Waar zitten de amateurs?

Evarist

Golden Member

Dankje FET. Ik ontvang hem nu in Mechelen. Condities op UHF?

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Schoten - Mechelen is ca. 25 km geloof ik. Vanaf die silo zal het bijna een zichtverbinding zijn.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Evarist

Golden Member

Today is another day. Vandaag al veel QSO's gehoord. Het zal uitzonderlijk geweest zijn.
Er was een expat uit Zweden die QSO maakte over repeater Antwerpen. Gaat via Echolink las ik. Hoe kan je met een handheld in Zweden gaan zenden over repeater Antwerpen?

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Hewlett

Honourable Member

Via het internet, dat kan met een Echolink app op een telefoon of computer. Sommige repeaters kunnen via een DTMF code direct via Echolink worden gekoppeld, je komt dan lokaal uit op een repeater en via DTMF koppel je die lokale repeater via Echolink aan een andere repeater en kom je daar lokaal uit. Deze laaste mogelijkheid staat niet altijd aan en op die repeaters (PI2NOS bevoorbeeld) kun je alleen via de Echolink App er gebruik van maken. Elke op Echolink aangesloten station (amateur of repeater) heeft een Echolink ID welke je in de app opgeeft, je maakt dan een point-to-point verbinding, bij een repeater kom je dan dan op de repeater uit.

Om van Echolink gebruikt te kunnen maken moet je aan kunnen tonen dat je zendamateur bent.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
Evarist

Golden Member

Dat laatste is evident. Je moet een call hebben.

Als ik het goed begrepen heb heeft de Belgische Zweed verbinding gemaakt met zijn lokale repeater, vervolgens een DTMF code getikt en dan kan hij oproepen op repeater Antwerpen?

Edit// Dat zou dan C+ON0AN+# kunnen zijn?

Nihil est verum, quod non probatur primo.
evdweele

Overleden

Van Echolink had ik nooit gehoord, dus maar even opgezocht.
Hier een verhelderend plaatje http://www.echolink.org/. Het is dus een te kiezen lijnverbinding tussen twee repeaters.

Edit:
Met al die features verdwijnt er wel veel van de charme van het radioamateurisme (vind ik).
Met overal repeaters + echolink begint het flink richting gsm-netwerk te groeien. Het is alleen nog niet geautomatiseerd.

[Bericht gewijzigd door evdweele op zondag 14 augustus 2016 12:51:24 (37%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Hewlett

Honourable Member

Ja dat kan. Met Echolink kun je lokale analoge repeaters koppelen net zoals je dat met digitale D-STAR reflectors kunt doen. Vaak staat die mogelijkheid uit omdat je een complete repeater koppelt. Meestal zijn Echolink verbindingen via een App op een telefoon of computer gemaakt.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.

2 en 70 best wel activiteit.. alleen vakantietijd is komkommertijd voor de zendamateurs. Voor De digitale modes zoals JT65, psk, enz. op 20 en 40 meter is nog voldoende belangstelling voor.
Binnenkort weer de ballonvossenjacht en dan komt elke zendamateur weer onder zijn steen vandaan.
zoals met alles pieken en dalen (knopen en buiken) qua activiteit.
Groet Fred/pd0fsh

Op 7 augustus 2016 20:58:34 schreef Tidak Ada:
Voor kletskoek is denk ik, Skype een stuk praktischer

En als je dat via WIFI of 4G doet, is het nog steeds HF :-)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
rbeckers

Overleden

@blackberry1960

Probeer eens in de buurt van 7,085MHz .

Frederick E. Terman

Honourable Member

Net weer middagje museumstation gedraaid. Ik ben echt moe van alle gemaakte verbindingen (plus uitleg aan bezoekers). Het was weer aanschuiven op de 40m-band.

Charme die verdwijnt? Och, dat is al sinds de uitvinding van de versterking. Een vonkzender en een cohaererontvanger, dat is pas radio; alle ontwikkeling daarna doet af aan de charme. Maar ja, anderen vinden het ontwikkelen juist leuk. ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
evdweele

Overleden

Het koppelen van 2 repeaters met een paar honderd kilometer koperdraad ertussen heeft weinig of niets met radio te maken.
Als het lukt om die paar honderd kilometer met je eigen zendertje te overbruggen heb je daar meer voldoening van.
Denk ik, maar ik ben geen zendamateur.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Mja, eigenlijk zou je al geen repeater mogen gebruiken dan.

Maar er zitten verschillende kanten aan de hobby.
In dit geval gaat het niet zozeer om het uitbreiden van een repeater met een stuk netwerk, maar om het uitbreiden van een netwerk met draadloze toegangen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
evdweele

Overleden

De vervaging tussen netwerken en radio slaat dus bij de radiozendamateurs ook toe.
De "sport" van repeaters heb ik nooit begrepen. Ik heb er wel eens naar geluisterd, maar meer dan een mobilofoongesprek zoals bijvoorbeeld bij taxibedrijven stelt het niet voor.
Lijkt me toch jammer. Er gaat veel kennis over het gedrag van radioverbindingen verloren als de repeaters het enige medium is dat wordt gebruikt.

