do / don't oude werkende Philips PM 3230

RAAF12

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zaterdag 6 augustus 2016 18:25:40 (100%)

maartenbakker

Golden Member

@evdweele: dat is een lelijke instinker inderdaad. Moest nog 3 keer in het schema kijken voordat ik die gloeidraad zag... Meestal wordt een gloeidraad niet met een weerstandje uit een gestabiliseerde spanning gevoed, maar dat verklaart alles.

Dus met een beetje geluk die ene zener vervangen en alles werkt weer.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
evdweele

Overleden

Ik vond het geen instinker. Bij een onbekend apparaat probeer ik de globale opbouw zo goed mogelijk te volgen.
Het verwonderde me dat ik maar 1 gloeidraad zag die met de trafo was verbonden. Bij een nadere blik stond er een hele reeks buizen bij, maar er ontbrak er 1. Die stond ergens anders mee verbonden.

Ik vermoed dat het hier niet speciaal om de gestabilseerde spanning gaat, maar om een gelijkspanning om brom te vermijden. En die was met 15V toevallig voorhanden.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
RAAF12

Golden Member

Op de kathode staat de 81V van de ZZ1000 referentie. De max. kathode-gloeidraad spanning is ook opgegeven voor de ECC88.

Vermoedelijk de reden om die uit -15V te voeden en niet de 6.3V uit de trafo te gebruiken.

evdweele

Overleden

Met -15V op de gloeidraad en +81V op de kathode zou het probleem van te hoge gloeidraad-kathodespanning alleen maar erger worden.
-15V plus +81V is 96V potentiaalverschil.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
RAAF12

Golden Member

Volgens de note 3 mag die dan max. 130V zijn. (DC) Blijkbaar voldoende reden om die niet op de 6.3V trafo voor de andere buizen aan te sluiten, die zit ook nog eens via 10M aan de -900V. Op de andere helft van de ECC88 in de voeding staat op de kathode 95V....

benleentje

Golden Member

Dat je 224V hebt ipv 212 dat komt omdat de scope gebouwd is toen het net nog ca 220V was. Het huidige net is al een tijd 230V. En dan kom je direct achter de gelijkrichterbrug ook aan die verhoogde spanningen. Als de transformator een 240V aansluitingen heeft zou je je die kunnen gebruiken. Je verplaats dan de draad op de 220V aansluiting naar de 240V aansluiting.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
RAAF12

Golden Member

Yep de eerste serie 3230 heeft een 245V stand, volgens de 4 typeplaatjes hierboven. En gezien het grote aantal buizen op de foto is dit het oudste model.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zaterdag 6 augustus 2016 22:06:25 (35%)

Op 6 augustus 2016 19:50:06 schreef RAAF12:
Op de kathode staat de 81V van de ZZ1000 referentie. De max. kathode-gloeidraad spanning is ook opgegeven voor de ECC88.
[bijlage]
Vermoedelijk de reden om die uit -15V te voeden en niet de 6.3V uit de trafo te gebruiken.

Vanwaar komt de waarde +81V cfr referebtue ZZ1000 ? Daar ben ik niet mee...

Op 6 augustus 2016 21:37:51 schreef benleentje:
Dat je 224V hebt ipv 212 dat komt omdat de scope gebouwd is toen het net nog ca 220V was. Het huidige net is al een tijd 230V. En dan kom je direct achter de gelijkrichterbrug ook aan die verhoogde spanningen. Als de transformator een 240V aansluitingen heeft zou je je die kunnen gebruiken. Je verplaats dan de draad op de 220V aansluiting naar de 240V aansluiting.

Inderdaad.

Primair weliswaar enkel 220 V of 110 V aansluiting mogelijk.
Volgende week dan maar andere zenerdiode, voorlopig kan ik niet meer doen dan dat.
Heb intussen zekeringen.
Is het een goed idee om met de -30 V die voor VL3 wordt gecreerd, toch even te kijken wat er gebeurt ? Of beter even zo laten ?
grtn

benleentje

Golden Member

Nee. Eerst de defecte onderdelen vervangen. En dan pas de zekering erin.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
maartenbakker

Golden Member

Inderdaad, met -30V op die plaats blaas je van alles op, en de ECC88 zal er flink van slijten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Op 6 augustus 2016 22:48:39 schreef jurgenve:
Vanwaar komt de waarde +81V cfr referebtue ZZ1000 ? Daar ben ik niet mee...

