Heras Motor Drive (HMD) functioneert niet


LauPro

Golden Member

@Rew: Hiermee bedoel ik dat als het hek in mode 'sluiten' staat deze niet meer geopend kan worden en andersom. Dus het lijkt wel alsof er twee commando's moeten worden gegeven.

Ik heb een draadloze zender uit de kast gehaald zodat deze niet kan storen, want voor zover ik hem uit kon meten bleef er 1 contact hangen waardoor het hek alleen dicht kon en niet meer open.

Ik denk dat er inderdaad een paar draadbruggen in moeten. Inmiddels de volledige documentatie gehad van Heras dus dan kan ik hier even goed naar kijken.

Er zit helaas geen display op... Dus ik zal opnieuw de beveiligingen door moeten meten inderdaad.

Voor zover ik weet zit er geen sensor op de kap, maar dit zou ik nog een keer kunnen checken uiteraard.

Verder vroeg ik mij af of ik nog wat kon doen aan de motor drive zelf. Op dit moment komt het hek met een klap in beweging. Kan ik hier nog eenvoudig een frequentieregelaar tussen zetten zodat het hek langzaam in beweging komt? Of is dit bewust zodat als het hek vast zit (door vorst oid) het met een ruk los komt?

edit: de reden dat de motor uit viel was omdat de condensator van de 30V voeding defect was. Hierdoor ontstond er een piek zodra de motor inschakelde en resette te print. Dit is dus opgelost. Maar toch lijkt mij een soft-start beter.

[Bericht gewijzigd door LauPro op 14 september 2016 17:23:06 (10%)]

Laupro

heb je voor mij dat schema?

ik heb namelijk ook zo'n hek maar kan geen schema vinden van de stork heras m03 print.

LauPro

Golden Member

Hi Alfred, als je je e-mailadres even zichtbaar zet in je profiel mail ik hem!

Ik ben nog niet verder gegaan met het hek. Zoek nog wel een soft-start dus. Bij een ander hek lijkt de koppeling te slippen. Ik vrees dat ik daar alles voor los moet halen (de hele drive).

Op 14 september 2016 15:44:24 schreef LauPro:
@Rew: Hiermee bedoel ik dat ....

Dat er iets niet "klopte" aan mijn interpretatie was wel duidelijk. Het is mijn manier om uit te lokken om je het nog een keer/beter uit te laten leggen. Dat is gelukt. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
LauPro

Golden Member

Even kleine kick, ik had het project weer opgepakt en iets grondiger te werk gegaan. Het is mij opgevallen dat de magneetschakelaar niet werkte. De zekering was door dus even een 5 ampère model er in gezet. Toen werkte hij wel echter alleen als verwarmingelement :P . Binnen een minuut was de spoel heter dan 100 graden en kwam er rook uit, meteen weer even uitgezet.

Ik denk dus dat er een nieuwe spoel op moet maar die zijn natuurlijk moeilijk te vinden? Is het mogelijk om dit zelf te wikkelen eventueel? Waar moet ik op letten?

ik neem aan dat die magneetschakelaar de motoraandrijving op het hekwerk zet? die spoelen gaan niet heel vaak stuk, wrs slecht mechanisch contact door roest of te lang ingestaan doordat de boel niet wilde aanlopen. maar herwikkelen heeft geen zin hier, de kern is te ver gesmolten om nog fatsoenlijk te werken.

een spoel van een oud magneetrelais kan ook werken, je zult daar wel iets voor kunnen vinden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat soort magneetspoelen is vaak niet bestand tegen continu gebruik; ze branden dan door.
(om een voldoende sterk veld op te wekken wordt er veel meer stroom/spanning op gezet als continu toelaatbaar is)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
Sine

Moderator

Als de kern niet naar binnen getrokken wordt of niet sluit dan stook je zo'n spoel ook op. De impedantie is een stuk kleiner in zo'n geval.

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.
LauPro

Golden Member

De kern is nog goed. Het lijkt er op dat een stukje metaal achter het mechaniek is gekomen (een soort lipje als afstandhouder). Hierdoor kon de spoel niet helemaal de kern naar binnen trekken.

De spoel is zo heet geworden dat er een soort zwarte massa naar binnen heeft gelekt. Hierdoor kan de kern niet geheel in de spoel komen.

