Vreemd Onkyo receiver probleem

Ik heb een Onkyo TX-21 receiver. Tuner lijkt goed te werken zolang hij aanstaat.
Uitzetten en weer aanzetten geeft alleen het vreemde probleem dat de tuner zich dan afstemt op een iets lagere frequentie ong. 0,3 Mhz lager.
Je hoort dan gewoon een andere zender.
Aanraken van de afstemknop (zonder draaien) geeft direct weer de goede afstemming.
Het lijkt iets met de servo-lock (AFC) te zijn.
Met een knop op de achterkant kan de servo-lock op high worden gezet. Dan treedt het probleem niet op. Echter het 'tuned' lampje brand dan nooit.

Heeft iemand hier ervaring mee om dit goed af te stellen?

klinkt als het bekende probleem met de verlopen C in de trimspoel van de stereo discriminator. dat is vaak op te lossen door die trimspoel een klein beetje te verzetten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 19 augustus 2016 12:09:29 schreef testman:
klinkt als het bekende probleem met de verlopen C in de trimspoel van de stereo discriminator. dat is vaak op te lossen door die trimspoel een klein beetje te verzetten..

Bedankt voor het antwoord.
Ik heb er niet veel ervaring mee, maar welke is de discriminator spoel. Ik kan het in de service handleiding niet vinden.
Wel een spoel L102 die verder nergens wordt genoemd

RAAF12

Golden Member

Het is L101 in de quadrature IF detector, geen stereo decoder, het schema staat op het net, incl. de afregeling.

In jouw plaatje staat ie ook genoemd, die spoel heeft zowel aan de boven als onderzijde een afregel mogelijkheid. Een goed passende trimsleutel uit plastic gebruiken anders sneuvelt de kern..

En als je geen vervormingsmeter hebt :-) op het gehoor afregelen.

afregelen op een lage fm frequentie, dan midden en hoog ook even testen na het afstellen. blijft deze goed, kap erop en een dag laten spelen en weer zappen van laag, naar midden en weer hoog. soms moet je de spoel nog 2x bijstellen omdat deze door het opwarmen licht verloopt. dan kan op de lage band dan niet zijn, maar wel op hoog..

waar rook was, werkt nu iets niet meer