Banaan accu ebike

Ladies and gentepeoples,

Ik zag dat er al het een en ander aan informatie heen en weer ging over de Sparta ion banaan accu. Ik heb er nog een stuk of 4 liggen. (Gekregen van een fietsenmaker) voor zo ver hij weet zijn ze dood of te weinig capaciteit. Dit komt omdat het nimh accu's zijn. Mijn elektrische fiets heeft deze ook. (Bionx) maaaaar, omdat ik dus niet mee trap heeft hij een bereik van zo een 10-13 km.

Is er een manier om deze banaan accu's "netjes" open te maken? Deze zijn namelijk ook 24V en ik kan ze dus gebruiken als range extender als ik een accu zou reviseren.(van 4 slechte 1 goede maken) hierbij haal ik wel de pcb eruit en gaat de 24V direct naar de pcb van mijn ebike.

Ik heb al eens 1 zo een accu uit elkaar gehaald om de nimh cellen te scrappen maar man man man... dat was een klus. Buitenom dat heb ik ook 1 cell beschadigd omdat ik de case met een platte schroevendraaier probeerde te splitsen. De pcb zit ook nog eens in een dikke vette laag met blauwe silicone meuk.

Heeft iemand hier ervaring met deze accu's?

Graag geen domme vragen over wat voor accu dit is. Als je dit niet weet dan heb je er geen ervaring mee en kun je me waarschijnlijk niet helpen. ;)

Lucky

Place text here.

Voor zover ik weet zijn die dingen dicht gelijmd en is er geen "nette" manier om ze open te krijgen. Misschien kun je langs de naad zagen met een dremel of zo? Zelfs als je het plastic niet helemaal door zaagt, zal hij veel gemakkelijker breken als je een kerf hebt gemaakt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

je kan eens proberen op dezelfde manier als ik laptopvoedingen open haal.
met een hamertje met zo een platte kant op (scherpe punt) gewoon op de naad tikken rondom de accu. dat 'breekt' de plastic verlijming.
daarna een beetje torsen en bewegen en je hoort zo alles kraken.

dan is het maar een kwestie van op de goeie plaatsen een platte schroevendraaier te kloppen (ik neem een hoek en klop de schroevendraaier erin langs de naad zodat ik het interne niet beschadig)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Dus hoe dan ook moet ik de case uit elkaar halen hmmm. Dan doe ik het gewoon zo. Ik haal hem helemaal uit elkaar en maak een kopie van originele pack. Alleen Ff kijken hoe ik dat een klein beetje waterdicht maak. Van origine zit er een soort van shrinkwrap overheen maar dat kan je volgens mij niet bij iedere winkel scoren. Kan van mijn werk wel seal folie gebruiken om pallets in te sealen maar dat ziet er niet net echt uit.

Place text here.

Hier heb je mooie foto's van een geopende banaanaccu.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Op 14 augustus 2016 12:47:07 schreef Tommyboy:
Hier heb je mooie foto's van een geopende banaanaccu.

Ja! Dit lijkt er heel veel op inderdaad! XD beetje lopen trollen hier! Vertel mij eens de officiële naam van de Sparta accu?

Place text here.

Ik doe hetzelfde zoals fcapri.
Bij ingegoten printplaat, hebben ze lang niet allemaal!, zaag ik een zijde net langs de rand van het gietsel doormidden.
De cellen zijn soms makkelijk soms moeilijk te verwijderen, afhankelijk van de hoeveelheid kit die bij inplakken is gebruikt.
Met een lange platte schroevendraaier in de lengte richting stuk voor stuk onder de cellel steken en proberen los te wurmen/ steken/snijden. LETOP om geen naast gelegen cellen te raken, of je moet van VONKEN houden.:S

Op 14 augustus 2016 13:35:37 schreef Luckymonkey:
[...]

Ja! Dit lijkt er heel veel op inderdaad! XD beetje lopen trollen hier! Vertel mij eens de officiële naam van de Sparta accu?

Wat verwacht je dan met de volgende tekst in je OP?

Op 14 augustus 2016 11:06:59 schreef Luckymonkey:
Graag geen domme vragen over wat voor accu dit is. Als je dit niet weet dan heb je er geen ervaring mee en kun je me waarschijnlijk niet helpen. ;)

Ja, ik snap je verwijzing naar het totaal geescaleerde topic van ik geloof vraag1. Een flauwe opmerking terug moet je dan wel tegen kunnen.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Tuurlijk kan ik tegen een grapje. Alleen als je de originele naam weet dan vind ik dat alleen maar beter!

