Sony DB840

Arco

Special Member

Waarom zou deze versterker niet goed zijn dan?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 3 augustus 2016 22:51:39 schreef Arco:
Waarom zou deze versterker niet goed zijn dan?

Te weinig watt. En het is natuurlijk geen professionele versterker.

Arco

Special Member

Zoals gezegd, verschil tussen 120W en 250W hoor je (met goede speakers) niet zo. En ik denk dat die Sony versterker een stuk beter is als een PA'tje... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Elektroboy21 is waarschijnlijk vergeten te vermelden dat hij op feestjes of in zalen wil draaien.

Gaat alsnog niet echt heel veel uitmaken qua geluid (als je met 2x120W de zaal niet vult lukt het met 2x250W ook niet want een verdubbeling van vermogen is maar een paar procent extra geluid) en bovendien is er een trend dat steeds meer feestgangers het geluid zachter willen hebben. 80 a 90dB kan nog net zonder oordoppen in, en dat vinden ze vaak toch fijner.

Waar het wel voor uitmaakt is voor de levensduur. Een PA versterker kan waarschijnlijk beter tegen continu spelen en mishandeld worden, dan een gewone huiskamerversterker zoals de Sony. Lijkt me dus een goed idee om een PA aan te schaffen, maar staar je niet blind op dat vermogen. Bij een iets grotere zaal kun je beter hetzelfde vermogen over 4 speakers verspreiden dan over 2.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 3 augustus 2016 23:08:14 schreef maartenbakker:
Elektroboy21 is waarschijnlijk vergeten te vermelden dat hij op feestjes of in zalen wil draaien.

Gaat alsnog niet echt heel veel uitmaken qua geluid (als je met 2x120W de zaal niet vult lukt het met 2x250W ook niet want een verdubbeling van vermogen is maar een paar procent extra geluid) en bovendien is er een trend dat steeds meer feestgangers het geluid zachter willen hebben. 80 a 90dB kan nog net zonder oordoppen in, en dat vinden ze vaak toch fijner.

Waar het wel voor uitmaakt is voor de levensduur. Een PA versterker kan waarschijnlijk beter tegen continu spelen en mishandeld worden, dan een gewone huiskamerversterker zoals de Sony. Lijkt me dus een goed idee om een PA aan te schaffen, maar staar je niet blind op dat vermogen. Bij een grotere zaal kun je beter hetzelfde vermogen over 4 speakers verspreiden dan over 2.

Het is niet voor feestjes maar voor op mijn slaapkamer. Ik weet zelf dat het niet te hard aan mag.

Arco

Special Member

2x250W in een slaapkamer... :) :) :)
Hopelijk heb je geen waterbed, dan moet je zeeziektepillen innemen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Dan heeft het echt heel weinig zin om met meer dan 120W aan te sturen, want in een kleine ruimte spring je van ellende al uit het raam als je ze met een dergelijk vermogen aanstuurt. De Sony geeft bovendien waarschijnlijk een mooier geluid dan een PA, al hangt dat ook af van de combinatie die de versterker en boxen vormen (kan dus nut hebben om meerdere sets versterkers met meerdere sets boxen uit te proberen).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

De Sony heeft een equalizer met instelbare kantelpunten voor hoog/midden/laag, dus altijd te optimaliseren. (ook +/-10dB per bereik)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Ik dacht meer aan luidsprekers die een grillig impedantieverloop hebben, maar ik weet niet of dat bij dit soort PA-speakers een specifiek probleem is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Hoe klinkt je systeem in jouw kamer als je de 2 speakers gewoon 's aansluit op de A-sectie van je versterker?

Als dit toereikend is, dan bestaat je hele probleem toch niet?

Op 3 augustus 2016 23:34:00 schreef M-i-c-h-e-l:
Hoe klinkt je systeem in jouw kamer als je de 2 speakers gewoon 's aansluit op de A-sectie van je versterker?

Als dit toereikend is, dan bestaat je hele probleem toch niet?

Bij achtergrond muziek klinkt hij zeer goed. Maar ik moet hem nog uitproberen op een hoog volume.

Op 3 augustus 2016 22:05:01 schreef Elektroboy21:
Ik heb een vraag over mijn versterker.
Ik heb speakers gekocht met een wattage van 250 watt maar mijn versterker is slechts 120 watt per kanaal. Nu heeft mijn versterker een A en een B kanaal. Kan ik die aansluitingen gewoon paralel doen?

Het enige waar je zeker op moet letten is de impedantie van de luidsprekers en die van de versterker. De weerstand van de luidsprekers moet gelijk of hoger zijn als de uitgangsimpedantie van de versterker. Een 8 ohm luidspreker mag gewoon op een versterker met uitgangen van 4 ohm. In het omgekeerde geval is de versterker overbelast.
Het vermogen wat voor een luidspreker wordt opgegeven, is niet het opgenomen vermogen zoals bij bijv een gloeilamp of een strijkbout, maar het is een indicatie voor de belastbaarheid. De 250 watt luidspreker mag je in principe 250 watt toevoeren. Een kleiner vermogen is dus absoluut geen probleem. Evenwel is het mogelijk om met een 100 watt versterker een luidspreker van 250 watt te vernielen. Als de versterker veel te hard staat, dan gaat die clippen. De signalen die er dan uitkomen zijn zwaar vervormd en impulsvormig. Tevens werkt de tegenkoppeling van de versterker dan niet goed meer. De luidsprekerbeweging wordt dus niet meer gecontroleerd door de versterker en dat is slecht voor de conus.
Vergelijk het maar met een auto met een forse overdrive. De motor bepaalt dan niet meer het gedrag van de auto.

