koelkast siemens probleem met temp

als de rubber gescheurd is pas vervangen, zo niet is vervangen niet nodig.

als de houten deur van de keuken op de koelkastdeur zit, zullen die verzakte scharnieren toch ook vervangen moeten worden. anders heb je bij de nieuwe hetzelfde probleem..

houd marge, want hout gaat werken met wisselende luchtvochtigheid. als de deur krom gaat staan en deze sluit strak op de ombouw, gaat de deur toch open staan. een 5mm speling voorkomt dit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik snap 1 ding niet, waarom een nieuw deurrubber?? In de scharnieren kan ik me nog vinden

Deur op deur....dan zijn de scharnierwn toch ook nieuw bij nieuwe frigo
Rubber is niet gescheurd

Waarom dan het rubber vervangen??

ik ga rubber niet vervangen, ik ga frigo vervangen :-)

Zonde.... Had ook niet op dit forum gehoeven maar dan direct een nieuwe kopen. We geven aan alle kanten tips....voor niets jammer...

Had er iemand gezegd..het ligt zeker daaraan dan had ik het nog geprobeerd. ..wisselstukken zijn ookniet goedkoop dus try and error zag ik niet zitten..

maartenbakker

Golden Member

Ik heb een vooroordeel tegen Bosch/Siemens dus ik kan er niet echt rouwig om zijn (als hij nu niet total loss is, is hij dat later toch wel dus levensduurverlenging vind ik dubieus). Zolang je maar een ander merk terugplaatst.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 24 augustus 2016 22:57:50 (28%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 24 augustus 2016 20:57:04 schreef maartenbakker:
Ik heb een vooroordeel tegen Bosch/Siemens dus ik kan er niet echt rouwig om zijn. Zolang je maar een ander merk terugplaatst.

Ik zie vaak BSH groep, voorbij komen....Bosch/Siemens/en dan ?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
maartenbakker

Golden Member

Hausgeraete. Alleen staat BS misschien niet voor Bosch/Siemens maar voor Bull Shit :9

Ik beschouw het als een budgetmerk tegen een te hoge prijs. Je koopt alleen budgetmerken als de prijs zodanig is dat je er geen risico mee loopt als hij maar een paar jaar meegaat, maar BSH laat (niet volledig structureel maar zeker niet incidenteel) rare steken vallen. Doorrottende koelleidingen, jaren geleden al en waarschijnlijk nog steeds een probleem. Uitfikkende vaatwassers. Nu geen probleem meer, maar is regelmatig brandverzekeringswerk geworden en de terugroepactie was en is tamelijk belachelijk qua uitvoering (schoolvoorbeeld hoe het wel moet: Philips met de K40).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

He he Maarten niet mopperen op ( m'n) K40!!! Draait nog steeds OK...Als je hem af en toe een batterijtje geeft gaat het goed.

maartenbakker

Golden Member

K40 is juist een voorbeeld van hoe het wel moet met een terugroepactie, eenmalig doorsolderen of nieuw GSP erin en die dingen leven eeuwig! :)

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 25 augustus 2016 23:52:51 (17%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hoi Maarten,

alhoewel ik het met je eens ben dat BSH soms fouten heeft gemaakt, denk ik dat je iets te kort door de bocht gaat.
Ten eerste vrijwel alle (B) merken hebben series geproduceert die bij nader inzien eigenlijk voor een schijntje veel beter hadden kunnen functioneren, soms gaat dit om component keuzes die na verloop van tijd toch niet geschikt zijn, soms om klinkklare flaters.
In beide gevallen heb ik een idee hoe dit komt, de eerste de inkoopafdeling probeert altijd goedkopere componenten op zo'n PCB te krijgen dan de ingenieur die het ontwikkeld heeft zou willen.
Het tweede geval is vaak een gevolg van de erg korte time to market, ik heb mensen bij tijd en weilen 14 uur dagen zien maken want er is een dead line/design freeze, te laat gelevert betekent reusachtige boetes.
Trouwens ook bij de A merken zie ik ditzelfde verschijnsel, enige dagen geleden kwam een van mijn collega's langs de inkoop afdeling wou goedkopere componenten op zijn project zetten, waarop hij reageerde, ok, maar het risico is voor jullie, falen betekend maanden extra laboratoria.
Deze ingenieur heeft bijna 1000 overuren gedraait in de laatste 18 maand, dan heeft hij het klaar en willen ze om een halve cent per stuk even een van zijn critische componenten omwisselen.
Het is niet altijd zo simpel als BSH bad, **** Good, alle bedrijven maken fouten, en vaak zijn het niet eens de bedrijven maar hun toeleveranciers.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