Zoals ik al zei. Ik kan hem gewoon demonteren inderdaad maar ik had graag de (hier komt hij tommyboy) BANAAN vorm er in willen houden. Dit hebben ze met best stug kunststof gemaakt. Alleen moet ik wel de pcb eruit halen. Die kan namelijk niet communiceren met mijn pcb.

Dus 2 opties:

1- helemaal open halen en zelf een 24v constructie maken en misschien wel 2p dan.

2- precies weten waar de pcb zit en hem daar "afkorten" en gelijk vanuit de + en - werken.

Place text here.

Nou meestal zullen er een paar cellen gaar zijn. Zie je snel aan de witte korrelige aanslag.
Voor het precies op maat afkorten kan ik wel wat maten opgeven, van reeds opengemaakte accu's, die ik heb liggen.
Wel effe de goede doorgeven, er zijn 9 ,10 ,11 ah uitvoeringen.

Op 14 augustus 2016 14:57:02 schreef BenI2C:
Nou meestal zullen er een paar cellen gaar zijn. Zie je snel aan de witte korrelige aanslag.
Voor het precies op maat afkorten kan ik wel wat maten opgeven, van reeds opengemaakte accu's, die ik heb liggen.
Wel effe de goede doorgeven, er zijn 9 ,10 ,11 ah uitvoeringen.

Thanks maar laat naar even. Ik denk dat ik hem toch helemaal uit elkaar haal. Ik zal toch moeten checken welke cellen goed en niet goed zijn.

Place text here.

ergens een mooie plastic back scoren waar ze in passen?

een brooddoos ofzo
http://www.harogifts.be/images4/full/C30298.jpg
http://www.vynckier.com/_images/series-55.gif

één van mijn powerbanken (met 16 telefoon batterijen parallel erin) heb ik gewoon in een klein plastic opbergdoosje kunnen steken (dat was een set van 3 waar de middelste schoon paste van formaat)

of gewoon tapen, lukt ook aardig hoor.

hier mijn eerste geprutst met 36 li-ion cellen (5ex HP laptop batterijen en 6 losse cellen). bij die HP batterijen had ik door waar ik de print kon afzagen en de rest van de behuizing en cellen intakt kon houden.
http://fcapri.homelinux.com/off/pics/eo/li-ion/640/powerbank.jpg

of mijn huidige licht accu. gewoon met dikke zwarte tape in elkaar getaped
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/alleweder/640/DSCN1840.JPG

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Haha! Nice. Met of zonder bms?

Place text here.

fcapri heeft de goede gewoonte om gewoon "1S" configuraties te gebruiken. Dan is een balanceerunit niet nodig. Wel zou je graag een afschakel hebben alsie te leeg wordt. Maar dat kan je ook wel zelf een beetje in de gaten hebben. Zoiets kan je niet verkopen aan "gewone burgers" maar als je zelf je brooddoos-powerbank in mekaar gezet hebt, dan heb je er voldoende verstand van dat je weet wat er gebeurt als je hem te leeg trekt. (Mijn fiets draait zonder BMS.... so far so good).

[edit] Hmm. Nu zie ik balanceerstekkers aan de contrapties. Misschien toch meerdere cellen in serie...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

tja, dat heb ik jaren geleden ook al eens gemaakt, 22x8 cellen liion 18650 waarmee 90AH bij 14,4V gehaald werd. kon je een auto op starten. echter had ik die wel in de originele behuizing terug gezet. aanelkaar tapen doe ik niet zonder tussenschotje bij liion cellen. dat heb ik bij gereedschap accu's wel gezien, de huidige hebben veel meer bescherming tussen de cellen als 4 jaar geleden. daar kwam ook weleens sluiting tussen de koppelstrips en mantel van de cellen voor door bewegen en lekkende cellen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

vroeger volledig zonder BMS,
tegenwoordig voer ik kleine versies uit met een oplaadchipje die ook een ontlaadbeveiliging heeft.
bv voor 1S
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41466AvlQkL._SY300_.jpg

die grote fietsaccu met 36li-ion batterijen was een gewone test accu. na het fietsen werd de spanning nagemeten van elk van de accu. die werkte wel, maar veel onbalans (die HP laptop batterijen hadden verschillende leeftijden).

de laatste getapte batterij is een 3S2P config met balanceerstekker die naar buiten komt. dit omdat ik zelf via een intelligente lader oplaad

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/catalog/ACC6(2).jpg
en
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/catalog/49338.jpg

regelmatig hang ik die eens aan de bovenste voor eens te balanceren, maar voor de rest is het quasi altijd gewoon standaard opladen via één van die 2 laders. de bovenste stuurt er een grote seriestroom door, de 2de heeft 3 afzonderlijke ladertjes zitten die elk 800mA uitsturen.

in het gebruikte toestel zit ook een kleine voltmeter ingebouwd zodat ik de accuspanning al rijdend kan zien. er hangen een paar led lampen aan, waarbij het dik 1-2weken duurt voor de accu zou leeg zijn. ze wordt elke 2-3dagen geladen (eens ik op 10,8V zit of zowat 3,6V/cel)

http://fcapri.homelinux.com/fcapri/alleweder/640/DSCN1981.JPG
het schone van dit mini voltmetertje, is dat die slechts 6mA verbruikt. origineel had ik een verklikkerled zitten van 5mA om te laden weten dat de accu op stond.