Bij dit type neonbuis is het 81V. Het stabiliseert de voedingspanning van de buizen.
Voorbeeld http://www.radiomuseum.org/tubes/tube_zz1000.html

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 7 augustus 2016 00:48:39 (10%)

Op 6 augustus 2016 18:23:04 schreef RAAF12:
[...]
Vervangen, let op de polariteit en dan met de R1016 trimmer de spanning instellen op 15V. Niet aan de andere trimmer komen, dat is de bromcompensatie. De buizen moeten wel oplichten, dat is in een donkere ruimte goed te zien.

Enkele metingen verricht met nieuwe zenerdiode, resultaten in elektrische schema in foto.

Polariteit zener is correct, geprobeerd via R1016 spannign thv R1019 af te regelen naar -15 V mbv potmeter R1016. Zonder succes, heeft géén invloed.
Potmeter gecontroleerd en in orde. Dus daar ligt het probleem alvast niet.

Als ik dioden GR1008 en GR1009 nameet heb ik in langs beide polariteitsrichtingen een spanning: volgenns polraiteit = 0,6 V en tegengesteld 1,3 V...Diode zijn mss ook niet meer ok dan ?

Edit: potmeter R1016 heeft géén invloed op het afregelen van de spanning thv R1019...Potmeter werkt wel, heb ik nagemeten...

dank
grnt

RAAF12

Golden Member

Over een goede Si diode valt ongeveer 0.7V, meet ook even de transistors door. Die zekering is niet snel genoeg om onheil te voorkomen, zo blijkt. Die Ge transistors hebben een lagere kniespanning van ong. 0.2V als je meet met een unimeter op de diodestand. Als de meter die niet heeft kan je ohms meten.
Blijkbaar zijn de 2 diodes goed, zoals je hebt gemeten. Dan blijven de transistors over als verdachte onderdelen.

Op 8 augustus 2016 19:29:26 schreef RAAF12:
Over een goede Si diode valt ongeveer 0.7V, meet ook even de transistors door. Die zekering is niet snel genoeg om onheil te voorkomen, zo blijkt. Die Ge transistors hebben een lagere kniespanning van ong. 0.2V als je meet met een unimeter op de diodestand. Als de meter die niet heeft kan je ohms meten.
Blijkbaar zijn de 2 diodes goed, zoals je hebt gemeten. Dan blijven de transistors over als verdachte onderdelen.

spanningsval over de PN junctie is inderdaad 0,6 V dat begrijp ik.

Maar aangezien met omgekeerde polariteit een werkende diode niet in geleiding mag zijnl moet weerstand toch net oneindig / zeer groot zijn of maw mag ik al zeker géén potentiaalverschil meten ? Ik meet 1,62 V...Begrijp daarom ook niet waarom de diode dan nog ok zijn.

Transistor inderdaad doormeten via diodestand, zijn immers 2 pn juncties.

Zekering zal inderdaad wel meer schade hebben aangericht...

Spanningen die ik nog meet langs beide polariteiten zijn afkomstig van restlading die bv nog in condensatoren aanwezig is, vermoed ik...?

RAAF12

Golden Member

Voor je het spul weer onder spanning zet, na het plaatsen van de nieuwe zekering is het verstandig alle halfgeleiders in de -15V voeding los te testen, zoveel onderdelen zijn het niet. Als je iets over het hoofd ziet kan er vervolgschade optreden. En niet alleen B-E en B-C meten maar ook op E-C lek.
En de vraag blijft waarom de zekering kapot ging.

