Powerbank aan naafdynamo

Aan mijn naafdynamo heb ik een gelijkrichter geinstalleerd die ca. 5V gelijkstroom levert..
Deze stroom wil ik koppelen aan mijn gps. Echter kan die omgaan met wel of geen spanning.
Nu heb ik daar een powerbank tussen geinstalleerd die als buffer zou moeten functioneren; geen stroom via de dynamo dan stroom vavaf de powerbank.
Echter kan mijn powerbank niet gelijktijdig opgeladen worden en stroom leveren, nou daar heb ik natuurlijk niets aan.
Is er iemand die mij kan vertellen welke powerbank ik als buffer kan gebruiken die wel gelijktijdig kan opladen en ontladen.

Princenhage

zelf een powerbank maken dan met losse printjes.
ik heb er nog maar weinig gevonden die het daadwerkelijk tegelijk kunnen.
gewoon een li-ion laadprintje kopen die van je dynamo een batterij oplaad
dan een li-ion batterij die opgeladen wordt
en van de batterij een li-ion naar usb dc convertertje om er een laadspanning van te maken voor de gps

laadchipje voor li-ion:
http://www.vetco.net/catalog/images/VUPN7390.jpg

DC converter om van 4V accu naar 5V usb te gaan:
http://www.flytron.com/970-large_default/9v-5v-to-5v-600ma-dc-dc-converter-step-up-boost-module-with-usb.jpg

of je hangt één van die bovenstaande printjes rechtstreeks op de accu van je powerbank. dan omzeil je de beveiliging en kan je wel opladen en gebruiken tegelijkertijd

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

@fcapri : mooi antwoord

vraag ik me af, als je 2 powerbanken neemt en dan accu's parallel zet (of 1 accu er uit halen, vul maar in, je snapt wel wat ik bedoel)
dan heb je 2 aansluiting

dat zou ook werken.

waar ik wel net aan denk, neem geen te intelligente powerbank. ik heb er ooit eentje gehad met een display op (0-100% weergave) en daar werkt het niet mee.
die houd namelijk bij hoeveel stroom erin en eruit loopt. als die zegt 0% energie over, ook al is de accu nog vol, dan stopt die met storom leveren. die moest ik telkens resetten door eens af te koppelen (stroomloos) en dan weer inleren (accu leeglopen en weer compleet opladen)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Bedankt voor de reacties, maar voor de gegeven oplossingen ben ik onvoldoende technisch onderlegd

Princenhage

Mijn voorstel: Haal 1 van de printjes die fcapri voorstelt, en sluit dat aan op je bestaande powerbank (openhalen, draadjes er aan solderen, en weer dichtmaken.) Dan heb je afhankelijk van welke je gekocht hebt, een extra laad of een extra ontlaad aansluiting, die tegelijk met de complementaire versie van de originele kan werken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Iemand die zegt onvoldoende technisch onderlegd te zijn laat je toch niet het beveiligingscircuit van een lithiumpack afhalen |:(

Koop een powerbank die wel 'passthrough charging' ondersteund.

dat doen we ook niet.

ofwel steek je een li-ion laadprintje, die zal de cel dan opladen en die print houd er vanzelf mee op als de cell vol is.
de powerbank zelf moet dan instaan om diepontlading te voorkomen.

ofwel steek je een DC convertertje op de accu die uitgerust is met een diepontlading en moet de powerbank zelf instaan voor het laadproces.

of je gaat op zoek achter een zelfdzame powerbank die zowel kan opladen als stroom leveren.

[Bericht gewijzigd door fcapri op woensdag 17 augustus 2016 16:48:51 (25%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

men neme 2 powerbanken, de een laad en de andere ontlaad
en eens in de zoveel tijd steek je de stekers om

Anoniem

De spanning die je meet op jouw naafdynamo is behoorlijk laag. Normaal meet je als de verlichting uit is impulsen van soms wel 35 V. of hoger. Ik denk dat het zinvol is om achter de brugcel een zenerdiode te plaatsen van ongeveer 12 V. Hiermee begrens je de spanningpieken op de lader.

Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

De powerbanks van XIAOMI ondersteunen allemaal pass through charging, wel even opletten of je een originele koopt. Sites als bangood.com leveren volgens mij altijd de echte versies.

Inderdaad mijn xiaomi 5000mah doet het wel.
Originele zijn te koop bij amazon