Waar zitten de amateurs?

Hubie

Special Member

@zwembroek,
Kijk dat is nu het mooie van onze hobby.
Iedereen doet wat hij leuk vind of goed in is.
Zo zou ikzelf nooit aan een contest meedoen,dat lijkt mij echt strontvervelend.
Ieder z'n meug. ;-)

Tja ik ben ook iemand van de rokende soldeerbout. Ook met rooksignalen kun je communiseren tenslotte.

Het is een machtiging woor experimenteel radio onderzoek. Daaronder valt eigenlijk alles behalve o-h-en. Informatie al of niet tegen betaling aan derden doorgeven enzo.

Maar sommigen vinden het een uitdaging om (verre) verbindingen te maken en helemaal uit te zoeken hoe en op welk stip dat het beste gaat. Die verbindingen kunnen digitaal, video, audio, morse of wat dan ook zijn. Anderen vinden het bouwen en bedenken van hele gevoelige of super krachtige apparatuur leuk. Er zijn heel wat elektronische schakelingen en ideeën bedacht en getest door amateurs.

Er is zeer veel mogelijk en voor elke amateur wel iets leuks te vinden. En voor sommigen is alles leuk.

Ik vind het ook heel leuk om te luisteren naar verre vage signalen. Signalen die zich een kilometers lange weg door een barre atmosfeer naar jouw oor geworsteld hebben. Je zit dan in je shack met je kop in de luidspreker met buiten een huilende sneeuwstorm naar iemand te luisteren die zeer en zeer ver weg is.

Heeft toch een beetje spannende romantiek.

mel

Golden Member

Het is leuker om met een zelfgebouwde 1-buis zender een ver land te werken, dan dat je een aaitelefoon gebruikt...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Een telefoon heeft niks met de radio-hobby te maken.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Evarist

Golden Member

Ik vond op internet de frequentie van de Franse repeater van Monthermé (08). De ingangsfrequentie zou 145.250 zijn en de uitgangsfrequentie 432.5375.
Kan dat 2m in, 70cm uit? Ik kon hem in de buurt niet ontvangen.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Ja, dat kan. Crossband repeater.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
mel

Golden Member

Mee eens flipflop., maar er zijn er genoeg die dom kijken:met een telefoon gaat het toch veel beter? :+

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 20 augustus 2016 13:24:12 schreef mel:
Het is leuker om met een zelfgebouwde 1-buis zender een ver land te werken, dan dat je een aaitelefoon gebruikt...

Dat IS ook wel leuk, maar dat is de 'stand der techniek' van omtrent de oprichting van de ARRL in 1915. Voor veel amateurs is dat niet genoeg, die gaan wat verder richting de moderne tijd. Moet óók mogen.

--
Toevallig ontving ik afgelopen week wat SSTV-plaatjes die verzonden waren vanuit het ISS. Toch leuk dat de jongens daarboven ook een liefhebberijtje hebben voor de stille uurtjes. :)
Je hoort/ziet ze niet zo vaak, maar als ze er zijn, dan eigenlijk altijd op 145,8 MHz.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
pa3gws

Golden Member

Het is tegenwoordig mogelijk om via allerhande media een verbinding te maken met verweggiestan. :-)
Maar als je achter je transceiver zit te luisteren en een signaal hoort uit Brazilië, en er tot slot ook nog even een verbinding mee kan maken dan geeft dat een kik.
Zo was ik eens vreselijk blij dat ik een verbinding had gemaakt met MIR.
Dat is voor mij het leuke van amateur radio, een antenne op je dak en een zender in de shack en gaan. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Evarist

Golden Member

Op 20 augustus 2016 19:14:14 schreef pa3gws:
Het is tegenwoordig mogelijk om via allerhande media een verbinding te maken met verweggiestan. :-)

Tegenwoordig? In 1858 lag de eerste kabel tussen New York en Londen.

Toch heb je gelijk. Het geeft een kick met je klein spul de halve wereld rond te gaan. Ik maakte onlangs nog verbinding met PalestRina, een Italiaanse stad. (Op CB)

[Bericht gewijzigd door Evarist op zondag 21 augustus 2016 11:40:54 (24%)

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Op 19 augustus 2016 22:47:42 schreef Hubie:
@zwembroek,
Zo zou ikzelf nooit aan een contest meedoen,dat lijkt mij echt strontvervelend.
Ieder z'n meug. ;-)

Mee eens!
Al moet ik wel oppassen wat ik zeg, want enkele maanden geleden is mijn call gebruikt bij een DX-peditie in Luxemburg ;-)
Ik vind het leuk om met antennes bezig te zijn en zat sporadisch achter de set. Maar toen ik in zo'n pile-up terecht kwam, was ik na een half uur al bekaf ;-)
Maar het BBQ'en 's avonds vond ik minstens net zo leuk! HI

mel

Golden Member

Je kan het gelijktijdig doen.. leg maar vlees op de eindtrap >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 15 augustus 2016 16:14:12 schreef Frederick E. Terman:
Och, de hobby is echt voor elck wat wils.

