Wat is dit voor een ding?

@Dominic, bedankt, dat is hem inderdaad.

@benleentje Klinkt aannemelijk, maar waarom niet de stekker eruit dan?

@maartenbakker De bron van die piep (1 kHz, zoals oude TV) is moeilijk te lokaliseren. Ik verdenk die dakventilator, maar zeker weten doe ik het niet. Het weerkaatst. Ik heb met een paar buren gepraat, maar Nummer 1 wist niet waar ik het over had. Nummer 2 daarnaast wel (en meldde ook dat zij van Nummer 1 doof was :-) ). Wordt vervolgd.

Het was mij begonnen om die piep, en niet over fijnstof, maar ik kan daar nog wel een duit over in het zakje doen.

In 2010 heb ik de RIVM-man geïnterviewd die het snuffelpalennetwerk in Nederland beheert. (Het bijbehorenden artikeltje was bedoeld voor Elektor, maar die vonden het niet geschikt voor hun lezers. Het is nooit gepubliceerd). Inmiddels is er organisatorisch wel weer het nodige veranderd, maar voor de liefhebber:

- no-nonsense informatie over fijnstof vind je op teletekst pagina 712 en verder.
- https://www.luchtmeetnet.nl
- Actuele animatie van de luchtkwaliteit in Nederland. Vandaag ziet het er prima uit want regen haalt stof uit de lucht, maar je moet hier ook eens kijken als het lang achtereen warm en droog is geweest.
- Een wereldwijd project, CAMS.
- Meer over het meetnet

benleentje

Golden Member

maar waarom niet de stekker eruit dan?

Ja en dan zit ik op het dak, en beneden stop iemand even de stekker erin want de ventilator doet het niet. Niet erg veilig dus.

En bovendien: bij ons op het werk staan ca 15 ventilatoren op het dak. Als er al een stekker aan zit zit deze boven een systeem plafond of op 5 meter hoogte in de werkplaats. Dan is het dus veel makkelijker op een schakelaar naast de ventilator te hebben.
Het kost veel meer tijd om dan de juiste stekker te vinden en om daarna te te meten en zeker te zijn dat je ook de juiste eruit gehaald heb. Dat is gewoon een onbegonnen zaak.

De meeste ventilatoren staan achter een regelaar en die kan je dan wel uit zetten maar ook daarna kan iemand die simpel weer aanzetten.
IK dacht zelf dat daarom een werkschakelaar ook min of meer verplicht is op een ventilator omdat deze er gewoon altijd standaard al op zit.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik woon in een wijk waar ook veel op hout gestookt wordt. Ook de (voormalige) huurwoningen. deze huizen zijn nog van '57-'64 en hebben nog de rookkanalen er in zitten met de gemetselde schoorstenen op de nokken van de daken. In het begin was hier nog geen gas en stookte iedereen kolen (ja, Limburg. Kolenmijnen om de hoek :-)) Ik heb bij die van mij enkele jaren geleden één van de rookkanalen in de woonkamer weer opengemaakt en er een jaren 20 potkachel op aangesloten. Dit is mijn hoofdverwarming. afgelopen winter heeft mijn HR-keten niet één keer hoeven bij te stoken. Alleen voor warm water. Jaarafrekening gas/elektra: 348,- betaald waar ik 272,- van terug krijg. Dus maar 76,- voor een heel jaar dankzij mijn zonnepanelen en houtstook.
Het hout bestaat o.a. uit gratis wegwerppallets van het werk. Schoon, droog hout wat goed brand. Je moet wel vaak bijvullen maar gratis is gratis :-)

Alleen al bij mij in de straat zijn er al 4 huizen waar hout gestookt wordt. En er zijn er 2 die dat ook willen gaan doen. Nog maar te zwijgen over de rest van de hele wijk.

