In de omvlochten slang tussen pomp en boiler vond ik een aantal losse schilfers/brokjes kalk. Genoeg om de doorstroming flink te hinderen. De slang is overigens uit siliconen. Ook goed bestand tegen azijn.
In de omvlochten slang tussen pomp en boiler vond ik een aantal losse schilfers/brokjes kalk. Genoeg om de doorstroming flink te hinderen. De slang is overigens uit siliconen. Ook goed bestand tegen azijn.
ik heb het een paar keer gehad net in het messing buisje waar de slang op zit geklemd, in dat dunne gaatje zat zoveel kalk dat er met een naald doorheen moest worden gegaan.
standaard probleem, die dingen worden gewoon veel te weinig ontkalkt. demi water gebruiken helpt iig.
Golden Member
Hangt ook wat af van locatie tot locatie. Op het werk moesten we de koffiezet elke 3 weken ontkalken. Het apparaat begon dan al te stomen bij halve pot. Na lang zagen en wat problemen met de circulatiepomp van het warmwatercircuit is er dan toch een ontkalker gekomen.
Blijkbaar zit er tegenwoordig ook al sjoemelsoftware in die apparaten.
Op 20 april 2019 17:51:54 schreef testman:
ik heb het een paar keer gehad net in het messing buisje waar de slang op zit geklemd, in dat dunne gaatje zat zoveel kalk dat er met een naald doorheen moest worden gegaan. ...
Hier precies zo. Flink verminderde doorgang en als de pomp er dan wat losse kalkschilfers tegenaan drukt komt er niet veel water in de boiler. En die schilfers kunnen nergens heen. Een ander symptoom dat er bij past is het vaak kort na elkaar inschakelen van de pomp, die probeert het wel maar krijgt er niet voldoende water in.
Op 20 april 2019 17:59:54 schreef buckfast_beekeeper:
Hangt ook wat af van locatie tot locatie. Op het werk moesten we de koffiezet elke 3 weken ontkalken. Het apparaat begon dan al te stomen bij halve pot. Na lang zagen en wat problemen met de circulatiepomp van het warmwatercircuit is er dan toch een ontkalker gekomen.Blijkbaar zit er tegenwoordig ook al sjoemelsoftware in die apparaten.
hier in de regio hangt er aan die koffieapparaten met wateraansluiting standaard eigenlijk al een waterfilter die jaarlijks wordt vervangen.
[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 20 april 2019 19:57:25 (24%)
Nog even melden dat het apparaat na het opheffen van de verstopping weer naar behoren werkt. Kan die er weer 8 jaar tegen. Bedankt!
Simpele reparatie: T20 schroevendraaier om zes schroeven uit de bodem te draaien, een kleine platte schroevendraaier om de slangklemmen open te wippen en een puntbektang om de klemmen weer te sluiten. En natuurazijn, in mijn geval van Lidl met 4% azijnzuur. Misschien heeft iemand in de toekomst hier nog wat aan.
Overleden
Op 20 april 2019 21:54:00 schreef Kilian:
Nog even melden dat het apparaat na het opheffen van de verstopping weer naar behoren werkt. Kan die er weer 8 jaar tegen. Bedankt!Simpele reparatie: T20 schroevendraaier om zes schroeven uit de bodem te draaien, een kleine platte schroevendraaier om de slangklemmen open te wippen en een puntbektang om de klemmen weer te sluiten. En natuurazijn, in mijn geval van Lidl met 4% azijnzuur. Misschien heeft iemand in de toekomst hier nog wat aan.
Tip voor het aan knijpen van de slangklemmen, gewoon een ouderwetse nijptang, alleen niet zo hard knijpen dat je hem door knipt, de originele zijn hetzelfde , alleen iets minder scherp.
Op 20 april 2019 13:36:44 schreef Kilian:
Heb je een bron voor die informatie, Roel?
...
Hi Kilian,
Deze waarschuwingen lees je vaak bij b.v. koffiezet apparaten, boilers. Vooral schoonmaak azijn, welke op chemische wijze word gemaakt, is erg slecht voor rubber. EPDM kan er beperkt tegen. Zelf ervaren. Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Groet,
Roel.