het is ook vaak de bedrijfsvoering. die is niet meer dat een toestel 10 jaar mee moet gaan, maar 5 a 6 jaar is al genoeg. gebruik je dan de machine meer als normaal, dan is het ding na 3 of 4 jaar al stuk. puur een markt economie. toestellen zijn goedkoper geworden, fabrikanten gaan mee met elkaar want ze willen allen verkopen. echter koop je tegenwoordig 3 of 4 machines in dezelfde tijd waar je er vroeger 1,5 tot 2 kocht in diezelfde tijd..

en idd, fabrikanten gaan voor 1 cent per component winst echt wel over naar een ander merk component. je ziet dat als je van een bepaald merk de eerste reeks machine open haalt en de latere reeks. men haalt de problemen eruit, maar ook zitten er goedkopere componenten in.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Hoi Walkura,

Ik weet dat ik kort door de bocht ga, maar ik vind de soort fouten (onherstelbaar en eventueel met forse gevolgschade als het defect eenmaal optreedt) en bijbehorende oplossingen (niets doen en het ontwerp in productie houden respectievelijk een relaisprintje ertussen knopen of niets doen en het apparaat afkeuren als er al sporen van defect zijn) gewoon van een klasse dom dat ik over 10 jaar wel eens ga kijken of BSH weer de moeite van het kopen waard is (genoeg andere keus). Als ik dit van andere merken onder ogen krijg gaan ze ook op de zwarte lijst. Voordeel daarbij is waarschijnlijk dat ik de meeste ellende van andere merken niet langs zie komen ;-) maar ook dat de ellende van de andere merken kennelijk niet ernstig en consequent genoeg is om veelvuldig langs te komen. Doe mij dan maar onderbroken foliecondensatoren of LNK304 IC'tjes in allerhande witgoed. Daar valt wel tegenop te repareren.

Overigens gebruik ik zelf ook nog steeds naar tevredenheid een BSH-product; een stofzuiger die het voorlopig prima blijft doen. Ik had ook ooit een koelkast van ze, maar dat verhaal kun je verder wel raden. Zo'n vaatwasser had ik gelukkig niet, maar heb het resultaat wel bij een klant mogen zien.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ik heb de ervaring met ikea vaatwassers, die kunnen absoluut niet tegen maanden staan met wat water nog in de leidingen. rubbers en dichtingen slaan bij de eerste wasbeurt dan meteen door. gezien dat b keuze whirlpool spul is, zegt dat ook wat over de kwaliteit van dat merk.

ik meen dat ik ook zo'n printje met relais heb gezien in een 15 jaar oud model van BSH waar die branden door veroorzaakt werden. los hangende aan de draden in de deur wordt het nieuwe relais geschakeld door het oude relais. dat is geen punt, maar de bevestiging van de nieuwe print en de bedrading was prut..

echter is dat een lapmiddel op een machine die al ruim 10 jaar was toen op oplossing kwam. de rest van die machines was echt niet slecht. ik heb er meerdere in onderhoud gehad met 6500 wasbeurten op de klok en meer als de filter en zeepbak ging er niet aan stuk. tot de print kwam, maar 6500 is echt op voor die machines. bauknecht had met 6500 beurten de helft van de onderdelen al vervangen gehad, sommige 2x..