Ik vindt houtstook helemaal niet erg. Als je het maar goed doet. De kachel moet goed heet zijn voor je hem ver gaat smoren. Ook er voor zorgen voor zo min mogelijk vlammen maar voornamelijk gloeiende kooltjes. Dan zie je zelfs practisch niets uit de schoorsteen komen. En, zoals iemand anders al zij, geen behandeld of verlijmd hout stoken. Daar ben je idd jezelf en de wijk mee aan het vergiftigen.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

heb een tijdje terug nog gezien hoe iemand troep aan het stoken was. er was die dag helemaal nada wind, en de rook hing als ringen om het huis en schoorsteen heen. stonk echt erg..

dennenhout en oude kozijnen geeft harsafzetting in de schoorsteen. dat zorgt weer voor verstopping van het rookkanaal en andere problemen. pallethout is vaak de goedkoopste troep, heb je een euro pallet die veel weegt is het nog een oude van beukenhout. die stoken wel fijn, hebben doorgaans ook geen geperst zaagselhoeken eronder zitten.

als een dakfan rot wordt kan janken goed gebeuren, de lagers slaan vast en gaat de as in de lagerschaal draaien. dat kan nog lang volhouden want het is beiden van staal.. omdat het ding op een gemetselde schoorsteen staat horen de bewoners dit wrs niet. echter de omgeving juist wel.

ik ken nog wat mensen die een nieuwe meter gaan krigen, maar geen slimme meter wilden. zei die monteur, je kunt beter die oude ferraris meter houden als je zonnepanelen wilt, draait mooi 1:1 terug :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 6 augustus 2016 01:00:00 schreef maartenbakker:
@M-i-c-h-e-l: Het ding veroorzaakt geen fijnstof, maar de kans lijkt mij groot dat als je zo'n ding nodig hebt, er ergens een constructiefout inzit die de kans groot maakt dat er meer dan nodig fijnstof vrijkomt.

Oke helder.

evdweele

Overleden

Op 6 augustus 2016 16:22:45 schreef RolfBly:
De bron van die piep (1 kHz, zoals oude TV) is moeilijk te lokaliseren. Ik verdenk die dakventilator, maar zeker weten doe ik het niet. Het weerkaatst.

Als er 1 kHz uit oude tv's gekomen zou zijn zouden er er heel wat uit het raam zijn gesmeten :-)
15 kHz van de horizontale afbuiging ligt meer voor de hand.

Dat een brommend, piepend of fluitend geluid moeilijk is te traceren weet ik uit ervaring.
In een vorig appartement woonde ik op de bovenste verdieping. Af en toe hoorde je uren achter elkaar een irritant brommend geluid dat in volume veranderde.
Niet te lokaliseren waar het vandaan kwam.
Tot het een keer 's nachts hevig stormde. Plotseling hield het brommen na een flinke klap op.
De volgende dag was er geen tv-ontvangst via de gemeenschappelijke antenne installatie van de flat. De antennemast was 's nachts omgewaaid.
De nieuwe mast werd beter gemonteerd, want daarna nooit meer een brommend geluid gehoord.
De oude antennemast had als orgelpijp staan werken.

In mijn huidige woning hoor ik 's nachts regelmatig een piepend geluid dat soms enkele uren aanhoudt.
Ik denk dat het een ventilator op een van de flats hier in buurt is, maar ook als je buiten gaat luisteren is een richting niet vast te stellen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 6 augustus 2016 17:44:46 schreef Nightwalker:
... Dus maar 76,- voor een heel jaar dankzij mijn zonnepanelen en houtstook.
Het hout bestaat o.a. uit gratis wegwerppallets van het werk. Schoon, droog hout wat goed brand. Je moet wel vaak bijvullen maar gratis is gratis :-)
...

Nou het lijkt me een heel gedoe. Voor die paar tientjes per maand zet ik wel lekker m'n thermostaat volautomatisch. Volgens mij verdien je meer als je al die tijd stopt in een krantenwijk.

