Buck converter(lm2596) voor zender

@Arco

Dergelijke Chinese modules / componenten worden primair gekocht door hobbyisten, TI zal daar weinig prio aangeven. Vergelijkbaar is de situatie rond de MAX7219, Maxim heeft een waarschuwing in 2012 over fake componenten uitgegeven:

https://www.maximintegrated.com/en/app-notes/index.mvp/id/5458

Als koper dien je je behoefte te plannen en te kopen van een betrouwbare verdeler tegen de gangbare prijzen. Het moge duidelijk zijn dat Ebay & Chinese websites hier niet aan voldoen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Arco

Special Member

TI zal daar weinig prio aangeven. Vergelijkbaar is de situatie rond de MAX7219, Maxim heeft een waarschuwing in 2012 over fake componenten uitgegeven

Lijkt me toch wel belangrijk, want ze krijgen een slecht imago door die inferieure kloonprodukten... ;)
(en zoals je zegt, Maxim waarschuwde wel voor fakes...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 3 augustus 2016 11:39:06 schreef electron920:
Ha Blackfin,

Die chip was oorspronkelijk van National Semiconductor ik weet niet of dat iets uitmaakt voor de zoek tocht?

Dat maakt niet uit, TI heeft NS in zijn geheel overgenomen. Alle informatie die bij NS bekend is is dus ook bekend bij TI.
NS heet nu gewoon TI, ze brengen zelfs nog nieuwe producten uit met de LM prefix. Zelfde mensen, andere naam en meer stroomlijning van nieuwe productlijnen.

Het chipie wat ik kan af lezen op de site van Dutch RF Shop is een gewone LM2596 dus tot 40V max in dat is ook de spec van de module.
In mijn post heb ik de datasheet van de LM2596HV gedaan en de fabrikant of dit fabricage proces betrouwbaar is weet ik ook niet maar ik zou niet weten waarom niet.
Ik denk dat National Semiconductors een en ander heeft overgeheveld zou de eerste keer niet zijn.

Groet Henk.

Chinezen zijn in staat om zelf zo'n chip te ontwerpen, China heeft immers de ambitie op marktleider in halfgeleiders te worden. Echter zitten ze nogal eens in hun maag met intellectueel eigendom, dat is een obstakel om veel halfgeleiders te verschepen naar grote delen van de wereld.

Pas gewoon Ockhams scheermes toe en probeer niet allerlei moeilijke verklaringen te verzinnen hoe dit soort chips mogelijk wel 'the real thing' kunnen zijn.

Ik had ook even contact opgenomen met die webwinkel waar TS naar verwijst, deze heeft immers de waarschuwing bij zijn product staan dat er 'nep IC's' in omloop zijn. Bij het product wat een LM2596HVS van NS zou bevatten nb.
De reactie was niet heel erg bemoedigend en was in de trant van: "er is zoveel imitatie in omloop, waar het ons om gaat is dat het product werkt". Dat klinkt als een praktische uitspraak maar rijmt niet helemaal met de claim dat hun product 'wel echt' is.
Ik begrijp dat ook wel, je wilt als handelaar graag je waar verkopen en als het functioneel ook nog lijkt te werken lever je een product wat doet wat het moet doen. De kans dat je de juristen van TI achter je aan krijgt is nihil.

This is the world we know best, the world of madness

@ Blackfin,

Thanks voor de moeite van het de zoektocht maar ik moet je zeggen dat ik dit ic nog nooit gebruikt heb.
Maar ik denk als inderdaad TI (voorheen de producten van NS) dit product niet heeft gemaakt dan is er ook geen sprake van namaak en zou de 2576HV versie origineel van die fabriek kunnen zijn of zie ik dit nu verkeerd.
Wat ik wel weet dat veel elektronica componenten vanuit Taiwan niet naar het westen mogen of via een moeilijke omweg.
Maar goed het houd je scherp ;)

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

@electron920:

De datasheet van de firma hmsemi.com is ook erg interessant.

Men claimt dat de schakelfrequentie 150kHz bedraagt maar de scoopplaatjes verderop uit de datasheet laten een schakelfrequentie van 52kHz zien.

De data en plaatjes die zij gebruiken zijn afkomstig uit de National LM2576 datasheet. 1 op 1 gekopieerd met hier en daar een bewerking via MS paint.

Website is alleen in heet Chinees, deze mensen weten ook vast wel hoe je een National logo op de package moet branden.

This is the world we know best, the world of madness
maartenbakker

Golden Member

Zonder dat ik de hele discussie tot op de centimeter gevolgd heb... Ik had toch juist in die andere discussie een officiele distributeur met een echt lijkend datasheet van de LM2576HVS gevonden? Is (Farnell geloof ik) er dan ook ingetuind en vervalsen ze ook databladen?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

't gaat over de LM2596HVS... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Ah kijk, scheef gelezen, dat verklaart heel veel.... Dan voert een zoektocht inderdaad naar hmsemi en niet naar TI.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."