aanloopweerstand dahlandermotor

Genoeg afstand tot je ogen en gezicht ook.
Wanneer zo'n ding doorgaat geeft het ongeveer het effect van een ouderwetse buiszekering die gaat, daar wil je niet dicht bij staan.
Oog en gelaatsbescherming bij de eerste experimenten is een aanrader.

Wat het uiteindelijk gaat worden ligt nog open.
Van een collega krijg ik het advies om eens te kijken naar de DE1 van Eaton. In vergelijking met andere merken zeer voordelig.
Weet alleen niet of dit gaat op een Dahlandermotor.

ik kan niet terugvinden of deze 3 fasen regelt, en de range is maar net genoeg voor je motor. deze gaan tot 7,5KW motoren.

edit, ding van 5,5Kw kost een 430€

de keypad kost een 100€ en de configuratie mod een 55€

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 19 augustus 2016 10:57:54 (28%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De DE1 is een 3fasen regelaar en het type voor 5,5kW (EA SPEEDST DE1 400V11,3A 5,5KW) zou voldoende moeten zijn voor mijn gebruik; 5kW 13,5A driehoek 730 toeren.
Je moet er een bedieningselement bij kopen, dat dan weer wel.

Die 5 kW is het asvermogen, het elektrisch vermogen is groter.
Het elektrisch vermogen is 13,5 x 400 x wortel3 = 9353 W dus 9,4 kW
Ik denk dat Testman gelijk heeft en dat deze regelaar niet geschikt is.

@Leo
Wat je daar vertelt is niet waar.
Als ik een frequentieregelaar koop voor 5,5kW is dat het asvermogen. In de specs van de frequentieregelaar staat bovendien extra vermeld dat ie bedoeld is voor een motor die ca 11,5A trekt.

Dat geldt voor een normmotor maar je hebt hier een speciale motor.
Een normmotor van 5,5 Kw asvermogen zal ongeveer 7,5 kW elektrisch vermogen nemen. Deze motor neemt 9,4 kW dat wordt best link.

Ik leg de vraag bij Eaton neer. Hun antwoord plaats ik hier.

Zou in deze toch zeker minstens een 15A type kiezen, als je er lang plezier van wil hebben.

zo'n ding beter ruim nemen, beter als na 1,5 jaar een nieuwe kunnen kopen omdat het toch te krap aan was..

eenzelfde model met 400V 16A kost een 130 euro meer als de 11,3A versie.

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 19 augustus 2016 14:29:04 (30%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het verschil tussen "het kan net" in het Nederlands en "it ken net" in het Fries is soms klein.

Ben wel benieuwd wat Eaton er over zegt, kan ook nog zijn dat er een overbelastingsmarge is maar dat zullen zij als beste weten.

Neemt niet weg dat als het inderdaad een Dahlander motor is en geen 2 toerenmotor met aparte wikkelingen dat het dan vaak mogelijk is om de motor wat om te bouwen zodat ster-driehoek aanloop toch mogelijk is. Hangt er dan vanaf welk type Dahlander en welke aansluitingen er al dan niet naar buiten zijn gevoerd en zich verzamelen op de aansluitklemmen. Dan moet je wel gaan meten en ook weten wat je aan het meten bent.
Maar we weten feitelijk weinig over de motor, is het Dahlander, 2 toeren met aparte wikkelingen of pamwikkeling, dat is nu niet bekend.

Volgens Eaton is de stroom die de frequentieregelaar kan hebben, bepalend en niet het vermogen. Een 5,5kW frequentieregelaar kan ca 11,5A hebben, een 5kW Dahlandermotor die 720 toeren draait neemt 13,5A. Dat betekent dat ik naar een frequentieregelaar van 7,5kW moet. Toch weer een €100 duurder.

Op 17 augustus 2016 10:11:14 schreef meuser:
hallo

gegevens van de motor;
5kW, 13,5A driehoek, 730 toeren/minuut
7kW, 15A ster 1470 toeren/minuut

Volgens mij moet je gewoon rekening houden met 15A.

GJ_

Moderator

Op 24 augustus 2016 13:30:25 schreef meuser:Een 5,5kW frequentieregelaar kan ca 11,5A hebben...

Voor de volledigheid: een beetje 5,5kW drive levert nominaal ruim 13A, maar kan gedurende 3s gemakkelijk 25A leveren, en gedurende een minuut 17A.

Op 18 augustus 2016 20:58:08 schreef testman: meen overigens dat je ook met 2 weerstanden vooruit kunt. 1 fase kan direct op de voeding..

Een softstarter voor de problemen van TS moet echt op drie fasen regelen anders heeft het over het algemeen weinig nut.

De goedkoopste softstarters die ik ken en waar ik goede ervaringen mee heb zijn van Solcon. Op drie fasen regelend vanaf de RVS-AX serie. Worden geleverd door Vierpool.

wat schat je dat zo'n softstarter van Solcon kost?

van de frequentieregelaar van Eaton weet ik dat het een uitgekleedde versie is, zou met niet verbazen als ie echt niet meer kan regelen dan die 11,5A.

Ik heb nog 2 regelaars iggen, zijn 7.5 kw 16,5 ampere uitgaan,
voor weinig en nieuwstaat.
alleen de vraag waar woon je ongeveer ?
donderdag morgen voor het werk naar aalten en keulen,
vrijdag groningen en zeeland, dus veel mogelijk.

[Bericht gewijzigd door repair-boy op woensdag 24 augustus 2016 21:50:08 (41%)

@repair-boy
stuur ff een mailtje naar info@woodenart.nl dan stuur ik je een mail terug met mijn adresgegevens en telefoonnummer

Op 24 augustus 2016 17:13:33 schreef GJ_:
[...]Voor de volledigheid: een beetje 5,5kW drive levert nominaal ruim 13A, maar kan gedurende 3s gemakkelijk 25A leveren, en gedurende een minuut 17A.

En dan houd je het nog bescheiden.
150% motorstroom gedurende één minuut voor een frequentie-omvormer is redelijk normaal.

jammer dan dat hij niet achter de telefoon zit bij Eaton of Moeller......

Heb meneer een control technics se 7.5 kw regelaar aangeboden .
voor 150 euro, gewoon nieuwstaat.
zaterdag morgen mail contact gehad, maar de kogel is nog niet door de kerk.
lijkt mij een heel goede oplossing voor een nette prijs.

Zeer nette prijs kan je niet voor knoeien en prutsen met weerstanden e.d.

??

@repairboy bij mijn weten goed,voor verkoop test ik ze nog.

Ik heb niets meer gehoord van repairboy. Zijn die dingen getest en hoe is die test afgelopen?

Ik wil altijd iets draaiend ter plekke kopen of verkopen om geen meningsverschillen te krijgen.
daarom heb ze werkend klaarstaan ,voor de toekomstige eigenaar.

[Bericht gewijzigd door repair-boy op vrijdag 2 september 2016 20:54:55 (68%)

Ik zie dat je in Heerenveen zit.
Daar zit ik eigenlijk nooit en ik heb ook geen tijd om voor 2 frequentieregelaars op en neer te rijden.