hier een gevolg van die BSH machines van 15 jaar geleden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik sluit me bij Testman aan. Ik vind de materiaalkeuze van BSH af en toe een beetje dubieus. Bosch startte met de eerste electronische dubbeldeurs kasten, ik weet niet hoeveel van die dingen die een kapotte driewegklep hadden en ook nog eens de leidingen en verdampersdie consequent van doorrotten. De meeste hebben de 6 jaar echt niet gehaald. Destijds wel een kast van dik 1500 Gulden. Er wat van geleerd?? Nou, nee. Recent zijn er ook nog steeds kasten van Bosch met opgebolde achterwanden oftewel ook weer doorrgerot. Niet een, een kennis van mijn had geleverd aan een vakantiepark van 120 huisjes, geen een is er meer na 4 jaar en staan nu allemaal Whirlpools, toeval?? nou nee.. Vaatwassers: men wist in 98 al dat er vlambare materialen op en rond de print inzaten, we leveren het gewoon domweg tot 2007 gewoon door!! Nu de hittepompen met kapotte lagers of defecte verwarmingselementen en pompentoppen die kromtrekken... aan de vleet worden ze vervangen. De reparaties zijn al vaak niet meer rendabel daar het rond de 200 a 250 Euro gaat kosten. Al na 3 a 4 jaar!!
Wasmachines met gebroken trommelkruizen, ook al binnen de 3 jaar, ook te duur om te herstellen zelfs met coulance...
OK, Whirplool/ Bauknechten hebben ook wel defecte pompen, maar valt de laatste jaren wel mee qua percentage die verkocht zijn.

Grappig dat plaatje, is ( helaas) wel vaak gebeurd...

Mischien is het omdat ik bij een leverancier van vrijwel alle merken werk, maar ik zie dat vrijwel alle B-merken proberen continue de prijs te drukken.
Ik heb dagen in het laboratorium gestaan emissie tests te doen om te kijken of we zonder een Y-condensator konden doen, waarom, ze moesten manueel worden bestukt en dat kost geld.
Serieus, de gemiddelde wasmachine controller kost ongeveer 5 Euro als ze de fabriek uitkomen, en nog krijg je de vraag of dit onderdeeltje of dat onderdeel echt nodig is.
(Ja, dit zijn dezelfde PCB's waar je bij de service 100 of 200+ voor betaald)
Zoals mijn Chef ooit eens zei, voor meer geld krijg je meer software opties, maar geen betere kwaliteit.
Het is ontworpen om een vooraf bepaald aantal cycles/bedrijfsuren te maken, en daar word het op ontworpen, doe je dit niet dan verlies je de quotatie en gaat de klus naar de concurent.
Dit is door de client gespecificeert hoeveel bedrijfsuren ze willen.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
maartenbakker

Golden Member

Misschien zit hem in die eerste zin wel de schokkende essentie. BSH is dus een B-merkfabrikant, terwijl dat vroeger niet zo was. En dan nog eentje die zijn zwakke punten wel heel ondoordacht uitkiest als het niet min of meer ongelukjes waren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als ik het mij nog goed herinner had Bosh vroeger (+- 25jaren terug) verschillende kwaliteiten, 1. in Duitsland gemaakt en 2. in Zuid Europa gemaakt.
Er was toen een groot verschil in kwaliteit én in prijs.
Ik ben ooit op bezoek geweest in de fabriek in Berlijn (Siemens/Bosh/Constructa), en wat ik daar zag was toch van goede kwaliteit.

vergeet niet dat veel merken die in de 70's/80's nog prima kwaliteit biedden tegenwoordig ook rommel zijn, meer inkoop van merken die je zelf niet zou kopen met hun "bekend goed merk" sticker erop.

