Detecteren of iemand op iets staat

Hallo,

Ik ben sinds enige tijd bezig met het maken van een speel fontein, ookwel een dry deck fountain. Alles is aangestuurd dmv een arduino. Nu had ik het idee om een spelletje ervan te maken dan je op een nozzle moet staan en dan de waterstraal stopt.

Nu had ik dat kunnen doen door onder de nozzle plaat (het is een rvs plaat van 30x30) een microschakelaar te stoppen. Maar dan heb je bewegende onderdelen die kunnen slijten.

Misschien hebbrn jullie een idee.

Met vriendelijke groet,
Thomas

Arco

Special Member

Als je op de nozzle gaat staan stopt het toch vanzelf? (je sluit de opening af)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat klopt uiterraad, het moet echter een spel worden gebaseerd op het principe van die mollen die je met een hamer op de kop moest slaan. Zoiets als: nozzle 1 gaat aan, het kind moet op de metalen plaat springen van nozzle 1. Hij heeft dan 1 punt. Dan gaat een andere random nozzle aan en zo door.

fatbeard

Honourable Member

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ik gebruik vaak naderingsschakelaars.
Die slijten namelijk niet mechanisch.

Conrad heeft er een paar leuke:
link 1

link 2

RTFM, dan pas vragen...
Arco

Special Member

Ah, het typisch Amerikaanse Whack-A-Mole... :)
Druk of flowsensor?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Die naderingssensors zijn opzich wel interresant, ben alleen wel benieuwd wat de werking ervan is.

Dit is trouwens de nozzle die ik gebruik, ik mowt detecteren of ze op het metalen gedeelte staan.
http://www.maranco.com.cy/products/dry-deck-fountain-nozzle-mc182-daz8…

Arco

Special Member

Zit daar een pomp in of zo? (in dat geval kun je de stroom door de pomp meten, die zakt als er iemand op gaat staan)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Nee, ik heb 5 van die nozzles. Met 1 centrale pomp die ik kan regelen. En dan kan ik de nozzles individueel afsluiten dmv magneetkleppen. L

Om iets met het water te meten word lastig omdat het nooit zeker is dat ze de straal helemaal afsluiten. Het is makkelijker om te detecteren of ze op de plaat staan.

a) Een microswitch plaatsen waarbij je het doorbuigen van de plaat in het midden detecteert. Je kan een hefboommechanisme maken om de beweging te versterken (korte arm naar midden, lange arm naar schakelaar). Daarbij moet je wel opletten dat het mechanisme niet overbelast kan worden.
b)Druksensor, al dan niet zelfbouw (zoek even op ons forum of http://www.instructables.com/id/Flexible-Fabric-Touch-Pad/)
c)Een naderingsschakelaar maken d.m.v. een darlington schakeling. In literatuur lees ik dat de alomtegenwoordige 50Hz ruis voldoende is om een effect te geven. De mens dient daarbij als antenne en dus kan, afhankelijk van de grootte van de persoon, het effect verschillen. Wat de combinatie met een natte omgeving, een waterstraal of een voorliggende inox plaat doet, durf ik ook niet te voorspellen.
Voor alle duidelijkheid, de sensor niet aansluiten op de plaat want dan dient het heel leidingnet als antenne.

[Bericht gewijzigd door Cojon op donderdag 11 augustus 2016 14:50:35 (16%)

Gaan de leidingen ook als antennes werken als ze zijn gemaakt van kunststof?

Afhankelijk van het type RVS wat er toegepast is, kan er ook een magnetodynamische (magneet met spoel erom) "voeler" gemaakt worden om zo het doorbuigen van de plaat te detecteren. Geen bewegende delen!

Als het RVS niet ferromagnetisch is, kun je er een plaat blik of een tweede magneet onder fixeren.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Rvs 304 is gebruikt. Maar is het niet mogelijk om 1 van de elementen die wielklem stuurde gewoon tegen het metaal vast te zetten?

Op 11 augustus 2016 14:39:53 schreef TFJstoopen:
Gaan de leidingen ook als antennes werken als ze zijn gemaakt van kunststof?

Geen ervaring mee, maar als er via ... contact is met het water in de leiding, ...
Mogelijk is er ook een impact van elektrische kabels in de omgeving.
Ik ken enkel het principe en heb daar nog niets zelf mee gedaan buiten ooit een kleine test (het werkte).

Ik heb mijn vorige post nog geüpdate met de mogelijkheid om een druksensor te gebruiken. Dit lijkt mij de beste oplossing als je iets betrouwbaar kan fabriceren.