Arco

Special Member

Receiver heeft achterop een 4/8 Ohm switch, dus da's makkelijk... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Nog anders gezegd: 25 watt is al zat om dol te worden van de herrie op je slaapkamer.
Pas even op bij het uittesten op "vol" vermogen" je kan je gehoor beschadigen, de luidsprekers kunnen defect raken (vaak de tweeters het eerst) en de buren kunnen het niet leuk vinden.
Als je op vol vermogen wilt testen, dan betekent dat het geluid niet harder mag komen dan het punt waarop de vervorming plotseling sterk toe gaat nemen. Hiervoor moet je eigenlijk ook gaan meten met testsignalen, dan weet je wat je doet. Maar zulk vol vermogen in je slaapkamer gaat schade geven aan je oren.
Als je van muziek houdt, wees dan maar zuinig op je oren, je zal er later dankbaar voor zijn.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Als je 120W hebt en het geluid moet (voor de perceptie van je oor) "2x zo hard gaan", dan heb je ineens een versterker van 1200W nodig.

Die speakers zien er 'stoer' uit, maar je hebt maar zo kans dat die dingen een waardeloze gevoeligheid hebben. Je hebt er veel meer aan om goede speakers te halen.

Bijvoorbeeld: je speakers zijn nu 85dB, dan produceer je bij 120W (als het echte watten zouden zijn) grofweg 106dB. Dat is best hard hoor.
Maar als je nu een 250W versterker zou hebben, dan produceer je 109dB.

Zet je echter een 92dB speaker op een 120W versterker, dan heb je ineens 113 dB. Dat zou die andere speaker nog niet eens halen met een 500W versterker!

If you want to succeed, double your failure rate.
mel

Golden Member

Zelfs met 1 Watt effectief, doe je geen oog dicht :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 4 augustus 2016 12:35:44 schreef mel:
Zelfs met 1 Watt effectief, doe je geen oog dicht :)

idd, ik heb vroeger zo een een klasse B versterkertje gebouwd die 1W effectief deed.
ik had die ook op zulke grote disco boxen draaien en dat ging best hard.
veel hangt natuurlijk ook af of de getallen van de versterker wel kloppen.
ik heb uiteindelijk een 2x100W versterker gebouwd en die ging vele malen harder dan de 100W pioneer van men pa.
die bleek namelijk 100W PIEK te zijn en RMS slechts 40W en dat samen met van die simpele huiskamer speakers.

terwijl mijn versterker 100W RMS was die vlot 200-250W piek kon leveren op van die grote disco klank kasten. op vol volume zat de slaapkamerdeur in het slot te trillen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Hallo.
Ik heb de versterker wat harder gezet vandaag en op een hard volume blijft het nog goed klinken en de versterker word maar een beetje warm.
Het zijn trouwens zelfbouw speakerkasten en de speakers zijn van het merk Beyma.

Evarist

Golden Member

Ik heb een clockradio op mijn slaapkamer, en die geeft ook best hard geluid.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Ach kom, die jongen is net 16, laat die lekker een paar grote boxen op z'n slaapkamer hebben.

Als hij zich maar realiseert dat het gebruik van een goede speaker meer op kan leveren dan "meer watten". En hoewel ik Beyma niet ken (dat zal vast aan mij liggen) hebben ze netjes T/S parameters voor hun producten op hun site staan dus dat is al een goed teken.

Wat overigens ook nog kan helpen is een goed uitgemeten design voor de kast; dat kan werkelijk een beter (en harder) geluid opleveren.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 5 augustus 2016 11:51:46 schreef Jochem:
En hoewel ik Beyma niet ken (dat zal vast aan mij liggen) hebben ze netjes T/S parameters voor hun producten op hun site staan dus dat is al een goed teken.

Beyma is 'n goed merk, wordt vooral professioneel gebruikt.
Ik denk eerlijk gezegd niet dat je voor slaapkamergebruik een dikkere versterker nodig hebt hoor. Als het Beyma speakers zijn, zijn die meestal voor PA gebruik bedoeld en dus (vrij) efficiënt.
Dat gaat dus luid zat met een 100 Watt versterker. (Hoe lang kan je het in je kamer volhouden met de versterker op vol vermogen ? 5 seconden? tip: ik zou het gewoon niet proberen).
Als je ermee plaatjes gaat draaien op feestjes, dan is het een ander verhaal.

fred101

Golden Member

Ik had een 50W NAD versterker aan een paar vrij grote KEFs hangen. Dat ging niet echt hard, vol open was meer vervorming maar je kon nog steeds met iemand praten.
Nu hangt er een antiek pioneer versterkertje uit de jaren 70 aan. Ik dacht 15W. Bij half open is het al veel te hard. Blijkbaar was de combinatie NAD +
kefs niet zo goed.

Het ding ziet er niet uit maar het klinkt nu echt stukken beter.

Ik heb een 130W Fender gitaar versterker, daarmee heb ik vroeger mee opgetreden. Zelf voor een feesttent was dat nog voldoende. Vol open heb ik vroeger op mijn slaapkamer wel eens geprobeerd maar ik was bang dat mijn oren, het aquarium en de ramen het zouden begeven.

Of jou versterker haalt zijn vermogen niet, of je boxen hebben een slecht rendement of passen niet bij je versterker of je bent al een eind doof geworden ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 5 augustus 2016 12:25:10 schreef OlivierS:
[...]

Ik denk eerlijk gezegd niet dat je voor slaapkamergebruik een dikkere versterker nodig hebt hoor.

Mijn vraag is hiermee beantwoord dus het topic mag wel dicht.
Bedankt voor de reacties allemaal