Op 8 augustus 2016 21:25:13 schreef RAAF12:
Voor je het spul weer onder spanning zet, na het plaatsen van de nieuwe zekering is het verstandig alle halfgeleiders in de -15V voeding los te testen, zoveel onderdelen zijn het niet. Als je iets over het hoofd ziet kan er vervolgschade optreden. En niet alleen B-E en B-C meten maar ook op E-C lek.
En de vraag blijft waarom de zekering kapot ging.

Kan ik de transistoren TS1003 en TS1004 (type AF124) vervangen door BC557B (generic PNP transistor) ?

Beide transistoren zijn defect, had alvast een setje andere transistoren gekocht.

Ik schakel de zekering niet in zolang ik geen -15V verkrijg, dwz het probleem is opgelost.

Waarom vermoed je dat er nog andere reden zou zijn waarom de zekering erdoor ging ?

RAAF12

Golden Member

Vervangen door moderne silicium exemplaren kan, maar wellicht dat er wat moet worden aangepast. Zonder verdere kennis is het beter het origineel te houden.

Zonet een 1ste probleem gekregen tijdens meting met digitaal multimeter; ik hoorde plots een knalletje

Zolang je niet weet waarom de zekering eruit knalde kan er ergens anders een fout aanwezig zijn. Dat is te testen door de schakeling na de zekering met een externe voeding -15V te voeden met stroombeveiliging, als van die ene ECC88 de gloeidraden branden zit er geen kortsluiting in het circuit.

edit: de AF124 is nog te krijgen
https://www.eoo-bv.nl/germanium-transistoren/11997-af124.html
AC128
http://www.electro-andijk.nl/index.php/ac128-transistor-detail

Op 9 augustus 2016 19:45:25 schreef RAAF12:
Vervangen door moderne silicium exemplaren kan, maar wellicht dat er wat moet worden aangepast. Zonder verdere kennis is het beter het origineel te houden.
[...]
Zolang je niet weet waarom de zekering eruit knalde kan er ergens anders een fout aanwezig zijn. Dat is te testen door de schakeling na de zekering met een externe voeding -15V te voeden met stroombeveiliging, als van die ene ECC88 de gloeidraden branden zit er geen kortsluiting in het circuit.

Ik heb geen labovoeding om -15V af te regelen.

Misschien een dom idee: kan een gewone adapter van bv GSM nuttig zijn; output +9V met 500 mA.

Als ik dan de +9V aan de massa hang en de 0 V na de zekering, injecteer ik toch -9V, of zie ik het fout ?
Nog altijd niet de -15 V natuurlijk, ook de stroom is misschien aan de grote kant ?

Kan zoiets evt werken ?

RAAF12

Golden Member

Denk dat 500mA wat weinig is gezien de TO-3 ASZ16 serietransistor. Alleen de gloeidraden van de ene ECC88 zitten al rond die waarde. Maar het is te proberen met -9V max 500mA licht de buis dan zwak op is er geen kortsluiting in de aangesloten trappen.

fred101

Golden Member

Scoop reparaties zijn leerzaam, mijn eerste echte reparatie (poging) was ook een Philips, maar dan iets nieuwer. Daar heb ik, vooral dankzij de hulp van RBeckers, toen veel van geleerd. Kijk wel uit, er staan hoge spanningen en opmerkingen als meten tov de nul van het lichtnet vind ik een beetje eng ;-)

Het kan zijn dat het knalletje niet door jou is veroorzaakt maar door een elco die toch maar besloot er mee op te houden. Die slaat dan door en trekt te veel stroom. Maar ik heb niet alles gelezen. Ik ben aardig bedreven in reparaties maar dan met mijn neus en probes in het apparaat, niet op afstand.

Hou in de gaten dat in buizen schema's soms staat wat voor multimeter je moet gebruiken. Destijds waren de meters analoog en gemiddeld 20k/V maar andere waarden kwamen ook voor, daarom staat dat er dan vaak bij vermeld.

