Trommellagers wasmachine AEG W 1250 vervangen

Dag allemaal,

Mijn wasmachine, een aeg w 1250 uit 2003, maakt een ratelend geluid bij het draaien. Klinkt echt als versleten trommellager.Ook lijkt er wat speling op de trommel te zitten.

Mijn vraag is, is het bij deze machines enigszins mogelijk om de lagers + simmerring zelf te vervangen of is dat toch meer iets voor de vakman.
(En kan dat in dat geval nog wel uit voor een machine van die leeftijd.) Of gewoon nog een tijdje blijven gebruiken tot ie het defitief begeeft?

Ik beschouw mezelf als redelijk handig, maar mijn ervaring met wasmachines is beperkt tot het succesvol vervangen van een paar pompen, manchet en verwarmingselement (niet bij mijn eigen machine overigens...;-)

Groeten, Tom

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Nu ken ik je wasmachine niet, maar bij mijn AEG was het een eitje.
Achterkant eraf en bovenkant eraf. Beetje sleutelen. Het machet hoefde er geneens af.
Wel de bout die in de as van de trommel goed aandraaien, en na een paar weken nogmaals kontroleren en eventueel aandraaien.
Voorzichtig met het kruis kan niet zoveel hebben,

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

het hangt ervanaf of het nog een rvs kuip is, ergens rond die tijd begon men met die plastic kuipen en is het niet zeker of die nog open kunnen.

eens de bovenkant eraf halen om te zien of het een plastic of rvs kuip is scheelt al. bij plastic kan het ofwel niet open, ofwel krijg je het ding niet lekvrij erna.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
buckfast_beekeeper

Golden Member

Bij sommige machines zit het lager gewoon vast in het kunststof. Kan je er gewoon niet uit krijgen. Opendraaien en kijken is de enige oplossing.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Als je zelf habndig genoeg bent is het zeker de moeite en met een 40 a 50 Euro draait de machine weer top!!

RAAF12

Golden Member

Op 30 juli 2016 10:40:03 schreef Pollewop13:
Dag allemaal,

Mijn wasmachine, een aeg w 1250 uit 2003, maakt een ratelend geluid bij het draaien. Klinkt echt als versleten trommellager.Ook lijkt er wat speling op de trommel te zitten.

Mijn vraag is, is het bij deze machines enigszins mogelijk om de lagers + simmerring zelf te vervangen of is dat toch meer iets voor de vakman.

Het hangt ook af of je het gereedschap hebt, poulietrekker ect. Op zich is het niet heel ingewikkeld.
Onderdelen voor je machine staan oa hier (simmerring, lager)

Gewoon 1 sec. werk in Goegel typen
http://aeg-onderdelen.radiobbb.com/onderdelen-wasmachine-wasautomaat/a…

Oké, bedankt allemaal voor de snelle reacties!
Ik zal eerst 's de bovenkant er af halen en kijken wat voor kuip er in zit...

Kan ik vertellen, kunststof met bouten in elkaar gezet of een nog net een metalen, ook demonteerbaar...

jerome

Golden Member

Zelfs al is het een poly kuip, die gaat nog gedeeld kunnen worden. Dat merk je goed aan schroeven of verende clips in/aan de verbindingsrand. Je kan lagers en simmering ook bestellen bij de plaatselijke ijzer speciaalzaak. Je gaat dan voor dezelfde prijs van voorgenoemde site veel betere kwaliteit krijgen. SKF bv. Je moet dan wel eerst gaan demonteren zodat de winkelier weet waarover het gaat.