Gesmolten spoel versterker EMX640

Beste Forumleden.

Voor de dorpsvereniging probeer ik een versterker te repareren en ik kom er met de plaatselijke electronicawinkels (Groningen) niet uit. Tenzij ik de boel gewoon inlever natuurlijk maar dat kan altijd nog.

Het gaat om een Yamaha EMX 640.

-De klacht is: nadat hij erg heet werd hield hij er mee op.

-mijn waarnemingen zijn:
*de zekering van de voeding ligt eruit, en een nwe brandt direct door.
*1 van de twee clusters van 4 spoelen met opdruk .089• is te heet geworden, twee hangen los in hun soldeergaatjes en een is duidelijk beschadigd. Van de andere vind ik het niet duidelijk, maar de lak kan zijn gesmolten.

-Mijn hoopvolle scenario is: die spoelen ergens vinden (waar?, wat betekent .089• ?)erin solderen en klaar.

-Mijn realistische scenario is: ik vind de spoelen, zet ze erin en ze smelten weer, omdat er een reden voor was die ik niet heb gezien. Iemand enig idee wat zoiets veroorzaakt?

Alvast bedankt voor het eventuele meedenken.

Met vriendelijke groet,

Wouter, Scharmer

Op 4 augustus 2016 09:57:24 schreef wouterr:
-Mijn realistische scenario is: ik vind de spoelen, zet ze erin en ze smelten weer, omdat er een reden voor was die ik niet heb gezien. Iemand enig idee wat zoiets veroorzaakt?

Zou ook mijn inschatting zijn. Paar eindtorren in sluiting?

Servicemanual staat zo te zien hier.

If you want to succeed, double your failure rate.

Hoi Jochem,
Bedankt voor je reactie.

Ik heb nog geen voorstel topic aangemaakt, maar daarin zou staan dat electronica toch nog wel een beetje glad ijs is voor mij. Ik ben goed in mechanische dingen.

Eindtorren?

dijkmane

Golden Member

eindtorren zijn die zwarte dingen op de voorgrond.
een aantal staat "B1647" op.

meet ze eens door met een multimeter, zijn ze allemaal hetzelfde ?

In no Sense, Nonsense

tnx, dat ga ik doen! Ik heb ondertussen ook een onderdeelnummer uit het schema kunnen aflezen en op ebay staat iets dat erop lijkt (y)
wie weet wordt het toch nog wat :)

Die dingen die op de voorgrond van je eerste foto op dat koelblok zitten (2SB1647 en 2SCD2560). Vaak al verdachte nummer 1, en de spoelen zitten volgens het schema ook in serie daarmee.

Je kunt ze uitsolderen en nameten, maar als je kapotte vindt zou ik gelijk de hele rij van dat probleem-kanaal vervangen. Voor de zekerheid kan je ook nog even Q221 en Q222 nameten.

Kijk uit met nep-onderdelen van ebay.

If you want to succeed, double your failure rate.
fatbeard

Honourable Member

Wat er op de spoelen staat is •680. (op z'n kop lezen), en dat betekent 68uH (klopt ook met het schema).
Maar 68uH/3A spoelen zijn niet erg dik gezaaid, en vaak redelijk aan de prijs.

Deze twee zouden kunnen. Digikey lijkt ook het origineel te voeren, maar heeft dat niet op voorraad.

ik had ook nog een heel verhaal over de torren, maar Jochem was me voor... Met een foutje: die NPN-ers zijn 2SD2560...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
High met Henk

Special Member

hmm beste tip om je hoop geld, meer schade en frustratie te besparen:
zoek iemand met ervaring in audio herstelling op.

Ik ben bang dat je onderdelen gaat vervangen, die je weer opblaast, met eventueel meer schade, nog meer onderdelen gaat bestellen enz. enz. een viceuze cirkel tot je het zat bent en ding in de kliko verdwijnt, of je houdt vol en bent een veelvoud aan tijd en onderdelen kwijt.

Overigens een kleine gok: er heeft een speaker aangehangen met een te lage impedantie of teveel speakers parallel..

Los dat probleem ook op als het er is.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op donderdag 4 augustus 2016 10:51:57 (36%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Dat laatste had ik idd ook bedacht, dat het extern iets kan zijn geweest. Bedankt voor die bevestiging.
Ik heb het aan de dames gevraagd wat er gebeurde vlak voor de crash, maar naar hun eigen zeggen niets bijzonders, behalve dat ie heet werd en uit ging; ik zal nog extra navragen of er een ongebruikelijke setup is gebruikt.

Ik zal met ze overleggen wat ze ermee willen. Het is uiteindelijk niet eens mijn eigen apparaat en ik verveelde me ook al niet. Bij Tonika willen ze hem wel in zijn geheel innemen maar daarvoor moet ik even navragen of er budget voor is.

Als de tors ook nog eerst uitgesoldeerd moeten worden denk ik dat ik er maar wijselijk een streep onder zet eerst.

Bedankt voor t meedenken allemaal :)

High met Henk

Special Member

er zijn ook hobbyisten die je wellicht wel willen helpen...

het scheelt als je een woonplaats invult.
Als ik even zoek op Tonika, zeg ik Groningen.

