freon in nieuwe diepvriezer

hallo
ik heb een grote amerikaanse koelkast daar heb ik een oude
compressor ingezet en gevuld met freon
na paar weken draaien lijkt de motor vast te staan
kan de freon de olie aangetast hebben?
hoor graag van jullie

Welke freon?

Elke soort freon heeft een andere olie nodig. Doe je dit niet, dan tast de freon de olie aan, en wordt deze zuur.

Heb je wel het juiste type gas er in gedaan?
Is de kast wel eerst gevacumeerd voordat je het gas erin deed?

je kan niet zomaar een ander koelgas gebruiken dan voorgeschreven is. Kan wel, maar moet er een ander droogfilter in en paar keer "spoelen" met stikstof en diep vacuumeren

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
maartenbakker

Golden Member

Dat is een groep stoffen, met als bekendste R12 maar bijvoorbeeld ook R22. Hoe dan ook is dit een vage situatie. Ik denk dat de TS het beste eens (inclusief R-nummers en/of stofnamen) kan melden:

- voor welk koelmiddel de compressor bestemd is
- welk koelmiddel er in de koelkast hoorde te zitten
- welk koelmiddel hij erin heeft gedaan

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Shiptronic

Overleden

en hoort het inspuitsysteem bij het gebruikte koelgas? ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Thevel

Golden Member

Op 17 augustus 2016 10:29:16 schreef gerard1:
en gevuld met freon

Is freon nog te koop? ik dacht dat het middel verboden was?

R12 en R22 zijn al jaren niet meer te koop hoor.
Tegenwoordig gebruikt met R404 en R134a.
Deze koelgassen werken alleen met polyesterolie.
Een andere combinatie is dodelijk voor het hele systeem. Dan mag je nog zo veel vacumeren als je wil....
Koelgassen zijn niet te koop voor particulieren. Met heeft daar (in België toch) een getuigschrift voor nodig dat bewijst dat je terdege weet waarmee je bezig bent.

Mvg Oswald
Shiptronic

Overleden

Freon is een merknaam van Dupont, zegt verder niets. net zoals Bahco.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

hallo
bedankt allemaal voor de wijze info
ik heb dus een vries/koel combinatie van boch
daar zat compressor van samsung onder mk4a5q-r1u r600a
daar was een draad die naar de wikkeling gaat afgebroken
nu had ik altijd nog graag eens gezien hoe men gas vult
dus ik vond een gepensioneerde koeltechnicus en die had nog
een oude nooit gebruikte compressor staan (necchi n17rv r502
650w (wel groter dan die er in zat maar we konden hem erin
lassen met zilver, hij is gevuld met r508 (wel eerst vacuum
ik weet niet of droogfilter en inspuitsysteem daarvoor geschikt
is,na 1 dag begon compressor te trillen en werdt heet
ik heb een slecht karakter en kan stoppen als iets niet lukt
dus nu wil ik oude compressor weer in elkaar lassen.
mijn kennis heeft ook olie wat in compressor moet en hij zegt
dat die olie geschikt is voor r508
is dit een verloren zaak? of heb ik een kans
zo,n grote dubbeldeurs amerikaanse koelkast is duur en deze is 8 jaar oud
wat denken jullie?

De originele compressor kost rond de 140 eur. Volgens mij zijn dat de kosten niet...

wat voor koelmiddel zat er in de originele compressor?

Als ik even snel gegoogled heb lijkt de originele R600A te hebben. Heb je de condensor en lineset ook geflushed voordat je 'm gevuld hebt?

En verder: heb je het koelcircuit verder goed getest? (afgeperst, hield ie goed vacuum)? En tot hoever heb je 'm gevacumeerd?

Eerste ideen zou zijn dat ie lek is, verkeerde olie, of dat er nog restanten vuil/r600a in het systeem zaten.

Ook achterhaald waarom de wikkkelingsdraad was afgebroken? Was dat user-abuse of was die verbrand? Het 2e zou misschien kunnen door een defecte aanloopcondensator.. En als je die overzet op een nieuwe compressor..

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op donderdag 25 augustus 2016 08:41:49 (17%)

maartenbakker

Golden Member

Dit is wel een van de lastiger scenario's. Een kast die voor R600A is, een compressor die voor R502 is en dan vullen met R508.

Ik ben geen koelexpert, maar even Googelen leert dat dit waarschijnlijk een kansloze actie is.

Zie bijvoorbeeld http://www.ior.org.uk/ior_/images/pdf/se/Datasheet%2014%20-%20Master%2…

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

beste mensen
ik ben met deorginele compressor naar zaak geweest die ze verkoopt en die wist geen cilinderinhoud, die zegt openslijpen
en cilinder opmeten (nieuwe kan meer dan 500 euro kosten
er zat r600a in zie bovengenoemdeinfo
bijten r600a en r508 elkaar zo dat motor stuk gaat?
wat is lineset en wat is gefushed?
koelgas blijft erin en specialist heeft hem eerst vacuum
getrokken.
de draad was meganiche afgebroken (zat niet goed vast bij
wikkeling) niet verbrand.
condensator doorgemeten op cap en is goed.

Als er 508 ingezeten heeft zou ik het droogfilter zeker vervangen. Maar als het zo'n ervaren koelmonteur is weet hij dat een gemiddelde huishoud kast 1/5 PK en een displacement heeft van ongeveer 10cm2 en dan kan een compressor er van een 1/2 tot 1 PK er dus zeker niet onder met een 650 W terwijl een een huishoud kast gemiddeld een 100 a 150 Watt doet. Ervaren kan ik niet zeggen dus....