Ik vindt houtstook helemaal niet erg. Als je het maar goed doet. De kachel moet goed heet zijn voor je hem ver gaat smoren. Ook er voor zorgen voor zo min mogelijk vlammen maar voornamelijk gloeiende kooltjes. Dan zie je zelfs practisch niets uit de schoorsteen komen. En, zoals iemand anders al zij, geen behandeld of verlijmd hout stoken. Daar ben je idd jezelf en de wijk mee aan het vergiftigen.

Dat soort praatjes hoor je dus vaak. Bij VW diesels zie je ook niets uit de uitlaat komen. Meestal zeggen die mensen ook dat je absoluut geen pallethout moet verbranden en alleen zuid-scandinavisch ovengedroogd eiken met kleine kwaliteitsbrandmerkjes op elk houtje met een gouden labeltje. Zo rommelt iedere stoker maar wat aan, 18 maanden gedroogd hout in plaats van 2 jaar, lekker makkelijk.. Sigaartje erbij, gezellig!! Kinderen met piepende longetje 3 huizen verderop.. tja.. uhmm.. Kop in de as!

Uiteindelijk blijft een kachel een heel basaal ding, eerste 10 minuten is de pijp nog niet op temperatuur, als je na een uurtje weer een blok erop legt moet het weer opstarten. Als je al 35 jaar een pak shag per dag rookt zal het je allemaal niet veel interesseren, maar als je kinderen met astma hebt (mijn collega) dan hebben die de hele dag last van een stokende buurman, ook als ze 's avonds wat later thuiskomen en die kachel allang op 'den gouden stooktemperatuur' is. Bij ons op bezoek aan een drukke weg met ook redelijk wat fijnstof: geen klachten.

@RolfBly : Ja, ik ken het meetnet, helaas is er geen meetstandaard of rapportage voor een enkele straat waar 2 van die fikkiestokers wonen die alleen 's avond op volle kracht bezig zijn.

Even terug naar de elektro: je kan de droogte van het hout ook meten met een apparaatje dat de weerstand per 10cm hout meet.

Op 7 augustus 2016 14:23:46 schreef K7Jz:
Volgens mij verdien je meer als je al die tijd stopt in een krantenwijk.

Zou zomaar kunnen, al met al ben ik er redelijk wat tijd aan kwijt. Aan de andere kant: als ik de woonkamer tussen de 24 en 26 graden hou met behulp van de stadsverwarming ga ik het met 2000,- niet redden schat ik zo. (Stoken via stadverwarming is echt schandalig duur, die gebruik ik dus alleen nog voor het warmwater.)

Evengoed gaat het om de warmtebron. Als ik gas zou hebben, zou ik ook liever een goede gaskachel hebben dan CV.

Tevens hebben de buren gelukkig geen klachten. Wat mijn inziens wel verboden zou moeten worden zijn openhaarden, die behalen door de constructie nooit een fatsoenlijke verbrandingstemperatuur en dat zijn dan ook de echte overlastveroorzakers. Die walmen van begin tot eind.

Ik heb mijn kachel overigens wel getweaked, er zitten 2 tempsensoren op de enkelwandige pijp boven de kachel die me een seintje geven als de boel afkoelt (handig als ik met mijn rug naar de kachel zit) en die regelen traploos ook een rij van 12 fans van 90x90mm die de pijp afkoelt boven een bepaalde temp. Alsof je langs een hele grote fohn loopt. :D

Smoren doe ik niet om de simpele reden dat mijn kachel dat niet kan. Al zou ik het willen: er zitten geen schuiven op. Slechts 1 klep die bij aansteken zorgt dat de lucht van onderaf wordt aangezogen en zodra hij op temp is (na 10 a 15 min) zet ik die klep dicht zodat de lucht van bovenaf, langs de zijwanden naar beneden, wordt aangezogen waardoor de lucht voorverwarmd in de verbrandingsruimte komt. Verder regelt de kachel alles automatisch, hij voldeed in 2010 al aan de Duitse milieunormen voor 2015 qua uitstoot.

