koelkast siemens probleem met temp

mijn siemens ingebouwde koelkast ke26R450/02 heeft problem met de temperatuur.
op stand 1 (of2) koelt hij niet voldoende (temp 10°),op stand 3 a 4 wordt het onderin nul graden en bovenin 6°
ik heb hem al een paar uur op stand 0 gezet om te ontdooien, maar hielp niets
test met bladpapier tss deur..ik kan het papier er idd zo uittrekken
kan het zijn dat de deurrubber aan vervanging toe is ? hoe kan ik dat zeker weten ?

Haal als eerste de houten deur er vanaf en controleer of de koelkast niet te diep zit. Tevens kan je dande papiermethode gebruiken

heb de test met de lamp gedaan, koelkast afzetten, zaklamp erin leggen
ik zie geen licht doorkomen
de deur eraf halen is al een gans karwei :-(

maartenbakker

Golden Member

Als je hem op een wat koudere stand zet, zoals 4, blijft hij dan ook continu doordraaien?

Als je geen licht ziet, lijkt me niet dat er een probleem is met de deur.

Bij Siemens (Bosch, BSH) moet je vanwege constructiefouten serieus rekening houden met lekken in het koelgascircuit. Hoe oud is het ding?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Tss 3 en 4 wordt het onderin dus te koud en bovenin zo'n 5 graden
Ik heb niet de indruk dat hij dan continu draait
Is 10 jaar oud
Heb hem nu op stand nul gezet zodat hij eens volledig ontdooid...morgen terug op zetten

Het is geen No Frost kast dus ontdooien heeft geen zin. Allen de slepers van de deur loshalen is voldoende (4 min werk) of is het deur op deur montage??

Shiptronic

Overleden

Een test die ik regelmatig gebruikte was een andere lamp test.
Doe de kast open en voel aan de lamp

1) koud! prima!
2) warm ? dan sluit de deur niet goed en blijft de lamp branden ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Deur trekt zichzelf ook niet dicht...kunnen zo'n scharnieren bijgeregeld worden ?

als de deur niet wil sluiten, zijn de kastscharnieren vaak naar onder uitgezakt. dat is niet bij te stellen, gewoon nieuwe scharnieren erop zetten. dit heb je sneller met een een hoge deur die zwaar is ( mdf bijv )

waar rook was, werkt nu iets niet meer

nu ja, allemaal bedankt, maar try error kost ook best een duit, 70voor ne rubber, 50 voor scharnieren, en dan nog geen zekerheid, dus maar een nieuwe besteld

als de rubber gescheurd is pas vervangen, zo niet is vervangen niet nodig.

als de houten deur van de keuken op de koelkastdeur zit, zullen die verzakte scharnieren toch ook vervangen moeten worden. anders heb je bij de nieuwe hetzelfde probleem..

houd marge, want hout gaat werken met wisselende luchtvochtigheid. als de deur krom gaat staan en deze sluit strak op de ombouw, gaat de deur toch open staan. een 5mm speling voorkomt dit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik snap 1 ding niet, waarom een nieuw deurrubber?? In de scharnieren kan ik me nog vinden

Deur op deur....dan zijn de scharnierwn toch ook nieuw bij nieuwe frigo
Rubber is niet gescheurd

Waarom dan het rubber vervangen??

ik ga rubber niet vervangen, ik ga frigo vervangen :-)

Zonde.... Had ook niet op dit forum gehoeven maar dan direct een nieuwe kopen. We geven aan alle kanten tips....voor niets jammer...

Had er iemand gezegd..het ligt zeker daaraan dan had ik het nog geprobeerd. ..wisselstukken zijn ookniet goedkoop dus try and error zag ik niet zitten..

maartenbakker

Golden Member

Ik heb een vooroordeel tegen Bosch/Siemens dus ik kan er niet echt rouwig om zijn (als hij nu niet total loss is, is hij dat later toch wel dus levensduurverlenging vind ik dubieus). Zolang je maar een ander merk terugplaatst.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 24 augustus 2016 22:57:50 (28%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 24 augustus 2016 20:57:04 schreef maartenbakker:
Ik heb een vooroordeel tegen Bosch/Siemens dus ik kan er niet echt rouwig om zijn. Zolang je maar een ander merk terugplaatst.

