Gaggenau inductiekookplaat defect

Eèn van de kookplaten van mijn inductieplaat is defect
Merk Gaggenau,type CK350-104F
Als er een pan wordt opgezet en de plaat wordt aangezet,hoor je een geluid dat er op wijst dat de plaat werkt
Echter de display knippert constant en de plaat warmt ook niet op
De pannen zijn geschikt voor inductie en ze zijn ook groot genoeg van diameter
Is er iemand die mij op weg kan helpen om dit te herstellen?
Hartelijk dank bij voorbaat

wrs losse soldering in de printplaat die de aansturing voorziet. zeker als het fornuis meer als 10 jaar oud is, heb je daar veel kans op. oa de relais die tussen de 2 pitten schakelen gaan vaker los in de soldeer zitten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt!
En kan dit hersteld worden?

wat soldeertin en soldeerbout is vaak afdoende.

als het een nieuwer model plaat is kan het wel moeilijker worden, dan zijn vaker een stel igbt's stuk. wat foto's van de printen kan daarmee helpen hier op het forum.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zal ze volgende week eens demonteren en enkele foto's nemen
Alvast heel erg bedankt

Op 30 juli 2016 13:09:42 schreef knutselaar0:
Eèn van de kookplaten van mijn inductieplaat is defect
Merk Gaggenau,type CK350-104F

Dus mag ik concluderen dat de andere wel feilloos werken?

Als er een pan wordt opgezet en de plaat wordt aangezet,hoor je een geluid dat er op wijst dat de plaat werkt
Echter de display knippert constant en de plaat warmt ook niet op
De pannen zijn geschikt voor inductie en ze zijn ook groot genoeg van diameter
Is er iemand die mij op weg kan helpen om dit te herstellen?
Hartelijk dank bij voorbaat

Is de DC voedingsspanning van de elektronica in orde, DC met lage rimpel, geen bolle elko´s?
Ik heb laatst een gaggenau wasemkap gerepareerd, elko gelekt, pootje weggerot.
Dus geen mooie DC die de micro-electronica voedt. Was een 25 volt elko op 24 volt.
Als de voedingsspanning niet goed is dan gebeuren er soms rare dingen.

Als het nu kapot is, was het eerst heel! :)

Ik heb de kookplaat eens opengedaan en heb het volgende gedaan
Heb 2 platen omgewisseld,op dezelfde plaats warmde de plaat ook niet
Dus het moet aan de sturing op de printplaat zijn dat er een defect is
Maar ik ben een volslagen leek op gebied van elektronica!
Heb wel gezien dat de DQ11 (weet niet wat dit is) een iets andere kleur had
Heb enkele foto's gemaakt,misschien ziet er iemand door de bomen de juiste boom staan

dit is idd een der eerste inductieplaten uit 1995 nog ( de oudste zijn uit 1994 ) op deze leeftijd is vaak een soldering de reden van de uitval van 1 pit. haal de printen er maar eens uit, en maak scherpe foto's van de onderkant. vaak de driver op het koelblok, brugcel, relais zitten los in de soldeer. zolang je nog 3 werkende pitten hebt, is de stby voeding die brak is nog niet aan bod..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heb de printplaat gedemonteerd,en alle soldeerpunten zijn OK,
Heb ze met een zachte staalborstel eens gereinigd aan de onderkant
Terug gemonteerd,en wonder boven wonder de plaat warmde terug op,maar ik had de dekplaat die de verwarmplaten op hun plaats houden,vergeten
Terug alles open,dekplaat gemonteerd,etc,en terug hetzelfde probleem,
Nog eens alle verbindingen op de display en van de plaat enkele malen uitgetrokken en terug gestoken,maar het probleem blijft
Waarschijnlijk kost een nieuwe printplaat zoveel als een nieuw inductievuur van een goed merk,want Gaggenau is ontzettend duur
En het vuur blijft dan ook bijna 20 jaar oud,en het zal ook niet blijvend meegaan

maak eens een foto ervan, want ik vermoed dat je gare solderingen hebt. dat zie je als niet elektronicus vaak gewoon niet.. dat het ding even werkte zegt dat al eigenlijk. vooral rond dat zwevende printje met relais zal het raak zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dag Testman,
Er zit inderdaad een zwevend printje in,
Ik ga morgen eens herbeginnen,voor de zoveelste maal
Toch reeds bedankt voor je advies,en dat je weet dat er een zwevend printje inzit,hoedje af

pa3gws

Golden Member

Tip niet visueel controleren maar de soldeerbout opstoken en de hele zaak met een beetje verse tin opnieuw laten vloeien.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Tip gevolgd van pa3gws en testman,en de gesoldeerde punten rond het zwevende printplaatje opnieuw laten vloeien,en het probleem is opgelost!!
Heb op voorhand eens goed gekeken onder een vergrootglas,en er was geen losse verbinding te zien
Maar blijkbaar moet er toch iets los geweest zijn
Nogmaals bedankt voor jullie advies

ik vond nog zo'n printje, daar zijn de gare solderingen wel op te zien..

waar rook was, werkt nu iets niet meer