Op 6 augustus 2016 17:43:16 schreef benleentje:
[...]
Ja en dan zit ik op het dak, en beneden stop iemand even de stekker erin want de ventilator doet het niet. Niet erg veilig dus.

En bovendien: bij ons op het werk staan ca 15 ventilatoren op het dak.

@benleentje Aha, daar had ik niet aan gedacht 8)7. Dit is één ding in de hele straat. Maar bedankt! Weer wat geleerd..

@K7Jz Het meetnet is natuurlijk best grofmazig. Als je ziet wat er gemeten wordt, hoe nauwkeurig dat gebeurt, en wat dat kost, dan kan er niet op elke straathoek een snuffelpaal staan. Een bron die niet afhankelijk is van de overheid, is Milieudefensie.

maartenbakker

Golden Member

Hoewel ze dat niet per definitie ongelijk geeft, is milieudefensie een groep met een eigen belang.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 8 augustus 2016 12:30:06 schreef maartenbakker:
Hoewel ze dat niet per definitie ongelijk geeft, is milieudefensie een groep met een eigen belang.

Ja, maar wat bedoel je precies? Er zijn veel belanghebbenden met allemaal verschillende belangen, in de fijnstofdiscussie. Ik zeg niet dat het een simpel probleem is. Een simpele oplossing is er volgens mij ook niet voor.

maartenbakker

Golden Member

Ik bedoel dat ze er baat bij hebben om de situatie zo ernstig mogelijk voor te geven en de oplossingen zo onmogelijk mogelijk, omdat gelijk hebben altijd bevredigend werkt en omdat ze graag als organisatie in stand blijven. Ook is er het gevaar dat er uit idealisme secundaire doelstellingen ontstaan die eigenlijk niet naar het doel toewerken, zoals "alle auto's weg" of een typisch afgunstig "laat al die mensen die van hun mogelijkheden gebruik maken maar krom liggen". Als lobbygroep kan zoiets handig zijn om een probleem op de kaart te zetten, maar omdat het geen directe commerciële lobby uit het bedrijfsleven is, wordt het vaak niet als zodanig herkend.

Overheidsinstanties kennen die problemen ook, maar blijven in principe in stand ongeacht de uitkomsten van hun onderzoek en zouden iets neutraler in vraagstukken moeten staan. Tenzij er politici opduiken die heel graag ergens hun plasje over willen doen of hard geld nodig hebben natuurlijk, dan kun je opeens ook last krijgen van secundaire doelstellingen.

Verder ben ik volledig met je eens dat het geen simpel probleem is. Toch zijn er soms best simpele oplossingen. Beplanting langs wegen reduceert fijnstof van motorvoertuigen en kun je bovendien gebruiken als crashbescherming langs en tussen bomen en inplaats van vangrails als je de juiste soorten kiest. Daar zou eigenlijk eens iemand toegepast onderzoek naar moeten doen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 8 augustus 2016 12:49:48 schreef RolfBly:
[...]
Ja, maar wat bedoel je precies? Er zijn veel belanghebbenden met allemaal verschillende belangen, in de fijnstofdiscussie. Ik zeg niet dat het een simpel probleem is. Een simpele oplossing is er volgens mij ook niet voor.

Moet er een simpele oplossing zijn dan?

Vroeger (200 jaar geleden) werden we gemiddeld 50. Daarvoor gemiddeld 40.

Inmiddels zitten we rond de 80. Dat is dankzij alle innovaties, waaronder auto's. Yup, als we allemaal vanaf de geboorte plat in een cocon blijven liggen, met een helemaal gefilterde omgeving worden we misschien wel 90 of zelfs wel 100!

Die hele milieudefensiemaffia moeten ze gewoon eens 5 jaar terugduwen in een grot. Zodra er dan een lichtje gaat branden, dan gelijk even paaien met ledverlichting en wellicht komen ze dan tot de conclusie dat het allemaal nog zo slecht niet is.

maartenbakker

Golden Member

Behalve de neiging tot doemdenken en in het eigen straatje praten, is er vaak toch nog best een achterliggend goed punt.