Schoonmaakazijn bevat 8-15 procent azijnzuur en dat zou ik ook niet onverdund loslaten op EPDM of siliconen. Ik kan me je ervaring dus voorstellen.
Als ik me goed herinner staat er in de gebruiksaanwijzing van de Philips Senseo dat je niet moet ontkalken met azijn. Meen echter te herinneren dat dat vooral met onderdelen uit aluminium te maken had.
En wat dacht je van combi Alu en Azijn?? Gaat ook niet goed komen!!
Het gaat echt niet om het soort zuur wat je gebruikt volgens mij, maar om de zuurgraad. Of je nu azijnzuur gebruikt of iets anders maakt weinig uit, als de pH maar vergelijkbaar is.
als je rabarber kookt in een alu pan, is ie ook doorgerot erna, veel te zuur..
Dat bedoel ik en in een stoomketel verdampt het water, zuur blijft achter. dusssss Testman heeft het juist!
gesproken word ook over aansluitstuk op de pomp, de overstort naar de voorraad tank terug daar zit een terugslagklepje in, de andere naar de ketel, deze moet toch vrije doorloop moeten hebben of zit hier ook een klepje in?
Ik hoop dat er een van u nog reageert, de topic is al best oud maar voor mij leerzaam.
ketel krijgt geen water uit voorraad tank, pomp start niet continu...
Vriendelijke groet, Niwde
op mn foto de slang linksonder, het punt waar de slang op de messing tankaansluiting zit, komt vaker dicht te zitten met kalk.
Beste Testman,
Heb veel respect voor je aanhoudende adviezen op dit forum! Op je eentje heb je een grote positieve invloed op moeder aarde: met je reparatieadviezen reduceer je de ecologische voetafdruk van talrijke medemensen die je helpt!
Mijn vraag:
Mijn Tefal GV7550 stoomt niet meer en heeft een stoomketel zoals die op je foto.
Het langwerpige bimetaal (in het witte balkje, ongeveer in het midden van je foto, links onder de ronde witte temperatuurvoeler) staat open bij kamertemperatuur en laat dus geen stroom door. Ik denk dat dit het defect veroorzaakt. Want zo krijgt het rechtse uiteinde van het verwarmingselement nooit stroom.
Alvorens een nieuw verwarmingselement met nieuw bimetaal te bestellen (bij directrepair voor €13), had ik voor de zekerheid graag je mening gekend.
(Geen kalkprobleem aanwezig, toestel werd steeds met gedemineraliseerd water gevuld.)
Bij voorbaat dank!
Ben wel geen Testman, maar je meting is correct.. 13 Euro s ook niet al te duur voor compleet element!! Zeker weten geen kalk in drukkamer??
Dit is een overtemperatuurbeveiliging met loodje. Dit loodje smelt bij een bepaalde overtemperatuur. Dus opgelet naar oorzaak toe.
1. Loodje niet gemolten maar kontakt gewoon stuk. Komt niet voor
2. Klixon gefaald (witte ronde er naast) . Zit mee in de set normaal.
3. Relais bij deze blijven regelmatig plakken. Meestal bij de minste trilling terug los dus tegen dat je met je meetinstrument de kontakten vh relais nameet is die reeds terug open gesprongen. Opgelet dus
4. Mkt vd print slecht.
5. Testman reeds aangehaald, te weinig water id boiler. Normaal krijg je dan rood alarm ledje dat indicatie geeft.
6. Ntc slecht kontakt
Dank voor de reacties! Ben slechts een amateur.
EricN, dankzij je uitleg besef ik slechts een gevolg te hebben gevonden in plaats van de oorzaak.
De relais en/of condensatoren meten gaat mijn petje te boven, denk ik. (De Ntc weet ik niet eens zitten.)
Zou het in deze situatie dan het beste zijn om de besturingsmodule mee te vervangen? (Samen met het verwarmingselement & levering: €54 kosten.) Riskeert er dan nog een andere oorzaak te blijven bestaan?
Prettige avond!
De ntc zit op de boiler. De 2 witte draadjes met groen lijntje. De aansluiting zit gesoldeerd en is zeer fragiel. Opgelet dus. Meestal is met fiber stift even lichtjes over de ntc zelf gaan ende stekkers 180 graden omdraaien genoeg om problemen daar op te lossen.
