allereerst moet je eens gaan nadenken wat dat lood weegt en hoeveel bruikbare energie je eruit gaat halen.
bijkomend ook maar eens denken hoeveel die lood accu's zullen meegaan.
lood accu's 30% ontladen ( dus 60% energie in de accu houden) kan ze dat ongeveer 1000keer halen.
tot 50% ontladen zal al vlot maar een 700keer gaan
tot 25-30% ontladen zal ze heel misschien 100keer kunnen, als je ze na gebruik direct kan bijladen.
in mijn fiets heb ik de vorige eigenaar zijn lood vervangen door zelfbouw li-ion cellen.
ik ben hierbij van 2,5kg naar 312gram gegaan (8keer minder)
ongeveer 7keer kleiner.
en bijkomend is de 12V loodaccu haar capaciteit 6ah. aangezien je ze maar 50% veilig mag ontladen, schiet daar 3Ah van over of een goeie 36Wh (3,6uur lang 10watt leveren).
mijn li-ion pack is 11.1V met een capaciteit van 5200mAh dewelke je WEL volledig mag opgebruiken. daar heb ik dus 57,7Wh aan energie (bijna 6uur lang 10Watt leveren).
als je dus de radius wel evenaren van die nimh cellen, zal je verdomd VEEEEL lood moeten gaan meenemen. hetgeen dan ook nog eens een pak meer weegt en hierbij dan ook nog eens je radius gaat beperken.
24V 10Ah nimh zal je dus vlotjes moeten vervangen door 2 batterijen van 12V 20-25Ah. heb je al vlot 20kg aan lood op je fiets hangen en daarbij zal die accu bij gelijkaardig gebruik als die nimh binnen het jaar versleten zijn.
want naarmate de accu ouder wordt, zal ze minder capaciteit hebben en ze altijd verder en verder leegtrekken