar de multicom.
Hierop zit de aansluiting op de claxon port van de multicom en ik vermoed dat het tweede draad elders gehaald is gezien daar geen 12v+ op staat zoals eigenlijk zou "moeten".
Als ik ook de twee draden vanaf de multicom bij de versterker meet heb ik hierop geen spanning, zodra ik de bel in druk meet ik een -0.04v over deze draden, terwijl als ik bij de multicom meet en de bel indruk meet ik 12.36v.
Ik vermoed echter dat er tussen de multicom bij de deur en zo een 30meter verderop bij de versterker er ergens nog iets tussen de draden zit.
Helaas kan ik niet vinden waar, want het enige dat ik tegen kom is een kast voor de accesscontrol(codeslot), maar het kan zijn dat hier misschien een relais geschakeld wordt ofzo.
Ik kan helaas niet bij deze kast komen omdat deze te hoog hangt en momenteel nog geen zin heb om hiervoor een ladder (en moed,lees: laddervrees) op te snorren.
Echter zat er wel bij de versterker een printje in een lasdoosje waar de kabels naar de gong doorheen gingen, en hier wordt eens secundair signaal bijgevoegd van een telefoonlijn zodat de bel ook gaat als er iemand belt op de telefoon.
Dit vond ik uiterst irritant want ik rende me gek naar de deur om er achter te komen dat er iemand aan de telefoon hing hehehe, deze telefoonlijn heb ik al snel losgekoppelt en de print verloor hierbij zijn functie.
Hier zaten de multicom lijn en de lijn naar de gong bij elkaar geplugt in een soort wago's voor ze naar de print gingen en over deze twee wago's stond een condensator.
Nu heb ik vanmiddag deze print er compleet tussenuit gehaald en sindsdien werkte de bel weer, nu ging deze maar 1 keer over maar het is meer dan niets en minder dan vol continu dus een hele verbetering. De condensator heb ik inmiddels wel teruggeplaatst maar omgedraaid (polarisatie andersom) waardoor de gong 2x luid ipv 1x en dit lijkt ook weer te werken. Als ik de condensator weer om draai dan blijft de bel wel continu gaan.
Ik vermoed dan ook dat de tweede draad vanaf de multicom(of tussen gelegen relais) eveneens een massa is en omdat ik deze direct aan de massa van de gong heb gelegd ipv aan een massa in de versterker (zoals voorheen) dat dit de situatie met de condensator heeft gewijzigd.
Dan is er mij enkel nog een raadsel en dat is waarom heeft het 3 dagen gewerkt en vanaf gister in eens niet...

@M-i-c-h-e-l
Ik vermoed dat de afbeelding van jouw van een nieuwere multicom is dan welke hier hangt.
Het verschilt niet heel veel, maar vermoedelijk is de mijne een 1.0 versie.
Op de print zie ik geen type staan als alleen op de processor dat de software versie 1.0.9 is.
Hij is het zelfde als deze uit de handleiding van een versie 1:

De transistor heb ik doorgemeten en zou goed moeten zijn en functioneel.
Ik heb geprobeerd om het gong printje in een schema te zetten, maar hier ben ik niet zo goed in.
Ook is de gong gemaakt op een rijenprint waarbij stukjes zijn door gefreesd om contact te verbreken en dat maakt het uitzoeken niet makkelijker. Een nette print met banen had ik wellicht nog wel kunnen ontcijferen.
Nu heb ik het vermoeden dat jij wel verstand heb van multicom's?
Als ik niet kan inbellen op de multicom maar jumper j5 (bij mij gemarkeerd als j11) is verwijderd, wat kan nog meer de reden zijn dat de multicom niet opneemt?
Ik heb de tiptel geprobeerd en kan intern alle poorten bereiken, en bij het bellen krijg ik wel een oproep van (in mijn geval) port 27 van de multicom dus dat gaat goed.
Wanneer ik intern naar 27 bel gaat de lijn gewoon over en krijg ik geen contact met het installatie menu.
Nu is dit niet onwijs belangrijk maar wilde de aanstuur duratie van de claxon verlengen zodat deze 4 of 6 keer gaat ipc van 1 of 2x met condensator.

@Jochem
Het lukt mij ook niet met de print in de hand om het circuit te ontcijferen...
De sab0600 wordt in elk geval gevoed op pin 2 vanaf de 9v batterij, pin 1 wordt aangestuurd met een draad vanaf de multicom.
De tweede draad vanaf de multicom lag voorheen aan een massa in de oude versterker, wat ik ook vreemd vind, en deze heb ik nu aangesloten op de min van de 9v batterij.
Het sturende draad van de multicom gaat via de transistor naar de volt regelaar naar pin 1.
De rest van het circuit lijkt aardig overeen te komen met het hierboven door K7Jz geplaatste schema.

Mvg Anton

Thevel

Golden Member

Op 3 augustus 2016 00:09:22 schreef Antonve:
Zodra ik de draad die aan de deurbel(multicom) aangesloten moet worden (witte draad onderaan op de foto) aan een gnd leg dan gaat de bel continu.