Netwerken met draadloze toegang onderhouden is 40 jaar lang mijn beroep geweest.
In de zestiger jaren nog wel een "spannende" aangelegenheid door de besturing met gelijkstroompjes die op kilometers afstand een gloeilampje deden oplichten dat vervolgens op een ldr scheen. Lastig om daar 3 verschillende niveaus uit te detecteren, vooral als de gloeilampjes wat ouder werden en zwart begonnen te worden.
Later werd het besturing met verschillende toontjes. Nauwkeuriger dan de gloeilamp/ldr combinatie, maar ook tricky doordat de telefoonlijnen geen rechte frequentiekarakteristiek hadden, en PTT nog wel eens lijnen omstak en omrouteerde. De pupinspoelen zorgden voor verschillende pieken en dalen in de doorgelaten frequentieband van 300 tot 3400 Hz.
Toen alles digitaal werd had je er nauwelijks omkijken naar.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Frederick E. Terman

Honourable Member

IK heb het gevoel dat je alles een beetje op één hoop gooit, en aan de hand daarvan uitspraken doet over iedere individuele amateur.
Een repeater in België en eentje in Zweden zijn door enkele enthousiastelingen gekoppeld, en meteen 'slaat de vervaging toe'. :)
Ik moet je zeggen, ik zou niet eens weten op welke datum dat was; ik heb geen aanslag van vervaging gevoeld die dag. En dat geldt denk ik voor velen.

Dat een paar honderd amateurs over de hele wereld, als klein onderdeeltje van hun hobby, iets met echolink doen, betekent niet automatisch dat iedere andere vorm van die hobby nu meteen vervallen is voor de ca. drie miljoen andere radioamateurs.

Het opzetten van een repeaterinstallatie, gecoördineerd in een landelijk en internationaal dekkingsplan, op verscheidene banden per locatie, met alle randvoorwaarden die daarbij komen, is óók een interessante oefening, die heus al wat meer dan 40 jaar beoefend wordt, en waarmee je heel wat opsteekt over het gedrag van radiogolven. Het is me niet meteen duidelijk waarom iemand die dat doet meteen zijn kennis zou verminderen.

Natuurlijk, duizenden amateurs hebben alleen een zendertje, kwekken daar even in - of de hele dag - en voor hun is dát de hele alfa en omega van de radiohobby. Misschien hebben ze het zelfs wel zelf gebouwd - oscillator, buffer, eindbuis - en beheersen ze daarmee, in hun ogen, het hele vakgebied, en staan ze ver boven alle anderen. :)
Ook zulke moeten er zijn! Misschien vertegenwoordigen zij inderdaad wel de enige echte 'charme van de hobby'.
Maar ik denk niet dat die veel schade zullen ondervinden van de anderen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
evdweele

Overleden

Vergeef mij mijn onbegrip. Mijn kennis van het fenomeen 'radiozendamateur' is slechts gebaseerd op gesprekken met collega's die wél zendamateur waren en de gesprekken die ik opving als ik aan de afstemknop van een ontvanger zat te draaien.
Daaruit heb ik lang geleden de conclusie getrokken dat het geen deel van mijn hobby zou worden.

Een zender of ontvanger bouwen, er verbeteringen in aan brengen, of defecten opsporen en verhelpen vind ik interessant. Maar zodra iets werkt verdwijnt die belangstelling als sneeuw voor de zon.
Ik heb verschillende zendertjes en ontvangertjes gebouwd, maar als ze werkten gaf ik ze weg aan iemand die het wel leuk vond om die dingen te gebruiken.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Och, de hobby is echt voor elck wat wils.

Een tijdje geleden vond een groepje amateurs het nodig de maan op te meten - en dan niet in de breedte, maar in de diepte, door het afstandverschil op te meten van het midden van de maan tot de randen.

Was dát nuttig? Niet als je je bedenkt dat we het antwoord al kennen. Maar het was erg interessant na te gaan welke apparatuur (uiteraard onder andere de oude radiotelescoop van Dwingeloo), welke metingen en welke wiskunde om de resultaten te verwerken (de afstand aarde-maan varieert óók steeds), er allemaal nodig was. En bovenal was het leuk om te doen; tenslotte is het liefhebberij, en geen werk.

Spoiler: de maan bleek even diep als breed te zijn - een kleine 3500 km. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 15 augustus 2016 14:38:15 schreef evdweele:
Een zender of ontvanger bouwen, er verbeteringen in aan brengen, of defecten opsporen en verhelpen vind ik interessant.