Zeker op hoogohmige punten kun je dan aardige meetfouten krijgen als je met een moderne DMM meet met 10M ingang. Daar waar ze buisvoltmeter vermelden kun je wel je DMM gebruiken. Of het wat uitmaakt zul je uit het schema moeten halen. Meestal gebruik ik een DMM en als een spanning afwijkt pak ik er even een analoge meter bij als check. Ik heb laatst op de bank voor de TV een oude HP scoop uit de jaren 50 onder handen genomen. Helemaal in stijl met een buisvoltmeter, wat analoge meters en een GR-1650 LCR brug :-)

Diodes zijn in theorie 0,6V maar dat is stroom afhankelijk en bij DC voor en na de diode. Bij meer stroom loopt die spanning op. Meestal richting 1V tot 1,2V maar hoger komt ook voor.
Valkuilen:
Als de diode niet belast is, dus een open kathode loopt er geen stroom en gaan ze niet open. De waarde die je dan meet hangt af van de inwendige weerstand van je meter en is niet echt zinvol.

Het heeft ook weinig zin om over een gelijkrichter in bedrijf te meten. Daar loopt geen DC door. Voor de diode is het AC, erna half gelijkgericht en de elco "vult de gaten op" Als je 12VAC pakt is dat grofweg 36Vpp. Als je nu na de diode bv een 1k load en een 100 uF zet dan heb je ongeveer 15VDC.
Maar als je dan over de diode meet krijg je een "AC" spanning van 0-34Vp. Je meter in de AC stand ziet dat wel als AC (-17 tot +17)want die zijn meestal AC gekoppeld. Maar in de DC stand geeft hij dan de gemiddelde spanning aan (want die ziet het als pulserende DC spanning van -0,6 tot +34V. Daar kun je dan aan rekenen etc maar dat is een vrij zinloze meting in dit geval. Meet gewoon de DC spanning over de afvlakelco en/of test de diode met de diodetest.

Gewoon diode met de diodetest van je DMM meten als de scoop af staat en de elco's leeg zijn. Beter nog aan een kant even losmaken. Heb je geen diodestand dan in de weerstandmode (meestal in de 1k range maar dat hangt van je meter af. (Hij moet genoeg stroom leveren om de diode open te sturen, ten minste bij mijn analoge meters, ik heb het nooit zo met een DMM geprobeerd)

Over referenties, bij een scoop hangt alles secundair aan het chassis. De ground van de kanalen hangt ook aan het chassis. Ben dus voorzichtig met metingen aan de lichtnet kant. Je wilt niet je groundclip aan de fase knopen. Maar let op, niet bij ieder meet apparaat is dat zo. Er zijn apparaten waar er veel meer referenties zijn en dan wordt meten een uitdaging...dan kun je hele maffe constructies krijgen, bv dat de +5V de -30V als referentie gebruikt, die zelf weer tov gnd is. Dus tov gnd meet je dan -25V ipv +5V.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Laatste resultaten: -15 V geinjecteerd na zekering VL3, via externe voedingsbron.
Er komen 2 horizontale lijnen op het CRT, dus de buizen ed werken nog.
Echter krijg ik geen respons van de ingang op beide kanalen, onafhankelijk van de instellingen van de scope moet ik op z'n minst een reactie te zien krijgen wanneer ik bv de + klemn aantik met mijn vinger...
Ik vermoed (weet zeker) dat er bij de verwerking van de ingangskanalen richting CRT, een probleem aanwezig is.

Ik meet nu eerst de voedingspanning op printplaat van de ingangssignalen na, daarna de referentiepotentialen op het elektrische schema. Er moet immers toch iets gesneuveld zijn...Maar er komen op z'n minst al 2 lijnen tevoorschijn, dus da's al goed nieuws dan ?

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Dat klinkt goed dus kan je nu de -15V repareren! Als je dat gedaan hebt verder gaan met storingszoeken.
Omdat beide Y kanalen niet versterken is er waarschijnlijk een voedingsfout of staat er een schakelaar verkeerd.
De voedingspanningen staan in het schema. Als test kan je ook even een roosteraansluiting van de buis aanraken via een metalen schroevendraaier, dan moet er uitslag te zien zijn op de CRT.
Als dat werkt zit de fout in de voortrappen.