Zijn er spoelen met standaard afmetingen hiervoor? Het lijkt op op een zelfgemaakt onderdeel.

Sine

Moderator

Dat bedoel ik, als de kern niet compleet naar binnen getrokken kan worden is het resultaat een opgerookte spoel.

Het ziet er uit als een complete hefmagneet, maar welk type het was is niet meer zo heel leesbaar vrees ik.

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.
LauPro

Golden Member

https://youtu.be/6r-GjPVqFEw?t=85

Op dit filmpje zie ik dat men gewoon de motor drive continue aan heeft staan. Mogelijk dat ze vaker doorgebrande spoelen hebben gehad ;) . Nadeel is dat met stroomuitval het hek niet geopend kan worden, zou kunnen worden opgelost met een UPS (wel 3f model nodig).

LauPro

Golden Member

Inmiddels werkt het hek meer echter is er wat raars aan de hand met de beknellingsdetectie.

Deze werkte een geruime week goed maar geeft nu altijd een detectie waardoor het hek dus niet sluit. Ik heb de bekabeling nagekeken voor zover dat gaat (veel loopt via de interne buizen van het hek of via de grond).

Ik begrijp dat deze lussen een soort weerstand zijn. Heeft iemand ervaring hiermee?

beknellingsdetectie is of een lichtsluis waar onkruid voorgroeit of mieren in zijn gehuisd, soms een waterdruppel in de lichtstraal die als lens werkt. soms zitten er nog rubber strips op een schuifpoort die merken als er iets tegen wordt gedrukt. als je die strips dan meet en 1 ervan meet duidelijk anders, is er water ingekomen of heeft er iets tegen gezeten waardoor de strip constant geleid. die strips zitten op de zijde waar het hek in dichtloopt, trekt het hek iets mee dan komt het tegen de strips aan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
LauPro

Golden Member

Oke duidelijk, ik denk dat er dan water in is gekomen omdat de sluis los was geraakt. Ik ga kijken of ik die open kan maken maar het lijkt er op dat het rubber is gesealed.

Beste allemaal. Ik zie dat dit een ouder topic is maar ik ben ook op zoek naar het schema voor een M03 van Heras

Is er nog iemand die dit toen kan sturen?

als de pkz/hoofdschakelaar er meteen uitklapt dan is een schema niet meer nodig iig, motor sluiting. heb er al 1 gehad die meteen ging lopen met voeding erop zetten, motor relais vastgebakken op 2 fasen, motor was al overleden. verder heb je nog een bult contacten op die print zitten voor diverse beveiligingen.

hier werd gezegd zonder schema of iets, zorg maar dat ie extern te bedienen is, dat was even uitzoeken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Testman, heb je toevallig een schema van de M03?

Ik heb momenteel een M96 print maar de functioneert niet helemaal meer.

Via via heb ik een M03 print bemachtigt alleen heb ik graag een schema erbij voordat ik alles over zet.

een foto van de aansluitingen op een M94 print heb ik wel

die aansluitingen zijn een heel eind hetzelfde. wat doet je oude print niet overigens? er zitten 3 of 4 zekeringen op die stuk kunnen zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Eigenlijk hetzelfde wat LauPro heeft/had.

DL8 Led veiligheid sluiten blijft branden. Hierdoor sluit de poort niet meer.

Ik heb alle "veiligheden" afgekoppeld in een brug tussen gezet. Spanning van de print gehaald en er weer opgezet.

DL8 blijft helaas branden.

De poort is geschakeld zodat deze na 1 minuut weer dichtloopt. Maar zodra DL8 blijft branden gaat deze echt niet meer dicht. Zelfs niet als je de rode knop indrukt.

Het vreemde is dat de poort toch op een gegeven moment weer gaat functioneren. Vanmorgen om 05:30 is deze open gebeld en is tot zeker 17:30 uit zichzelf open blijven staan en ging ergens tussen 17:30 en 18:00 uit zichzelf weer dicht..... Dit kunnen overigens hele andere tijden zijn ook....