Lijkt me een prima basis om zendamateur te zijn toch? Hele volksstammen zijn alleen maar aan het bouwen en hoor je zelden op de banden.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
evdweele

Overleden

Waarom een licentie halen om te mogen zenden als de zenders die ik onderhanden heb nooit meer zien dan een dummyload?

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
mel

Golden Member

Ik heb meer plezier in het bouwen en testen dan om te communiceren.
Een zendvergunning heb ik al sinds 1981. Ik gebruik wel een zender in de auto, of een portofoon , maar dat is eigenlijk alles.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Evarist

Golden Member

Op 14 augustus 2016 12:40:17 schreef Evarist:Als ik het goed begrepen heb heeft de Belgische Zweed verbinding gemaakt met zijn lokale repeater, vervolgens een DTMF code getikt en dan kan hij oproepen op repeater Antwerpen?

Edit// Dat zou dan C+ON0AN+# kunnen zijn?

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Op 15 augustus 2016 23:59:30 schreef evdweele:
Waarom een licentie halen om te mogen zenden als de zenders die ik onderhanden heb nooit meer zien dan een dummyload?

Als je het zo stelt, dan heeft het inderdaad 0.0 zin. Maar jij hebt er wel lol in om iets te bouwen en het dan nooit te gebruiken waar je het voor ontworpen hebt? Lijkt mij niet echt motiverend.

[Bericht gewijzigd door flipflop op dinsdag 16 augustus 2016 22:24:21 (20%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 14 augustus 2016 12:40:17 schreef Evarist:
Edit// Dat zou dan C+ON0AN+# kunnen zijn?

Aan de herhaling te zien bedoel je dit echt als vraag?

Dan kun je het beste even op de site van de betreffende repeater (die Zweed dus) kijken, hoe je vandaar naar ON0AN komt. Of op de site van AN, hoe je naar Zweden of elders geraakt.
Maar meestal is het gewoon het nodenummer gevolgd door een hekje. Er zijn immers niet zoveel portofoons met een alfanumeriek toetsenbord.
(Toch kan het bij sommige nodes wel met de roepletters. Die worden dan op de telefoon-manier op de cijfers ge'mapt'. JKL zitten dan bijvoorbeeld op de 5, dus de J wordt 5, de K 55 en de L 555. Uiteraard kun je dan niet zo snel kiezen, want anders zou er geen verschil gemaakt worden tussen bijv. JJ en K.)

@flipflop: Ja dat kan, sommigen hebben inderdaad alléén lol in het in elkaar solderen van iets, en hebben geen aardigheid in het testen, laat staan het gebruiken, ervan. Dat kan en mag! Is gewoon een andere hobby; in de internationale definitie van 'radioamateur' gaat het alleen om het begrip radio, niet om hoe je aan je apparatuur komt waarmee je de proeven doet. Veel amateurs bouwen bijvoorbeeld hun eigen satellieten niet, maar gebruiken die van andere amateurgroepen. Het grondstation kun je natuurlijk wel zelf opzetten.
Maar daar ging de topicvraag eigenlijk niet over.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
evdweele

Overleden

<off topic>

Op 16 augustus 2016 22:23:17 schreef flipflop:
Maar jij hebt er wel lol in om iets te bouwen en het dan nooit te gebruiken waar je het voor ontworpen hebt? Lijkt mij niet echt motiverend.

Jawel hoor. Ik ben ooit begonnen met het verzamelen van oude buizenradio's. Als ze zijn opgeknapt en weer spelen zoals ze ooit uit de fabriek zijn gekomen draai ik gedurende een half uur aan de knoppen en daarna gaat de radio op de plank om er 'nooit' meer af te komen.
Als ik naar de radio wil luisteren zet ik de stereoversterker met de satellietontvanger wel aan.

</off topic>

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Hubie

Special Member

Natuurlijk was het vroeger (jaren 80,90) veel drukker op b.v. de 2 meterband,zeker in mijn regio.
Ik heb een transceiver gemaakt (Hartkit 2000) maar ik zend zelden en als ik zend is het in een digitale mode op HF,daar is nog activiteit zat.Vroeger bouwde de amateur zijn spullen zelf of ging naar de legerdump,dat doen we nog steeds zij het in veel mindere mate.

OT\
Ik ken mensen die al mataglap worden als er een internet storing is van 2 uur en ze met de PC,Tablet of Iphone geen verbinding kunnen maken.Wat nu als het een paar dagen uitvalt?
Het nut van zendamateurs is meermalen bewezen bij rampen bv de watersnoodramp in 53,de grote tsunami in azie
https://www.youtube.com/watch?v=G4U1bWA19B4
,en 9/11
https://www.youtube.com/watch?v=HTyVai_tmwQ

1 zonnepaneel,1 accu,1 transceiver en je communiceert met heel de wereld,draadloos.
Ook als je in het oerwoud zit ;-)
http://timbuktuchronicles.blogspot.nl/2006/01/bushmail.html

Of op zee https://en.wikipedia.org/wiki/Sailmail

Mooi toch?