Op 11 augustus 2016 14:42:08 schreef Fuzzbass:
Afhankelijk van het type RVS wat er toegepast is, kan er ook een magnetodynamische (magneet met spoel erom) "voeler" gemaakt worden om zo het doorbuigen van de plaat te detecteren. Geen bewegende delen!

Als het RVS niet ferromagnetisch is, kun je er een plaat blik of een tweede magneet onder fixeren.

In dat geval moet de doorbuiging toch minstens een mm bedragen, anders is het afstellen van de sensor geen eenvoudige opgave.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 11 augustus 2016 20:47:25 (31%)

De plaat rvs is 5mm dik dus doorbuiging zou wel niet gaan lukken

evelo

Golden Member

Eventueel een drukschakelaar met een T-stuk op de slang naar iedere nozle?

Als de druk stijgt dan betekent het dat iemand (deels) de nozle-uitgang blokkeert.

Er bestaan ook debietmetertjes of schakelaars die je met snelkoppelingen in de leiding kan zetten.

Minder debiet betekent dan dat de nozle geblokkeerd wordt.

Ik zou daar even na kijken.

En is er nog een mogelijkheid om gdwone microswitches te gebruiken? Want deze zouden dan klein, waterdicht en een kleine travel distance moeten hebben. En bovendien moet het aardig wat gewicht kunnen dragen.

Thevel

Golden Member

Is het geen idee om een sensor uit een digitale weegschaal te gebruiken?
Ik heb geen kennis van die sensors maar ik vind wel een voorbeeld op AliExpress.

Ik denk dat ik het dan wel met load cells wil gaan proberen. Ik heb zelf geen evdraring met het gebruik van deze dingen.

Lambiek

Special Member

Je zou inderdaad een load-cel kunnen gebruiken, maar verwacht niet teveel van die dingen bij Aliexpres van daan. Heb daar ook wel eens testjes mee gedaan, en daar liet de meet weerstand gewoon los. Goede load-cellen zijn behoorlijk duur.

Je zou eens naar een contactmat kunnen kijken, of leg een slang onder de plaat en detecteer die met een wasmachine schakelaar. Er zijn ook van die voetschakelaars op lucht, misschien is dat iets.

Op 11 augustus 2016 17:06:12 schreef TFJstoopen:
Ik denk dat ik het dan wel met load cells wil gaan proberen. Ik heb zelf geen evdraring met het gebruik van deze dingen.

Vergeet niet dat het signaal versterkt moet worden van een load cel. Ik gebruik de instrumentatie versterker (INA122) voor zoiets.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Capacitieve schakelaar?

Simpel gezegd: 2 stukjes metaal(folie) met isolatie erover. Dit vormt een condensator met kleine capaciteit. Gaat er iemand op staan, dan vormt die persoon een '3e condensator plaat' die de capaciteit flink vergroot. Stuur een wisselstroom erdoor, en je kunt dat verschil detecteren.

Geen bewegende onderdelen. In een ver verleden werd dit wel eens gebruikt voor toetsenborden. Mogelijk dat bovengenoemde nadering-schakelaars op een dergelijk principe werken (maar zelf knutselen leuk & goedkoper :) ).

Nog een optie: reed contact. Magneet op een (verend) uiteinde v/d detectie plaat monteren, reed schakelaar op een vaste plek er onder. Gaat dan open/dicht als plaat een klein stukje naar beneden veert wanneer iemand er op staat.

[Bericht gewijzigd door RetroTechie op donderdag 11 augustus 2016 21:37:42 (18%)

Arco

Special Member

Eventueel een drukschakelaar met een T-stuk op de slang naar iedere nozle?

Druk of flowsensor stelde ik aan het begin ook al voor... ;)
Capacitief lijkt me niet erg goed gaan werken, omdat er te veel variabelen zijn. (gewicht persoon, hoeveelheid water, schoenen of niet...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Enige probleem is dat de nozzles in een bakje komwn te liggen.
http://www.superplastic.be/catalogue/egout---sous-sol/caniveau/pvc/reg…

De diepte van de rand is 1,5 cm waar de nozzle in komt te liggen. De metalen plaat is 5 mm. Ik moet dus 1cm op vullen.
Dit kan makkelijk met een loadcell maar met een capacitieve schakelaar wat lastiger

En flowsensors zouden goed kunnen werken maar dan word het allemaal wel erg duur. Tenzij er op ebay goedkope staan ofzo.

Ik heb in het verleden ooit een een oplossing gezien met twee platen (1 heb je al) met daartussen een laag ESD schuim (die zwarte). Door de druk veranderd de weerstand en kun je detecteren of iemand op de plaat staat.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.