Ik zie vaak BSH groep, voorbij komen....Bosch/Siemens/en dan ?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
maartenbakker

Golden Member

Hausgeraete. Alleen staat BS misschien niet voor Bosch/Siemens maar voor Bull Shit :9

Ik beschouw het als een budgetmerk tegen een te hoge prijs. Je koopt alleen budgetmerken als de prijs zodanig is dat je er geen risico mee loopt als hij maar een paar jaar meegaat, maar BSH laat (niet volledig structureel maar zeker niet incidenteel) rare steken vallen. Doorrottende koelleidingen, jaren geleden al en waarschijnlijk nog steeds een probleem. Uitfikkende vaatwassers. Nu geen probleem meer, maar is regelmatig brandverzekeringswerk geworden en de terugroepactie was en is tamelijk belachelijk qua uitvoering (schoolvoorbeeld hoe het wel moet: Philips met de K40).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

He he Maarten niet mopperen op ( m'n) K40!!! Draait nog steeds OK...Als je hem af en toe een batterijtje geeft gaat het goed.

maartenbakker

Golden Member

K40 is juist een voorbeeld van hoe het wel moet met een terugroepactie, eenmalig doorsolderen of nieuw GSP erin en die dingen leven eeuwig! :)

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 25 augustus 2016 23:52:51 (17%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hoi Maarten,

alhoewel ik het met je eens ben dat BSH soms fouten heeft gemaakt, denk ik dat je iets te kort door de bocht gaat.
Ten eerste vrijwel alle (B) merken hebben series geproduceert die bij nader inzien eigenlijk voor een schijntje veel beter hadden kunnen functioneren, soms gaat dit om component keuzes die na verloop van tijd toch niet geschikt zijn, soms om klinkklare flaters.
In beide gevallen heb ik een idee hoe dit komt, de eerste de inkoopafdeling probeert altijd goedkopere componenten op zo'n PCB te krijgen dan de ingenieur die het ontwikkeld heeft zou willen.
Het tweede geval is vaak een gevolg van de erg korte time to market, ik heb mensen bij tijd en weilen 14 uur dagen zien maken want er is een dead line/design freeze, te laat gelevert betekent reusachtige boetes.
Trouwens ook bij de A merken zie ik ditzelfde verschijnsel, enige dagen geleden kwam een van mijn collega's langs de inkoop afdeling wou goedkopere componenten op zijn project zetten, waarop hij reageerde, ok, maar het risico is voor jullie, falen betekend maanden extra laboratoria.
Deze ingenieur heeft bijna 1000 overuren gedraait in de laatste 18 maand, dan heeft hij het klaar en willen ze om een halve cent per stuk even een van zijn critische componenten omwisselen.
Het is niet altijd zo simpel als BSH bad, **** Good, alle bedrijven maken fouten, en vaak zijn het niet eens de bedrijven maar hun toeleveranciers.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

het is ook vaak de bedrijfsvoering. die is niet meer dat een toestel 10 jaar mee moet gaan, maar 5 a 6 jaar is al genoeg. gebruik je dan de machine meer als normaal, dan is het ding na 3 of 4 jaar al stuk. puur een markt economie. toestellen zijn goedkoper geworden, fabrikanten gaan mee met elkaar want ze willen allen verkopen. echter koop je tegenwoordig 3 of 4 machines in dezelfde tijd waar je er vroeger 1,5 tot 2 kocht in diezelfde tijd..

en idd, fabrikanten gaan voor 1 cent per component winst echt wel over naar een ander merk component. je ziet dat als je van een bepaald merk de eerste reeks machine open haalt en de latere reeks. men haalt de problemen eruit, maar ook zitten er goedkopere componenten in.

waar rook was, werkt nu iets niet meer