Jij weet al dat je voor dit soort lui moet uitkijken, maar een even groot gevaar is het tegenovergestelde: denken dat we het allemaal zo goed hebben en daarom niets doen. Dat speelt op meer vlakken, zoals economie, gezondheidszorg, defensie, etc.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@maartenbakker De beste strategie is volgens mij om zoveel mogelijk verschillende partijen te horen, al is dat natuurlijk ook de meest tijdrovende aanpak. In dit land kunnen we de overheid doorgaans wel vertrouwen, maar Fokke en Sukke hebben een app van het RIVM: je steekt je iPhone in de lucht, en dan zegt-ie "er is geen gevaar voor de volksgezondheid!"

In Japan vertrouwden ze het niet helemaal met die radio-activiteit en toen kreeg je dit initiatief, waarschijnlijk al wel bekend?

Zoiets voor fijnstof of lokaal niveau zou ook wel leuk zijn. In Amersfoort loopt meetjestad, misschien is zoiets wel uit te breiden voor fijnstofmeting. Er was een prof in Delft die een goedkoop alternatief voor fijnstofmeting had bedacht, ik meen met infrarood. Zou leuk zijn om daar iets voor te ontwikkelen.

Maar ik dwaal af.

Je hoeft niet naar Japan , we hebben op de grens Belgie /nederland
ook twee oude gestoorde kerncentrale's staan met kleine probleempjes ,wachten is wachten op een groot probleem en die stralende fijne stofdeeltjes daar gaan we wel last van krijgen.

Waar blijft het profiel van mijn banden ?
Onze ooster en zuider buren stoken nog massaal op stookolie dat is pas lekker..

Een geiger teller staat op mijn to do lijst..

In mijn oorspronkelijke vraag had ik het over een piep, die dit ding zou maken.

For the record: dat is niet het geval.

Die piep is afkomstig van een cv-ketelpomp in het huis ernaast. "Volgens de monteur kon het geen kwaad", zei de buurman in dat huis. Maar het maakt wel herrie, dus hij ging er toch maar eens wat aan laten doen.

High met Henk

Special Member

Mooi dat het gevonden is, want zo zou je scheve gezichten krijgen...

Ik blijf altijd bij het verhaal wat hier ook ergens circuleert over een GSM mast:
GSM mast werd op een flat geplaatst en accuut gingen mensen klagen over hoofdpijn, misselijkheid etc.etc. Die GSM straling was een gevaar voor hun gezondheid en het ding moest zo snel mogelijk van het dak af..
Ding zou pas een maand later aangesloten worden en was op dat moment niet meer dan een ornament op het dak...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
mel

Golden Member

IK heb het eens gehad, ik woonde in een flat boven winkels, en er stond een airco van een winkel op ongeveer 1 meter van mn slaapkamerraam..
Stond steeds te brommen.Op een gegeven moment was ik het zat, ben het dak opgegaan en heb de werkschakelaar uitgezet >:)
Heerlijk geslapen..Alleen de volgende dag stond er een aircomonteur voor de deur... :+

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

ik heb dat meegemaakt bij een hotel, daar stond een 10kW airco unit op het houten dak constant te draaien wat klagen door gasten opleverde. dat systeem koelt water waar weer een 25 tal binnenunits mee gekoeld worden. de circulatiepomp loopt altijd, en die bromt lekker door de leidingen en het dak.

dat van die gsm mast ken ik, was dat verhaal niet van E de waele?

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 21 mei 2017 12:32:32 (37%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evelo

Golden Member

Op 9 augustus 2016 00:40:08 schreef BVZ:
[...]
Moet er een simpele oplossing zijn dan?

Vroeger (200 jaar geleden) werden we gemiddeld 50. Daarvoor gemiddeld 40.

Inmiddels zitten we rond de 80. Dat is dankzij alle innovaties, waaronder auto's. Yup, als we allemaal vanaf de geboorte plat in een cocon blijven liggen, met een helemaal gefilterde omgeving worden we misschien wel 90 of zelfs wel 100!