Op een of andere manier denk de print dat er een beveiliging in werking is getreden. Maar als alle beveiligingen los zijn denk de print dat nog.....

blijven er dan geen leds op de print branden? het kan dat de voeding intussen instabiel is geworden, spul haalt de 15 jaar makkelijk. je kunt eens de fohn test proberen, als het warm wordt of de boel dan wel dichtloopt.

als de poort wat luxer is heb je ook nog detectie lussen erop zitten. die willen ook weleens ellende geven. heb dat ook gehad, zat nog een extra kastje bij met relais erin en die lusdetectie modulen, 1 van die lusdetectoren was gaar dus..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zodra de poort weer dichtloopt is DL8 uit.

Er zit inderdaad detectie op. Rubber flappen op de koplijst en op de portalen. Ook een fotocel detectie is aanwezig.

De rubber flappen komen samen in het gele heras ASO ISK kastje. Vanuit dit kastje gaan er 4 draden naar de print. 2 Voor dichtlopen/gaan en 2 voor openlopen/gaan.

De fotocellen zitten op een andere aansluiting voor het beveiligen van dichtlopen.

Maar zoals ik al zei heb ik deze allemaal losgekoppeld en een "brug" tussen gezet op de print. (stukje draad tussen de 2 aansluitingen op de print).

Dus technisch gezien zou de poort onbeveiligd altijd bediend kunnen worden. Maar zelfs dan blijft DL8 branden.

Totdat deze uit zichzelf ineens weer gaat werken.... En dat maakt het zo vreemd.

Zekeringen zijn overigens allemaal heel.

Aangezien mij bedrijven terrein langs een N weg ligt is het van belang dat de poort dicht is als er niemand aanwezig is. Zodoende ben ik op zoek gegaan naar een andere print om de motor aan te sturen.

Ik moet alleen zeker weten dat ik alle "losse" componenten kan overzetten zoals nu op de M96. (gsm module, afstandsbediening, detectie enz enz

doorgaans zit die gsm module parallel aan de drukknop, en ab ontvanger. het zijn allemaal puls uitgangen of een x tijd gesloten contacten.

als je alles hebt doorverbonden moet die fout wel op de print zelf zitten idd.

heb je ook al de besturing van de bediening losgehad? dus gsm module, knop, ab ontvanger? kan zijn dat van 1 ervan t contact blijft hangen en zo de poort open blijft.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heb ik inderdaad ook aan gedacht.

Maar toen kwam bij mij het idee om de "rem" van de motor los te gooien. en het hek handmatig dicht te doen. Wou toch me terrein afsluiten. Dus spanning eraf, rem los, hek dicht, rem vast, spanning erop.
Mocht iets het hek aan willen sturen om open te gaan dan zou die dus weer open moeten lopen.
Dat gebeurd dus niet.

Wel blijft die vervelende DL8 dan branden.....

Ik kan dan wel op dat moment het hek openen door middel van, bellen, ab, of de groene knop indrukken.....

Echt wel een beetje vreemd

met de hand dichtdoen en ketting erom werkt dan ook nog. maar niet met de voeding er nog op, dan stook je de motor op bij opensturen, zeker als de pkz niet goed staat..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
LauPro

Golden Member

Op 18 juli 2019 21:10:36 schreef Lakes:
Eigenlijk hetzelfde wat LauPro heeft/had.

[...]

Het vreemde is dat de poort toch op een gegeven moment weer gaat functioneren. Vanmorgen om 05:30 is deze open gebeld en is tot zeker 17:30 uit zichzelf open blijven staan en ging ergens tussen 17:30 en 18:00 uit zichzelf weer dicht..... Dit kunnen overigens hele andere tijden zijn ook....

Dit heb ik ook gehad. Het hek ging op 'random' tijden open. Dit heb ik met de bewakingscamera's met motion detection kunnen vastleggen. Om 4.00u 's nachts bijv.. Het lijkt op een slecht contact op de print of een gare timer die door blijft lopen.

De handzender was afgekoppeld en de enige koppeling die ik had was een relaismodule vanaf een rpi. Die was ook niet geschakeld.

Mijn eindconclusie was: de print is afgeschreven. Ik ben er al bijna meer dan een dag mee bezig geweest, plus alle telefoontjes in de avond/weekend dat het 'hek' niet werkt was dermate vervelend dat ik ermee ben gestopt. Een nieuwe drive kost € 5.000,- incl montage, en dat is mij de rust meer dan waard!

Eventueel kan je mijn drivers / prints overnemen mocht je die willen hebben, ik ga het eind dit jaar vervangen.