Das voor mij te ver, maar wellicht zijn er anderen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Staat weliswaar niet in z'n profiel, maar vrij duidelijk

Op 4 augustus 2016 09:57:24 schreef wouterr:
plaatselijke electronicawinkels (Groningen)
[..]
Wouter, Scharmer

Scharmer dus.
Voor mij ook te ver uit de richting.

Misschien een repair-cafe in de buurt?

If you want to succeed, double your failure rate.

Bij een mobiele setup ook altijd eens kritisch naar de speaker kabels kijken, daar gaat het soms ook mis, struikeling over de kabel en inwendig is de boel half uit elkaar. Effe kortsluitingkje geven dan...

fred101

Golden Member

Als je de spoelen niet kunt vinden en de kernen nog goed zijn kun je de spoeltjes ook opnieuw wikkelen. Zo te zien zit er maar weinig draad op dus dat is het werk niet.

Of ze daarna goed zijn kun je, voor je ze wikkelt, meten en dan berekenen maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat je niet weet hoe dat moet en ook geen LCR meter hebt ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Draaddikte en lengte opmeten is meestal wel genoeg. De waarde steekt meestal niet op een paar µH meer of minder... ;)
Zijn trouwens niet erg duur: http://nl.rs-online.com/web/p/leaded-inductors/7500774/?searchTerm=ELC…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Vervangen, complete eindtrap ook vervangen veiligheidshalve of toch zeker uitmeten. Dan de truuk met de lamp. Als er een stuurtor stuk is blijft de lamp branden en moeten die ook gewisseld. Verder lijkt me er niet meteen een reden te zijn om deze spoelen zo heet te krijgen. Even ook de speakers controleren, kan van voluit te spelen ook komen. Meet de spoelen eens even of deze echt stuk zijn ook, het uitgaan kan ook van een losse soldering komen. Maar dan nog, teveel vermogen erdoor om één of andere reden. Aangezien slechts 1 kanaal denk ik overbelasting op dat ene kanaal...

fred101

Golden Member

Arco, deze zijn flink heet geweest. Ferrite kan als het te heet wordt zijn magnetische eigenschappen verliezen. (curie point) Maar ik weet niet hoe heet het daarvoor moet worden

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Ah, op die manier... (daar had ik nog niet bij stil gestaan...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Ik vind dat wel een beetje raar: ferrieten worden gemáákt door ze te bakken op 1100-1400°C (http://www.cmi-ferrite.com/news/Articles/ferpro.pdf).

Voorzover ik weet is het Curie-fenomeen omkeerbaar: na afkoeling zijn de eigenschappen weer present (de bekende Weller Magnastat® regelt zijn temperatuur op die manier).

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

o die zijn idd niet duur bij rs, dus vervangen zou ik best uitkomen. Bij wijze van gok zou ik dat nog even kunnen doen.

Maar t volgende verhaal met lampentruuks enzo daar houdt het voor mij wel op hoor. Mocht er iemand in de buurt zich geroepen voelen, graag. Het repaircafe was idd een idee geweest, ware het niet dat het gaat om de versterker van de dames van het repaircafe en dat ze mij daarom hebben verblijd met dit probleem. Ik doe daar meer de kettingzagen enzo, naar mijn idee zou er nog wel een goeie electronica man of vrouw bij mogen, dan hadden ze die wel gevraagd ;)

High met Henk

Special Member

Wees dan simpel: vervang alle transistoren ook meteen: de kosten zullen dit ook niet zijn.

dan durf ik er wel vanuit te gaan dat het ding het enigszins doet, en de kosten zullen beneden de 20 euro blijven...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

hoi henk
ja dat zat ik me net ook te bedenken, voor die paar euro kan ik t wel wagen.
zit alleen nog mn ogen te breken op dat schema, zijn die torren nou allemaal gelijk? op t schema hebben ze allemaal andere nummers

Arco

Special Member

Alle onderdelen zijn uiteraard genummerd; anders wordt het wel heel moeilijk om uit te leggen welke je hebben moet... ;)
Er staat dus een typenummer en een schemanummer bij.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De nummers met een Q (of L voor de spoel) komen overeen met de opdruk op de printplaat. De B1647 en D2560 staan voor de volledige typenummers 2SB1647 en 2SD2560. Met deze nummers kun je nieuwe bestellen bij de elektronicawinkel. Op ebay verkopen ze nog weleens namaakrommel, zodat je nooit zeker weet of je een echte transistor te pakken hebt of eentje die er na een paar minuten alweer mee ophoudt.

If you want to succeed, double your failure rate.

En als het op een teleurstelling mocht uitlopen,

..Ik doe daar meer de kettingzagen enzo, ..

heb je een testdummy :-)
Maar dat hoop ik natuurlijk niet.

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
High met Henk

Special Member

en daar bestellen ze bij de gemiddelde elektronicawinkel op de hoek ook gewoon... :( Dus krijg je nog fakes. Een betrouwbare elektronicawinkel is imo alleen farnell, rs, digikey, mouser, schuricht/distrelec (okee, ik ken er nog 1, maar die is lokaal en heeft een bloedhekel aan fakes)

ik zou even kijken of je hier wat mee kunt.
Digikey is wel betrouwbaar!

Op 4 augustus 2016 10:47:17 schreef fatbeard:
[...]

Deze twee zouden kunnen. Digikey lijkt ook het origineel te voeren, maar heeft dat niet op voorraad.

...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???