BSH is dat ook gaan doen, maar later als de rest en dat valt blijkbaar op.

heb zelf ook al 1 warmtepomp vervangen gehad, nog geen 5 jaar oud dat ding, veel sloopwerk om erbij te kunnen. tevens moet de bekabeling aangepast worden voor de pomp. allemaal dingen om mensen sneller aan een andere machine te krijgen.

het heeft zeker ook met de ingekakte economie te maken per 2008, want toen begonnen veel merken met het steeds goedkopere produceren. ook een voorbeeld is netadapters van apparaten. waar men voorheen bekende merken gebruikte die ( ook smps ) 10 jaar meegingen is alles nu van die vage chinese meuk welke al binnen 5 jaar last krijgt van de te goedkope elco's. want wat walkura al zegt, op 2 cent de stuk goedkoper bij de concurrent gaat een klant voor 200.000 besturings printen voor een vaatwasser al lopen. niet alleen goedkopere componenten later in productie heb ik gezien, maar ook minder componenten. de print blijft hetzelfde, maar men laat bijv goede ontstoring en bescherming achterwege..

ik zie het ook bij verlichting, zowel lichtbronnen als armaturen zijn steeds goedkoper met de componenten. evsa's gaan binnen 2 jaar al ellende geven als je de goedkoopste verlichting wilde. merken als osram en philips heb ik al vaker in haden gehad waar men af fabriek gewoon een hf trafo scheef in de print had zitten, helft pennen niet gesoldeerd en dus werkt de boel niet. die sticker tested op die dingen zegt dus niks..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 28 augustus 2016 14:38:55 schreef rudallen:
Als ik het mij nog goed herinner had Bosh vroeger (+- 25jaren terug) verschillende kwaliteiten, 1. in Duitsland gemaakt en 2. in Zuid Europa gemaakt.
Er was toen een groot verschil in kwaliteit én in prijs.
Ik ben ooit op bezoek geweest in de fabriek in Berlijn (Siemens/Bosh/Constructa), en wat ik daar zag was toch van goede kwaliteit.

25 jaar terug waren zowel de Duitse als de Spaanse (denk ik) machines ongetwijfeld van uitstekende kwaliteit. Ergens kort daarna is er een Lopez-achtig type aan het bewind gekomen, vermoed ik (zoekterm: Lopez effect).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op zich zie ik wel pogingen om hun component management op orde te krijgen, tegenwoordig gaan ze steeds meer over naar elk component is van te voren gespecificeerd.
(en als er ook maar iets misgaat en er is een verkeerde weerstand geplaatst dan hang je)
Het probleem met deze strateie is dat elke overeenkomst zwart op wit moet en je administratieve arbeid echt de pan uitrijst, en dankzij de financiele crisis zijn fabrikanten vaak tot op het laatste moment schimmig over de gewenste aantallen.
Ik heb bij een van mijn projecten (niet voor onze geliefde oosterbuur) de volgende situatie gehad, quotatie voor 500k + 100K afwasmachines, dankzij de crisis werd dit terug geschroefd tot 200k + 50k, tot het laatste moment werd er geen cijfer gegeven over de productie aantallen, uiteindelijk kwamen ze met de cijfers 800k + 250k.
Begin December komen ze hier mee, half December moet de productie starten en de levertijd van de onderdelen is makkelijk 3 a 4 maanden.
Voor dat je de productie en je supplytrain op gang hebt en alles soepel loopt ben je een half jaar (en een hele serie grijze haren) verder.
Maar het hangt van het merk af, sommigen specificeren alles, somiggen alleen de critische componenten, het hangt echt van de client af.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
maartenbakker

Golden Member

Toelevering is dus eigenlijk topsport... Leuk, dit soort kijkjes in de keuken.

Ik dacht dat ik het als "inkoper" van computeronderdelen lastig had, maar gezien de kleinschaligheid is dat onvergelijkbaar makkelijker.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Een handje vol optocouplers kopen is makkelijk, als je 500k (of meer) nodig hebt en je verwacht ze over 2 week te hebben dan heb je hulp van onze lieve Heer nodig.
Om dit soort van serie productie op te zetten, dan ben je 6 maand voor de S.O.P al bezig om er voor te zorgen dat de benodigde componenten op de juiste datum aankomen en blijven komen.
Bij dit soort grote aantallen van componenten, dan word dit ver van te voren besproken, soms moet de productie capaciteit opgevoerd worden om uberhaupt zoveel van een bepaald component te produceren.
Last minute veranderingen is heel erg moeilijk, dan hangt het er echt vanaf of het component op voorraad is (en of de klant de kosten voor zijn rekening neemt van de componenten die je al besteld had)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II