verbrande NTC weerstand

sjmsjm

afgesloten dubbel account

Graag uw hulp ... ik heb hier ter reparatie een ringleiding versterker
aangeduid als UniVox PLS-300. Nu was de trafo verbrand, de primaire wikkeling was defect,volledig sluiting.Als gevolg daarvan was ook de NTC weerstand welke in serie staat met de primaire, verbrand.Ik ga er tenminste van uit dat het om een NTC gaat. Deze staat aangeduid als R37. Helaas kon ik niet meer zien wat de waarde ervan was. Het is een redelijk klein onderdeel, ronde schijfvorm van ongeveer 1,5 cm doorsnede en zo'n 3 mm dik. Kan iemand me helpen met het vaststellen van de waarde van een vervanger ? Lijkt me niet heel erg kritisch , het gaat er om dat de inschakelstroom beperkt wordt.Dus eindwaarde moet nogal laagohmig zijn.
De trafo is een ringkern van 2 x 12 volt,150 VA.
Helaas heb ik geen schema kunnen vinden van dit apparaat.
Hopelijk is er iemand die daar ervaring mee heeft
gr. Stef pa0sjm

Het zijn NTC weerstanden om de inschakelstroom te begrenzen.
Tevens zal de laagspannings gedeelte waarschijnlijk ook wel iets aan mankeren, als de trafo is verbrandt.

sjmsjm

afgesloten dubbel account

allen dank voor antwoord op mijn vraag.
De website van Rinkerntrafo gaf voldoende info.
mooie NTC's in voorraad . Dus besteld.

Zoals gezegd, de oorzaak is nog niet opgelost.
Dit is een speciale versterker die een draad aanstuurt, dus lage spanning, hoge stroom.
Voor het schema kan je het proberen bij Resound in Westervoort.

RAAF12

Golden Member

Op 6 augustus 2016 21:49:59 schreef sjmsjm:
UniVox PLS-300. Nu was de trafo verbrand, de primaire wikkeling was defect,volledig sluiting

Ook onderbreking komt voor, de primaire wikkeling wordt te heet en brand door. Het is te voorkomen door een trafo met ingebouwde temperatuurzekering te gebruiken of de trafo zowel sec als prim te zekeren. Dat is goedkoper dan een nieuwe tranformator kopen. De ronde TR5 printzekeringen worden gesoldeerd of geklemd nemen minder plaats in dan een glaszekering. Een trage zekering is beter ivm de inschakelstroom van de trafo die vaak belast is met een gelijkrichter en reservoirelco.

Een kapotte trafo. Duidelijk is te zien dat de isolatie van de primaire wikkeling is verkleurd door verhitting. Richting de aansluitingen zijn de draden doorgebrand.
TR5 https://www.google.nl/search?q=t5+zekering&espv=2&biw=1280&amp…

sjmsjm

afgesloten dubbel account

bedankt alhoewel dit wat overbodige informatie is .
Thermische zekering aanbrengen in de trafo gaat wat moeilijk in een ringkentrafo. Maar ik heb nu de NTC vervangen maar ook een externe zekering houder met zekering aangebracht voorzien van 1 A traag.
De versterker werkt correct .. ga deze nog uitproberen aan de ringleiding.

sjmsjm

afgesloten dubbel account

Op 10 augustus 2016 08:12:42 schreef Zonnepaneeltje:
Zoals gezegd, de oorzaak is nog niet opgelost.
Dit is een speciale versterker die een draad aanstuurt, dus lage spanning, hoge stroom.
Voor het schema kan je het proberen bij Resound in Westervoort.

Inderdaad ... moet versterker dus nog testen aan de ringleiding. dank voor tip.

RAAF12

Golden Member

Op 19 augustus 2016 16:52:44 schreef sjmsjm:
bedankt alhoewel dit wat overbodige informatie is .
Thermische zekering aanbrengen in de trafo gaat wat moeilijk in een ringkentrafo. Maar ik heb nu de NTC vervangen maar ook een externe zekering houder met zekering aangebracht voorzien van 1 A traag.
De versterker werkt correct .. ga deze nog uitproberen aan de ringleiding.

De trafo moet er inderdaad geschikt voor zijn, betere types hebben soms standaard een thermische fuse ingebouwd. Er is te meten of die 1A zekering voldoende bescherming biedt tegen onverhoopte kortsluiting of trafo defecten. Evt. de waarde van de zekering verlagen.