Die hele milieudefensiemaffia moeten ze gewoon eens 5 jaar terugduwen in een grot. Zodra er dan een lichtje gaat branden, dan gelijk even paaien met ledverlichting en wellicht komen ze dan tot de conclusie dat het allemaal nog zo slecht niet is.

Opletten met gemiddeldes. Als de helft van de baby's zijn eerste dag niet overleefd dan heeft dat nogal invloed op de gemiddelde leeftijd.
Diegene die het geluk hadden om volwassen te worden hadden ook kans om 90 of 100 jaar te worden in veel soberdere leefomstandigheden dan wij nu.

Persoonlijk ben ik van mening dat stabiliteit niet bijster goed is voor de gezondheid. Het hoeft niet persé elke dag 20gr te zijn in huis, het water om te douchen niet altijd 37gr, af en toe iets heel zwaars tillen kan geen kwaad,...
Dat wil daarom niet zeggen dat ik niet geïnteresseerd ben in innovatie en technologie (anders zou ik waarschijnlijk niet op dit forum zitten). Maar het een sluit het ander niet uit.

Op 9 augustus 2016 00:40:08 schreef BVZ:
...Die hele milieudefensiemaffia moeten ze

Kan vooruitgang en milieudefensie niet gewoon samengaan dan? Laat ik het sterker stellen: als er geen mensen waren die hun nek uitsteken om het milieu sparen, tegen de stroom in, dan was het een behoorlijke puinhoop geweest op aarde. Nou ja, dat is het al, maar erger. Vooruitgang is geen doel op zich wat al het andere ondergeschikt maakt.

Over die gsm-mast: zou dat nou echt zo gebeurd zijn, of is het een verzonnen verhaal wat wel leuk vertellen is op verjaardagen (en op fora)?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

dat van die mast zou gewoon kunnen kloppen, 99% van t volk weet niet wat er rond die mast moet hangen en staan om te zien dat die mast echt in gebruik kan zijn. als je een plek hebt die providers interessant vinden kan dat leuk opleveren, als er 1 provider zit komen er doorgaans meer, want de infra ( netlijnen, voeding ) zit er dan al. best wat boeren die zo de bovenkant van hun silo verhuren voor die gsm/4G zenders langs snelwegen.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 21 mei 2017 12:57:17 (46%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Hee, testman, er stond toch iets van drie dagen hoofdpijn nadat je op 't dak in de nabijheid van een gsm mast was geweest? Of verbeeld ik me dat nou?

Ik moest vroeger wel eens een technicus van Orange toegang geven. Die hadden een mast op een schakelhuis in Delft Nieuwelaan, en daar zat een straalzender bij. Die praatte met zo'n zelfde ding op een gebouw van KNG&SF. Die man verduidelijkte het een en ander. De antenne's waren geen probleem, daar kon ie in de nabijheid gaan, die straalzender, een soort bloempot, die was wel serieus te nemen. Daar moest je bij wegblijven.

Op 21 mei 2017 10:54:12 schreef mel:
IK heb het eens gehad, ik woonde in een flat boven winkels, en er stond een airco van een winkel op ongeveer 1 meter van mn slaapkamerraam..
Stond steeds te brommen.Op een gegeven moment was ik het zat, ben het dak opgegaan en heb de werkschakelaar uitgezet >:)
Heerlijk geslapen..Alleen de volgende dag stond er een aircomonteur voor de deur... :+

En wat zei die monteur dan?

Ik heb het ooit gehad dat een vrachtwagen met koeling op een weg ong. 50 meter van mijn slaapkamer was geparkeerd, kon niet slapen van het lawaai, en ik ben niet iemand die het helemaal stil moet hebben op de slaapkamer.
Maar die generator van de koeling heb ik 's nachts wel uit gezet, vrachtwagen heeft er nooit meer gestaan...

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!