433MHz en 2,4GHz samen op een antenne

Hallo,

Ik heb als zovelen een voerboot idg een prisma 3 een luxe uitvoering. Dus met gps dieptemeter compas. Nou is de dieptemeter aan de simpele kant en wil ik de Toslon fs500 inbouwen. Nou komt het

De prisma 3 werkt op 433mhz alle opties gaan eerst naar het moederbord vervolgens gaat het rf signaal naar een klein printplaatsje onder de atenne vandaar die zend.

De ontvanger (remote) daar zit ook een printplaatje bij de atenne hetzelfde als bij de boot. Nou zal de remote zenden en ontvangen zenden voor de besturing en ontvangen voor ge gegevens van het compas, afstand, diepte en gps positie.

Nou is de dieptemeter toslon tf 500 uitgerust met 2,4 GHz zender, ontvanger
Het scherm van de tf500 blijft extern gebruikt worden

Wat wil ik? Ik wil dat de signalen van 433mhz/2,4ghz over een atenne gaat zonder elkaar
Te storen

Is dit mogelijk ?

Ja dat is mogelijk met een rf splitter/combi en een antenne die geschikt is voor beide frequenties. Zo'n splitter geeft wel demping. Je zend en ontvangst bereik wordt dus kleiner.

Nou is het bereik van de boot al ruimschoots 500+meters zo ver vissen we niet. Het signaal zal al goed versterkt worden. Ik heb van horen zeggen dat 500m+ al lastig is op het water

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 8 augustus 2016 22:12:49 (45%)

Het signaal zal al goed versterkt worden.

Hoe??? Richtantenne? Dikke zware eindtrap?

Waarom versterkt en hoeveel versterking is 'goed versterkt'

Ik zal vanavond wat foto's posten met wat pijlen erbij

Hoeveel versterkt durf ik niet te zeggen, nergen kan ik er iets over vinden.

Foto 1

Groen is de dieptemeter en waar die is aangesloten.
Rood is het kompas en gps en waar die is aangesloten
Blauw is de connector naar het PowerBook

foto 2

Blauw waar de connector van foto 1 in moet
Oranje is het Powerbordt
Geel is de sms atenne met printplaatje

Foto 3

Remote/afstandsbediening met hetzelfde printplaatsje als bij de boot zie volgende fotots

Foto 4/5/6

Dit is het printplaatje nog voor de atenne

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 8 augustus 2016 22:12:36 (13%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik denk niet dat je dat voor elkaar krijgt.
Er bestaan wel combi-antennes1 voor 2,4 GHz en 433 MHz, maar die hebben maar één aansluiting. Dus moet er alsnog een wisselfilter komen, en die kan ik zo gauw niet vinden.
Zelf bouwen is onbegonnen werk, dat krijg je nooit goed.

Wat is het probleem? Twee antennes is toch niet zo'n ramp? Zo groot zijn ze niet, vooral die voor 2,4 GHz niet.

e: 1dual band antenne:
http://www.aliexpress.com/item/2-4G-433MHz-Dual-band-Omnidirectional-A…

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ha Denitro,

Ik wil je ook niet ontmoedigen maar ben het volledig met heer Frederick E. Terman eens ;( ik begrijp dat je de diepte meter wilt verbeteren is dit niet mogelijk met de bestaande meter? of anders wat is het punt.

Even uitgaande dat het lukt je Tx signaal samen te koppelen dan moet je er wel rekening mee houden dat het signaal in de 13cm band 2400MHz minder ver reikt als het signaal in de 70cm band 433MHz!
Dit hoeft geen probleem op te leveren het is maar dat je het weet.
Misschien is het voorstel van FET de beste om een tweede antenne te monteren als het echt niet mogelijk is dan zijn er standaard HP/LP filtertjes deze worden gebruikt voor de satelliet band zijn niet groot en hiermee kan je beide antennes samen koppelen kabeltjes van F-connector naar SMA zijn er ook wel.
Maar dan zal je ook een antenne moeten aanschaffen welke beide frequenties van antenne naar de ether koppelt.
Overweeg een en ander :?

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

De bestaande dieptemeter wordt weergegeven op het remote scherm. De nieuwe dieptemeter wordt weergegeven op een extern scherm.

Al zou ik 2 antennes hebben storen ze elkaar dan niet als ze dicht bij elkaar staan ?

Als ik een sma spitter gebruik is niet voldoende dan ?

Zon duo atenne kan ik niet zo snel vinden eerlijk gezegd?