In de Multicom zit een relais o.i.d welke de klaxon aansluiting naar massa schakelt.
Als je de witte draad van het printje ook met massa verbind dan blijft de bel continu gaan, dat klopt dus helemaal.

Op 3 augustus 2016 00:09:22 schreef Antonve:
Deze ground hoeft niet eens in de schakeling te zijn, de kabelgoot, een stelling maar ook diverse andere items zelfs ikzelf heb als schakeling gefungeert om de bel te laten gaan.

De massa van het printje is met de uitgang verbonden met de massa van de versterker.
De versterker is met het 230V netsnoer verbonden met de aarde, deze aarde is weer met onze hele wereldbol verbonden.
Het klopt dus helemaal dat de bel blijft gaan als je het witte draadje met een stelling o.i.d verbind, de stelling zal ergens contact maken met moeder aarde :)

Dat de bel ook afgaat als jezelf het draadje aanraakt is niet goed, de trigger schakeling met de BC557 is veel en veel te gevoelig, zeker als er een meter of 30 draad aanhangt.
De schakeling is wel ongevoeliger te maken, maar hiervoor moet je even een foto van de onderkant van het printje maken.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Zo dat is een heel verhaal, dat even samengevat dient te worden.
Ik ga een poging wagen:

  • Je toont inderdaad een schema van een multicom versie 1.
  • Je print werkt als je de ingang naar ground schakelt. Je print werkt dus.
  • Je gebruikt de claxon uitgang op de multicom.
    Die uitgang staat standaard 5 seconden actief. Kun je dus aanpassen aan de lengte van het deuntje dat de sab0600 geeft.
  • Je multicom geeft 12V op de claxon-uitgang. Dit werkt dus.
    Maar ho even, in een eerdere post zei je zelf dat de claxon naar ground wordt geschakeld. Dit moet je even uitzoeken.
  • Die condensator was denkelijk bedoelt om de spanning even vast te houden waardoor de beltijd langer werd. Die beltijd kun je softwarematig instellen.
  • Waarom iemand de bel via de telefoon zou willen laten rinkelen weet ik niet. Wel kun je de multicom zelf opbellen om instellingen te veranderen.
  • Dit lukt niet want de multicom neemt niet op hoewel J5 open is.
  • Wat is er mis mee om een nieuwe kabel te leggen van de multicom naar je bel + print? Dan omzeil je alle ouwe meuk, waarvan je maar half weet hoe en of het werkt.
  • Blijft voor mij ook de vraag open: Hoe is de transistor op je printje geschakeld?

Probeer zelf ook puntsgewijs te werken want die lange lappen tekst leest voor een forum niet echt prettig al ben ik er wel even ingedoken voor je.
Probeer puntsgewijs dingen helder te krijgen en werk stap voor stap naar de oplossing.

Waar zit je project ergens in de buurt? Misschien kan iemand (ik?) een keer een uurtje meekijken/-meten?

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Als je de witte draad van het printje ook met massa verbind dan blijft de bel continu gaan, dat klopt dus helemaal.

Softwarematig staat die uitgang op 5 seconden.

Thevel

Golden Member

Maar ho even, in een eerdere post zei je zelf dat de claxon naar ground wordt geschakeld. Dit moet je even uitzoeken.

Volgens de aansluitgegevens moet de claxon met +12V of +24V verbonden worden, de claxonuitgang schakelt dus naar massa.

Softwarematig staat die uitgang op 5 seconden.

De software instelling heeft er niets mee te maken als je het printje zelf met massa verbind.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Ik snap het. Het belprintje moet dus z'n voeding vanuit deze claxon-uitgang krijgen.

[Bericht gewijzigd door M-i-c-h-e-l op woensdag 3 augustus 2016 23:50:57 (67%)

Spijtig maar helaas, ondanks dat de bel het doet, werkt de opstelling toch niet.
De print vreet vol continu 0.7V en er gaan zo heel wat batterijen doorheen, dag of 6 dan is een 9v blok te leeg om de bel te laten gaan.

Nu had ik gelijk al de k6600 kit van velleman besteld, voor het geval dat.

Deze heb ik dan ook vandaag in elkaar gezet en aangesloten, alles werkt de bel gaat als ik die indruk etc daar is geen probleem mee.
Nu is alleen de print bedoelt voor een 8ohm 0,5watt speaker en niet voor lijn-in de uitgangsspanning was dan ook 3volt.
Ik heb hier een spanningsverdeler opgezet dit had ik eerder al eens gebruikt om een bluetooth speaker om te bouwen tot ontvanger voor op een versterkertje.

Dit werkt ook uitgangsspanning is nu 0.4V wat aan de lage kant is, dus morgen even een met een potmeter maken zodat ik het geheel kan instellen.

Nu het probleem...
Het geluid is heel vervormd en blijft in zijn tonen hangen.
Bij de 3-toon gong valt de derde toon compleet "van de kaart" en lijkt meer op een soort ruis.
Wanneer ik een speaker van 8ohm aansluit lopen de tonen wel goed, dus het heeft iets te maken met dat deze aan de lijn-in hangt?
Heeft een van jullie een idee waarom en wat ik hieraan kan doen?

Alvast wederom bedankt!
Mvg Anton