Problemen met print of kalk los je best op (daar je printplaatkennis beperkt is) door tijdens het strijken de boiler te monitoren met een eenvoudige watt of stroommeter.
Aha, wat je schrijft is opnieuw zeer interessant!
Oorspronkelijk dacht ik inderdaad dat het defect te wijten was aan beide stekkertjes van de ntc: die zaten namelijk abnormaal los op de contacten. Had dus ervoor gezorgd dat de stekkertjes opnieuw stevig klemden. Na montage van het toestel bracht dat echter geen beterschap.
Logisch: de overtemperatuurbeveiliging met loodje was toen al doorgebrand.
Van kalk is er geen spoor, er werd altijd gedemineraliseerd water gebruikt.
Als de ntc de oorzaak is geweest, kan dit volgens jou nog andere schade tot gevolg hebben gehad dan alleen de overtemperatuurbeveiliging (bv. op de print)?
(Het is me niet duidelijk hoe ik tijdens het strijken de boiler kan monitoren met mijn eenvoudige multimeter.)
Nogmaals dank
De klixon mee vervangen is een absolute must. De bouten vd weerstand (verwarming boiler)nakijken of die los staan is nog 1.
Monitoren. De weestand neemt een bepaald vermogen. Denk 1000w. Het ijzer ook. Denk 800w. Dus bij start 1800w totaal. Zie je nul dan zijn beide verwarmingen uit. 800 dan is boiler uit. 1000 dan is ijzer uit......
Normaal bij overtemperatuur dan gaat de overdrukklep open (koperen stuk aan elektroventiel) maar zonder water in de boiler moet normaal het "zonder water alarm) af gaan.
Als hij blijft warmen (1000 of 1800, 800 irrelevant) en er komt geen water via de pomp of overdrukklep verliest stoom dan is de print verdachte (ntc reeds gereviseerd zijnde).
Dus goed kijken en luisteren (gaat pomp en verplaatst die water in boiler, streepje op waterlijn ah reservoir zetten) .
Je kan bij start ook eens kijken wat de wattage doen bij het op standby zetten. De toets op het display indrukken. Niet de schakelaar omflippen. Dit meermaals herhalen daar een haperend relais niet vd 1ste (of 10de) keer blijft hangen. Soms moet de boiler langere tijd heet zijn gezien een slappe mkt nog vererget bij hitte.
Dus pomp (geluid), overdrukventiel (kun je niet naast kijken), vermogen, waterniveau (tijdens pompgeluid) in het oog houden.
Niet met lege boiler starten. Maak boiler leeg en doe 50cc er terug in.
Met ontkalkt water bedoel je toch niet vd droogkast? Zacht water kan schuimen. En zeker als er nog eens zeep residu in zit
Dankzij je duidelijke uitleg en mijn LCD-energieverbruiksmeter zie ik dat monitoren wel zitten. Heb het verwarmingselement (met klixon en overtemperatuurbeveiliging) besteld. To be continued...
(Inderdaad werd geen condenswater uit droogkast gebruikt; dat zorgde immers voor problemen met een vorig strijkijzer.)
Vandaag het nieuwe verwarmingselement gemonteerd, wat gemakkelijk was.
Het monitoren daarna begon wat verontrustend: initieel kwam er geen stoom uit het toestel wanneer de stoomknop op het ijzer werd ingeduwd, omdat het stoomventiel dan niet open 'klikte'; het was alsof dat ventiel niet meer werkte, hoewel daarmee nooit eerder een probleem was.
Gelukkig normaliseerde de situatie zich meteen daarna: 1350W verbruik voor de ketel, 700W voor de strijkzool, 50W waterpomp bij momenten; de relais schakelen correct bij aanzetten en in stand-by gaan; alles logisch en normaal. Conclusie: de loszittende aansluitingen van de ntc veroorzaakten het doorbranden van de overtemperatuurbeveiliging, zonder overige schade. Sindsdien wordt er weer volop mee gestreken (en het tijdelijke reservetoestel mag terug naar de zolder).
Eric, hoe kan ik je danken voor je deskundige en snelle adviezen?
Blij te vernemen dat je terug afgestreken het huis kan verlaten
Veel succes daar nog.