@ Denitro,

Als je de twee antennes een stukje uit elkaar kan monteren dan moet het werken je veroorzaakt altijd een schaduw maar je antennes zijn dun dus dit valt wel mee.
En een EM koppeling is er niet de antennes resoneren op verschillende frequenties.
Om een verdeler te gebruiken kan maar geeft 3.5dB voor de 433MHz en ik schat in 4 a 4.5dB voor de 2400MHz aan verlies.
Een T-stukje die zijn er wel en ik denk dat je die bedoeld zijn breedbandig niet bruikbaar de impedanties staan parallel MAAR omdat je twee verschillende frequenties gebruik zou het kunnen dat afhankelijk van het filter aan de uitgang in de beide zenders ze elkaar niet zien in dit geval blijven de impedanties gelijk.
Het zijn zoals je leest heel veel aannames het is dus zonder de apparatuur te zien of er aan te meten bijna niet te doen een goed advies te geven en daarom denk ik nog steeds dat het advies van FET het beste is.
Maak even een schetsje van de positie van beide antennes op de boot dan kan er naar gekeken worden.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rbeckers

Overleden

Het zou ook met een UHF discone of met een logper antenne kunnen.
Maar dat kost dB's. Een splitter bouwen lukt zonder HF kennis, ervaring en meetapparatuur nooit goed.
Zoals bijna ;) altijd is het advies van FET het beste.

Hallo allen,

Alvast bedankt voor de recreaties. Het mooiste zou zijn dat alles over 1 atenne zou gaan. Maar ik denk dat ik dat moet vergeten.

Op de foto zie je waar de bestaande atenne zit pijl blauw 433mhz. De rode pijl is het oplaadpunt deze mag vervallen omdat ik een lifepo4 heb ingebouwd. Dan hoef ik ook geen gaten te boren.

Zit dit dan voldoende uit elkaar?

Nou zal het bereik van de nieuwe dieptemeter drastisch lager zijn dan de boot zelf kan. Klopt het dat als ik een kruis of plus van koper plakband onder in de kap plak het bereik beter wordt. Werd een spiegel genoemd vertelde een man.

Wat zou de invloeden zijn op elkaar?

Ha Denitro,

Dat is perfect ik hoopte er al op dat er een gat over was :) als je hier de tweede antenne in kan monteren doen.
Je houd dan ook twee losse systemen voor de service of als er een van de twee defect raakt hoef je niet de boel terug te bouwen.
De folie plakken het water is al een gratis spiegel wat wil je nog meer :P een relector onder de antenne zou er alleen maar voor zorgen dat je afstraling naar boven meer wordt maar jij staat aan de kant.
Kijk dit zijn misschien interessante ideeën maar zeker in de hoogfrequent techniek kan je niet zomaar iets doen je zult ook hier moeten meten niet doen zonde van de moeite :S kijk eerst maar als je de apparatuur ingebouwd heb hoe het bevalt.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Beste Denitro,

Een laat antwoord dus ik weet niet of je er nog wat aan hebt.
De mensen die je hier proberen te helpen zijn waarschijnlijk allen kennis hebbende op hun gebied maar hebben zo het lijkt weinig kaas gegeten van de materie waar jij vragen over stelt en het zijn dus duidelijk geen antwoorden waar jij wat aan zult hebben.
Het antenne verhaal is het minste waar je je druk om zou moeten maken en om de frequenties ook al niet.
Je 433 Mhz boot frequentie werkt prima naast de 2,4Ghz van je Toslon, uiteraard moet je de antennes niet naast elkaar zetten, een 30 centimeter ertussen is de advies afstand, (eentje links voor en eentje achter, de standaard antenne in dit geval).
Je hebt helemaal geen splitters, andere antennes of extra toeters en bellen nodig, gewoon de standaard antennes zijn prima.
Waar je je wel druk om zou moeten maken en een veel groter probleem waar je tegenaan gaat lopen is de elektromagnetische frequentie in je boot welke op de sensor frequentie van je Toslon gaat storen.
Met andere woorden, je kunt een Toslon niet zomaar in harmonie laten werken met de boot en zijn aandrijving of je moet alleen willen meten als je boot stil ligt, maar dat is vast niet de bedoeling.
Als bedrijf heb ik in diverse Prisma III boten de dieptemeter vervangen voor een model zoals jij opnoemt en met succes, hetgeen ging echter niet zonder slag of stoot daarom hierbij de waarschuwing weet waar je aan begint.

Groet Ruud