Alarm verlichting / Arduino project

Hoi,

Mijn Peugeot 206 had een alarm om te waarschuwen dat de verlichting nog aan staat bij het verlaten van de auto. Dit systeem zit in het slot ingebouwd. Verder heb ik geen klachten met slot dus vervangen leek me wat overdreven. Om toch een signaaltje te krijgen heb ik een klein zoemertje aan de binnenverlichting gehangen wat ongeveer hetzelfde effect oplevert. Toch ben ik er niet helemaal tevreden mee omdat het een vervelend geluid is die altijd hoort zodra portier open gaat. (tenzij ik 'm met het schakelaartje wat ik er ook tussen heb gehangen handmatig uitzet, maar dan heb ik kans dat ik alsnog met lege accu kom te zitten als ik 'm vergeet aan te zetten.)

Nu wou ik al een tijdje met een Arduino project in de weer maar had nog geen probleem waar een Arduino-oplossing voor moest komen. Die lijk ik nu te hebben gevonden.

Ik zou graag het volgende willen proberen, mits er geen technische beperkingen zijn en de kosten ook redelijk blijven; een Arduino aan boord plaatsen die wanneer de lampen branden maar de auto van het contact is een oorvriendelijk (.wav)geluidje naar de speakers van de autoradio brengt om mij er op te attenderen dat de verlichting uit moet.

Is dit enigszins gemakkelijk te realiseren? En wat zou ik daarvoor aan hardware nodig hebben. Welke Arduino? en eventueel klein versterkertje om de speakers aan te kunnen.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Ik heb ooit 's een sab0600 gebruikt om deze taak op zich te laten nemen.
Dat is een nette drietonige gong. Heeft een versterkertje aan boord.

Ben je in één keer klaar.

Vonkenpromotor

Golden Member

Het zoemertje zetten tussen het stadslicht en de deurschakelaar, heb je geen Arduino voor nodig. (Mits de deurschakelaar naar aarde gaat).

De sab0600 kan je HIER beluisteren tot je oren er pijn van doen :)

Never forget the KISS principle: Keep It Stupid Simple!!

https://youtu.be/tUapZ_JdHLE op 12:46 hoor je de sample. klinkt als meer dan goed genoeg voor stem of muziek op een arduino mega.

Edit: het leuke van een arduino, éénmaal aan boord kan je er ook andere vernuftige gadgets mee maken. Vorstwaarschuwing, display, toerenteller, temperatuurmeter van olie, water of buitenlucht. etc..

[Bericht gewijzigd door K7Jz op maandag 8 augustus 2016 20:53:55 (45%)