Gesmolten spoel versterker EMX640

Arco

Special Member

Ah, op die manier... (daar had ik nog niet bij stil gestaan...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Ik vind dat wel een beetje raar: ferrieten worden gemáákt door ze te bakken op 1100-1400°C (http://www.cmi-ferrite.com/news/Articles/ferpro.pdf).

Voorzover ik weet is het Curie-fenomeen omkeerbaar: na afkoeling zijn de eigenschappen weer present (de bekende Weller Magnastat® regelt zijn temperatuur op die manier).

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

o die zijn idd niet duur bij rs, dus vervangen zou ik best uitkomen. Bij wijze van gok zou ik dat nog even kunnen doen.

Maar t volgende verhaal met lampentruuks enzo daar houdt het voor mij wel op hoor. Mocht er iemand in de buurt zich geroepen voelen, graag. Het repaircafe was idd een idee geweest, ware het niet dat het gaat om de versterker van de dames van het repaircafe en dat ze mij daarom hebben verblijd met dit probleem. Ik doe daar meer de kettingzagen enzo, naar mijn idee zou er nog wel een goeie electronica man of vrouw bij mogen, dan hadden ze die wel gevraagd ;)

High met Henk

Special Member

Wees dan simpel: vervang alle transistoren ook meteen: de kosten zullen dit ook niet zijn.

dan durf ik er wel vanuit te gaan dat het ding het enigszins doet, en de kosten zullen beneden de 20 euro blijven...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

hoi henk
ja dat zat ik me net ook te bedenken, voor die paar euro kan ik t wel wagen.
zit alleen nog mn ogen te breken op dat schema, zijn die torren nou allemaal gelijk? op t schema hebben ze allemaal andere nummers

Arco

Special Member

Alle onderdelen zijn uiteraard genummerd; anders wordt het wel heel moeilijk om uit te leggen welke je hebben moet... ;)
Er staat dus een typenummer en een schemanummer bij.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De nummers met een Q (of L voor de spoel) komen overeen met de opdruk op de printplaat. De B1647 en D2560 staan voor de volledige typenummers 2SB1647 en 2SD2560. Met deze nummers kun je nieuwe bestellen bij de elektronicawinkel. Op ebay verkopen ze nog weleens namaakrommel, zodat je nooit zeker weet of je een echte transistor te pakken hebt of eentje die er na een paar minuten alweer mee ophoudt.

If you want to succeed, double your failure rate.

En als het op een teleurstelling mocht uitlopen,

..Ik doe daar meer de kettingzagen enzo, ..

heb je een testdummy :-)
Maar dat hoop ik natuurlijk niet.

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
High met Henk

Special Member

en daar bestellen ze bij de gemiddelde elektronicawinkel op de hoek ook gewoon... :( Dus krijg je nog fakes. Een betrouwbare elektronicawinkel is imo alleen farnell, rs, digikey, mouser, schuricht/distrelec (okee, ik ken er nog 1, maar die is lokaal en heeft een bloedhekel aan fakes)

ik zou even kijken of je hier wat mee kunt.
Digikey is wel betrouwbaar!

Op 4 augustus 2016 10:47:17 schreef fatbeard:
[...]

Deze twee zouden kunnen. Digikey lijkt ook het origineel te voeren, maar heeft dat niet op voorraad.

...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
fatbeard

Honourable Member

En die transistoren hebben ze ook allebei...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

rs en farnell komen op mn werk zon beetje dagelijks pakketjes van binnen, dus dat komt ook goed!

Ok het is secuur lezen allemaal maar ik begin de logica te zien

dus ik zoek nog 6 stuks pair transistoren B1647,

@ Arco hoe ben je op dat rs nummer voor de spoelen gekomen? het is niet helemaal wat er in het manual staat maar zit aardig in de buurt.

Met b1647 , 2sb1647 of d2560, of vv081700 kom ik er niet, mss moet ik daar ook een licht afwijkend alternatief voor hebben?

Mocht ik licht afwijkende alternatieven gebruiken, is het dan niet het beste om die componenten voor het andere kanaal op dezelfde manier te veranderen? Of is dat alleen voor de fijn-hoorder (en daar wordt ie geloof ik niet voor gebruikt)

Arco

Special Member

@ Arco hoe ben je op dat rs nummer voor de spoelen gekomen?