Een tijdje geleden vond een groepje amateurs het nodig de maan op te meten - en dan niet in de breedte, maar in de diepte, door het afstandverschil op te meten van het midden van de maan tot de randen.

Spoiler: de maan bleek even diep als breed te zijn - een kleine 3500 km. :)

Dan hebben ze toch niet goed gemeten want de maan is dieper dan breed, dat blijkt uit het feit dat de maan een keer om zijn eigen as draait gedurende 1 omlooptijd om de aarde.

joopv

Golden Member

Het heeft zo'n 108 - 109 jaar geduurd voordat die "tidal locking" zover was.

Zelfs voor gevorderde amateurs zal het verdomd lastig zijn om dat uit te kunnen meten.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Erg groot zal het verschil niet zijn. Iemand die het getal kent?

Wel dom van die stomme amateurs dat ze het niet hebben gemeten, terwijl de wetenschappers het een jaar of wat later (en met 'iets' meer tijd, mankracht en geld) wel ontdekt hebben. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 22 augustus 2016 09:18:23 schreef mel:
Je kan het gelijktijdig doen.. leg maar vlees op de eindtrap >:)

Ik ben van de moderne generatie ;-)
Mijn zelfbouw eindtrap werkt met een MOSFET met een rendement van >80% in FM ;-) (PWM is de volgende stap... ooit)
Met buizen heb ik nog nooit iets gedaan, wie weet ga ik ooit nog eens elektrisch BBQ'en (HI)

Evarist

Golden Member

Zwembroek, welke fet zit in je eindtrap?
Heb je een foto van je bouwsel?

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Nog één keer off topic

@Evarist
De VHF eindtrappen waar ik mee bezig geweest ben zijn vaak (op basis) van standaard ontwerpen. Ik heb VHF eindtrappen gebouwd met een BLF278 en een MRF6VP11KH. Die laatste heb ik uiteindelijk gekoppeld met een combainer netwerk waardoor er 1500Watt output geleverd werd in FM. (foto's en filmpjes moet ik nog ergens hebben)
Ik moet eerlijk toegeven dat die laatste alleen maar een dummyload gezien heeft omdat ik destijds geen antennes kwijt kon. (dus om de 15min een emmertje met pisheet koelwater van de dummyload naar de toilet brengen, maar deed het met plezier hoor ;-))

Ik ben eigenlijk een VHF/UHF man, maar ik heb op dit moment in de planning om een HF eindtrap te bouwen met een BLF188 die een vermogen moet leveren van ca. 600Watt in SSB. Ik kies voor dit relatief lagere vermogen om de versterking redelijk lineair te houden en ik hoop dat de harmonische vervorming van het uitgangssignaal hierdoor ook een klein beetje beschaafd blijft, zodat ik met een relatief simpel filter een harmonische onderdrukking heb van >60dB. Als het rendement ook nog eens ca. 70% kan zijn, dan is het project helemaal geslaagd :-)
Inmiddels heb ik de mosfet, voeding, koellichaam en de meeste componenten wel bij elkaar geharkt, dus wie weet begin ik er deze winter nog aan. (ben ook net verhuist, dus mijn vriendin denkt hier ongetwijfeld anders over)

ON TOPIC
Medeamateurs bij ons in de vereniging zijn deze zomer behoorlijk druk geweest op 2m/70cm en 6m in SSB. Deze zomer zijn er zeer veel openingen geweest op 6m, en op 2/70 waren ook leuke DX verbindingen te maken.

mel

Golden Member

600 Watt noem ik geen QRP meer..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 23 augustus 2016 15:32:17 schreef mel:
600 Watt noem ik geen QRP meer..

Dat noem ik ook geen QRP. Ik schreef 'relatief lagere vermogen' omdat de meeste ontwerpen met deze mosfet normaliter een vermogen van 1KW+ halen.

Evarist

Golden Member

Ik hoop dat iemand uit de buurt dit weet.
In Mechelen staat een repeater op 1275MHz. Wat is de QTH? En wordt deze gebruikt om de beiaardconcerten uit te zenden?
Is deze in gans Mechelen te ontvangen?

Nihil est verum, quod non probatur primo.
mel

Golden Member

Ik weet het type niet meer, maar ik heb eens een eindbuis gezien, de gloeistroom alleen al was meer dan mijn machtiging toestond :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 23 augustus 2016 23:10:53 schreef Evarist:
In Mechelen staat een repeater op 1275MHz. Wat is de QTH?

Dat zou dan een DATV-repeater moeten zijn. Ik zie hem in de lijsten niet staan. Op die frequentie zitten wel Rouveroy en Oostkamp.

En wordt deze gebruikt om de beiaardconcerten uit te zenden?

Om die vraag te beantwoorden kun je in de machtigingsvoorwaarden kijken. :)

Is deze in gans Mechelen te ontvangen?

Mechelen ligt binnen de ring R12, en de R12 ligt nergens verder dan zevenhonderd meter van het centrum van Mechelen.
Dus ja, als er in de stad Mechelen een tv-repeater zou staan met een reikwijdte van ruim zevenhonderd meter, en als die carillonconcerten zou uitzenden, dan zou je die in gans Mechelen wel kunnen ontvangen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org