BMS printjes heb ik ook gewoon liggen, maar nog niet gebruikt in een accu.

aangezien TS het ook gewoon aan zijn originele accu wil bijkoppelen, is het niet nodig BMS te gebruiken.

TS:vraag me wel af hoe je gaat voorkomen dat je je lege onboard accu gaat koppelen bij een volle externe accu. aangezien alles dan parallel komt, zouden er forse stromen kunnen lopen. of is het de bedoeling dat alles permanent aan elkaar blijft?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Goeie vraag. Ik denk dat ik met een schakelaar en een plug ga werken. Schakelaar uit = geen stroom vanuit onboard accu en via goede dc plug alleen stroom vanuit extra accu op de pcb.

Alleen nog Ff uitvogelen hoe ik dat ga realiseren.

Edit:

Of ik zet ze wel gewoon parallel. Ik kan merken na een tripje van 10km dat de accu heel warm is. Als ik het verdeel door 2p te gaan, dan zou de helft aan ampere nog maar per cel worden gevraagd. Ik zal dan wel een beetje flinkere kabels moeten regelen en opladen duurt ook ineens 2x zo lang

[Bericht gewijzigd door Luckymonkey op maandag 15 augustus 2016 10:12:24 (39%)

Place text here.

dat is het probleem zo niet direct.

stel je bent aan het fietsen, jouw 24V bionx accu loopt leeg en heeft nog 19V over. dan beslis je om je extra pack bij aan te sluiten (want je bent ze vergeten aan elkaar koppelen). die cellen zijn bv geladen tot 1,25V/cell of 25V voor het packet.
een 25V accu die je ineens hard aan een lege accu van 19V hangt...niet zo gezond.
ook je intern pack afkoppelen waardoor de print van 19 naar 0V duikt, en daar dan ineens 25V op gooien zal ze na verloop van tijd ook niet leuk vinden.

ofwel zorg je ervoor dat ze samen opgeladen worden en ook samen leeglopen.
ofwel zorg je ervoor dat ze apart worden opgeladen en je ze aan elkaar hangt:
-als ze allen dezelfde spanning hebben
-met een weerstand ertusen zodat beide accu's kunnen vereffenen.

2de probleem als je ze permanent samen laat hangen. is jouw laad-print in staat te detecteren hoeveel accu eraan hangt, of gaat die na 15Ah zeggen: 'hier is een probleem, ik heb er al 15Ah in gestoken en de accu is nog steeds maar 30% geladen'.

of is dat gewoon een domme lader die blijft doorladen tot die 26V ziet aan de accu

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Dan word het optie 1. Los van elkaar. Dus met een schakelaar. Als de schakelaar aan staat is de onboard accu actief voor laden en ontladen. Als hij uit staat is er geen connectie tussen onboard accu en pcb. Dan is de extra pack klaar om te laden en ontladen. Dus permanent een 2de accu. De lader en pcb zullen het dan zien als een lege accu en kan gewoon laden.

Place text here.

Ik kan toch niet de enige zijn die de kriebels krijgt van die plakbandpakketten :X ?
Een lithiumcel die verkeerd behandeld wordt is een flinke brandbom, je moet er toch niet aan denken dat zo'n pakket in je rugtas in de hens vliegt ofzo door kortsluiting?

Zou niet graag bij je in de buurt willen zitten in de trein ofzo. Het vliegtuig krijg je zoiets gelukkig niet in.

alsof de behuizingen van GSM of laptopbatterijen zoveel beter is.
deze is gewoon een gesealde li-ion accu, een voor en achterstukje plastic en een sticker errond.
en die steek je dan gewoon in je broekzak
http://imshopping.rediff.com/imgshop/450-450/shopping/pixs/4909/e/eb615268vu._samsung-eb615268vu-2500mah-li-ion-polymer-mobile-phone-battery.jpg

dan vind ik aan elkaar getapte 18650's toch al een stuk steviger. allereerst is een 18650 een stevige metalen behuizing voor een li-ion cell. waarom zouden die cellen dan nog een extra plastic behuizing vereisen?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Inderdaad ik wilde net zeggen fcapri. Als de cellen goed vast zitten is er niks aan het handje hoor.

Place text here.