Gewoon zoeken op inductor, 68uH, >4A...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 4 augustus 2016 15:11:35 schreef wouterr:
Met b1647 , 2sb1647 of d2560, of vv081700 kom ik er niet, mss moet ik daar ook een licht afwijkend alternatief voor hebben?

Gewoon de originelen pakken. Als ze bij jou op het werk dagelijks bij RS en Farnell bestellen komt er vast ook met enige regelmaat een Digikey bestelling voorbij.
2SD2560
2SB1647

If you want to succeed, double your failure rate.

nee ik had eerlijk gezegd nog nooit van digikey gehoord! mss uit gewoonte nooit naar gekeken

uhm,, die twee nummers zijn toch zeg maar of het een of het ander of begrijp ik dat nou weer verkeerd, dus gewoon 6 stuks van hetzelfde?

[Bericht gewijzigd door wouterr op donderdag 4 augustus 2016 15:37:06 (43%)

Bij de EMX640 komt het nog wel eens voor dat de eindtrap springt. Het is van belang dat je de volgende zaken checkt alvorens de boel weer onder spanning te zetten:

- Eindtrappen
- Drivers
- BIAS tor
- BIAS potmeter (sommige modellen hebben een vaste weerstand dacht ik)
- Emitter weerstanden
- Basis weerstanden van drivers en eindtrappen
- Weerstanden rondom BIAS circuit

En idd de spoeltjes. Bij AEM (Audio Electronics Mattijssen) kun je deze spoeltjes nieuw bestellen, heb ik ook ooit gedaan.

Succes!

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Op 4 augustus 2016 15:33:17 schreef wouterr:
uhm,, die twee nummers zijn toch zeg maar of het een of het ander of begrijp ik dat nou weer verkeerd, dus gewoon 6 stuks van hetzelfde?

NEE. Kijk in het schema: die twee nummers staan elk bij verschillende torren. In bijgevoegd knipsel zie je bijvoorbeeld bij de bovenste drie D2560 staan en bij de onderste drie B1647. Dat zijn NIET dezelfde onderdelen.

Op jouw foto zie ik ook gewoon duidelijk leesbaar verschillende nummers op die transistoren staan, dus heel moeilijk kan het niet zijn.

If you want to succeed, double your failure rate.
chuckie

Honourable Member

Ik zou ook even die 2 grote elco's even nakijken...die in de voeding.
Vooral die voorste lijkt aan de boven kant behoorlijk bol te staan.
Die zal wel overleden zijn.

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

Smiddags,
Ik heb even overlegd met de dames en ze gaan voor de saaie maar ws verstandigste optie: t ding laten bekijken / repareren door iemand die beter weet wat ie aan het doen is(tonika). Het is voor hun wel een belangrijk apparaat.

Nogmaals bedankt voor de input allemaal!!

Op 5 augustus 2016 09:31:45 schreef chuckie:
Ik zou ook even die 2 grote elco's even nakijken...die in de voeding.
Vooral die voorste lijkt aan de boven kant behoorlijk bol te staan.
Die zal wel overleden zijn.

Dat is slechts een kunstof kapje, lijkt mij sterk dat daar iets mis mee is.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
High met Henk

Special Member

Groningen en breda ligt ook vlakbij elkaar...
En dit is niet iets wat je ongezien koopt imo.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik kreeg net bericht dat de reparateur denkt dat er kortsluiting is geweest door een luidspreker op een verkeerde uitgang.

Da's dan iig een oorzaak. Zo zie je ook maar weer hoe nuttig het kan zijn om het voorafgaande aan de gebeurtenis goed uit te vragen. Ik dacht dat ik daar duidelijk naar had gevraagd maar blijkbaar is er nu toch iets ongebruikelijks gebeurd (dat misschien niemand is opgevallen)

Deze versterker heeft een spannings- en stroom protectie circuit. Tenzij de kortsluiting langdurig is geweest, of dit circuit gefaald heeft (lijkt me beiden zéér onwaarschijnlijk) lijkt het echt op een defect wat in de eindtrap zelf is ontstaan. Vrijwel alle EMX640 mixers waarvan de eindversterker defect was, die ik op de werkbank heb gehad, zijn defect gegaan aan het (spontaan) springen (al dan niet door een ander defect) van de eindtransistoren.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Hoi,
Tja ik kan t allemaal niet beoordelen, maar er wordt nu voor betaald dus het zal wel opgelost worden, hopelijk via de beste weg. Ik ga lekker timmeren :)

Ps top forum dit (y)