Mag ik als koeltechnicus een goeie raad geven ?
Stop met het geklooi. Klinkt misschien hautain maar dit krijg je nooit meer goed zonder de originele nieuwe onderdelen.
Zoals ik eerder al schreef, heeft elk koelmiddel een specifiek smeermiddel nodig. Door wat koelmiddelen en oliën te gaan mixen, is de kans dat er een hoop troep in het systeem zit erg groot.
Je kan overigens niet zo maar een andere koelgroep in een koeling zetten. Anders zou men maar één compressor bouwen.
Dit is een beetje zoals een motor van een stofzuiger in een blender monteren. Kansloos dus.
Waar blijf je overigens met het gebruikte koelmiddel ?
Je kan spaarzaam zijn....maar er zijn best grenzen :-)

Mvg Oswald

Op 25 augustus 2016 21:54:56 schreef gerard1:
beste mensen
ik ben met deorginele compressor naar zaak geweest die ze verkoopt en die wist geen cilinderinhoud, die zegt openslijpen
en cilinder opmeten (nieuwe kan meer dan 500 euro kosten
er zat r600a in zie bovengenoemdeinfo
bijten r600a en r508 elkaar zo dat motor stuk gaat?
wat is lineset en wat is gefushed?
koelgas blijft erin en specialist heeft hem eerst vacuum
getrokken.
de draad was meganiche afgebroken (zat niet goed vast bij
wikkeling) niet verbrand.
condensator doorgemeten op cap en is goed.

Online zie ik die compressor voor 150-250 eur staan bij diverse shops.

Flushen doe je als je een koelcircuit (condensor, leidingen) wilt voorzien van een ander koelmiddel. Omdat koelmiddelen en olieen niet gemixt moeten worden is het essentieel dat je de 'schoon' begint. Dus geen vuil of verkeerde olie/koelmiddel die in de leidingen achtergebleven is.

https://www.fixpart.com/nl/product/view/0000041199
220 eur voor de vervanger ( https://www.fixpart.com/nl/product/view/0000207866 )

Bij centralpoint staat ie voor 190 eur (wist nieteens dat die dergelijke dingen hadden)
https://www.centralpoint.nl/niet-gecategoriseerd/samsung/compressor-15…

Maar ik ben het eens met hurricane. Koelmiddel en smeermiddel is 1, maar er zijn ook nog andere verschillen (bv druk). Een R22 compressor vervangen door een R410A en ff koelmiddel omswappen... dat gaat ook niet zomaar!

Of origineel, of niet. Overigens.. wat kost zo'n ding 2ehands? Gok dat je met 250 eur dan ook een eind bent.

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op donderdag 25 augustus 2016 22:30:09 (11%)

een amerikaanse koelkast heeft idd een nogal grote compressor. als een ervaren koelmonteur daar een compressor uit een combi van 140W inzet gaat dat niet werken. ofwel wordt de boel nooit koud genoeg, ofwel draait het ding bijna continu en is het snel over en uit met dit soort dagen.

normaal wordt zowel het koelgas als de olie, en droger vervangen als er een ander soort koudemiddel in komt.

een compressor met een gas en een olie werkt niet. je hebt de juiste olie, gas, droger nodig bij een aanpassing. dat is duurder als een andere koelkast onderhand..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 25 augustus 2016 21:54:56 schreef gerard1:
beste mensen
ik ben met deorginele compressor naar zaak geweest die ze verkoopt en die wist geen cilinderinhoud, die zegt openslijpen
en cilinder opmeten (nieuwe kan meer dan 500 euro kosten

Dat lijkt me wel erg duur.

bijten r600a en r508 elkaar zo dat motor stuk gaat?

Je vergeet dat de compressor voor R502 is. Dus mogelijk ook weer andere werkdruk en andere smering nodig. Je zult de eigenschappen van alle drie de verschillende gassen moeten nagaan om de onderdelen te matchen, niet alleen twee. Ik kan/weet dat zo niet, maar de kans is groot dat er ergens iets niet of niet goed met elkaar samenwerkt.

de draad was meganiche afgebroken (zat niet goed vast bij
wikkeling)

Bedoel je van de nieuw geplaatste compressor? Dan kan je geluk hebben, want een draad breekt niet af door verkeerd gas.

Op 25 augustus 2016 22:28:27 schreef DJSmiley:
[...]

Bij centralpoint staat ie voor 190 eur (wist nieteens dat die dergelijke dingen hadden)
https://www.centralpoint.nl/niet-gecategoriseerd/samsung/compressor-15…

Centralpoint doet stuiterzendingen van het volledige Nedisassortiment.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 26 augustus 2016 00:01:30 (17%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Een koelcompressor is ontworpen en gemaakt voor 1 koelgastype (soort Freon) en het koeltraject. Een compressor voor een vriesinstallatie is dus anders dan een voor een koelinstallatie, ook als is hij gemaakt voor hetzelfde koelgas.
Hierbij ga ik er maar even vanuit dat je een Hermetische compressor hebt, een "potje" waar de compressor en elektromotor samen in zitten. Kan niet meer uit elkaar zonder geweld.
Ook de koelolie is aangepast aan het werkgebied van de compressor.
En dan heb je nog het inspuitventiel of expansieventiel, ook deze is weer voor de specifieke omstandigheden.
Als je een andere kompressor toepast dan moet je beoordelen of je koelmiddel (Freon) niet te veel afwijkt van het oorspronkelijke koelmiddel. Ook de olie kan een probleem zijn.
KAN, het hoeft niet, maar het zijn allemaal zaken waar je rekening mee moet houden.

En bij het lassen/hardsolderen stikstof of iets dergelijks in je systeem doen.
Goed spoelen na het lassen/solderen. En natuurlijk heel goed vacumeren voor je vult.
Het is aan te bevelen je filter/droger gelijk met de compressor te vervangen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)